Fauschou Foundation  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Konkurrencer
spacer
Kunstguide
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
LYDKUNST
LYDKUNST
Denne podcastserie handler om lydkunst, om lydkunstnere, om lyd som kunstnerisk materiale, om lydkunstudstillinger, og om hvorfor lydkunsten rykker lige nu.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Herning 2015 / Videokunst
Copenhagen Art Week 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Zews maler med selvlysende maling på Glyptotekets facade. Foto:
Zews maler med selvlysende maling på Glyptotekets facade. Foto:
| Del

Street art på Glyptoteket

[Reportage] På udstillingen ELECTROCHOK med den franske Street Art kunstner Zevs er gadens kunst rykket inden for institutionens rammer og udstilles side om side med Glyptotekets samling af klassisk kunst.

Af Line Møller Lauritsen

Zevs er et af de helt hotte navne indenfor Street-Art kunsten i dag. Nogle kender ham måske allerede for sine optegninger af skygger i den parisiske nat, eller for sin storstillede aktion Visuel Kidnapning, hvor Zevs i bogstavelig forstand kidnappede en kvindelig model fra et kæmpe reklamebanner. Han skar modellen ud af banneret og sendte hendes afklippede fingre samt krav om løsepenge til det pågældende firma.
På Glyptoteket kan man se dokumentation fra disse aktioner i særudstillingen ELECTROCHOK, hvor Zevs udstiller sine værker side om side med museets faste samling af klassisk kunst.

Liquidated Logo – Coca Cola, Forstad til Paris, 2006. Pressefoto
Liquidated Logo – Coca Cola, Forstad til Paris, 2006. Pressefoto

En guidet tur gennem museet
Små gule pile der ligner lyn, guider dig rundt i museet. I et rum vises videoen Visuel Kidnapning - i et andet kan man blandt andet se billeder af de optegnede skygger og af de såkaldte ’likviderede logoer' - eksempelvis et Coca-cola-logo, som har fået et ekstra lag løbende maling, så det ser ud som om, logoet er ved at smelte og gå i opløsning.

Elektrisk Skygge – Offentlig bænk, Paris, 2000. PressefotoDialog mellem klassisk skulptur og reklame-seriemorder. Pressefoto.

Street art og klassisk kunst
Andre steder på museet bliver man ledt til den faste samling, og her kan man blandt andet se en video af Zevs i færd med at optegne en skygge. I skyggen ligger en sovende hjemløs, der også kaster skygger, og som derfor ligeledes bliver tegnet op. Ved siden af denne video hænger den franske impressionist - og Zevs’ landsmand - Édouard Manets portræt af en vagabond, Absinthdrikkeren (1859). Således bliver det tydeliggjort, at der eksisterer et slægtskab imellem Zevs og den klassiske kunst, og at Zevs bør ses som en naturlig del af kunsthistorien.

Kunst i natten
ELEKTROCHOK er en udstilling i to dele. En del, som kan ses i museets åbningstid, og en anden del på museet ydre facade, som man må vende tilbage til efter museets lukketid og mørkets frembrud, for først her kan man se de skygger og lyn, der er optegnet med fluorescerende maling på museets front. De er usynlige ved dagslys, men lyser op i mørket ved hjælp af UV-filtrerende lys.

Selvlysende skygger. Pressefoto.
Selvlysende skygger. Pressefoto.
Glyptotekets facade i flammer
På bygningens bagside har Zevs højtryksrenset dele af facaden i et flammemønster. En metode der bliver kaldt ”ren graffiti”. Disse højtryksrensede flammer kan også ses om dagen, men om natten er de oplyst og bliver sammen med installationen The End, som man kan se gennem vinduet på den bagerste facade, til et sammenhængende visuelt indtryk. De ophængte bogstaver inde i museet, der danner ordene The End, er oplyst af CNN’s katastrofe-tv-billeder. Denne installation kan også ses i dagslys, men her er CNN-projektionerne knap så tydelige, da de bliver forstyrret af dagslyset.

Zevs og den klassiske kunst
Der rejses mange problemstillinger i denne udstilling. Det er tydeligt, at Zevs i sine værker og kunstneriske praksis reflekterer over vores visuelle kultur, men det er også interessant at se, hvordan Zevs’ værker og museets samling virker på hinanden. Når Zevs’ værker flyttes fra gaden til et klassisk kunstmuseeum åbner det op for at placere Street-Art kunsten i forlængelsen af kunsthistorien. På samme måde er Zevs værker også med til at tydeliggøre den ældre klassiske kunsts aktualitet.



Annonce:
Frederikshavn Kunstmuseum

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Kunsthal Charlottenborg
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: ELECTROCHOK

Medvirkende:
Zevs

Start: 22/02/2008

Slut: 04/05/2008

Sted:
Ny Carlsberg Glyptotek
Dantes Plads 7
1556 København V
3341 8141

Tirs-søn 10-16
Man lukket

www.glyptoteket.dk

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

LÆS OGSÅ
Fra udstillingen ELEKTROSHOCK. Pressefoto.
Fransk graffiti på Glyptoteket
[Nyhed] Den franske kunstner Zevs's graffiti og street art kan nu opleves på Ny Carlsberg Glyptotek. Læs mere

BILLEDSERIER
En fuld funktionel slangebøsse er blandt værkerne i udstillingen To Define and Punish på Galleri Jacob Bjørn i Aarhus. Udstillingen kan ses indtil 9/5 2015.

Fra kunstakademiet i Wien til Aarhus

Signe Jais og Mette Vangsgaard i Xbunker

Sculptura post mortem

Preview Market Art fair 2015

Lys, mørke, morfede dæksler og abstraktioner

Kasper Eistrup som billedkunstner

Fotograf lagrer vin på Galleri Image

Kunstnerisk samlermani

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

24. apr: Performance vil gøre ældre synlige

24. apr: Vil du sætte et præg på det aarhusianske billedkunstmiljø?

21. apr: Salon: Performance - den nye offentlig kunst?

20. apr: Stadig flere besøger de danske museer

20. apr: Festival med kunst i traileren

16. apr: Hesselholdt & Mejlvang præmieret

16. apr: Astrid la Cour ny direktør for Frederiksbergmuseerne

14. apr: KØS - nu med udstillinger udenfor museet

14. apr: Hvorfor samarbejde?

14. apr: Nyt udstillingssted for migrationspolitisk kunst

10. apr: Til Stockholm kunsten går

8. apr: Debat om hvidhed

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Martin Bigum i kunstens klassiske positurer på coveret til sin bog Martin Bigum: Min personlige kunsthistorie, Gyldendal, 2014.

Bigums opskrift på succes?

Det nye fællesskab

Afsporet fortælling om form, farve og flade på Aros

Ugens kunstner - Ulrik Heltoft

Sculptura post mortem

Korrektioner

Stadig flere besøger de danske museer

Astrid la Cour ny direktør for Frederiksbergmuseerne

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Peter Doig: 100 years Ago (Carrera), 2001. (Centre Pompidou, Paris Musée national d'art moderne/Centre de création industrielle Photo, ©Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais/ Philippe Migeat)

Verden genfortryllet via maleriets flydende ekko

Det nye fællesskab

Korrektioner

Afsporet fortælling om form, farve og flade på Aros

Nuet som kunstoplevelse

Gudrun Hasle light

Jeg kommunikerer – altså er jeg!

Den personliggjorte kuratorposition

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Michael Sailstorfer: Folkestone Digs, et projekt organiseret af Situations under Folkstone Triennial i 2014. (Foto: Stevetanner.co.uk)

Kunstens offentlighed

En tværæstetisk trekant

Kunst for social retfærdighed

”Vi er hele tiden det, vi er nu”

Dokumentarfilm som kunstform på CPH:DOX

Kunstindgreb i Næstved

Med kunst mod udviklingen

Den lange vej til udsmykningsopgaven

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
Kolbeinn Hugi Höskuldsson: Plato's Parable of Light Astral Pavilion 3D, 2015. (Foto: Matthias Hvass Borello)

En pligt til at eksperimentere

​LYDKUNST #2: Janet Cardiff og George Bures Miller

Tårnhøje spændinger

I kunstens slagtehaller

Kamufleret kamp

“At snyde sit sprog”

Fortiede fortællinger

"Kunsten eksponerer magten"

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Land-shape
Boesner
Teater Bæst
Kunsthøjskolen på Ærø
Møstings Hus
VERA skole for kunst & design
Krabbesholm
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret