Louisiana  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Konkurrencer
spacer
Kunstguide
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Art Weekend Aarhus 2015
Art Weekend Aarhus 2015
29-31 maj 2015 inviterer Art Weekend Aarhus til en weekend i kunstens tegn. Vi varmer op med interviews, baggrund og guides.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
LYDKUNST
Art Herning 2015 / Videokunst
Copenhagen Art Week 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Maurizio Cattelan (I): Now, 2004. (Foto: Matthias Hvass Borello)
Maurizio Cattelan (I): Now, 2004. (Foto: Matthias Hvass Borello)
| Del

Fraværende nærvær

[Anmeldelse] Med WAX – Sensation in Contemporary Sculpture præsenterer Kunstforeningen Gl. Strand et bredt felt af samtidskunstnere, der arbejder i voks. Men argumentationen om voksens særlige sanselighed og nye rolle i samtidsskulpturen drukner i floskler og overdreven iscenesættelse.

Af Matthias Hvass Borello

Hvad er det egentlig voksskulpturen kan, når det kommer til stykket?

Den kan efterligne virkeligheden, og her i særdeleshed kroppen, huden, teksturen, og dermed lege med forestillinger knyttet til den menneskelige eksistens.

Oleg Kulik (RUS): <i>Tennis Player (fra serien Museum of Nature)</i>, 2002. (Pressefoto)
Oleg Kulik (RUS): Tennis Player (fra serien Museum of Nature), 2002. (Pressefoto)
Når voks skiller sig ud fra de traditionelle, mere ædle skulpturelle materialer som for eksempel marmor, bronze og keramik, så er det fordi den overskrider den distance vi normalt oplever i mødet med skulpturen.

Den kan være skræmmende nærværende.

Og i kraft af det, kan voksskulpturen italesætte nogle eksistentielle tematikker, som andre materialer blot formår at pege på fra distancen.

At mime livet
Kroppen og eksistensen er også i traditionel forstand tæt knyttet til voksen. Tænk bare på oldtidens dødefigurer, og anatomiens voksmodeller og Madame Tussaud's voksmuseer.

Her er der tale om videnskabelig praksis og rituel tilnærmelse til den menneskelige skæbne, samtidig med at der tjenes store penge på en simpel illusion om at komme tæt på de kendte og døde. Voksen kan med sin hyperrealisme mime det levende én til én.

Gavin Turk (UK): <i>Somebody\'s Son</i>, 2007. (Foto: Matthias Hvass Borello)
Gavin Turk (UK): Somebody's Son, 2007. (Foto: Matthias Hvass Borello)

På Gl. Strand hedder det:

"Gru, humor, forfærdelse og fascination er reaktioner som flere af disse voksværker fremkalder."

Og videre:

"Badet i dette sanselighedens lys vil udstillingen på medrivende og tankevækkende vis give den besøgende en rig indsigt i voks som materiale og medie for skildringer af tidens påtrængende emner."

17 værker af danske og udenlandske kunstnere sammenføjet under de dramatiske temaer: Performing the Iconic, On the Edge of Being, Sensation in Wax og Body Hoorror.

Hjemmedyppet. Et af udstillingens tidligste voksværker. Robert Gober (US): <i>Untitled (Candle)</i>, 1991. (Pressefoto)
Hjemmedyppet. Et af udstillingens tidligste voksværker. Robert Gober (US): Untitled (Candle), 1991. (Pressefoto)
Et stærkt felt
Som du nok allerede har fornemmet vil Gl. Strand en masse med den aktuelle udstilling, WAX – Sensation in Contemporary Sculpture.

Det vil dog være en overdrivelse at påstå, at udstillingen lever op til sine egne mål og gør publikum klogere.

Og det er en skam, når man nu har gjort sig umage med at præsentere markante navne som fx. John Isaacs (UK) Maurizio Cattelan (I), Robert Gober (US), Gavin Turk (UK), Vanessa Beecroft (I), Elmgreen & Dragset (DK/NO), Christian Lemmerz (DK) og Oleg Kulik (RUS).

Her er det dog også kun de fire førstnævnte, der for alvor er på hjemmebane i voksmediet. De resterende har brugt voksen som et medie blandt mange andre, og her er valget af voksen selvfølgelig interessant.

Hvorfor voks?
Beecroft og Kulik er eksempler på markante performancekunstnere, der synes at søge en anden form for kropslighed i voksskulpturen, hvor virkeligheden kan forvrænges.

Oleg Kulik (RUS): Tennis Player, 2002. (Pressefoto). KLIK på billedet for at se detaljer.Vanessa Beecroft (I): Blonde Figure Lying, 2008. (Foto: Matthias Hvass Borello)

Kuliks svævende rædselsversion af den russiske tennisstjerne Anna Kournikova leger med kroppens grænseværdier og menneskets stræben efter ekstremerne, imens Beecrofts liggende kvinde med titlen Blonde Figure Lying, leger med netop illusionens, nærværets (og voksens) løgnagtighed.

Som varm voks på gulvet
Der er mange værker uden formmæssig kraft på WAX, som hverken rykker ved skulpturen, understreger nogen form for unik sanselighed eller italesætter nogle påtrængende emner. Bistader, kalligrafi, et fødselsdagsbord og abstrakte eksperimenter fungerer ikke særligt godt i voks.

Og når Lemmerz lader et vokskranie rotere i et mørkt rum med en skrækkelig speak-over, der forsøger at tælle ned til en nærdødserkendelse, så falder nærværet som varm voks på gulvet. Dette værk er eksemplarisk for Gl. Strands overdrevne italesættelse af voksen.

Robert Gober (US): <i>Untitled (Man coming out of the Woman)</i>, 1993-94. (Foto: Matthias Hvass Borello)
Robert Gober (US): Untitled (Man coming out of the Woman), 1993-94. (Foto: Matthias Hvass Borello)

De få steder, hvor WAX fungerer, er der, hvor voksen bliver brugt til netop at overskride distancen. Når voksen leger med vores virkelighedsopfattelse, og gennem nærværet formår at sætte nogle større spørgsmål på spil. Præcis som glasfiber-kunstnere og hyperrealister som Ron Mueck og særligt Duane Hanson mestrer.

Elmgreen & Dragset (DK/NO): <i>Modern Moses</i>, 2006. (Foto: Matthias Hvass Borello)
Elmgreen & Dragset (DK/NO): Modern Moses, 2006. (Foto: Matthias Hvass Borello)
Et kritisk nærvær
Når Maurizio Cattelans John F. Kennedy ligger fredfyldt i sin kiste, så leger han med historiens gentagelse.

Med titlen Now bliver fortid til nærvær og han giver samtidig sin mening til kende om det amerikanske styre under Bush-administrationen i 2004. Og følelsen af JFK's nærvær og 'nylige død' nagler lige netop den følelse.

Det samme gælder Elmgreen & Dragsets værk Modern Moses fra 2006 (der iøvrigt er perfekt installeret ved indgangen), hvor en lift med et sovende spædbarn står efterladt foran en hæveautomat.

En drilsk kommentar til det moderne livs idealer om det gode liv.

Det er netop i den drillende leg med virkeligheden at voksen formår at skabe et nærvær, der modellerer vores hjernebark.



Annonce:
DIAS

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Frederikshavn Kunstmuseum
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: WAX – Sensation in Contemporary Art

Medvirkende:
Vanessa Beecroft
Hilary Berseth
Maurizio Cattelan
Elmgreen & Dragset
Urs Fischer
Robert Gober
Emil Westman Hertz
John Isaacs
Oleg Kulik
Christian Lemmerz
Kirsten Ortwed
Anne Schneider
Gavin Turk
Brigitte Waldach
Andro Wekua
Yangjiang Group

Start: 05/02/2011

Slut: 15/05/2011

Sted:
GL STRAND
Gammel Strand 48
1202 København K
3336 0266

Tirs-søn 11-17
Ons 11-20

www.glstrand.dk

EKSTRA INFO
spacer
WAX – Sensation in Contemporary Sculpture er et samarbejde mellem Gl. Strand og KUNSTEN Museum for Moderne Kunst i Ålborg.
BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

LÆS OGSÅ
David Lynch, This Man Was Shot 0,9502 Seconds Ago, 2004. Print - mixed media. (Foto: Patrick Gries)
BOB was here!
[Anmeldelse] Filmmanden David Lynch indtager det nye Gl. Strand med et surrealistisk gesamtkunstwerk, der dog ikke bliver mere end et supplement til hans filmkunst. Læs mere
LÆS OGSÅ
Udstillingen Christian Lemmerz - Genfærd. Foto: ARoS/Ole Hein Pedersen
Christian Lemmerz er aktuel med udstillingen Genfærd
[Billedserie] Christian Lemmerz undersøger livets helt store spørgsmål på stor ARoS-udstilling Læs mere
LÆS OGSÅ
Otaku Rider, 2010. Pressefoto.
Rå realisme om ensomme japanere
[Reportage] Den spanske kunstner Javier Aguilera kredser om japansk subkultur i udstillingen Otaku Rider. Læs mere
LÆS OGSÅ
Philippe Ramette, Le suicide des objets: Le fauteuil, installation 2001, collection FRAC, foto: Jens Møller Sørensen
Destrøy Design er et lettere kedsommeligt selvmord
[Anmeldelse] Med titlen Destrøy Design varsler udstillingen på Århus Kunstbygning en larmende nedbrydning af begrebet design. Men braget udebliver. Læs mere
LÆS OGSÅ
Boy's tæer bliver omhyggeligt lakeret af Ron Mueck. Foto: Elisabeth W. Kristensen.
Konservatoren – den usynlige kunstbevarer
[Interview] Kunsten.nu har talt med tre konservatorer - blandt andet om hvordan man redder en cementblander af pap.
Læs mere
LÆS OGSÅ
Half Way Through, Peter Callesen, 2006. (beskåret)
Mens vi er i live, er vi ved at dø
[Anmeldelse] Peter Callesen portrætterer noget så paradoksalt som menneskets billedskønne forrådnelse i mødet med tilblivelsen og døden. Læs mere
LÆS OGSÅ
Vinyl Terror & Horrors Road Residence. Foto: Torben Steen Andersen
Skulpturer på skovtur
[Anmeldelse] Udstillingen Pastíche i Sølyst Slotspark er en interessant, men også svag præsentation af samtidsskulpturen. Læs mere
LÆS OGSÅ
Claus Haxholm: Uden titel. Foto: Skulpturi.dk
På kanten af hverdagen
[Billedserie] Skulpturi.dk præsenterer aktuelle bud på ny skulptur, der befinder på kanten af vante forståelsesrammer. Læs mere

BILLEDSERIER
Udsnit af Adam Saks: Blow fra udstillingen Strange Fates Some Fruits are Given, 2015, Galerie MøllerWitt til den 4. juli 2015. Foto: GMW

Adam Saks og livets forgængelighed

Spøgelsesdans og håb om en bedre verden

Fire danske kunstnere på udveksling i Cuba

En hyldest til Poul Gernes

Flere billeder fra Art Weekend Aarhus

Art Weekend Aarhus´15 i billeder

A Kassens 'skjulte' dagsorden

En delvis gruppeudstilling

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

16. jun: Biennale med dansk islæt

12. jun: Samtidskunstsatsning sætter Læsø på Danmarkskortet

12. jun: Kunstkritikerprisen 2015

9. jun: Stor fangst i Odense

9. jun: Carl Martin Faurby bliver kurator for Alt_Cph 15

8. jun: 8 danske kunstnere på vej ud i Europa

5. jun: Konkurrence: lyskunst i Thorsø

5. jun: Nyt digitalt festskrift fejrer ligestilling med samtidkunst

1. jun: Jobopslag: Sekretariatsmedarbejder på KUNSTEN.NU

26. maj: Paneldebat: The World as Shared Space


24. maj: Guide: Events under Art Weekend Aarhus

24. maj: Guide: Udstillinger under Art Weekend Aarhus

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Whip It Good, performance under Jeannette Ehlers' prisvindende udstilling i Nikolaj Kunsthal, Say It Loud. (Foto: Anne Riber)

Gennemslagskraft i en mørketid

Det er godt

Ja, det gør ondt, når jeg griner

Skulpturens livtag med informationsalderen

Monsteruhygge bag murene

Kunstbegrebet FAQ

Spøgelsesdans og håb om en bedre verden

Ugens kunstner - Katrine Dirckinck-Holmfeld

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Peter Land: Self Portrait, 2015.

Ja, det gør ondt, når jeg griner

Skulpturens livtag med informationsalderen

Mellem det subsistensløse og guddommelige

Dimission i mange dimensioner

Æggende, frastødende, plat og poetisk

Mennesker uden værdi

Kvaliteten halter stadig på Sculpture by the Sea

Skagen i nyt lys

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Den nordjyske LAND-SHAPE-festival lå smukt placeret ud til Nordsøen, hvor solen hver aften kunne gå ned over festivalens Land Art-værker. Foto: Morten Barker

Land Art-festival i Vestjyllands vilde natur

Nye globale stemmer?

Globale samtaler

Kunstens offentlighed

En tværæstetisk trekant

Kunst for social retfærdighed

”Vi er hele tiden det, vi er nu”

Dokumentarfilm som kunstform på CPH:DOX

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
Udsnit af Mie Mørkebergs værk Uden Titel (dejavu), 2015.

Monsteruhygge bag murene

Gennemslagskraft i en mørketid

Fjerne horisonter og håbefulde skæbner

LYDKUNST #5: Arkiv

Kuratering som kollektivt projekt

"Et godt værk er ude og virke"

Internationale kuratorer til Art Weekend Aarhus

Underspillet aggression

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Boesner
Bornholms Højskole
VERA skole for kunst & design
Cisternerne
Krabbesholm Højskole
Grafik Galleriet
Engelsholm Højskole
Aarhus Kunstskole
Kunstskolen Spektrum
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret