UKK  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Konkurrencer
spacer
Kunstguide
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
LYDKUNST
LYDKUNST
Denne podcastserie handler om lydkunst, om lydkunstnere, om lyd som kunstnerisk materiale, om lydkunstudstillinger, og om hvorfor lydkunsten rykker lige nu.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Herning 2015 / Videokunst
Copenhagen Art Week 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Julie Nord, Siblings, 2012. Foto: Jan Søndergaard
Julie Nord, Siblings, 2012. Foto: Jan Søndergaard
| Del

Ugens Kunstner - Julie Nord

[Ugens Kunstner] Julie Nord undersøger beskuerens forventninger til det figurative værk ved at koble det realistiske og intime med det absurde og fremmede. Hendes nye værker kan for øjeblikket ses på soloudstillingen The Children på V1 Gallery, København.

Julie Nord. Foto: Søren Solkær Starbird
Julie Nord. Foto: Søren Solkær Starbird
Julie Nord etablerer i sine figurative tegninger og malerier et grænsefelt mellem fiktion og virkelighed, mellem det fantastiske og det konforme og ikke mindst mellem individet og den ydre verden. Individet er her ofte børn og præpubertære væsner i besiddelse af et tilsyneladende vildtvoksende indre liv.

Deres gådefulde blikke står i skarp kontrast til de ph-lamper, parcelhuse og gråspurve, som også befolker Julie Nords værker. Dette sammenstød mellem det enkelte menneske – dets følelser og tankeliv – og de sociale systemer, det indgår i, står centralt i Nords praksis.

Julie Nord arbejder med blyant, akvarel, filtpen og tusch på papir, med installation og med video. Særligt hendes detaljerige værker på papir har en grafisk, næsten illustrativ karakter.

The Lighthouse, 2011. Felt-tip pen & watercolor, 83 x 133 CM, Courtesy V1 Gallery. Foto: Simon HøgsbergSeance, 2008. Fotograf: Anders Sune Berg.

Hun henter bl.a. sin inspiration fra gyserfilm, børnebogsillustrationer og outsiderkunst, og selvom motiverne kan forekomme nærmest absurde (kæledyr med menneskehoveder, spøgelser, levende påklædningsdukker) – har de samtidig en stærkt realistisk kvalitet over sig, som udspringer af værkernes ofte genkendelige, ikoniske situationer.

Det ovale portræt
Et af de velkendte motiver Julie Nord undersøger i sine nyere værker er portrættet. No Title (The Oval Portrait) (115 x 185 cm) forestiller et gammeldags tapet i mintgrønne og rosa farver. På tapetet hænger en blyanttegning i oval ramme af en pige i fuld figur. Hun åbner sin kjole ved maven, og afslører derinde et parcelhus i klassisk 60’er stil. Værket er skabt med akvarel og blyant på papir til Nords soloudstilling Xenoglossy på Aros, 2010.

<i>The Oval Portrait</i>, 2010. Watercolor and pencil on paper, 115 x 185 cm, Courtesy V1 Gallery. Foto: Anders Sune Berg
The Oval Portrait, 2010. Watercolor and pencil on paper, 115 x 185 cm, Courtesy V1 Gallery. Foto: Anders Sune Berg

Værkets mange virkeligheder - eller måske snarere rum (tapetets rum, pigens rum, parcelhusets) - spejler beskuerens virkelige kontekst: I værelset med det mintgrønne tapet hænger et værk på væggen på samme måde som The Oval Portrait hænger på en væg foran beskueren.
På den måde spørger værket inden for hvilken ramme - og med hvilke forventninger - beskueren opfatter et såkaldt portræt.

Portrættets kvalitet er forbundet med noget sandfærdigt, en realistisk afbildning af den portrætterede og præsenteres ofte i en intim kontekst. Det hænger i dit hjem, forestiller dine nærmeste og reflekterer deres personlighed.

Det er udgangspunktet for Julie Nords arbejde med familieportrættet i hendes seneste værker fra 2011 og 2012. Men i The Oval Portrait såvel som i rækken af nyere arbejder forsvinder det virkelighedstro portræt til fordel for små piger med huse i deres maver eller figurer i tydelig portrætpositur, men med et ansigt af tapet eller bare et hvidt tomrum, hvor ansigtet skulle have været.

Jonas, 2012. Watercolor , felt-tip pen and pencil on paper, Framed with museum glass, walnut frame, 76x57 cm, Courtesy V1 Gallery. Foto: Søren SøndergaardThe Cousins, 2011. Felt-tip pen & watercolor, 75x100 cm, Courtesy V1 Gallery. Foto: Lea Nielsen

Julie Nord anfægter ikke bare forestillingen om et 1:1 forhold mellem virkelighed og værk, men i høj grad også den traditionelle portrætgenres påstand om et direkte oversætteligt forhold mellem portrættets udtryk og den portrætteredes personlige, indre egenskaber.

Hos Nord er portrættet ikke en vellignende afbildning af et menneske, men snarere en måde at undersøge individets og identitetens konstruktion og iscenesættelse.

Forventningerne til det figurative, realistiske værk udfordres i kraft af sammenstillingen af de umage, uproportionelle, 'forkerte' motiver - og det tvinger beskueren til at balancere i en sammenstykket virkelighed af lige dele identifikation og fremmedgørelse.

Portfolio

In bed, 2013. Felt -tip pen, ink and pencil on paper, 26x18 cm, Courtesy V1 Gallery. Foto: Julie Nord In the Wood, 2013. Felt -tip pen, ink and pencil on paper, 26x18 cm, Courtesy V1 Gallery. Foto: Julie Nord

Everyday life, 2013. Felt -tip pen, ink and pencil on paper, 26x18 cm, Courtesy V1 Gallery. Foto: Julie NordNina, 2012. Watercolor, felt -tip pen and pencil on paper, 76x57 cm, Courtesy V1 Gallery. Foto: Søren Søndergaard

Dorian, 2012. Watercolor, felt-tip pen and pencil on paper, 70x50 cm, Courtesy V1 Gallery. Foto: Lea NielsenBOY, 2012. Watercolor , felt-tip pen and pencil on paper, 76x57 cm, Courtesy V1 Gallery. Foto: Søren Søndergaard

Niels, 2012. Watercolor, felt-tip pen and pencil on paper, 76x57 cm, Courtesy V1 Gallery. Foto: Søren SøndergaardBlack Sheep-uncle, 2012. Felt-tip pen & watercolor on paper, 28 x 21 cm, Courtesy V1 Gallery. Foto: Lea Nielsen

Solveig, 2012. Watercolor, pencil, tusch, felt-tip pen, 42 x 57 cm, Courtesy V1 Gallery. Foto: Julie NordIT V (The Doll) , 2011. Felt-tip pen, ink, watercolor on paper, 52 x 37 cm, Courtesy V1 Gallery. Foto: Anders Sune Berg

Impending Doom, 2005. Fotograf: Anders Sune Berg.Udstillingsview fra Xenoglossy på Aros. Foto: Aros

Udstillingsview fra Xenoglossy på Aros. Foto: ArosUdstillingsview Dark Ink fra Turku Art Museum. Foto: Turku Art Museum

Udstillingsview fra Children, 2013, på V1 Gallery. Foto: V1 GalleryUdstillingsview fra Children, 2013, på V1 Gallery. Foto: V1 Gallery


Fakta:

Julie Nord (f. 1970) er uddannet fra det Kgl. Danske Kunstakademi i 2001. Hun bor og arbejder i København.

Senest har hun været udstillet på Aros, Aarhus Kunstmuseum, The Nordic Watercolor Museum, Sverige Turku Museum of Art, Finland, Galleri Brandstrup, Oslo og Houldsworth Gallery, London.

Derudover er Julie Nord bl.a. repræsenteret på 21C Museum, Kentucky, USA. The Walsall Museum of Fine Art, UK, Statens Museum for Kunst, ARoS, Arken, Vejle Kunstmuseum og solgt til Statens Kunstfond og Ny Carlsbergfondet.

I november 2013 åbner en soloudstilling med Julie Nord på Kunsten, Aalborg.



Annonce:
Galleri Kirk

Kommentarer (1)

#1
03/09/2014 by Ebbe Juul Nielsen
Hvor udstiller Julie Nord i den nærmeste fremtid ?

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
HEART
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: The Children

Medvirkende:
Julie Nord

Start: 23/02/2013

Slut: 27/03/2013

Sted:
V1 Gallery

Flæsketorvet 69 - 71
1711 København V
3331 0321

Ons-fre 12-18
Lør 12-16

www.v1gallery.com

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

RELATEREDE LINKS
spacer
julienord.dk
FOKUS: Ugens Kunstner
Ugens Kunstner
Hver uge sætter vi fokus på én kunstner. Læs om kunstnerens praksis, aktuelle udstilling og se eksempler på værker.

Klik her

LÆS OGSÅ
Julie Nord: Paperdoll's House, 2009. (Pressefoto, beskåret)
Mellem virkeligheder
[Interview] Det surrelle i samtidskunsten er ikke længere forbundet med ideen om en bagvedliggende sandhed som i 1930’ernes surrealisme, men ideen om at virkeligheden har vrangsider. Læs mere
LÆS OGSÅ
Jonas Phil: Uden titel (udsnit), 2011. ©Jonas Phil. Pressefoto.
Nuanceret psykedelisk
[Anmeldelse] Holstebro Kunstmuseum viser samtidskunst inspireret af 1960ernes psykedeliske kunst i en fornem udstilling fri af naiv nostalgi. Læs mere
LÆS OGSÅ
Benny Dröcher: New paperworks(udsnit). Foto: Charlotte Fogh Contemporary.
Tung symbolik eller plads til fantasi
[Anmeldelse] Julie Nord dikterer fortolkningen, mens Benny Dröscher giver plads til åben betragtning i gruppeudstilling på Charlotte Fogh Contemporary. Læs mere
LÆS OGSÅ
Silkeborg Bads udstilling Litos Grafera stiller skarpt på den litografiske trykketeknik. Pressefoto.
Litografiets mange ansigter
[Anmeldelse] Med Litos Grafera tilbyder KunstCentret Silkeborg Bad en fyldig og pædagogisk udstilling. Læs mere
LÆS OGSÅ
Udsnit af Julie Nords Uden titel (Dressup Doll) fra udstillingen Xenoglossy på ARoS. Pressefoto
Julie Nords tungetale
[Interview] Julie Nord inviterer publikum bag facaden og dybt ind i illusoriske tomrum. KUNSTEN.NU har mødt Julie Nord til en snak om hendes udstilling Xenoglossy på ARoS. Læs mere

BILLEDSERIER
Udstillingsview fra udstillingen Efter Ib Braase, på Galleri Susanne Ottesen til 2/5 2015. Foto: Galleri Susanne Ottesen

Sculptura post mortem

Preview Market Art fair 2015

Lys, mørke, morfede dæksler og abstraktioner

Kasper Eistrup som billedkunstner

Fotograf lagrer vin på Galleri Image

Kunstnerisk samlermani

Små forskydninger

Bagsiden af en blomme

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

20. apr: Stadig flere besøger de danske museer

20. apr: Festival med kunst i traileren

16. apr: Hesselholdt & Mejlvang præmieret

16. apr: Astrid la Cour ny direktør for Frederiksbergmuseerne

14. apr: KØS - nu med udstillinger udenfor museet

14. apr: Hvorfor samarbejde?

14. apr: Nyt udstillingssted for migrationspolitisk kunst

10. apr: Til Stockholm kunsten går

8. apr: Debat om hvidhed

28. mar: Open Call på Nikolaj Kunsthal

26. mar: Årets akademimedaljer går til...

25. mar: 10 anbefalinger til det kunstfaglige miljø

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Nanna Lysholt Hansen: Dear Daughter / Motherboard Theories of Evolution (w/ Braidotti, Plant et aliae) i forbindelse med Contingency of the Now #1, NLHspace, København, 2014. Live performance. Foto: Nanna Lysholt Hansen

Ugens kunstner - Nanna Lysholt Hansen

Bigums opskrift på succes?

Afsporet fortælling om form, farve og flade på Aros

Astrid la Cour ny direktør for Frederiksbergmuseerne

En pligt til at eksperimentere

Hesselholdt & Mejlvang præmieret

Preview Market Art fair 2015

Nyt udstillingssted for migrationspolitisk kunst

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Maibritt Boa: Hypnose, 2008.

Korrektioner

Afsporet fortælling om form, farve og flade på Aros

Nuet som kunstoplevelse

Gudrun Hasle light

Jeg kommunikerer – altså er jeg!

Den personliggjorte kuratorposition

Tabt på fragmenternes hav

Overbevisende fotografier af Thomas Bangsted

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Michael Sailstorfer: Folkestone Digs, et projekt organiseret af Situations under Folkstone Triennial i 2014. (Foto: Stevetanner.co.uk)

Kunstens offentlighed

En tværæstetisk trekant

Kunst for social retfærdighed

”Vi er hele tiden det, vi er nu”

Dokumentarfilm som kunstform på CPH:DOX

Kunstindgreb i Næstved

Med kunst mod udviklingen

Den lange vej til udsmykningsopgaven

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
Kolbeinn Hugi Höskuldsson: Plato's Parable of Light Astral Pavilion 3D, 2015. (Foto: Matthias Hvass Borello)

En pligt til at eksperimentere

​LYDKUNST #2: Janet Cardiff og George Bures Miller

Tårnhøje spændinger

I kunstens slagtehaller

Kamufleret kamp

“At snyde sit sprog”

Fortiede fortællinger

"Kunsten eksponerer magten"

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Boesner
Rønnebæksholm
Tiger
Aarhus Kunstskole
Krabbesholm
Kunsthøjskolen på Ærø
Kunstskolen Spektrum
Engelsholm Højskole
Møstings Hus
Grafik Galleriet
UKK
Kunsthøjskolen i Holbæk
Land-shape
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret