Louisiana  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Forside
spacer
Konkurrencer
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Kunstguide
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Art Weekend Aarhus 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Art Weekend Aarhus giver et dybere indblik i, hvad der sker bag linjerne på den aarhusianske kunstscene. I år er overskriften The making.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Salvador Dalí Wilhelm Tells gåde, 1933. (Foto: Terje Östling)
Salvador Dalí Wilhelm Tells gåde, 1933. (Foto: Terje Östling)
| Del

Under bevidsthedens radar

[Anmeldelse] Supersurrealisme er et (kirurgisk) snit på tværs af 500 års kunsthistorie. Operationen på Moderna Museet Malmö lykkes ikke helt, men patienten (de mange fantastiske værker) overlever i dén grad.

Af Rasmus Vestergaard

Supersurrealisme undersøger surrealisme i en udvidet udgave – eller måske nærmere surrealisme som et mentalt set-up, en strategi eller tilgang til værkets skabelse. Heri finder udstillingen sin energi.

Udstillingen, der fylder hele museet, er tænkt i tre ”kapitler”: før, under og efter den klassiske surrealisme. Altså kunstnere, der (muligvis) inspirerede surrealisterne, surrealismens guldalder og den surrealistiske optiks betydning for eftertiden.

Meret Oppenheim <i>Ma Gouvernante</i>, 1936. (Pressefoto)
Meret Oppenheim Ma Gouvernante, 1936. (Pressefoto)
Glædet gensyn uden overraskelser
Alene kapitlet om den klassiske surrealisme gør det værd at tage til Malmö.

Listen af surrealistiske mestre – som fx. Éluard, Magritte, Ernst, Man Ray, Miró, Bourgeois og vores egen Freddie – er omfattende.

Selvom overraskelserne er få (ligesom antallet af egentlige hovedværker), så er det ”live” gensyn med værker som Salvatore Dalís Vilhelm Tells Gåde fra 1933 og Meret Oppenheims Ma Gouvernante, 1936 en stor oplevelse. 

Her får vi en fin opsummering af surrealismens grundtanke: At kunstneren skulle nå det ægte og virkelige værk ved at arbejde uden om fornuft og moral – og at muligheden for at skabe ucensureret bestod i et konsekvent arbejde med det underbevidste, hallucinationer og ikke mindst med tilstanden mellem drøm og vågenhed.

Udstillingsview med Casten Höllers <i>Giant Triple Mushroom</i>, 2012 i forgrunden. I baggrunden skimtes Nathalie Djurbergs claymation-video <i>Florentin</i>, 2004. (Foto: Terje Östling)
Udstillingsview med Casten Höllers Giant Triple Mushroom, 2012 i forgrunden. I baggrunden skimtes Nathalie Djurbergs claymation-video Florentin, 2004. (Foto: Terje Östling)

Forløbere?
Den erkendte vigtighed af menneskets psyke forfølges i udstillingens to andre kapitler. Og, dét kommer til at halte gevaldigt i kapitlet om tiden før den klassiske surrealisme.

Mens Guiseppe Arcimboldo, eksemplificeret i hans portræt af Rudolph II med titlen Vertumnus fra 1591, var en forløber og inspirationsfigur for surrealisterne, så er valget af de øvrige værker ikke logisk. Jeg har svært ved at se, at Piranesis romerske Vedute som præ-surrealistiske.

Eftertiden
Meget mere kød – også i bogstavelig forstand – er der i præsentationen af tiden efter den klassiske surrealisme. Surrealisterne satte en mental bevægelse i gang, der provokerede samtiden og formede eftertiden.

Guiseppe Arcimboldo <i>Vertumnus</i>, 1591. (Foto: Terje Östling)
Guiseppe Arcimboldo Vertumnus, 1591. (Foto: Terje Östling)
Alice i Eventyrland
Åbningsscenen er Carsten Höllers tre oversize svampe fra 2012.

I samspil med især lydsiden fra Nathalie Djurberg clay-mation Florentin fra 2004 vækker svampenes uventede størrelse associationer til passager fra Alice i Eventyrland.

At lade den simple, carnival-agtige musik blande sig med de øvrige værker (frem for at skærme lyden af) er en fin kuratorisk prioritering. Den surreelle stemning slås an med det samme.

Ja, og så passer det syrede, uhyggelige præg og pædofili-hævn tematikken i Nathalie Djurbergs værk glimrende ind. 

Krop og seksualitet
I Veronika Bromovás fotografiske selvportræt Open Legs fra 1996 ses kunstneren liggende med spredte ben, mens hun fastholder vores blik med sit. Billedets pornografiske udtryk – vi ser op mellem hendes ben – forvrænges, da huden er skrællet af. Den seksuelle situation får en paradoksal modvægt ved, at hendes køn fremstilles i stil med de tværsnit, der findes i anatomiske lærebøger.

Bromovás værk er det mest eksplicitte eksempel, men flere af værkerne i denne del af udstillingen kredser om surrealistiske grundmotiver som krop, køn, seksualitet.

Ukendte værker - heldigvis
En stor gevinst ved "tiden efter" kapitlet er, at det besidder en fin vægtning af forholdet mellem fotografi, montage, film, maleri, skulptur og installation. Læg hertil, at der præsenteres en række værker, som ikke altid vises. Eksempelvis Ljubomir Šimunics dragende intense videoværk Gerdy, The Wicked Witch fra 1973-76, hvor passager fra skrækfilm glider sammen med krigsoptagelser og psykedeliske billeder. Et værk med en klar surrealistisk "feeling".

Stillbillede fra <i>Florentin</i>, Nathalie Djurberg, 2004. (Pressefoto)
Stillbillede fra Florentin, Nathalie Djurberg, 2004. (Pressefoto)

Samlingernes muligheder
Her kan kun konturerne om udstillingen tegnes. For Supersurrealisme er særdeles omfangsrig og broget. Når man er tilbage på gaden, har man mødt værker af omkring 90 kunstnere fordelt over 500 år.

På et overordnet – måske mere udstillingsnørdet – plan er Supersurrealisme ydermere interessant, idet den bygger på Moderna Museets (Stockholm) egen samling. Som sådan udtrykker udstillingen et ønske om at bringe samlingerne i spil.

For mange museer er samlingen en legitimerende størrelse uden særlig udstillingsmæssig konsekvens. Samlingen er et fyldstof mellem særudstillingerne af værker ude fra. Moderna Museet skal have ros for sin "samlings-særudstilling". Heldigvis kan det noteres, at vi herhjemme undertiden kan opleve lignende initiativer i retning af en ”samlings-revival”.

René Magritte <i>Den Røde Model</i>, 1935. (Pressefoto)
René Magritte Den Røde Model, 1935. (Pressefoto)
Hvad er supersurrealisme?
Den enkle forklaring er, at surrealisme er "super": dens ideer lever i bedste velgående.

I det lys kunne billedet af eftertiden have været mere nuanceret – men selv Moderna Museets samling har trods alt begrænsninger.

I en tekst forklarer udstillingens kurator endvidere, at Supersurrealisme bygger på en overbevisning om, at surrealismens projekt har bidt sig fast i vores mentale "set-up".

Og, at mediesamfundet – accelereret af internettet – har gjort vores underbevidsthed synlig. Ideer, drømme, lyster, "you name it": alt er på nettet. Den betragtning er det svært at være uenig i.

Imidlertid oplevede jeg ikke denne betragtning som en pointe i selve udstillingen.

Udstillingen gør ikke én klogere på, hvad det super-surrealistiske er IRL, og hvor synlige vores inderste, mørke lyster og drømme er, når det kommer til stykket. Ej heller præsenteres vi for ny viden om den klassiske surrealisme.

Derimod gør udstillingseksperimentet det muligt at følge surreelle motiver og linjer på tværs af tid – vel at mærke i en række glimrende og vedkommende værker, der (næsten) alle arbejder under bevidsthedens rader.


Fakta:

Performance:

9.-11. november kl. 18:00

Shadow Theatre af The Unholy (Lisa Jeannin, Rolf Schuurmans, Per-Henrik Fredriksson og sköldpaddan Vilhelm).

20. januar kl. 18:00

JULIACKS sammen med indbudte borgere fra Malmö.

Talks og forelæsninger:

20. november kl. 18:00

Surrealismer: Musik.

Filosof Fredrik Stahlénius introducerer og giver eksempler på den surrealistiske musik.

4. december kl. 18.

Surrealismer: Teater.

Etzel Cardeña (kunstnerisk lede af The International Theatre of Malmö ITM) giver en introduktion til det surrealistiske teater og præsenterer ”staged readings” af første akt af If you please af André Breton og Philippe Soupault samt den sidste akt af When five years pass af Federico García Lorca med skusespillere fra ITM. Foregår på engelsk.



Annonce:
Refleksioner

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: Supersurrealisme

Medvirkende:
Eva Aeppli
Guiseppe Arcimboldo
Hans Bellmer
Louise Bourgeois
André Breton
Brassaï
Victor Brauner
Manuel Alvarez Bravo
Veronika Bromová
Alexander Calder
Henri Cartier-Bresson
Giorgio de Chirico
Francesco Clemente
Douglas Coupland
Salvador Dalí
Nathalie Djurberg
Thea Ekström
Paul Eluard
Max Ernst
Wilhelm Freddie
Karin Frostenson/Lars Hillersberg
Jens Fänge
Alberto Giacometti
Ralph Gibson
Jenny Grönvall
Paul Hill
Valentine Hugo
Carsten Höller
Lotte Jacobi
Sven-Erik Johansson
Allen Jones
Sven Jonson
JULIACKS
Line Skywalker Karlström
André Kertész
Paul Klee
Hilma af Klint
Klubb Kristallen
David Krantz
Wifredo Lam
Gunnar Löberg
René Magritte
Man Ray
Roberto Matta
Marshall McLuhan
Ralph Eugene Meatyard
Arno Rafel Minkkinen
Joan Miró
Barbara Morgan
Stellan Mörner
Erik Olson
Axel Olson
Meret Oppenheim
Georges Papazoff
Karl Axel Perhrson
Francis Picabia
Giavanni Battista Piranesi
Ulf Rahmberg
Siri Rathsman
Odilon Redon
Werner Rohde
David Alfaro Siqueiros
Ljubomir Ŝimunic´
Ulf Sjöstedt
Thore Sonesson
Paul Strand
Max Walter Svanberg
Lena Svedberg
Uno Svensson
Dorothea Tanning
Essias Thorén
Otmar Thormann
Toyen
Arthur Tress
Rosemarie Trockel
Tristan Tzara
Jerry Uelsmann
The Unholy
Magnus Wallin
Peter Weiss
Joel-Peter Witkin
Gudrun Åhlberg-Kriland

Start: 29/10/2012

Slut: 20/01/2013

Sted:
Moderna Museet Malmö
Gasverksgatan 22
Malmö

Tirsdag, torsdag-søndag, 11-18
onsdag, 11-21

www.modernamuseet.se/Malmo

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

LÆS OGSÅ
Markante kønspolitiske værker fra bl.a. Kirsten Justesen over for Hein Heinsens minimalistiske sinuskurver. (Foto: Kristian Handberg)
Vindere og tabere i kampen om kunsthistorien
[Anmeldelse] Dansk og International Kunst efter 1900 får kastet friskt lys over lettere nedprioriterede kunstretninger, mens de forventede favoritter halter. Læs mere
LÆS OGSÅ
Man Ray: “Solariseret portræt af Lee Miller”, 1931 © Man Ray Estate. All rights reserved. The Penrose Collection, England. (detalje)
Lee Miller og livets surrealisme
[Baggrund] Øregaard museum ser med udstillingen Lee Miller og det surrealistiske blik nærmere på Lee Millers unikke bidrag til surrealismen. Læs mere
LÆS OGSÅ
Thor Ruhvald, portræt (Pressefoto, KØS)
Kantinekunst med klasse
[Anmeldelse] På KØS kan man i øjeblikket få et indblik i en god gedigen kunstsamling præsenteret af de lægfolk, der dagligt bliver udsat for kunst på arbejdet. Læs mere
LÆS OGSÅ
Hvor Freddies teknik ofte halter, er kompositionen oftest dygtig. Monument, Wilhelm Freddie, 1937, Foto: SMK Foto
Redningsaktion surrealisme
[Anmeldelse] Iscenesættelse, formidling og arkitektur i verdensklasse redder dagen på Statens Museum for Kunst! Læs mere
LÆS OGSÅ
Dadaistisk-surreel kærlighedsforvikling. Parret (Parret i knipling), Max Ernst, 1923, Museum Boijmans van Beunigen, Rotterdam. Pressefoto.
Max surrealisme!
[Anmeldelse] Man skulle næsten tro, at der var for meget surrealisme på de danske museer for tiden, men Rasmus Kjærboe kaster håndtegn. Læs mere

BILLEDSERIER
Udstillingsview fra Jorn Lab, KunstCentret Silkeborg Bad. Foto: Laura Emilie Schatz-Jakobsen

Jorn set gennem samtidskunstneres øjne

Afrikansk samtidskunst

Vold, magt og tilgivelse

Poetiske studier i krop og objekt

Eken og Behncke i Det Milde Westen

Grafik ala Erik A Frandsen

Besiddelsens betydninger

Det første skud på Møn

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

23. jul: Jobopslag: Redaktionssekretær på KUNSTEN.NU

23. jul: Jobopslag: Salgs- og marketingsmedarbejder på kunsten.nu

21. jul: Open call til Höstsalong på Edsvik Konsthall

19. jul: HEART-udstillinger til udlandet

16. jul: Performancefestival i Aabenraa og Flensborg

11. jul: 12 millioner til museerne

8. jul: Kuratorer for Momentum biennale udvalgt

4. jul: Ny rektor for Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler

3. jul: Open call til SKULPTUR London 2015

3. jul: Kunstnere som kritisk taskforce

1. jul: Kunst på Roskilde Festival

27. jun: Performance i et håndværkertelt i Odense

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Fra pressemøde og dialog med Kronprins Frederik under Thierry Geoffroys udstilling Emergency Room Hanoi, 2011. (Pressefoto)

Er kunstneren en vagthund?

Afrikansk samtidskunst

Havens (fortrængte) kræfter

Jorn set gennem samtidskunstneres øjne

Jobopslag: Salgs- og marketingsmedarbejder på kunsten.nu

Open call til Höstsalong på Edsvik Konsthall

HEART-udstillinger til udlandet

Poetiske studier i krop og objekt

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Camilla Berner: Composting Units, 2014. (Foto: Matthias Hvass Borello)

Havens (fortrængte) kræfter

Glimt fra dybet

Multifacetteret maleri

Sproget på kanten af sproget

Ekspedition gennem universets historie

Med maskinen i hånden

Godt galt afmarcheret i Odense

Kys, kunst og knogler

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Holdet bag den prisvindende udstilling Café Dolly. Picabia. Schnabel. Willumsen, dog uden den éne prismodtager Christian Vind. (Foto: Rine Flyckt)

Kunstkritikkens pris i Kulturministeriet

Stemmens rørende udsving

Et Kafkask´ livshjul

På indre rejse i Aarhus havn

Kunsten og modtagerne

Køln Kunstmesse er tilbage!

Indspark fra udkanten

Institutionen i transit

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
René Schmidt: Calypso 'n' Grind, 2010, Jesmonite, l:50 cm. Foto: Anders Sune Berg

“Jeg vil gerne være generøs overfor beskueren”

Misforståelsens kunst

"Venskabet er en skabende kraft"

Hvad skaber en dynamisk, levende kunstscene?

Hvordan bliver kunsten til?

DIAS – en kunsthal for digital frihed

"De studerende har medindflydelse og ansvar"

Kunstneratelieret til debat

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Kunsthøjskolen på Ærø
Engelsholm Højskole
Kunsthal Nord
Krabbesholm
Rønnebæksholm
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret