Gl. Strand  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Forside
spacer
Konkurrencer
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Kunstguide
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Copenhagen Art Week 2014
Copenhagen Art Week 2014
For anden gang afholdes Copenhagen Art Week 29. august til 7. september. Et omfattende program, der sætter kunsten i fokus med messer, udstillinger, talks, guidede ture og fester. Her kan du blive opdateret og inspireret.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Faceden på V1 Gallery i Københavns Kødby. Foto: Pernille Rom
Faceden på V1 Gallery i Københavns Kødby. Foto: Pernille Rom
| Del

Street art på galleri

[Reportage] HuskMitNavn er aktuel med udstillingen København Søges på V1 Gallery i kødbyen. Både HuskMitNavn og V1 Gallery er eksempler på undergrundskultur, som er blevet en del af den etablerede kunstscene. Men hvordan står det til, når gadens kritiske kunst kommer på galleri?

Af Pernille Rom

Som kunstform i det offentlige rum formår ’street art’ at være i konstant dialog med befolkningen med et skarpt billedsprog og et politisk budskab, der ikke behøver at vente på morgendagens presse. Spørgsmålet er, om denne kunstform mister sin revolte og kraft og ikke mindst sit budskab, når den tages ud af sin kontekst. For kan man både være i opposition til den eksisterende samfundsorden og samtidig fungere indenfor rammerne af den kommercielle kunstscene?

HuskMitNavn udstiller også rumlige værker. Foto: Pernille Rom
HuskMitNavn udstiller også rumlige værker. Foto: Pernille Rom
HuskMitNavn
Den danske street art kunstner HuskMitNavn udstiller med København Søges på V1. Hans hidtil største udstilling. Han er en ud af mange kunstnere, der startede på gaden med sin egen unikke tuschstreg og som i dag kan opleves i helt andre omgivelser på et kommercielt galleri. Som en multikunstner sætter han sit aftryk på alt i den civiliserede visuelle kultur som bøger, årgangsøl og tegninger til Politiken, hvilket gør at hans kunstproduktion er at finde på de daglige produkter, vi omgiver os med. Samtidig lever hans stramt udførte tegninger på husmurene i København og får i dag en anden betydning som en integreret dekorativ del af bybilledet, ligesom HuskMitNavn er blevet en del af den danske kultur.

Mangfoldighed
På hans seneste galleriudstilling København Søges kan man opleve de ofte oversete og marginaliserede dele af befolkningen, steder og hverdagssituationer, som er en del af vores virkelighed, men som vi ikke altid ser, for eksempel den tyrkiske barber, den forhutlede posedame eller pensionisten.
Det er billeder og eksistenser, som giver København den mangfoldighed, den ikke må være foruden i en tid, hvor den ensrettede byfornyelse truer med at overtage byens særpræg. Udstillingen er på mange måder en hyldest til det uspolerede København og dens sociale skævheder i en, som for tiden ikke har den store opbakning fra politisk hold.

En typisk bodega som man stadig kan være heldig at støde på i København. Foto: Pernille Rom
En typisk bodega som man stadig kan være heldig at støde på i København. Foto: Pernille Rom
Vesterbro og V1
Da V1 åbnede på Vesterbro i 2002, blev det en eksponent for en ny og uprætentiøs kunstprofil, hvor anerkendte kunstnere fra ind- og udland med en vis nerve og politisk agenda har været med til at sætte dagsordenen. Siden åbningen er der sket meget for V1, og det har markeret sig som et professionelt og populært galleri med en pluralistisk tilgang til kunsten.

Det København, som eftersøges på udstillingen København Søges, kunne ironisk nok være et tilfældigt udsnit af det Vesterbro, som er ved at miste sin autenticitet. Vesterbro er i takt med byfornyelsen blevet et smart sted at bo og i farten tiltrækker det folk fra helt andre sociale lag. Et forløb som V1’s udvikling i form af nye lokaler i den (kunst)fashionable københavnske kødby løber parallelt med.

Etableret modkultur
I dag er det næppe en ulovlig graffitikunstner, der sniger sig ud når natten går på hæld, man forbinder med pseudonymet HuskMitNavn. Han har udviklet sig fra at være et undergrundsfænomen til en anerkendt kunstner, der bevæger sig indenfor forskellige medier og derfor ikke lader sig kategorisere.

HuskMitNavn formår at stille sig socialt ansvarlig og kommentere på sin samtid ikke mindst den danske selvforståelse, på udstillingen København Søges.
Måske er han dermed et eksempel på, at kunsten ikke nødvendigvis behøver at stå udenfor institutionen og den kommercielle kunstverden for at have et kritisk potentiale, men godt kan operere indefra kulturen selv.



Annonce:
Galleri Oxholm

Kommentarer (8)

#1
07/03/2008 by BANG BANG
Det er muligt at läse et kritisk perspektiv ind i praktisk talt al kunst.At det er startet ud på gadeplan ändrer ikke på det udstilledes indhold. Min holdning er at Husk mit Navn er tandlös og hans kritiske vinkel mere bliver en moderne beidermeier. Hans tidligere ting levede höjt på at det eksisterede på gadeplan. En trovärdighed som nu er undergravet. -

#2
17/03/2008 by Word word
Alt for enig, han er definationen af at sælge ud (selv om han ikke engang havde noget indhold at sælge) og burde ikke kendes for andet!

#3
17/03/2008 by Word word
Alt for enig, han er definationen af at sælge ud (selv om han ikke engang havde noget indhold at sælge) og burde ikke kendes for andet!

#4
23/07/2008 by General Ruseus
Viva La Pink Revolution!!!!! is all ive got to say

#5
13/08/2008 by fornavn og efternavn
Modifikationer eller hærværk

Når Pink Army sætter lyserøde soldater op på skulpturer for at slå et slag for verdensfreden, er det så kunst eller er det hærværk?

PINK ARMY er en international Street Art Inastallation med et politisk budskab. Budskabet består kort beskrevet i, at al krig skal standse med det samme, at alle våben skal omsmeltes til legetøj og at krigsministeriet skal overgå til Kulturministeriet. Ved at sætte små lyserøde legetøjsoldater op overalt, manifesteres budskabet i fysisk forstand.


I nogle tilfælde er soldaterne blevet sat op på skulpturer, som for d. 16 april under "OPERATION PINK DAISY", hvor parkskulpturer i Marselisborg slotspark blev dekoreret med små lyserøde soldater, med det formål at beskytte Hendes Majæstet Dronningen på hendes fødselsdag mod krig og ufred i en situation, hvor den folkevalgte regering er engageret i krigeriske handlinger langt fra Kongeriget. Et klart ironisk budskab, men er det kunst eller er det hærværk?

Detournement er et kunstbegerb, hvor kunstnere genanvender kendte billeder til at skabe et nyt kunstværk med et nyt og modsatrettet budskab. I 1960'erne arbejdede Asger Jorn med begrebet, som han beskedent kaldte "Modifikationer

I tilfældet i Marselisborg slotspark, er der tale om skulpturer, der er givet Hendes Majestæt Dronning Margrethe i gave, og som derfor ikke er et produkt indkøbt til formålet på sammen måde, som Asger Jorn i sin tid indkøbte reproduktioner til sine værker. Det er derfor mere nærliggende, at betegne PINK ARMY's kunstinstallationen som hærværk.

Men hvad er så hærværk?

Hærværk var oprindeligt betegnelsen for en flok væbnede mænds eller en hær's angreb på en mand og hans hus. Ordet kan opdeles i to stavelser nemlig hær og værk eller virke. Hærværk er altså en hærs værk eller virke!
I tilfældet i Dronningens have, er der tale et (kunst)værk udført af en hær – altså et hærværk. Men hærværket kan samtidig betegnes som en modifikation af et allerede eksisterende kunstværk, som nu har fået ny betydning. Da soldaterne kun var opsat med elefantsnot og ikke lim eller andet permanent materiale, kan værket betegnes som et "Modificeret hærværk". PINK ARMY har dermed skrevet ny kunsthistorie.

Cand.Umag.Art
Scarlett Pinkgomery


#6
25/09/2008 by fornavn og efternavn
Helt ærligt! Nu må i styre jer. Husk Mit Navn har intet andet der taler hans sag end hans marketing-velvalgte navn. Han har ikek været streetart-kunstner i årevis og da han var det var det med fortænkte barnagtige pasteup "kampagner" som f.eks. vinterpik eller din mor som ung. Ikke noget som på nogen måde "stiller sig socialt ansvarlig eller kommenterer på sin samtid".

HMN er en tegneserietegner, ganske enkelt. At han ind imellem maler tegneseriefigurer på mure gør det ikke anderledes. Men det er bestemt også en kunstform. Det er bare ikke streetart. Kunst bliver ikke til streetart ved at være afbildet på gaden. Ville i måske kalde Heerup for streetart-kunstner? Hornsleth? Begge har malet mur-facader.

Der hvor i mister jordforbindelen her på siden er ved at ignorere at der er et meget stort antal tegnere i landet som er lysår bedre end HMN, både kunstnerisk, samfundskritisk og rent teknisk.

#7
22/06/2010 by Kristiansen
Jeg har et maleri af Husk mit navn. Hvor er det bedste sted at sælge det, hvis jeg gerne vil sælge.?

#8
23/06/2010 by Per Corell
Godt klaret at finde en tread fra 08, det bedste ville nok være at spørge hmn.
Nu har gadekunsten jo udviklet sig, -- kig bare her på Artaq's side med nominerede til i års internasionale StreetArt festival, man ka vist roligt sige StreetArten er blevet voksen ;

http://artaq.eu/en/oeuvres.html

Osse herhjemme er det en anden retning tingene begynder at tage ;

http://www.cybergalleriet.dk/galleries/1586/images/844bf8387e42b6d6.96725122.jpg

---- Jeg synes godt nok det er svært at snakke om StreetArt, med så stor en forskel og udvikling.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Viborg Kunsthal
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: København Søges

Medvirkende:
HuskMitNavn

Start: 15/02/2008

Slut: 09/03/2008

Sted:
V1 Gallery

Flæsketorvet 69 - 71
1711 København V
3331 0321

Ons-fre 12-18
Lør 12-16

www.v1gallery.com

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

FOKUS: Street Art / Graffiti
Street Art / Graffiti
Hvad kan kunsten på gaden og hvad sker der når gadekunsten rykker ind på galleri? KUNSTEN.NU følger street art og grafittikunsten både nært og fjernt.

Klik her

LÆS OGSÅ
Jan Danebod, Nowhereland, 2007. Foto: Bo Christensen
Gadekunst møder galleriets rammer
[Reportage] Charlotte Fogh Contemporary inviterer den besøgende til en oplevelse af upoleret gadekunst. Læs mere
LÆS OGSÅ
Ovenstående værker er fra Søren Behncke (t.v.) og Armsrock (t.h.) og kan bl.a. ses på udstillingen Coupling.
Husk koblingen
[Nyhed] Seks kunstnere med reference til gadekunsten samles på Charlotte Fogh Contemporary i udstillingen Coupling. Læs mere

BILLEDSERIER
Nina Maria Kleivans videoværk tager udgangspunkt i reglerne for brug af den norske nationaldragt, bunaden. Regler for bruk af Bunad på udstillingen Skilsmissen frem til 21. dec. 2014. Foto: Erling Lykke Jeppesen

Den norsk-danske skilsmisse

Merete Vyff Slyngborg på GREEN IS GOLD

Frie hænder til kunstnerne på Galleri Marie Kirkegaard

En fotografisk og performativ undersøgelse af Mary Willumsen

Arktisk hot

Hvass&Hannibal på Kunstpakhuset

Unge kunstnere genopdager Koldinghus

En oppustet bil og skulpturer af pølser

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

19. dec: Nytårskur i Kunsthal Aarhus

19. dec: På tur med JENSEN & jensen

19. dec: Hanne Nielsen og Birgit Johnsen-udstilling præmieret

17. dec: Dansk kunstnerduo vinder international kunstpris

16. dec: Afskedsreception for Elisabeth Delin Hansen

11. dec: Piccadilly præsenterer kunstnerisk julekalender

10. dec: Fotografisk Center flytter

10. dec: Copenhagen Ceramics takker af

5. dec: KUNSTEN og DR søger deltagere til nyt tv-program

3. dec: Open Call for FOKUS 2015

2. dec: 68 Square Metres Art Space bliver til SixtyEight

2. dec: Talenter får international pris og udstilling på GL STRAND

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Bob and Roberta Smith. I PROMISE NEVER TO MAKE ART AGAIN (2011). Opfordring til kunst-amnesti.  Courtesy kunstneren og Pierogi Gallery.

Hold op med at lave kunst

Ugens kunstner - Esben Klemann

SUPEREXHIBITION

"Han er Hitler" – om grænseoverskridende børnekunst

Løb kunstkritikken i gang

En tværæstetisk trekant

På inspirationstur i Dr. Topics rarietetskabinet

Afskedsreception for Elisabeth Delin Hansen

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Janet Cardiff og George Burres Miller: Opera for a small room.  Foto: Anders Sune Berg

Forførende, sensorisk, teatralsk

Provokatøren Schlingensief som tænketank

Livlig hyldest til Franciskas legende maskiner

Skildpaddespor på Faaborg Museum

Bag de hvide vægge

Vinderne af Danmarks største kunstpris skaber endnu mere af Den Frie

Som at finde regnbuen i en brækpøl

Svend Wiig Hansen - hudløs gigant

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Morten Sørensen læser op fra Mons og bogtyven, som han har illustreret, under finissagen af Læsehjørner. (Foto: Signe Vad)

En tværæstetisk trekant

Kunst for social retfærdighed

”Vi er hele tiden det, vi er nu”

Dokumentarfilm som kunstform på CPH:DOX

Kunstindgreb i Næstved

Med kunst mod udviklingen

Den lange vej til udsmykningsopgaven

Jorden under Sønderholm

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
På Det Fynske Kunstakademis jubilæumsudstilling History History kunne man blandt andet se 5. års studerende Jona Borruts små fiktive grafer af papir. De skulle demonstrere det fiktive og konstruerede ved historien. Foto: Kasper Tuxen

Historien om at skrive historie

Et andet Afghanistan

En bibliotekshistorie fortalt af Lasse Krog Møller

“Vi udfylder et hul i kunstformidlingen”

Lyden af Cardiff & Miller

Et kærligt skub på tre millioner

Havnefest i kunstmetropolen

Signa inviterer publikum ind i fiktionen

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Huset for Kunst og Design
Krabbesholm
Kunsthøjskolen på Ærø
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret