Randers Kunstmuseum  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Forside
spacer
Konkurrencer
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Kunstguide
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Art Weekend Aarhus 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Art Weekend Aarhus giver et dybere indblik i, hvad der sker bag linjerne på den aarhusianske kunstscene. I år er overskriften The making.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Tala Madani: Dirt, 2011. © Courtesy of the artist and Pilar Corrias gallery, London. (Pressefoto)
Tala Madani: Dirt, 2011. © Courtesy of the artist and Pilar Corrias gallery, London. (Pressefoto)
| Del

Ser du dig selv i en halvskaldet, fedladen mand?

[Anmeldelse] Den iranskfødte Tala Madani, som siden sine teenageår har boet i USA, leverer en skarp satirisk samfundsdiagnose, der fungerer bedst, når den ikke kun fortolkes som en feministisk kritik af maskulinitet.

Af Ditte Vilstrup Holm

Der er ingen kvinder i Tala Madanis malerier og animationer. De befolkes udelukkende af midaldrende, halvskaldede og fedladne mænd, der ligner en blanding mellem den overdramatiske og selvoptagede streg-figur La Ligne og en rund Buddha.

Tala Madani: <i>Projector</i>, 2011. © Courtesy of the artist and Pilar Corrias gallery, London. (Pressefoto)
Tala Madani: Projector, 2011. © Courtesy of the artist and Pilar Corrias gallery, London. (Pressefoto)
Og det er sådan set ikke det værste ved mændene. Det værste er al den vold og ydmygelse, de udsætter andre for og selv tilsyneladende glade tager imod.

Omfattende nyfortolkning
I næsten hundrede store og mindre malerier samt to håndfulde animationer udfolder Tala Madani en række voldsomme og meget lidt flatterende situationer af enkelte mænd eller deres samspil med hinanden.

Med Rip Image på Moderna Museet i Malmö er der er tale om den hidtil største museumspræsentation af den unge kunstners arbejde, og de mange værker strækker sig faktisk kun fra 2005 og frem til i dag.

Det giver indtrykket af et konsistent projekt, hvor et satirisk figurativt maleri effektivt – om end med en mere rå og mindre humoristisk tone – kan flyde over i animations-mediet og samtidig kan tage maleriets tradition op til både kritisk og kreativ nyfortolkning.

Ikke bare feministisk satire
Eftersom Tala Madani er en ung kvinde, springer hendes arbejde ligefremt i øjnene som en feministisk kritik af mænd og maskulinitet. Når hun dertil er født i Iran, kan man vinkle det til at være en specifik kritik af Mellemøstens mænd og maskuline kultur.

Men hvis det var den eneste mulige læsning af hendes værker, ville man hurtigt blive træt og irriteret. For satiren er hårdhændet og levner ingen plads til ømhed. Mændene er nærmest blottet for forsonende træk. De er egocentrede, infantile og helt enkelt ynkelige.

Tala Madani: Red Interrogation, 2012. © Courtesy of the artist and Pilar Corrias gallery, London. (Pressefoto)Tala Madani: Grass Bite, 2006. © Courtesy of the artist and Pilar Corrias gallery, London. (Pressefoto)

Kan du genkende dig selv?
Fortolker man derimod mændene som repræsentanter for ethvert menneske – mand såvel som kvinde – bliver værkerne langt mere interessante.

På den måde fremstår de som en social og psykologisk samtidsdiagnose, der også rammer tilbage på beskueren – og måske endda kunstneren selv.

Den ynkelige, selvforherligende, ødelæggende og navlebeskuende mand bliver i en sådan fortolkning et billede på psykologiske dispositioner i os alle, der godt nok trækkes ud i det ekstreme og hører til blandt de mest pinlige, men ikke desto mindre er svære helt at afskrive.

Maskulinitet og magt
Det er denne bredere fortolkningsramme, som Moderna Museet kløgtigt lægger på udstillingen, og det til trods for, at det ellers virker legitimt i Sverige at levere en ret skinger feministisk kritik, der skærer alle mænd over en kam.

Som samtidsdiagnostisk projekt, er det faktisk heller ikke tåbeligt at lade hovedpersonen være en mand. Dels har manden typisk repræsenteret mennesket som sådan, mens en kvinde derimod bliver gjort til repræsentant for sit køn. Dels er det trods alt mænd, som har siddet tungt på magten og stadig i overvældende grad gør det.

Tala Madani: <i>Morris Men</i>, 2012. © Courtesy of the artist and Pilar Corrias gallery, London. (Pressefoto)
Tala Madani: Morris Men, 2012. © Courtesy of the artist and Pilar Corrias gallery, London. (Pressefoto)

Maskulinitet er i den forstand et gennemgående træk ved vores samfundsstruktur, som i Madanis fortolkning giver sig udslag i særlige former for magt og socialitet. Satirisk stiller hun det naturligvis på spidsen. For eksempel i hendes repræsentation af flokmentalitet, hvor den enes røvhul dikterer den andens, og man kan samles om en fælles urinpøl som en anden solgud. Men det fremstår ikke helt virkelighedsforvrængende, selv om det er et ret dystopisk billede af nutidens samfund.

Maleri og magt
Malerisk er det også i gruppekompositionerne, at Madanis kompetencer kommer bedst til deres ret. Fx i spillet mellem fortælling og abstraktion, hvor hun underfundigt – og nogle gange nederdrægtigt – forvandler ikoniske abstrakte malerier til legestuer eller ublu lader mændene søle dem til.

Tala Madani: <i>Ding Boom!</i>, 2012. © Courtesy of the artist and Pilar Corrias gallery, London. (Pressefoto)
Tala Madani: Ding Boom!, 2012. © Courtesy of the artist and Pilar Corrias gallery, London. (Pressefoto)
Dertil leverer hun nogle interessante maleriske effekter i spillet mellem lys og mørke, som samtidig peger ud på forholdet mellem tildækning og afsløring.

Hvem gemmer sig bag ved hvad, og kastes der nødvendigvis lys over sandheden, eller er lyset blot en snedig måde at dække over noget andet?

Aldrig en entydig fortolkning
Det som fremstår ligetil og uskyldigt i Tala Madanis værker er næsten aldrig så ligetil, når man ser efter en ekstra gang. Der er altid et eller andet element i historien, som gør, at fortolkningen ikke falder på plads.

De fire mænd med åbne bukser, der omringer en kravlegård kunne godt være pædofile, men babyen er ved nærmere eftersyn en skrumpet voksen mand. Hvem er det egentlig, som er uskyldig? De portrætterede mænd eller den unge kvinde, som har ladet dem fremstille sådan i sine malerier.


Fakta:

Udstillingen vises fra 25. maj til 27. oktober ved Moderna Museet i Stockholm.



Annonce:
Refleksioner

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: Tala Madani: Rip Image

Medvirkende:
Tala Madani

Start: 16/02/2013

Slut: 14/04/2013

Sted:
Moderna Museet Malmö
Gasverksgatan 22
Malmö

Tirsdag, torsdag-søndag, 11-18
onsdag, 11-21

www.modernamuseet.se/Malmo

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

LÆS OGSÅ
Alfredo Jaar: From Time to Time, 2006. (Pressefoto, udsnit)
Spøgelser fra Afrika
[Anmeldelse] To udstillinger på Malmö Konsthall udstiller afkoloniseringens blødende sår, som vi i Vesten helst vil ignorere. Det får vi ikke lov til i denne kontekst. Læs mere
LÆS OGSÅ
Udstillingsvue fra udstillingen Hon – en katedral (Niki de Saint Phalle, Jean Tinguely og P.O. Ultvedt) på Moderna Museet, Stockholm, 1966. (Foto: Hans Hammarskiöld)
Kvinder og monstre
[Anmeldelse] Niki de Saint Phalles berømte værker på Moderna Museet i Malmø er tynget af gamle kvindekunst-klicheer. Og hvad skal vi lige bruge dem til? Læs mere
LÆS OGSÅ
Still fra Mads Lynnerups video Astrobright (fake and temporary). Pressefoto.
Den danske kunstner Mads Lynnerup på MTV
[Nyhed] Den danske kunstner Mads Lynnerup er udvalgt til at skabe et videoværk til MTV's ART BREAKS. Læs mere
LÆS OGSÅ
Taryn Simon, Zahra/Farah, 2007. Et værk der illustrerer, den alvor, som Speech Matters italesætter. (Pressefoto, Den Danske Pavillon)
Den kritiske frihed
[Anmeldelse] I den Danske Pavillon på Venedig Biennalen bliver ytringsfrihed både til poetisk virkelighed og kritisk umulighed. Læs mere
LÆS OGSÅ
Pregnant Julie and Algis, 1967. Neels bedste portrætter byder på ofte ukonventionelle, indfølte skildringer af mennesker i hendes omgangskreds. (Pressefoto)
Den bedste maler, du ikke kender
[Anmeldelse] Tag til Malmø i efterårsferien og se Alice Neels lysende portrætter. Læs mere

BILLEDSERIER
Anders Bonnesen: Concrete Chair (udsnit), 2014. Betonfliser, stol. På Disse tynde steder, BETON. Foto: Martin Kurt Haglund

Et materielt interview

Jorn set gennem samtidskunstneres øjne

Afrikansk samtidskunst

Vold, magt og tilgivelse

Poetiske studier i krop og objekt

Eken og Behncke i Det Milde Westen

Grafik ala Erik A Frandsen

Besiddelsens betydninger

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

23. jul: Jobopslag: Redaktionssekretær på KUNSTEN.NU

23. jul: Jobopslag: Salgs- og marketingsmedarbejder på kunsten.nu

21. jul: Open call til Höstsalong på Edsvik Konsthall

19. jul: HEART-udstillinger til udlandet

16. jul: Performancefestival i Aabenraa og Flensborg

11. jul: 12 millioner til museerne

8. jul: Kuratorer for Momentum biennale udvalgt

4. jul: Ny rektor for Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler

3. jul: Open call til SKULPTUR London 2015

3. jul: Kunstnere som kritisk taskforce

1. jul: Kunst på Roskilde Festival

27. jun: Performance i et håndværkertelt i Odense

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Fra pressemøde og dialog med Kronprins Frederik under Thierry Geoffroys udstilling Emergency Room Hanoi, 2011. (Pressefoto)

Er kunstneren en vagthund?

Jobopslag: Salgs- og marketingsmedarbejder på kunsten.nu

Jorn set gennem samtidskunstneres øjne

Afrikansk samtidskunst

Jobopslag: Redaktionssekretær på KUNSTEN.NU

Open call til Höstsalong på Edsvik Konsthall

Havens (fortrængte) kræfter

HEART-udstillinger til udlandet

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Camilla Berner: Composting Units, 2014. (Foto: Matthias Hvass Borello)

Havens (fortrængte) kræfter

Glimt fra dybet

Multifacetteret maleri

Sproget på kanten af sproget

Ekspedition gennem universets historie

Med maskinen i hånden

Godt galt afmarcheret i Odense

Kys, kunst og knogler

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Holdet bag den prisvindende udstilling Café Dolly. Picabia. Schnabel. Willumsen, dog uden den éne prismodtager Christian Vind. (Foto: Rine Flyckt)

Kunstkritikkens pris i Kulturministeriet

Stemmens rørende udsving

Et Kafkask´ livshjul

På indre rejse i Aarhus havn

Kunsten og modtagerne

Køln Kunstmesse er tilbage!

Indspark fra udkanten

Institutionen i transit

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
René Schmidt: Calypso 'n' Grind, 2010, Jesmonite, l:50 cm. Foto: Anders Sune Berg

“Jeg vil gerne være generøs overfor beskueren”

Misforståelsens kunst

"Venskabet er en skabende kraft"

Hvad skaber en dynamisk, levende kunstscene?

Hvordan bliver kunsten til?

DIAS – en kunsthal for digital frihed

"De studerende har medindflydelse og ansvar"

Kunstneratelieret til debat

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Kunsthøjskolen på Ærø
Rønnebæksholm
Bornholms Højskole
Kunsthøjskolen i Holbæk
Krabbesholm
Kunsthal Nord
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret