Louisiana  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Forside
spacer
Konkurrencer
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Kunstguide
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Art Weekend Aarhus 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Art Weekend Aarhus giver et dybere indblik i, hvad der sker bag linjerne på den aarhusianske kunstscene. I år er overskriften The making.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Danh Vo: Sanyo (udsnit), 2010. Guld på pap. Foto: Jens Ziehe © Danh Vo.
Danh Vo: Sanyo (udsnit), 2010. Guld på pap. Foto: Jens Ziehe © Danh Vo.
| Del

Ugens Kunstner - Danh Vo

[Ugens Kunstner] I 2009 døbte Dagbladet Information ham "en af kunstscenens mest intense stjerneskud" – i dag er Danh Vo en kunstner i international superklasse. Nu er Danh Vo aktuel på Statens Museum for Kunst med sit verdensomspændende værk We the People (detail).

Kunstneren kort
I sin konceptuelle praksis kredser den vietnamesisk fødte kunstner Danh Vo især omkring spørgsmål om, hvordan identitet formes i forhold til kulturelle og politiske situationer.

Stillbillede af Danh Vo fra filmen om hans tidligere udstilling <i>Hip Hip Hurra</i> på Statens Museum for Kunst. Pressefoto.
Stillbillede af Danh Vo fra filmen om hans tidligere udstilling Hip Hip Hurra på Statens Museum for Kunst. Pressefoto.

Ofte udfolder han emnet med afsæt i sin egen erfaring og historie og bruger sine og sin families personlige ejendele som udgangspunkt eller readymades for sine værker, hvor den private fortælling hver gang afspejler overordnede samfundsmæssige strukturer og forbinder sig til en generel historie.

<i>08:03:51, 28.05.2009</i>, 2009. Lysekronen har oprindeligt hængt over et stort konferencebord i balsalen på Hôtel Majestic i Paris, hvor Vietnam og USA underskrev fredsaftalen i 1973. Foto: Frida Gregersen/SMK-foto
08:03:51, 28.05.2009, 2009. Lysekronen har oprindeligt hængt over et stort konferencebord i balsalen på Hôtel Majestic i Paris, hvor Vietnam og USA underskrev fredsaftalen i 1973. Foto: Frida Gregersen/SMK-foto
Baggrund og praksis
Danh Vo kom som 4-årig sammen med sin familie til Danmark efter at de var blevet samlet op på Stillehavet af et danskejet skib flygtende fra en flygtningelejr i Vietnam i en båd hans far selv havde bygget. Familien havde håbet på at komme til USA, men tilfældet ville altså, at de havnede i Danmark, hvor de fik statsborgerskab og familien sidenhen har boet.

Vos baggrund som flygtning danner på flere måder udgangspunkt for hans værkpraksis, hvor han igen og igen lader personlige dokumenter, fotografier og genstande, der forbinder sig til hans personlige historie, stå som billede på samfundsmæssige konstruktioner og give udtryk for personlige såvel som kulturelle og politiske betydninger.

I sin udvælgelse af materiale er netop forholdet mellem den personlige og overordnede historie et centralt omdrejningspunkt og danner et væsentligt tema i hans værkpraksis.

<i>Das Beste oder Nichts</i>, 2010. Motoren fra kunstnerens far Phung Vo\'s Mercedes-Benz 190. Foto: Anders Sune Berg.
Das Beste oder Nichts, 2010. Motoren fra kunstnerens far Phung Vo's Mercedes-Benz 190. Foto: Anders Sune Berg.

Mens de effekter, som Vo præsenterer som værker i et udstillingsrum, således nok har en personlig værdi for Vo i og med den måde, de knytter an til hans biografi, så er det især for den måde, hvorpå effekterne står i forbindelse med den overordnede historie, at de rækker ud over den private fortælling og bliver betydningsbærende på et mere udvidet plan.

Danh Vos indlejring af sin private historie i forhold til den overordnede verdenshistorie går igen i et af hans nyeste projekter, hvor han lader historien om sin families oprindelige drøm om at komme til USA materialisere sig i et skulpturelt udtryk.

LÆS BAGGRUNDSARTIKEL OM DANH VO I FORBINDELSE MED UDSTILLINGEN HIP HIP HURRA I 2010

Analyse/beskrivelse af et karakteristisk værk
Til værket We the People (detail), der præsenteres som en udstilling under stadig forandring i Skulpturgaden på Statens Museum for Kunst fra 30. maj, har Danh Vo fået fremstillet en nøjagtig kopi i kobberplader af den franske billedhugger Frédéric Auguste Bartholdis skulptur Frihedsgudinden fra 1886, der er opstillet på Liberty Island i New York.

Fra metalværkstedet i Shanghai 2012. SMK-foto.We The People (detail), 2011. Foto: Nils Klinger.

Ved at undlade at svejse de omkring 400 elementer til den ca. 45 meter høje skulptur sammen opløser Vo det kendte ikon i fragmenter, som han udstiller grupper af i forskellige udstillingsrum rundt omkring i verden.

I sin fragmentariske form afslører nogle dele af skulpturen figurative træk som potentielt kan genkendes som Frihedsgudindens, mens andre elementer fremstår som rene skulpturelle abstraktioner, der kun i kraft af den kontekst, de vises i, knytter an til det symboltunge monument. Dermed lader Vo det være op til publikum selv at sætte elementerne i relation til Frihedsgudinden og skabe forbindelse til dens på en gang private og fælles symbolværdi.

Portfolio
View fra Danh Vos aktuelle udstilling på Kunsthaus Bregenz, 2012. Foto: Markus Tretter © Danh Vo, Kunsthaus Bregenz.Uden titel, 2011. Serie på 31 værker, guld på blåtryk. Foto: Danilo Donzelli.
Rhododendron Discolor, R. Fargesii, R. Sutchenense, R. Souliei, R Ramosissium, R. Cillicalys, R. Fasstigiatum, 2009. Pressefoto.2.2.1861, 2009. Sankt Théophane Vénards brev til sin far lige før han blev halshugget. Kopieret af Danh Vo, 2009. Pressefoto.

Oma Totem, 2009. Genstande, der udgjorde hjælpepakken Vos bedstemor modtog, da hun kom til Tyskland i 1980. Foto: Anders Sune Berg.Boys Seen Through a Shop Window, 2009. Foto: Joe Carrier, Cambodia 1972 © Danh Vo.
Cultural Boys, Saigon, 1962, fra installationen Good Life på Isabella Bortolozzi Galerie, Berlin, 2007. Courtesy Danh Vo and Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin.Good Life, 2007. Del af installation med 12 montrer med genstande fra den amerikanske militæranalytiker Joe Carriers udstationering under Vietnamkrigen. Pressefoto.

If you were to climb the Himalayas tomorrow, 2005. Ur, lighter og ring tilhørende Danh Vo's far. Pressefoto.Self Portrait (Peter), 2005. Danh Vos professor på Kunstakademiet, Peter Bonde, anbefaler på det kraftigste ikke at lade Vo male. Foto: Courtesy Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin.


Fakta:

Danh Vo (f. 1975 i Phu Quoc, Vietnam) er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi, København og Städelschule, Frankfurt am Main. I dag bor og arbejder Vo i Basel, Schweiz

Udmærkelser
2009: Nomineret til Preis der Nationalgalerie für junge Kunst
2007: Vinder af blauorange Kunstpreis der Deutschen Volksbanken und Raiffeisenbanken

http://www.kunsthaus-bregenz.at/ehtml/ewelcome00.htm

http://kunstoginterkultur.dk/vidensbase/artikler/dansk-vietnamesisk-kunstner-tordner-frem



Annonce:
Refleksioner

Kommentarer (1)

#1
02/07/2012 by Anton
I kunne i det mindste stave hans navn rightigt...

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: We the People (Detail)

Medvirkende:
Danh Vo

Start: 01/06/2012

Slut: 01/06/2013

Sted:
Statens Museum for Kunst
Sølvgade 48-50
1307 København K
3374 8494

Tirs-søn 10-17
Ons 10-20
Man lukket

www.smk.dk

EKSTRA INFO
spacer
Udstillingen We the People (Detail) løber fra 1. juni 2012 – cirka et år frem.
BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

RELATEREDE LINKS
spacer
Kunstnerens galleri
Isabella Bortolozzi Galerie, Berlin

Galerie Chantal Crousel, Paris

Marian Goodman Gallery, New York

Galerie Buchholz, Køln

Videre læsning
Om Danh Vo

Om udstillingen Hip Hip Hurra på Statens Museum for Kunst i 2010

Om udstillingen We The People (detail)
FOKUS: Ugens Kunstner
Ugens Kunstner
Hver uge sætter vi fokus på én kunstner. Læs om kunstnerens praksis, aktuelle udstilling og se eksempler på værker.

Klik her

LÆS OGSÅ
Markante kønspolitiske værker fra bl.a. Kirsten Justesen over for Hein Heinsens minimalistiske sinuskurver. (Foto: Kristian Handberg)
Vindere og tabere i kampen om kunsthistorien
[Anmeldelse] Dansk og International Kunst efter 1900 får kastet friskt lys over lettere nedprioriterede kunstretninger, mens de forventede favoritter halter. Læs mere
LÆS OGSÅ
Familiære objekter indgår i en kompleks identitetsdannelse i Danh Vos værker. Her Das Beste oder Nichts, 2010. Motoren fra kunstnerens far Phung Vo's Mercedes-Benz 190 (Foto: Anders Sune Berg)
Stille dramaer
[Baggrund] Danh Vos stille værker hæfter den private fortælling til historiens store linjer. KUNSTEN.NU tager dig med ind i et komplekst kunstnerisk projekt. Læs mere
LÆS OGSÅ
Thierry Geoffrey har fået indvandrere til at indsamle efterladenskaber fra de kongelige heste, som så er puttet på dåse med hilsen til Manzoni. Men hvor er samarbejdet med en virksomhed, som er biennalens erklærede præmis? Foto: Kristian Handberg.
Indhold der rykker, rammer der trykker
[Anmeldelse] Trods godt indhold er der langt til Manzonis frækhed i årets Socle du Monde i Herning Læs mere
LÆS OGSÅ
Søren Lose, Deja-vu, installation, 2010 (Foto: Line Møller Lauritsen)
Nye græsgange
[Anmeldelse] Langt ude på landet skaber anerkendte internationale og nationale kunstnere stedsspecifikt kunst til og med befolkningen under kunstfestivalen Tumult, og luftforandringen fryder. Læs mere
LÆS OGSÅ
Ron Tran: Parkbänke, 2010. Oranienplatz. (Foto: Gurli Sørensen)
Den virkelige virkelighed
[Anmeldelse] Biennalen i Berlin legede med virkeligheden som nutidigt begreb. Det lykkedes i en sådan grad, at man havde svært ved at skille kunst fra virkelighed. Læs mere
LÆS OGSÅ
Dørklokke, uden for katalog, uden for Danh Vo´s lejlighed. (Foto: Gurli Sørensen)
Hvor er du, Danh?
[Reportage] KUNSTEN.NU reporterer fra Danh Vo´s bidrag til biennalen i Berlin – hans private lejlighed i Kreuzberg i Berlin. Vores udsendte prøver kræfter med kunsten og troværdigheden. Læs mere
LÆS OGSÅ
Zoe Leonard: Red & White Restaurant, udsnit. Foto: SMK Foto
Når virkeligheden gøres usikker
[Anmeldelse] Den syrede kæmpeudstilling Reality Check imponerer på Statens Museum for Kunst. Læs mere
LÆS OGSÅ
Chris Burden: The Flying Steamroller. Foto: SMK Foto
Virkelighedens verden
[Omtale] Reality Check er en udstilling, der tjekker kunstens virkeligheder, mens kunsten tjekker vores. Læs mere
LÆS OGSÅ
John Kørner springer ud som bataljemaler i billedserien med døde danske soldater fra krigen i Afghanistan. John Kørner, Steen, 2008. Foto: Anders Sune Berg.
Festen er slut, men kunsten er (heldigvis) ikke gået hjem
[Anmeldelse] U-Turn blev udtænkt da den danske samtidskunst badede i succes. Nu er situationen en anden, men kunsten er stadig god. Læs mere
LÆS OGSÅ
Dan Perjovschi dekorerer Den Hvide Kødby. Foto: Anders Sune Berg
Frygt ikke, thi vi kommer med kunst
[Interview] I dag åbner U-TURN Kvadriennalen for Samtidskunst endelig. Den handler om at lægge frygten til side og lade sig rive med. Læs mere

BILLEDSERIER
Udstillingsview fra Jorn Lab, KunstCentret Silkeborg Bad. Foto: Laura Emilie Schatz-Jakobsen

Jorn set gennem samtidskunstneres øjne

Afrikansk samtidskunst

Vold, magt og tilgivelse

Poetiske studier i krop og objekt

Eken og Behncke i Det Milde Westen

Grafik ala Erik A Frandsen

Besiddelsens betydninger

Det første skud på Møn

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

23. jul: Jobopslag: Redaktionssekretær på KUNSTEN.NU

23. jul: Jobopslag: Salgs- og marketingsmedarbejder på kunsten.nu

21. jul: Open call til Höstsalong på Edsvik Konsthall

19. jul: HEART-udstillinger til udlandet

16. jul: Performancefestival i Aabenraa og Flensborg

11. jul: 12 millioner til museerne

8. jul: Kuratorer for Momentum biennale udvalgt

4. jul: Ny rektor for Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler

3. jul: Open call til SKULPTUR London 2015

3. jul: Kunstnere som kritisk taskforce

1. jul: Kunst på Roskilde Festival

27. jun: Performance i et håndværkertelt i Odense

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Fra pressemøde og dialog med Kronprins Frederik under Thierry Geoffroys udstilling Emergency Room Hanoi, 2011. (Pressefoto)

Er kunstneren en vagthund?

Afrikansk samtidskunst

Havens (fortrængte) kræfter

Jorn set gennem samtidskunstneres øjne

Open call til Höstsalong på Edsvik Konsthall

HEART-udstillinger til udlandet

Poetiske studier i krop og objekt

Vold, magt og tilgivelse

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Camilla Berner: Composting Units, 2014. (Foto: Matthias Hvass Borello)

Havens (fortrængte) kræfter

Glimt fra dybet

Multifacetteret maleri

Sproget på kanten af sproget

Ekspedition gennem universets historie

Med maskinen i hånden

Godt galt afmarcheret i Odense

Kys, kunst og knogler

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Holdet bag den prisvindende udstilling Café Dolly. Picabia. Schnabel. Willumsen, dog uden den éne prismodtager Christian Vind. (Foto: Rine Flyckt)

Kunstkritikkens pris i Kulturministeriet

Stemmens rørende udsving

Et Kafkask´ livshjul

På indre rejse i Aarhus havn

Kunsten og modtagerne

Køln Kunstmesse er tilbage!

Indspark fra udkanten

Institutionen i transit

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
René Schmidt: Calypso 'n' Grind, 2010, Jesmonite, l:50 cm. Foto: Anders Sune Berg

“Jeg vil gerne være generøs overfor beskueren”

Misforståelsens kunst

"Venskabet er en skabende kraft"

Hvad skaber en dynamisk, levende kunstscene?

Hvordan bliver kunsten til?

DIAS – en kunsthal for digital frihed

"De studerende har medindflydelse og ansvar"

Kunstneratelieret til debat

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Rønnebæksholm
Statens Værksteder for Kunst
Kunsthal Nord
Engelsholm Højskole
Bornholms Højskole
Krabbesholm
Kunsthøjskolen på Ærø
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret