Copenhagen Art Week  
KUNSTEN.NU
Annonce:
Cph Art Week
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Konkurrencer
spacer
Kunstguide
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Cph Art Week 2015
Cph Art Week 2015
For tredje år i træk folder den københavnske kunstscene sig ud, når Copenhagen Art Week sætter billedkunsten på dagsordenen med et program fyldt med udstillinger, omvisninger, paneldebatter, performances og fester. Her tager vi dig bag og med ind i kunsten.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Weekend Aarhus 2015
LYDKUNST
Art Herning 2015 / Videokunst
Copenhagen Art Week 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Fra udstillingens plakat. Foto: Kristian Handberg.
Fra udstillingens plakat. Foto: Kristian Handberg.
| Del

Verdensudstilling i Vestergade

[Anmeldelse] Det eksperimenterende århusianske nutidsgalleri MACHWERKET viser for tiden The Piccadilly Exhibition Company # 1 – en interessant, stemningsfuld og humoristisk udstilling med kun enkelte mangler.

Af Lene Bæk

Det 19. århundrede er kendt for sine store verdensudstillinger, hvor den besøgende blandt andet kunne overvære samlinger af kunst- og kulturgenstande fra fjerne egne i fornemme montrer i ædeltræ. Den danske pendant til de indflydelsesrige verdensudstillinger finder man i form af Landsudstillingen 1909 i Århus.

Den aktuelle udstilling på MACHWERKET præsenterer netop forskellige kulturobjekter i ældre, museale udstillingsmontrer. Hensigten med denne umiddelbart noget støvede udstillingsmetode er at hylde 100 året for landsudstillingen i Århus samt gøre opmærksom på, hvordan objekters magt intensiveres, når de indgår i samlinger og udstillingssammenhænge.

Detalje fra Lasse Krogh Møllers værk. Machwerket. Foto: Kristian Handberg
Detalje fra Lasse Krogh Møllers værk. Machwerket. Foto: Kristian Handberg

Cigaretskod, betamax-bånd og gravstene
I det lille udstillingslokale i Vestergade fanger Lasse Krog Møllers bidrag først og fremmest denne anmelders opmærksomhed. Den århusianske kunstner viser dele af sin alternative samling, som består af ydmyge, kasserede hverdagsgenstande, som han finder rundt på gader og stræder.

På udstillingen ser man blandt andet dele af Krog Møllers samling af cigaretskodder og forskellige indkøbssedler. Hver genstand er på ægte arkivarisk manér omhyggeligt registreret, så man bliver vidne til, hvilken gade indkøbssedlen med pasta, champignon og fløde er fundet på, og om cigaretskodderne er af mærket Kings Filter, Cecil eller et helt tredje. Interessant bliver kunstnerens arbejde især, når man begynder at forestille sig, hvad det er for en person, der mere eller mindre bevidst har kasseret de fremviste objekter.

Om Stan Ejsing ved Kristian Handberg og Peter Ole Pedersen. Machwerket. Foto: Kristian HandbergChristian Danielewitz: Diskurser - og fragmenter af gravsten fundet på ødelagt kirkegård i Kabul, Afganistan, 2009. Machwerket. Foto: Kristian Handberg

The Piccadilly Exhibition Company # 1 præsenteres også kuratorerne Kristian Handberg og Peter Ole Pedersens skulpturelle opstilling af videobånd af mærket betamax, fragmenter af en gravsten fra Kabul fundet af kunstneren Christian Danielewitz og et indisk instrument, en såkaldt ”bijahr”, som blandt andet ledsages af en instruktionsvideo. Det sidstnævnte værk er kunstneren Anu Ramdas´ bidrag.

Forfriskende nostalgi

På MACHWERKET fungerer de museale montrer af træ efter hensigten, da man bliver hensat til en svunden tid, som emmer langt væk af nostalgi, når man træder ind i det lille kælderlokale. Styrken ved udstillingen er desuden, at den ikke præsenterer værdifulde objekter fra vores egen samtid i stil med de store verdensudstillinger, men netop fremviser mindre kostbare hverdagsgenstande og endda kasserede eller ødelagte objekter.

Anu Ramdas' værk Bijahr, et indisk instrument. Machwerket. Foto: Kristian HandbergLasse Krogh Møller: Genstande hjembragt fra rejser gennem umiddelbart genkendelige og dog alligevel fremmedartede egne., 2009. Machwerket. Foto: Kristian Handberg

Man forventer eksempelvis ikke at finde cigaretskod placeret i sirligt lige rækker i dyre udstillingsmontrer i et kunstgalleri. En sådan uventet sammenstilling, som udstillingen i øvrigt byder på i flere tilfælde, tilfører den et humoristisk og forfriskende touch.

Modsat kan man diskutere, om udstillingen ikke på visse punkter lader betragteren i stikken. Man kunne eksempelvis godt savne mere information omkring idéen bag Søren Assenholts colorerede fotoværker og om indholdet på fotografierne ved siden af betamax-båndene, som udstillingens kuratorer selv har fremskaffet.

Søren Assenholt: <i>1909 Byvandring Landsudstilling Århus</i>, 2009. Machwerket. Foto: Kristian Handberg
Søren Assenholt: 1909 Byvandring Landsudstilling Århus, 2009. Machwerket. Foto: Kristian Handberg

Hvem ser vi her afbildet?
Mere information om betamax-værket kan man dog finde i publikationen The Piccadilly Line # 1, som er udkommet i forbindelse med udstillingen. Det kræver imidlertid et lille greb i lommen – hvilket dog klart er en investering værd!

Alt i alt er The Piccadilly Exhibition Company # 1 en tankevækkende og herlig skæv udstilling, hvor den dertilhørende publikation uden tvivl hjælper til at højne udstillingens samlede kvalitet.

Udstillingsview. Machwerket. Foto: Kristian Handberg
Udstillingsview. Machwerket. Foto: Kristian Handberg


Fakta:

Publikationen The Piccadilly Line # 1 består af et 60 siders hæfte, som fint viderefører udstillingens bevidst nostalgiske stemning med sine sort-hvide sider, og som via en række tekster af henholdsvis Jan Bäcklund, Lars Kiel Bertelsen, Per Højholt, Søren E. Jensen, Kristian Handberg, Annelis Kuhlmann, Pablo Llambias, Camilla Mordhorst, Lasse Krog Møller og Peter Ole Pedersen enten udvider eller uddyber udstillingens fokus på ting og samlinger.

Publikationen koster 50 kroner.

De deltagende kunstnere:

Søren Assenholt (f. 1975) er studerende ved Det Kongelige Danske Kunstakademi og Städelschule, Frankfurt Am Main.

Jan Bäcklund (f. 1966) er svensk kunsthistoriker, kritiker og billedkunstner. Han er blandt andet uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi.

Christian Danielewitz (f. 1978) har afgang i 2009 fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 2009.

Lasse Krog Møller (f. 1972) er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi.

Anu Ramdas (f. 1980) er studerende ved Det Kongelige Danske Kunstakademi.



Annonce:
Danske Kunsthåndværkere

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Copenhagen Art Week
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer

Titel: The Piccadilly Exhibition Company # 1

Medvirkende:

Anu Ramdas
Jan Bäcklund
Søren Assenholt
Kristian Handberg
Peter Ole Pedersen
Lasse Krog Møller
Christian Danielewitz

Start: 06/06/2009

Slut: 07/07/2009

Sted:
MACHWERKET
Vestergade 62
8000 Århus C
2076 8184

Ons-fre 11.30-17
Lør 11-15

www.myspace.com/machwerket
www.machwerket.dk

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

RELATEREDE LINKS
spacer
www.forlagetasterisk.dk
LÆS OGSÅ
Anders Visti og Lasse Krog Møller i installationen Den herskende abe. Foto: Marie Norman Nyeng
De, der blev afvist af Dansk Ekspeditionsfond
[Interview] Lasse Krog Møller og Anders Visti er aktuelle med ny udstilling i Spanien 19C Læs mere
LÆS OGSÅ
Tæt på Nansensgade...
[Nyhed] Lasse Krog Møller viser med udstillingen I Skabet de små ting vi er omgivet af i hverdagen. Læs mere
LÆS OGSÅ
Lasse Krog Møller fortæller aarhus.nu om indsamlingsprocessen, foto: Kristian Handberg
En kunstnerisk indsamling
[Reportage] Billedkunstner Lasse Krog Møller laver en 'arkæologisk' indsamling af fundne effekter på Roskilde Festival. Læs mere
LÆS OGSÅ
Foto fra udstillingen. Foto: Marie Lodberg.
Machwerket - For Your Pleasure
[Reportage] Kristian Handberg og Peter Ole Pedersen giver via kunsten et syn på rock 'n' roll op gennem historien Læs mere

BILLEDSERIER
Jens Huls Funder: Emotional Pain 2015. Foto: Julie Horne Møller

Med samtidskunsten i fængsel

Så sejler Cph Art Week!

Ind og ud af fokus med Astrid Kruse Jensen

Kvinder i kunstnerisk kvartet

Winckelmann trækker tråde

Billedkunstnere på vej... på Kunsthal NORD

Satan i gatan

Den Kolde Krigs underværker

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

27. aug: Fotogallerierne slår dørene op

21. aug: Metropolis-værk fjernes pga. forbud

19. aug: Bar' for de høje

19. aug: Kinesiske kontraster kommer til Ørestaden

18. aug: Kunsten kører med bus

14. aug: Samtidskunst på toilettet

9. aug: Kunstakademiet rykker i fængsel

7. aug: Drengen der aldrig flytter hjemmefra

3. aug: Michael Thouber bliver ny direktør på Kunsthal Charlottenborg

1. aug: Ung samtidskunst på Samsø

24. jul: Social kunst til Kærene i Rødovre

30. jun: Mød kunsten på Roskilde Festival

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Anish Kapoor: Dirty Corner, 2015 i Versailles. (Foto fra anishkapoor.com)

Balladen om dronningens vagina

CHART er blevet voksen

Ny kunst udsmykker Aarhus

Så sejler Cph Art Week!

Metropolis-værk fjernes pga. forbud

Martin Bigum i og uden for samtiden

Ugens kunstner - Sophie Dupont

Der er ikke en rød tråd, det er et fletværk

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Fra udstillingen Laura Lima – Den nøgne magiker, x-rummet, SMK 2015. (Foto: Ida Tietgen Høyrup)

Tingene tager stille magten i magikerens hule

Der er ikke en rød tråd, det er et fletværk

CHART er blevet voksen

Tag de urbane vandresko på

”Som jeg kan”

Fra kompost til komposition

SELVFED og til salg i konkurrencesamfundet

Pap-amok, galgenhumor, smil og chok!

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Thomas FOS Poulsen og Hajnalka Somogyi fra OFF-biennalen i samtale om kunstens sociale forpligtelser. (Foto: Daniel Heydorn)

Sprog, samtidighed og socialitet – talks på CHART

Ny kunst udsmykker Aarhus

Skrald-performance i Aabenraas gader

LYDKUNST #7: LJUDSKOLAN – Kommuner lyder

LYDKUNST #6: It is what it is...

Land Art-festival i Nordjyllands vilde natur

Nye globale stemmer?

Globale samtaler

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
We Are The Painters, still fra videoværket: Paint for Hochwechsel, 2010

Samarbejdets kunstneriske merværdi

Martin Bigum i og uden for samtiden

Det københavnske momentum

Lækre mursten, vægge, et hegn og en lukket dør

At skabe og forbinde kunsthåndværk og design

Klangen af et fotografi

Pillede rejer på tisselagen

Blottede banaliteter

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Krabbesholm Højskole
Hanne Helms - Kalejdoskop
Bornholms Højskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Aarhus Kunstskole
The Bus Project III
Kunstskolen Spektrum
Boesner
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret