Copenhagen Art Week  
KUNSTEN.NU
Annonce:
caw 2014
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Forside
spacer
Konkurrencer
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Kunstguide
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Copenhagen Art Week 2014
Copenhagen Art Week 2014
For anden gang afholdes Copenhagen Art Week 29. august til 7. september. Et omfattende program, der sætter kunsten i fokus med messer, udstillinger, talks, guidede ture og fester. Her kan du blive opdateret og inspireret.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Yael Bartana: Mur i wieża (Mur og tårn), 2009 Video still Courtesy Annet Gelink Gallery, Amsterdam og Sommer Contemporary Art, Tel Aviv.
Yael Bartana: Mur i wieża (Mur og tårn), 2009 Video still Courtesy Annet Gelink Gallery, Amsterdam og Sommer Contemporary Art, Tel Aviv.
| Del

Det totalitære paradis

[Anmeldelse] Jøderne indtager rollen som forsonere af det europæiske traume i Yael Bartanas udstilling AND EUROPE WILL BE STUNNED på Louisiana. Og det er både dybt problematisk og uhyre interessant – stadigvæk.

Af Matthias Hvass Borello

"Jews, fellow countrymen, people, peeeople."

Ordene vidner både om en totalitær historie, vi har hørt før, og én vi endnu ikke har set effekten af. Det er også de første ord i 'den polske trilogi' af den israelske videokunstner Yael Bartana (f. 1970): Mareridt (2007), Mur og tårn (2009) og Attentat (2011). 

Retur til traumet
Det er tre værker, der et sted mellem virkelighed og fiktion dykker ned i det traume – og på sin vis stadig åbne sår, som nazismen efterlod i den europæiske sjæl.

Installation shot (Foto: Brøndum & Co/Poul Buchard)
Installation shot (Foto: Brøndum & Co/Poul Buchard)
Ikke mindst i Polen, hvor de tre film er optaget og hvor 3,3 millioner polske jøder enten blev henrettet, deporteret eller drevet ud af landet.

Trilogien handler om disse skæbners snarlige retur til åstedet.

Det er freudiansk terapi, en mental og billedlig retur til traumet, vi indlader os på i Louisianas mørklagte sale, hvor alt er skåret ned til en minimal installation med fokus på lærredernes kontroversielle udsagn.

Et nyt håb
Filmene følger den fiktive politiske bevægelse JRMiP (The Jewish Renaissance Movement in Poland), der først hylder den nye leder, Slawomir Sierakowski, på en rungende tom stadion i Warszawa (ét af nazisternes deporterings-steder i Polen), hvor unge rekrutter hylder bevægelsens nye dagsorden og paroler som: "Return not as shadows, but as hopes for the future" og "Heal your wounds and we'll heal ours".

Siden følger vi opbygningen af en kibbutz, der bliver rejst i en kollektiv ekstase midt i Warszawa, imens lokalbefolkningen kigger mistroisk til.

Yael Bartana, Mur i wieża (Mur og tårn), 2009 (videostill)
Yael Bartana, Mur i wieża (Mur og tårn), 2009 (videostill)

Trilogien afrundes med en stor mindehøjtidelighed for den nu snigmyrdede leder, Slawomir Sierakowski, med taler, sang og indfølt pathos, hvor martyren endelig ophæves til ideologiske højder, og visionen formuleres i et manifest, der også ligger til fri sammenrulning i en bunke på gulvet i udstillingen.

Propanda og kitsch
Det er klassisk revolutionsfortælling, men fra trilogiens første scene er man konstant i tvivl om, hvad man skal mene og føle.

Yael Bartana, Zamach (Attentat), 2011 (videostill)Yael Bartana, Mary Koszmary (Mareridt), 2007 (videostill)

Filmenes æstetik og JRMiPs symboler, flag og uniformer har stærke referencer til totalitære bevægelser og 30'erne og 40'ernes krigs- og fædrelandspropaganda og film som Viljen til triumf (1935) af Leni Riefensthal.

Der er armbind, ørne og davidsstjerner, høje sorte støvler og en konstant hyldest af kollektivet, arbejde, sundhed og mangfoldighed.

Men det er svært at afmontere så gennemtærsket retorik og symbolik for at indlejre nye håb i samme form. Bartanas trilogi bliver aldrig 'trans' -national eller -kulturel, selvom den forsøger at indtage netop en sådan position. Hele trilogiens vision om en ny jødisk renæssance og et nyt paradis hænger snarere fast i et retorisk og symbolsk dynd, hvortil man aldrig ønsker at vende tilbage.

Yael Bartana, Zamach (Attentat), 2011 (videostill)
Yael Bartana, Zamach (Attentat), 2011 (videostill)

Historiens retur
Det er hér trilogiens provokation og tvetydighed ligger. Hér, hvor ironien får sin bitre eftersmag. Men også her, hvor værket bliver interessant i relationen til fortællinger og følelser, der til stadighed præger totalitære idealer og historiske forståelser (kommunistiske som nationalistiske), ja selv nutidige konflikter som fx mellem Israel og Palæstina.

Tydeligst formuleret af en (virkelig) israelsk forlægger under den afsluttende mindehøjtidelighed, hvor han først understreger, at polakkerne aldrig har angret deres medvirken til jødernes udryddelse og dernæst pointerer, at det eneste værn mod et fremtidigt holocaust er etableringen af staten Israel.

Mennesket synes at kæmpe med sig selv og hinanden for at slippe ud af en lang, mørk skygge, som i Bartanas behandling blot synes endnu mørkere og endnu mere aktuel.

Yael Bartana, Zamach (Attentat), 2011(videostill)
Yael Bartana, Zamach (Attentat), 2011(videostill)
Totalitær kvalme
Aktualiteten bliver ikke mindre, når det går op for én, at Sierakowski ikke er fiktiv, men en aktiv politisk figur i Polen, der selv har lagt krop og ord til sin rolle i trilogien.

Imens sætter en form for ideologisk, totalitær (og gammelkendt) kvalme ind, når zionismen skal lære os alle at angre, føle, omfavne, forstå og rejse os igen som menneskehed i en fuldendelse af 'den europæiske drøm'. Jøden – det ultimative offer – bærer nøglen: en medmenneskelige indsigt og en vision for os alle, imens pigtråden sættes op og støvlerne tramper videre.

At stå lammet
Det er kort sagt med en markant tøven, man overværer de sidste højlydte replikker i trilogien, imens den israelske nationalhymne afspilles baglæns: "Join us, and Europe will be stunned!"

Man er mentalt 'stunned' efter et besøg hos Yael Bartana, og med god grund. Det er markant kunst, der rækker langt ned i historiske, kulturelle, religiøse og samfundsmæssige traumer og utopier. Og på sin egen kitschede facon får trilogien slået porten op til et paradis, der er ligeså smukt som det er grusomt, fortidigt som nutidigt, fiktivt som virkeligt. Det er ikke et under, at vi står lammet.


Fakta:

Den israelske videokunstner Yael Bartana (f. 1970) har indtaget verdensscenen med sin polske trilogi: Mareridt (2007), Mur og tårn (2009) og Attentat (2011). Værkerne er blevet vist på Moderna Museet i Malmö (de første to afsnit) i 2010, modtog Artes Mundi-prisen samme år og kom på alles læber under sidste års Venedig Biennale, hvor trilogien blev vist for første gang i sin fulde form i Den Polske Pavilion.

Louisiana Museum of Modern Art er medproducent på trilogiens sidste del.



Annonce:
Refleksioner

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Designmuseum Danmark
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: LOUISIANA CONTEMPORARY: Yael Bartana: AND EUROPE WILL BE STUNNED

Medvirkende:
Yael Bartana

Start: 28/02/2012

Slut: 20/05/2012

Sted:
Louisiana Museum of Modern Art
Gl. Strandvej 13
DK-3050 Humlebæk
+45 4919 0719

Tirs-fre 11-22
Lør-søn 11-18

www.louisiana.dk

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

LÆS OGSÅ
Ai Weiwei: Forever (2003) forener æstetisk form, erindring og samfundskritik på Louisiana i disse dage. (Foto: Matthias Hvass Borello)
Ai blot til lyst
[Anmeldelse] Ai Weiwei mestrer både kunstens og aktivismens formsprog – en personificering af stor kunstforståelse og politisk huskekage. Læs mere
LÆS OGSÅ
Taryn Simon, Zahra/Farah, 2007. Et værk der illustrerer, den alvor, som Speech Matters italesætter. (Pressefoto, Den Danske Pavillon)
Den kritiske frihed
[Anmeldelse] I den Danske Pavillon på Venedig Biennalen bliver ytringsfrihed både til poetisk virkelighed og kritisk umulighed. Læs mere
LÆS OGSÅ
Installationsview: Anselm Kiefer (Foto: Brøndum & Co / Poul Buchard)
Sorg og forsoning i samtidskunsten
[Reportage] Det internationale Kiefer-seminar Totalitarisme og Samtidskunst på Louisiana spurgte: Hvordan forvalter vi historien? Læs mere
LÆS OGSÅ
Heroisches Sinnbild, 1969/2000. (Courtesy Galerie Thaddaeus Ropac, Paris/Salzburg)
Fjernhealeren
[Anmeldelse] Med golde landskaber, en pensel af ild og ståltråd af blod bryder Anselm Kiefer gennem efterkrigstidens fortrængninger, men nærkontakten udebliver. Læs mere
LÆS OGSÅ
'Det værende vil forblive,' lyder den lokale protest i Sharon Hayes' In the Near Future, 2008, diasprojektion, (Tania Leighton Gallery)
Kunst i et konfliktfyldt felt
[Anmeldelse] Early Years stiller skarpt på kunstinstitutionens rolle i nutidens aktuelle byudvikling, men savner selvkritik. Læs mere
LÆS OGSÅ
På rundvisning ved grænsen til Nordkorea. Fra Dark Tourism DMZ Korea. Foto: Thorbjørn Reuter Christiansen.
Fortidens skygger – nutidens turistmål
[Anmeldelse] Er Dark Tourism kunst eller dokumentar? Ikke nok af nogen af delene, men alligevel værd at besøge. Læs mere
LÆS OGSÅ
Video-still fra værket Homo sapiens sapiens, 2005. (Pipilotti Rist). Pressefoto.
Paradisisk forførelse
[Anmeldelse] Beskuer og værk glider i ét med hinanden i det sansemættede Homo sapiens sapiens af den markante videokunstner Pipilotti Rist. Læs mere
LÆS OGSÅ
Jacob Holdt retter kameralinsen mod udstillingens gæster. (Foto: ©Jacob Holdt, beskåret)
Overmennesket på Louisiana
[Anmeldelse] I udstillingen Tro, håb og kærlighed kan det til tider være svært at følge Holdts insisterende optimisme. Læs mere

BILLEDSERIER
Esmeralda Valencia Lindström: Coughing and Tin foil. Video still, SD video, 4:50. På gruppeudstilling m. Stefania Batoeva, Esmerelda V. Lindström, Saskia Te Nicklin, 68 Square Metres. Foto: 68 Square Metres

Tre gange ung kunst

Kitsch & populærsentimentalitet

En kunstnerisk ophobning

Verdens skønhed og gru

At røre lyset

Painting noir

Et materielt interview

Jorn set gennem samtidskunstneres øjne

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

22. aug: Performere søges!

20. aug: Fatamorgana fester på Hven

20. aug: Bybusintervention

19. aug: Copenhagen Art Weeks program er klar

19. aug: Art Copenhagen går egne veje

19. aug: Forespørgsler i jord og kunst

18. aug: Copenhagen Art Week: flere udstillinger tyvstarter nu

16. aug: Frivillige søges til performanceværk

14. aug: Gallery Night Aarhus 2014

13. aug: Copenhagen Art Week er lige på trapperne!

12. aug: Kunstnerdatabasen kunstdk.dk lukker

11. aug: Kunsthal Nord nu en 'rigtig' kunsthal

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Copenhagen Art Week er på banen for andet år i træk og præsenterer den københavnske kunstscene i fuldt udtræk.

Copenhagen Art Weeks program er klar

The Making – kunst som beskæftigelse

Billedet bag billedet

Frivillige søges til performanceværk

Ugens Kunstner - Erik Øckenholt

In the heart of the community, there is a fire burning

Den komplicerede og naive maler

Ugens kunstner - Mette Kit Jensen

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Olafur Eliasson: Riverbed, Installationshot, 2014 (Foto: Anders Sune Berg) Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk.

Sten på sten

Den komplicerede og naive maler

Hvor kommer vi fra? Hvad er vi? Hvor går vi hen?

Billedet bag billedet

Groteske budskaber i skønne gevandter

Europa for hendes fødder

Fusionsmaleri med syret palet

Frodig samfundskritik

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Del af Hartmund Stockters installation til udstillingen Rite of Passage i Skovsnogen Artspace. Foto: Ole Bak Jakobsen

Tilstandsrapport fra Skovsnogen

Kunstkritikkens pris i Kulturministeriet

Stemmens rørende udsving

Et Kafkask´ livshjul

På indre rejse i Aarhus havn

Kunsten og modtagerne

Køln Kunstmesse er tilbage!

Indspark fra udkanten

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
I værket Pink M24 Caffee pakkede Marianne Jørgensen en kampvogn ind i lyserød strik - med hjælp fra 1000 strikkende medborgere. © Marianne Jørgensen

"Det bedste værk fødes af kaos"

Samtidighedens kunstner

Hist hvor vejen slår en bugt

Ny Landart-biennale ved Løgstør

“Jeg vil gerne være generøs overfor beskueren”

Misforståelsens kunst

"Venskabet er en skabende kraft"

Hvad skaber en dynamisk, levende kunstscene?

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Krabbesholm
Kunsthøjskolen på Ærø
Rønnebæksholm
Skovsnogen
Bornholms Højskole
The Bus Project
Engelsholm Højskole
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret