Randers Kunstmuseum  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Forside
spacer
Konkurrencer
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Kunstguide
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Art Weekend Aarhus 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Art Weekend Aarhus giver et dybere indblik i, hvad der sker bag linjerne på den aarhusianske kunstscene. I år er overskriften The making.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Yoko Ono: Half A Room, Lisson Gallery, London, 1967. (Foto: Anthony Cox)
Yoko Ono: Half A Room, Lisson Gallery, London, 1967. (Foto: Anthony Cox)
| Del

"Listen to the sound of the earth turning"

[Anmeldelse] Louisianas Half-A-Wind Show er en sjældent perspektivrig, smuk og til tider øjenåbnende retrospektiv udstilling. Ikke blot bliver vi klogere på særligt de kunstneriske nybrud i 1960’erne, men ligeledes på den position Yoko Ono bør have i den moderne kunsthistorie.

Af Rasmus Vestergaard

Yoko Ono er et fænomen, om man vil ”en levende legende”, men som Louisianas Half-A-Wind Show viser, er hun også en væsentlig og stadig aktiv kunstner. Derfor ikke et ord om John Lennon, The Beatles eller de anekdoter, der følger hende. Her er fokus på hendes kunstneriske univers.

Dette univers er udfoldet over en periode på mere end 50 år. Og, som udstillingens langt over 100 værker viser, er Yoko Onos samlede oeuvre ikke kun præget af en særlig (kvindelig eller feministisk) sensibilitet og poesi, men er ligeledes af konsekvent idealistisk drive. Et drive hun bruger til at skabe værker, der søger indsigt i og viden om menneskets eksistens. Dét vel at mærke ved at udfordre konventioner og gængse måde at tænke på.

Når tanken er værket
På mange måder er Yoko Ono en kunstner, der har været svært at få placeret i kunsthistorien. Set fra i dag var hun en central skikkelse i den amerikanske Fluxus-bevægelse. Så dér hører hun i hvert fald hjemme. Men samtidig er hun stadig skabende.

Imidlertid kan det kunsthistoriske besvær ligeledes skyldes hendes relationer uden for billedkunstens verden (ja, her må Lennon indirekte nævnes), eller at hun i ordet mest positive betydning er multikunstner. Billedkunst, poesi, film, musik, installation, arkitektur, performance og happenings færdes hun i med stor sikkerhed. Men den egentlige årsag er nok det forhold, at ideer, tanker og sproglige instruktioner til handlinger udgør hendes egentlige værk.

Yoko Ono, En Trance, 1998/2013. Installationsbillede. Foto: Brøndum/Poul Buchard. Credit: Louisiana Museum of Modern Art.
Yoko Ono, En Trance, 1998/2013. Installationsbillede. Foto: Brøndum/Poul Buchard. Credit: Louisiana Museum of Modern Art.

Det f.eks. i form af hendes legendariske udgivelse Grapefruit (1964) – en lille bog med instrukser til handlinger – som f.eks. værket Earth Piece, der er titlen på denne anmeldelse. Disse såre simple og yderst tankevækkende poetiske værker veksler mellem at være umulige at foretage, utopiske, paradoksale, politiske, humoristiske eller blot stærkt billedskabende.

Re-make
Half-A-Wind Show
 er en umiskendelig Yoko Ono-udstilling ved det forhold, at mange af værkerne endda ret konkret bygger på samme idegrundlag. Gang på gang arbejder Ono videre på sine ideer.

Således rummer udstillingen mange re-makes og stedsspecifikke installationer af tidligere værker.

Netop tankens genbrug er en af de vigtige nøgler til en forståelse af Yoko Onos kunst. Det hænger bl.a. sammen med, at Onos kunst er værk-fjendsk. Det fysiske værk er blot en ting, mens det kunstneriske potentiale findes i situationen, begivenheden og nærværet mellem mennesker: ved at udfolde samme ide i en ny kontekst bliver værket til på ny.

Yoko Ono, Telephone in Maze, 1971/2011/2013. Installationsbillede. Foto: Brøndum/Poul Buchard. Credit: Louisiana Museum of Modern Art.Yoko Ono, Air Dispensers, 1971/2013. Installationsbillede. Foto: Brøndum/Poul Buchard. Credit: Louisiana Museum of Modern Art.

Interaktivitet
I direkte forlængelse heraf findes Yoko Onos fordring om nærvær. Gennem udstillingen ses et ønske om en ophævelse af den traditionelle værk-beskuer relation til fordel for et faktisk dialogisk møde mellem de to.

Derfor opfordres vi – ganske konkret fremhævet i udstillingsdesignet – til at deltage i flere af værkerne. Her kan fx En Trance, indgangs-installationen, der giver os flere muligheder for at komme videre ind i udstillingen, Telephone in Maze 1971/2011/2013 og Air Dispensers 1971/2013 nævnes.

Yoko Ono, Cut Piece, 1965. Performance i Carnegie Recital Hall, New York, 1965. Foto: Minoru Niizuma. (© Courtesy LENONO PHOTO ARCHIVE)
Yoko Ono, Cut Piece, 1965. Performance i Carnegie Recital Hall, New York, 1965. Foto: Minoru Niizuma. (© Courtesy LENONO PHOTO ARCHIVE)
Epicenter
Den første egentlige sal, man møder, er dedikeret til Yoko Onos produktion fra 1960’erne og de tidligere 70’ere. I dette buldrende epicenter er mentale input og kunstnerisk overskud til flere timer.

Vi bydes på underfundige og humoristiske værker som fx Water Piece (Painting to be watered) 1962 og Sky Machine 1961. Men for mig er gensynet med dokumentationen af det fantastiske og voldsomme værk Cut Piece (1964) højdepunktet.

I dette performanceværk inviterede Ono publikum fra salen op på scene for at klippe stykker af hendes tøj. Dét værk trænger ind under huden på én – også i dag. Trods sin enkle form evner værket at få tematiseret vold, magt, opofrelse og seksualitet.

Et andet highlight i denne sal er værket Museum of Modern (F)Art. I 1971 indrykker Ono en avisannonce for sin fiktive udstilling på MoMA i New York. Som en del af værket interviewer hun folk på gaden om udstillingen – og underligt nok så har de fleste tænkt sig at se udstillingen. Værket er en direkte, men legende og munter kritik, der særligt spidder kunstparnassets blindpunkt i forhold til samtidskunsten og ikke mindst til kvindelige kunstnere.

Yoko Ono får i denne sal fuld credit som konceptuel kunstner – ligesom hendes forbindelse til den amerikanske Fluxus-bevægelse og til centrale kunstnere som George Maciuna og John Cage træder tydeligt frem.

Senere værker og større installationer
I de følgende sale præsenteres senere værker og især større installationer. En prioritering, som skaber en fin dynamik i udstillingen. Dog føjes ikke så mange nye elementer til forståelsen af Yoko Ono.

Det ændrer dog ikke ved, at hovedparten af installationerne – et par stykker er allerede nævnt tidligere i denne anmeldelse – til fulde rummer skønhed, intensitet og konceptuel styrke fx hendes nye værk Moving Mountains. Det er interessant at følge hendes tematiske og motiviske spor som fx vand, himmel og rum gennem oeuvret.

Yoko Ono, Moving Mountains, 2013 Installationsbillede. Foto: Brøndum/Poul Buchard. Credit: Louisiana Museum of Modern Art.
Yoko Ono, Moving Mountains, 2013 Installationsbillede. Foto: Brøndum/Poul Buchard. Credit: Louisiana Museum of Modern Art.

Get involved!
Yoko Onos kunstneriske univers er varieret, men samtidig specifikt og inddragende på et konkret og intellektuel plan. Det har Half-A-Wind Show indfanget. Derfor er den en af de bedste retrospektive udstillinger, jeg har set på det seneste. For den er ikke tilbageskuende og opsummerende. Idet Ono stadig skaber, bliver udstillingen dokumenterende i forhold til et kunstneriske univers, der både er levende i Yoko Ono og i et nutidigt perspektiv på livet.

På den måde får hun sin ”tvær-gående” plads i kunsthistorien – og vi får en sjælden god oplevelse.


Fakta:

Udstillingen Half-A-Wind-Show – a retrospective er arrangeret i samarbejde med Schirn Kunsthalle Frankfurt og vises efterfølgende på Kunsthalle Krems i Østrig og Guggenheim Museum i Bilbao. Udstillingen er kurateret af Ingrid Pfeiffer, Schirn Kunsthalle.

I forbindelse med udstillingen udgives et rigt illustreret katalog. Ud over en række artikler, der belyser centrale aspekter i Yoko Onos samlede værk, indeholder udgivelsen en kronologi over Yoko Onos liv i tekst og billeder samt en værkfortegnelse. Ligeledes byder Louisiana Magasin nr. 38 på to artikler om Yoko Ono.

I udstillingsperioden vil der i København findes billboards i byrummet indeholdende udsagn af Yoko Ono. Budskaberne, som hun har valgt til København, er ”DREAM”, ”TOUCH”, ”IMAGINE” og ”BREATHE”. Endvidere udgives en række gratis Go-Card kunstpostkort med poetiske statements af Yoko Ono skabt specielt til lejligheden.

I forbindelse med udstillingen afholdes en række arrangementer. For information, pladsreservation mv. se: www.louisiana.dk

19. juni kl. 20: De eksperimenterende 60’ere: Kunst, oprør, kærlighed. Ved Tania Ørum, lektor ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet.

3. september kl. 20: Yoko Ono og musikken. Ved Katrine Nyland Sørensen, kulturjournalist og studievært pa Kulturnyt, DR P1 og Torben Sangild, kulturforsker på Københavns Universitet, kunstkritiker og freelance-skribent.

11. september kl. 20: "... without my being in any way in the way" – John Cage, Yoko Ono og selvforglemmelsens kunst. Ved Karl Aage Rasmussen, komponist og forfatter.

Onsdag den 18. september kl. 20: Smil, jomfruer og medievoldtægt – Yoko Onos film Ved Lars Movin, forfatter og filmmager.



Annonce:
Refleksioner

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: Yoko Ono: Half-A-Wind Show – A Retrospective

Medvirkende:
Yoko Ono

Start: 07/06/2013

Slut: 29/09/2013

Sted:
Louisiana Museum of Modern Art
Gl. Strandvej 13
DK-3050 Humlebæk
+45 4919 0719

Tirs-fre 11-22
Lør-søn 11-18

www.louisiana.dk

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

LÆS OGSÅ
Fra Yoko Onos performance på Louisiana 7. Juni 2013. (Foto: Bjarke Ørsted)
Ud af mørket med Yoko Ono
[Anmeldelse] Tre performances var udgangspunktet for en aften fyldt med leg, liv, kunst og Yoko Ono – den nok vigtigste nulevende performancekunstner. Læs mere
LÆS OGSÅ
Lilibeth Cuenca Rasmussen: The Present doesn't exist in my Mind.. and the Future is already far behind, 2009. (Pressefoto)
Tankemænd og kropskvinder
[Anmeldelse] Hvad er samtidskunst? #2 er en fint doseret pædagogisk øvelse på Museet for Samtidskunst, der dog lader egen dagsorden blokere for udsynet. Læs mere
LÆS OGSÅ
Pop Art Design, Installationshot (Foto: Ty Stange / Lousiana Museum of Modern Art)
Pop-Wonderland
[Anmeldelse] Selv om Louisianas udstilling Pop Art Design savner kritisk kant, mødes popkunst og -design i en enestående kulturhistorisk tour de force. Læs mere
LÆS OGSÅ
Tara Donovan, Uden titel (kube-skulpturer: tandstikker, nåle og glas), 2004, installation shot. (Foto: Ty Stange / Louisiana)
Sublime banaliteter
[Anmeldelse] Tara Donovans udstilling på Louisiana er en æstetisk oplevelse, der tryllebinder os med en fascinerende blanding af afdæmpet intensitet og unik følelse for materialet. Læs mere
LÆS OGSÅ
No Title (Female Head), c. 1957 (Courtesy of Daniel Blau Munich/London © Andy Warhol Foundation for the Visual Art Inc.)
På sporet af Andy Warhol
[Anmeldelse] Uden koblingen til Andy Warhol havde de tidlige tegninger fra kunstnerens prøvende hånd ikke vakt den store interesse. Læs mere
LÆS OGSÅ
Anri Sala / Šejla Kamerić: 1395 Days without Red, 2011. (Courtesy: Marian Goodman Gallery, New York; Hauser Wirth, London, Zurich)
Med lydbilleder på nethinden
[Anmeldelse] Anri Salas udstilling på Louisiana udfolder sig i et fængslende flow – og er ganske enkel smuk, stærk og vedkommende. Læs mere
LÆS OGSÅ
Still fra Præsten og konkylien, Germaine Dulac, 1927. Begærets skaldyr – surrealismens optagethed af sex og besættelse fik et tidligt udtryk i Dulacs banebrydende film. (Pressefoto)
De oversete kvinder
[Anmeldelse] En flot udstilling på Louisiana bringer otte af det 20. århundredes vigtigste avantgarde-kunstnere tilbage fra glemslen! Læs mere
LÆS OGSÅ
Al Taylor: Pet Stains, 1989. Staatliche Graphische Sammlung München. (Pressefoto)
Pis-pyttens poesi
[Anmeldelse] Al Taylors værker er en koncentreret mundfuld, der illustrerer, hvor simpelt det kan gøres, og hvor kort der er fra papir til skulptur. Læs mere
LÆS OGSÅ
Stjernedanser ved Pariseroperaen, Marie-Agnès Gillot, detalje fra Take care of yourself, Sophie Calle, 2007 (Pressefoto)
Det er menneskeligt at søge
[Anmeldelse] Sophie Calles værker på Louisiana vidner om en stor kunstner, der blotter det stærkt private i det offentlige rum for at afsløre mennesket i os alle. Læs mere
LÆS OGSÅ
Nan Goldin Joana and Aurele making out. Foto: Ole Hein Pedersen
For meget sex på Aros
[Anmeldelse] Der er mere fokus på sex end på kærligheden i Aros' nye udstilling I love you Læs mere
LÆS OGSÅ
I forgrunden Untitled (Blue Placebo), værk af Felix Gonzalez-Torres. Bagerst Jeppe Heins Moving Bench. Foto: Nordjyllands Kunstmuseum.
Just Use It! på Nordjyllands Kunstmuseum
[Reportage] På Nordjyllands Kunstmuseum vendes der i øjeblikket op og ned på det traditionelle værk-beskuer forhold. Læs mere

BILLEDSERIER
Udstillingsview med malerier af Mustafa Maluka på African contemporary art, Galerie Mikael Andersen. Foto: Jan Søndergaard

Afrikansk samtidskunst

Vold, magt og tilgivelse

Poetiske studier i krop og objekt

Eken og Behncke i Det Milde Westen

Grafik ala Erik A Frandsen

Besiddelsens betydninger

Det første skud på Møn

RETUR – at møde sin fortid med nyt sprog

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

21. jul: Open call til Höstsalong på Edsvik Konsthall

19. jul: HEART-udstillinger til udlandet

16. jul: Performancefestival i Aabenraa og Flensborg

11. jul: 12 millioner til museerne

8. jul: Kuratorer for Momentum biennale udvalgt

4. jul: Ny rektor for Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler

3. jul: Open call til SKULPTUR London 2015

3. jul: Kunstnere som kritisk taskforce

1. jul: Kunst på Roskilde Festival

27. jun: Performance i et håndværkertelt i Odense

25. jun: Open call - Nordkraftudstillingen 2014

24. jun: Nyt residence i Berlin for midtjyske kunstnere

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Camilla Berner: Composting Units, 2014. (Foto: Matthias Hvass Borello)

Havens (fortrængte) kræfter

Er kunstneren en vagthund?

Afrikansk samtidskunst

Vold, magt og tilgivelse

Poetiske studier i krop og objekt

HEART-udstillinger til udlandet

Glimt fra dybet

Performancefestival i Aabenraa og Flensborg

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Camilla Berner: Composting Units, 2014. (Foto: Matthias Hvass Borello)

Havens (fortrængte) kræfter

Glimt fra dybet

Multifacetteret maleri

Sproget på kanten af sproget

Ekspedition gennem universets historie

Med maskinen i hånden

Godt galt afmarcheret i Odense

Kys, kunst og knogler

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Holdet bag den prisvindende udstilling Café Dolly. Picabia. Schnabel. Willumsen, dog uden den éne prismodtager Christian Vind. (Foto: Rine Flyckt)

Kunstkritikkens pris i Kulturministeriet

Stemmens rørende udsving

Et Kafkask´ livshjul

På indre rejse i Aarhus havn

Kunsten og modtagerne

Køln Kunstmesse er tilbage!

Indspark fra udkanten

Institutionen i transit

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
René Schmidt: Calypso 'n' Grind, 2010, Jesmonite, l:50 cm. Foto: Anders Sune Berg

“Jeg vil gerne være generøs overfor beskueren”

Misforståelsens kunst

"Venskabet er en skabende kraft"

Hvad skaber en dynamisk, levende kunstscene?

Hvordan bliver kunsten til?

DIAS – en kunsthal for digital frihed

"De studerende har medindflydelse og ansvar"

Kunstneratelieret til debat

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Krabbesholm
Kunsthøjskolen på Ærø
Kunsthal Nord
Aarhus Kunstskole
Statens Værksteder for Kunst
Rønnebæksholm
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret