Gl. Strand  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Forside
spacer
Konkurrencer
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Kunstguide
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Copenhagen Art Week 2014
Copenhagen Art Week 2014
For anden gang afholdes Copenhagen Art Week 29. august til 7. september. Et omfattende program, der sætter kunsten i fokus med messer, udstillinger, talks, guidede ture og fester. Her kan du blive opdateret og inspireret.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Asbjørn Skou: Idea in the Age of Materialism (ectoplasmic manifestation) (udsnit), 2011/2012. Galleri Profilen. Pressefoto.
Asbjørn Skou: Idea in the Age of Materialism (ectoplasmic manifestation) (udsnit), 2011/2012. Galleri Profilen. Pressefoto.
| Del

Ugens Kunstner - Asbjørn Skou / Armsrock

[Ugens Kunstner] Hvad enten Asbjørn Skou / Armsrock udstiller på gaden eller museet, bruger han kunsten som en visuel kritik og refleksion over kulturelle konstruktioner. Asbjørn Skou er aktuel fra 3. februar 2012 på Galleri Profilen.

Portræt af Asbjørn Skou. Foto: NielsenOmvik.
Portræt af Asbjørn Skou. Foto: NielsenOmvik.
Kunstneren kort
Armsrock har fortrinsvist gjort sig bemærket i det offentlige rum med tids- og stedsspecifikke installationer, der udspringer af og kommenterer på selvsamme rum, som de placeres i. Han arbejder dog ikke udelukkende uden for gallerier og museer. I løbet af de senere år har han således flere gange bevæget sig inden for udstillingsinstitutionernes mure, hvor han udstiller under sit eget navn, Asbjørn Skou. 

Baggrund og praksis
Med tegningen som middel undersøger og fortæller Asbjørn Skou historier om vores fælles liv og om det at være menneske. Han bruger sine personlige relationer og observationer af det, han ser ske omkring sig til at skabe konkrete abstraktioner over fragmenter af virkeligheden. Skou gentager kvaliteterne fra klassisk tegning i sit ofte serielle arbejde, hvor rækken af billeder tilsammen skaber en fælles fortælling.

I sine tidlige værker portrætterede han nogle af de menneskelige handlingsrum, som karakteriserer det urbane samfund, for at undersøge de præmisser og omstændigheder, som kendetegner det at leve i og med byen. Med kul og tusch tegnede Skou øjeblikke og mennesker på kanten af samfundet – de ensomme, fortabte, hjemløse, gamle, tiggerne og misbrugerne – i fuld størrelse i et forsøg på at indfange de historier, der er indlejret karakterernes bevægelse og former og som forlængelse af en samfundskritisk tradition i dansk kunst.

Fra serie af kontinuerlige interventioner i det offentlige rum 2005-2011. Kul tegning på papir, klisteret på væg. Ca. 180 X 60 cm Vesterbro, København. 2010. Pressefoto.
Fra serie af kontinuerlige interventioner i det offentlige rum 2005-2011. Kul tegning på papir, klisteret på væg. Ca. 180 X 60 cm Vesterbro, København. 2010. Pressefoto.

I de tidlige værker eksperimenterede Skou med brugen af tegningens kunstneriske udtryk i forhold til intervention og kommunikation med byrum. Tegningerne klæbede han op på mure og vægge i byrummet. Portrætterne vendte på den måde tilbage til oprindelsesstedet og gled ind i gadens dagligdag som forgængelige observationer og udsagn.

Forgængeligheden udgør en central faktor for Skous kunstneriske praksis. I byrummet er forgængeligheden værkernes naturlige omstændighed. Han skaber således kun én af hver tegning og fastholder derved observationen af et ellers forglemmeligt øjebliksbillede i et udstrakt øjeblik. Fra midten af 00’erne har han endvidere arbejdet med tegning i forbindelse med lys og projektion af sine tegninger og brugt dette til at intervenere i forskellige byrum med.

<i>Markeringer</i> (udsnit). Temporær stedspecifik lys-installation bestående af 25 tegninger ridset ind i sorte slides til Pani projektører. 15 X 15 cm. Sjælør. DK.  2010. Pressefoto.
Markeringer (udsnit). Temporær stedspecifik lys-installation bestående af 25 tegninger ridset ind i sorte slides til Pani projektører. 15 X 15 cm. Sjælør. DK. 2010. Pressefoto.

Skou arbejder dog ikke udelukkende uden for de konventionelle kunstneriske institutioner. Det institutionaliserede rum ser han til gengæld som en platform, der stiller andre udfordringer end dem, han finder i byrummet. Når forgængeligheden af hans værker bringes indenfor i et kontrolleret, institutionelt miljø, opponerer det til den traditionelle værkopfattelse. Når værker ikke længere er salgbare, bliver de kontroversielle i forhold til kommercielle udstillingssteder.

På sin soloudstilling Impossible Society på Vejle Kunstmuseum i 2011 tegnede han eksempelvis flere af værkerne direkte på væggen, men solgte dog et enkelt af værkerne til museets samling.

LÆS ANMELDELSE AF UDSTILLINGEN IMPOSSIBLE SOCIETY HER

Asbjørn Skou: Fra <i>Impossible Society</i>, 2011, Vejle Kunstmuseum. Pressefoto.
Asbjørn Skou: Fra Impossible Society, 2011, Vejle Kunstmuseum. Pressefoto.
Hvad enten han udstiller på gaden eller museet, bruger han kunsten som en visuel kritik og refleksion over kulturelle konstruktioner. Det er samfundets opbygning, værdier og blinde pletter, der interesserer ham i hans dokumentariske og kritisk undersøgende arbejde over livet i byen, dens strukturer og udtryksformer.

Det figurative, detaljerige og genkendelige formsprog såvel som hans insisteren på at sætte store samfundsrelaterede spørgsmål på dagsordenen er markante temaer. Det er vigtigt for Skou at bruge kunsten til at kommunikere, både inden for og uden for de dertil etablerede platforme, og at prøve at arbejde ud fra den ide, at kunstneren kan have en aktiv social rolle. Skou undersøger således, hvordan han kan bruge tegningen som et middel til at gå i forbindelse med forskellige tematiske og fysiske rum.

Beskrivelse af kommende udstilling
Should the Light Not Take Us er titlen på Asbjørn Skous ideologikritiske udstilling hos Galleri Profilen i Århus. Udstillingen byder blandt andet på kæmpemæssige kultegninger på papir af fotografier, avisudklip og diverse arkivmaterialer, der balancerer på grænsen mellem originale værker og reproduktioner af motiver fra vores kollektive kultursamling.

Asbjørn Skou: <i>Belief Through The Other</i> (udsnit), 2011/2012. Galleri Profilen. Pressefoto.
Asbjørn Skou: Belief Through The Other (udsnit), 2011/2012. Galleri Profilen. Pressefoto.

Billederne repræsenterer bestemte aspekter af det, der kendetegner ideologiske såvel som metafysiske handlingsrum. Ikke så meget for at ligestille de to som for at udfordre vante forestillinger om en sammenhængende kosmologi og den kendsgerning, at mennesket danner fællesskab gennem billeder, fetichdyrkelse og rituelle handlinger. Da tegningen i Skous egen optik ligger meget tæt op ad håndskriften, fremstår tegningerne som hans personlige skrift, der omformulerer historien og skaber nye sammenhænge og åbner op for nye fortolkninger. 

Portfolio 
Asbjørn Skou: Sublime objects / plaster cast of ectoplasmic manifestation 1, 2011/2012. Galleri Profilen. Pressefoto.Asbjørn Skou: Cross-Correspondence, 2011/2012. Galleri Profilen. Pressefoto.
Asbjørn Skou: The Cave/ Strata of the subliminal, 2011/2012. Galleri Profilen. Pressefoto.Asbjørn Skou: Fra Impossible Society, 2011, Vejle Kunstmuseum. Pressefoto.
 
Asbjørn Skou: Fra Impossible Society, 2011, Vejle Kunstmuseum. Pressefoto.A city made of different monuments than these. Fra serie af tegninger lavet til stedspecifikke dia slide projektioner. Wien, A. 2011. Pressefoto.
Fra Serien Relocating Architecture. Stedspecifik dia slide projektion. København 2011. Pressefoto.Tegning som dia slide projektion. København, 2010. Pressefoto.
  


Fakta:

Asbjørn Skou alias Armsrock er født i 1984 i København, hvor han også bor og arbejder. Han er uddannet fra Hochschule Für Kunst i Bremen i 2004–2009.
LÆS CV HER

I 2011 blev Asbjørn Skou præmieret med 75.000 kr. af Statens Kunstfond for udstillingen Impossible Society på Vejle Kunstmuseum.



Annonce:
Galleri Oxholm

Kommentarer (1)

#1
01/02/2012 by Helle Dalgaard
Impossible city var en uforglemmelig oplevelse, vi er meget glade for at Profilen nu viser dette enorme talent i Århus og håber at RIGTIG mange vil besøge udstillingen. Vi glæder os til 3. feb.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Viborg Kunsthal
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: Should the Light Not Take Us

Medvirkende:
Asbjørn Skou

Start: 03/02/2012

Slut: 16/03/2012

Sted:
Galleri Profilen,
Grønnegade 93
8000 Århus C
8620 1722

Tirs-fre 10-17
Lør 10-13

www.galleri-profilen.dk

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

RELATEREDE LINKS
spacer
Kunstnerens hjemmside:
http://armsrock.blogspot.com

Videre læsning:
Link til liste over solo- og gruppeudstillinger

Artikel i Århus Stifttidende

Webfilm af Miriam Nielsen

Interview af Benke Carlsson

Interview af Chitra Kalyani

Interview af Aaron Hunt
FOKUS: Ugens Kunstner
Ugens Kunstner
Hver uge sætter vi fokus på én kunstner. Læs om kunstnerens praksis, aktuelle udstilling og se eksempler på værker.

Klik her

LÆS OGSÅ
Asbjørn Skou i arbejde med udstillingen Impossible Society. Foto: Niels Erik Hansen.
Udstilling af Asbjørn Skou præmieret
[Nyhed] Kunstfonden har netop præmieret udstillingen Impossible Society af den 27-årige kunstner Asbjørn Skou med 75.000 kr. Læs mere
LÆS OGSÅ
Asbjørn Skou: Impossible Society (Udsnit). Foto: Niels Erik Hansen.
Asbjørn Skou tager dig med bukserne nede
[Anmeldelse] Kunstneren inden i Armsrock, har lavet en udstilling til Vejle kunstmuseum, der ikke er, hvad den giver sig ud for. Læs mere
LÆS OGSÅ
Tegningerne af Asbjørn Skou er udført på Statens Værksteder for Kunst i Gammel Dok Pakhus, og skal samles til én stor installation på Vejle Kunstmuseum. Pressefoto.
Kæmpe installation på Vejle Kunstmuseum
[Nyhed] Asbjørn Skou (Armsrock) er i gang med sit hidtil største projekt: En gigantisk installation på Vejle Kunstmuseum. Læs mere
LÆS OGSÅ
Er dette Elephant Parade eller gadekunstens ukronede konge, der udstiller? (Fra Banksy-udstillingen Barely Legal, 2006, still fra Exit Through the Gift Shop, 2010.)
Er jeg gået forkert?
[Debatindlæg] Er det en decideret misforståelse at vise gadekunst på museum? Eller er det blot et udtryk for den kroniske skizofreni som kunstscenen lider af? Læs mere
LÆS OGSÅ
Kan gadekunst spændes for museumsvognen? Papfar (DK): Keyring. (Foto: Matthias Hvass Borello)
Gadekunst i limbo
[Anmeldelse] Walk This Way hylder 'gadekunsten', men illustrerer samtidig gadekunstens problematiske placering mellem gaden og kunstinstitutionen. Læs mere
LÆS OGSÅ
Kunstneren Tejns værk Den store røde mor kan opleves på kunstruten i Køge. Foto: Anton Kjær.
KØS går på gaden med 2 km lang kunstrute
[Nyhed] Udstillingen Walk This Way er en kunstrute tætpakket med gadekunst. Den kan opleves på KØS og rundt i Køges gader fra den 7. maj. Læs mere
LÆS OGSÅ
Udsnit af Armsrocks lysinstallation Markeringer. Pressefoto
Armsrock giver liv til Sjælør station
[Nyhed] Fra den 29. oktober kan man efter mørkets frembrud opleve Armsrocks lysinstallation Markeringer på Sjælør station i Valby. Læs mere
LÆS OGSÅ
HuskMitNavn er én af de kunstnere, der producerer værker til folket, selvom han har opnået stor kommerciel værdi. The starving children in Africa are also thinking about you, 2003. (foto: HuskMitNavn)
'Man har sat priserne for højt'
[Debatindlæg] Mange kunstnere i dag vil skabe kunst til en bred offentlighed. Det står i skærende kontrast til galleriernes, samlernes og auktionshusenes eksklusive kunstsyn, mener gallerist Jesper Elg. Læs mere
LÆS OGSÅ
Armsrock under arbejdet i Vejle. Pressefoto.
Danske Armsrock udstiller i Athen
[Nyhed] Den danske kunstner Armsrock har netop fået tildelt 20.000 kr. af Kunststyrelsen til udførelsen af en ruminstallation på Kyklademuseet i Athen. Læs mere

BILLEDSERIER
Nina Maria Kleivans videoværk tager udgangspunkt i reglerne for brug af den norske nationaldragt, bunaden. Regler for bruk af Bunad på udstillingen Skilsmissen frem til 21. dec. 2014. Foto: Erling Lykke Jeppesen

Den norsk-danske skilsmisse

Merete Vyff Slyngborg på GREEN IS GOLD

Frie hænder til kunstnerne på Galleri Marie Kirkegaard

En fotografisk og performativ undersøgelse af Mary Willumsen

Arktisk hot

Hvass&Hannibal på Kunstpakhuset

Unge kunstnere genopdager Koldinghus

En oppustet bil og skulpturer af pølser

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

19. dec: Nytårskur i Kunsthal Aarhus

19. dec: På tur med JENSEN & jensen

19. dec: Hanne Nielsen og Birgit Johnsen-udstilling præmieret

17. dec: Dansk kunstnerduo vinder international kunstpris

16. dec: Afskedsreception for Elisabeth Delin Hansen

11. dec: Piccadilly præsenterer kunstnerisk julekalender

10. dec: Fotografisk Center flytter

10. dec: Copenhagen Ceramics takker af

5. dec: KUNSTEN og DR søger deltagere til nyt tv-program

3. dec: Open Call for FOKUS 2015

2. dec: 68 Square Metres Art Space bliver til SixtyEight

2. dec: Talenter får international pris og udstilling på GL STRAND

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Bob and Roberta Smith. I PROMISE NEVER TO MAKE ART AGAIN (2011). Opfordring til kunst-amnesti.  Courtesy kunstneren og Pierogi Gallery.

Hold op med at lave kunst

Ugens kunstner - Esben Klemann

SUPEREXHIBITION

"Han er Hitler" – om grænseoverskridende børnekunst

En tværæstetisk trekant

Løb kunstkritikken i gang

Afskedsreception for Elisabeth Delin Hansen

På inspirationstur i Dr. Topics rarietetskabinet

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Janet Cardiff og George Burres Miller: Opera for a small room.  Foto: Anders Sune Berg

Forførende, sensorisk, teatralsk

Provokatøren Schlingensief som tænketank

Livlig hyldest til Franciskas legende maskiner

Skildpaddespor på Faaborg Museum

Bag de hvide vægge

Vinderne af Danmarks største kunstpris skaber endnu mere af Den Frie

Som at finde regnbuen i en brækpøl

Svend Wiig Hansen - hudløs gigant

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Morten Sørensen læser op fra Mons og bogtyven, som han har illustreret, under finissagen af Læsehjørner. (Foto: Signe Vad)

En tværæstetisk trekant

Kunst for social retfærdighed

”Vi er hele tiden det, vi er nu”

Dokumentarfilm som kunstform på CPH:DOX

Kunstindgreb i Næstved

Med kunst mod udviklingen

Den lange vej til udsmykningsopgaven

Jorden under Sønderholm

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
På Det Fynske Kunstakademis jubilæumsudstilling History History kunne man blandt andet se 5. års studerende Jona Borruts små fiktive grafer af papir. De skulle demonstrere det fiktive og konstruerede ved historien. Foto: Kasper Tuxen

Historien om at skrive historie

Et andet Afghanistan

En bibliotekshistorie fortalt af Lasse Krog Møller

“Vi udfylder et hul i kunstformidlingen”

Lyden af Cardiff & Miller

Et kærligt skub på tre millioner

Havnefest i kunstmetropolen

Signa inviterer publikum ind i fiktionen

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
VERA skole for kunst & design
Kunsthøjskolen på Ærø
Krabbesholm
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret