Open Call for Billboard Painting Workshop  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Forside
spacer
Konkurrencer
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Kunstguide
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Copenhagen Art Week 2014
Copenhagen Art Week 2014
For anden gang afholdes Copenhagen Art Week 29. august til 7. september. Et omfattende program, der sætter kunsten i fokus med messer, udstillinger, talks, guidede ture og fester. Her kan du blive opdateret og inspireret.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Thomas Saracenos projekt Museo Aero Solar er dybt afhængigit af kollektivet. (Pressefoto SMK)
Thomas Saracenos projekt Museo Aero Solar er dybt afhængigit af kollektivet. (Pressefoto SMK)
| Del

Fra Sølvgade til Smatten

[Interview] Når Statens Museum for Kunst i den kommende uge tager på Roskilde Festival, er det med en kunstnerisk manifestation, der ifølge enhedsleder Marianne Grymer Bargeman både udfordrer tanken, sanserne og ikke mindst kollektivet.

Af Solveig Lindeskov Andersen

I det gigantiske plastikpose-ballon-projekt Museo Aero Solar, udviklet af den argentinske kunstner Tomas Saraceno, mødes sanselighed, refleksion og erkendelse i en kollektiv skabelsesproces, som ifølge Marianne Grymer Bargeman fra Statens Museum for Kunst passer perfekt ind i den stemning af løssluppent fællesskab, der hersker på Roskilde. 

På Statens Museum for Kunst var de ikke et øjeblik i tvivl om, at Museo Aero Solar var det perfekte projekt til Roskilde.

”Det er jo et helt kollektivt værk, skabt fra grunden af det folk har med, og hele tanken er, at vi sammen kan skabe noget, der er større, end vi kan hver især,” forklarer Bargeman.

Kollektivt møde med kunsten
Selvom hun i den grad krydser fingre for, at vejret arter sig, så ballonen kommer op at flyve i løbet af festivaldagene, er dette ikke det vigtigste for Museo Aero Solar. Det er den kollektive proces, der er i centrum. Det fokus ligger helt i tråd med aktuelle undersøgelser, der viser, at for folk i dag er det sociale aspekt vigtigt i et museumsbesøg. Det handler om at være sammen om noget. 

”Projektet handler jo meget om det rum, hvor mennesker møder kunsten,” fortæller hun og uddyber:

”Et rum hvor man også i højere grad skal deltage og være aktiv, for det er meget ofte der, man når til nye erkendelser.”

Virkelig, virkelig mange plastikposer
På Statens Museum for Kunst lavede de i maj måned en workshop med en generalprøve på ballonkunsten. Efter to hele dages klippe-klistre med gamle plastikposer blev ballonen fyldt med luft og åbnede sig som et helt fantastisk landskab, man kunne træde ind i. 

Da Marianne Grymer Bargeman senere samme dag trak en plastikpose frem i Irma, gik det op for hende, at det aldrig vil blive helt det samme igen.

Thomas Saraceno: <i>Museo Aero Solar</i>, 2011, Roskilde Festival 2011. (SMK Pressefoto)
Thomas Saraceno: Museo Aero Solar, 2011, Roskilde Festival 2011. (SMK Pressefoto)

”For mig er det i virkeligheden essensen af, hvad kunsten kan. Den kan få os til at se verden på en lidt anden måde. Den kan lægge nogle lag til den virkelighed, vi synes, vi kender så godt, og skabe den refleksion der gør, at det pludselig er noget nyt at trække en plastikpose frem, selvom jeg har gjort det tusinde gange før.”

Kunstformidling for de fulde og flyvske
Da museet sidste år tog på Roskilde for første gang, erfarede de, at det var en særlig udfordring at formidle kunst til fulde festivalgæster, der ikke ligefrem var tilbøjelige til at gennemlæse en velskrevet formidlingsfolder. Den helt umiddelbare oplevelse af kunsten er derfor fuldstændig afgørende for det, der skal præsenteres på Roskilde.

”Herinde på museet kunne vi jo starte med at holde et foredrag om, hvad Museo Aero Solar er, hvordan det startede, og hvad tankerne bag det er. Det kan vi jo ikke derude, det ved vi godt, det er  ikke scenen for den slags formidling,” lyder det fra Marianne Grymer Bargeman.

SMKs svedbånd fra 2010. (SMK Pressefoto)
SMKs svedbånd fra 2010. (SMK Pressefoto)

Museet tager i stedet ballonen med og puster den op, når Art City åbner i starten af festivalens Warm Up-dage. Og det er i virkeligheden den allermest effektive form for formidling lige efter bogen: show, don't tell.

På denne måde kan folk gå ind i ballonen og forstå, hvad det er de arbejder frem i mod, og Marianne Grymer Bargeman er ikke i tvivl om, at når festivalgæsterne ser og føler, hvor fantastisk ballonen bliver, så vil de gladeligt kaste sig over plastikposerne og bygge videre på værket.

”Kunsten kan få vores øjne op for alle de betydninger, der ligger i ting, vi egentlig tror, vi kender,” siger hun. ”Det er noget af det, som er kunstens styrke. Man skal ikke have siddet på Roskilde og klippet særlig mange plastikposer i halvfuld tilstand for at få en helt ny oplevelse af noget, man troede, man kendte. Det er jo sådan en erfaring man ikke behøver have læst kunsthistorie i 8 år for at få.”

SMKs bordtennisborde under sidste års Roskilde Festival. (Foto: Mette Villum Jensen)
SMKs bordtennisborde under sidste års Roskilde Festival. (Foto: Mette Villum Jensen)
På brugernes hjemmebane
Det er vigtigt for Statens Museum for Kunst at møde brugerne der, hvor museet er på udebane, og brugerne er på hjemmebane. 

”Enhver institution har brug for at komme ud og blive luftet lidt, blive inspireret og få nye input,” siger Marianne Grymer Bargeman. På den måde er Roskilde Festival et slags laboratorium for museet, hvor de kan gøre noget af det, de ikke kan hjemme i Sølvgade.

Efter museets deltagelse på festivalen i 2010 indikerede trafikken på museets Facebook-site, at de netop var nået ud til nogen, der fik en kunstoplevelse med sig fra festivalen.

”Der er nogen, der potentielt er interesserede, men som ikke i første omgang tror, at Statens Museum for Kunst eller traditionelle kunstinstitutioner har noget at tilbyde dem,” mener Marianne Grymer Bargeman. ”Men hvis der er en krog, så griber de den faktisk også, så det har vi da helt sikkert en ambition om. Vi er jo sat i verden for at gøre kunsten vedkommende og relevant og udbrede kendskabet til den.”



Annonce:
Galleri Oxholm

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Viborg Kunsthal
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Festival

Titel: Roskilde Festival 2011: More Than Music

Start: 26/06/2011

Slut: 03/07/2011

Sted:
Roskilde Festival
Havsteensvej 11
4000 Roskilde
4636 6613

www.roskilde-festival.dk

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

RELATEREDE LINKS
spacer
www.smk.dk

U.L.K. på Statens Museum for Kunst

FOKUS: Roskilde Festival 2011
Roskilde Festival 2011
Kunsten skaber alternative og indholdsrige møder med publikummet på årets Roskilde Festival. KUNSTEN.NU rapporterer i den næste uges tid fra festivalens mange kunstneriske indslag.

Klik her

LÆS OGSÅ
Publikummet på Roskilde Festivalen er langtfra passivt. Her Illutrons interaktive installation fra 2010. (Foto: Line Møller Lauritsen)
En katalysator for holdning og engagement
[Interview] Kunsten på Roskilde Festivalen er en del af en omfattende strategi, der skal involvere og påvirke festivalens publikum. Læs mere
LÆS OGSÅ
Ultra Grøn har skabt en lysende telt-kæde i Social Zone på Roskilde Festivalen 2011. (Pressefoto)
Kunst på Roskilde Festival 2011
[Reportage] KUNSTEN.NU guider dig gennem Roskilde Festivalens mange kunstindslag. Læs mere
LÆS OGSÅ
Oversigt over Roskilde festivalen på Dyreskuepladsen. Foto: Roskilde Festival.
Hvem vil designe Roskilde Festivals nye vartegn?
[Nyhed] Nu inviterer Dansk Arkitektur Center (DAC) og Roskilde Festival alle kreative sjæle til at komme med deres bud på en attraktiv bygning på et af festivalens områder Læs mere
LÆS OGSÅ
Ét af Illutrons ni værker på indre plads. Her kan man putte el-apparater i vand. (Foto: Mette Villum Jensen)
Det man ikke må derhjemme
[Interview] KUNSTEN.NU snakkede med to aktører, hvis kunstprojekter begge spiller på Roskilde Festivalens særlige menneskelige adfærd. Læs mere
LÆS OGSÅ
Små yndige huse, man kan tage sig et hvil i ved badesøen på camping East.
Roskilde Festival – ét stort kunstværk
[Billedserie] Roskilde Festivalens campingområde er et stort, usnobbet, ligefrem og livsbekræftende kunstværk. Læs mere
LÆS OGSÅ
Nikolaj Reckes svedbånd  I Miss Sol Lewitt udleveres til 1000 svedige festvalgæster. Pressefoto
Roskilde Festival - nu med Statens Museum for Kunst
[Nyhed] Statens Museum for Kunst er med på Roskilde Festival for første gang i år, hvor man kan opleve fire værker i arrangementet PingOut with SMK.
Læs mere

BILLEDSERIER
Nina Maria Kleivans videoværk tager udgangspunkt i reglerne for brug af den norske nationaldragt, bunaden. Regler for bruk af Bunad på udstillingen Skilsmissen frem til 21. dec. 2014. Foto: Erling Lykke Jeppesen

Den norsk-danske skilsmisse

Merete Vyff Slyngborg på GREEN IS GOLD

Frie hænder til kunstnerne på Galleri Marie Kirkegaard

En fotografisk og performativ undersøgelse af Mary Willumsen

Arktisk hot

Hvass&Hannibal på Kunstpakhuset

Unge kunstnere genopdager Koldinghus

En oppustet bil og skulpturer af pølser

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

17. dec: Dansk kunstnerduo vinder international kunstpris

16. dec: Afskedsreception for Elisabeth Delin Hansen

11. dec: Piccadilly præsenterer kunstnerisk julekalender

10. dec: Copenhagen Ceramics takker af

10. dec: Fotografisk Center flytter

5. dec: KUNSTEN og DR søger deltagere til nyt tv-program

3. dec: Open Call for FOKUS 2015

2. dec: 68 Square Metres Art Space bliver til SixtyEight

2. dec: Talenter får international pris og udstilling på GL STRAND

29. nov: Museumsgæster skal selv lave udstillinger

27. nov: Livlige læsehjørner med kunstnere og forfattere

27. nov: Se kunstværk blive skabt i byrummet

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Bob and Roberta Smith. I PROMISE NEVER TO MAKE ART AGAIN (2011). Opfordring til kunst-amnesti.  Courtesy kunstneren og Pierogi Gallery.

Hold op med at lave kunst

Ugens kunstner - Esben Klemann

SUPEREXHIBITION

"Han er Hitler" – om grænseoverskridende børnekunst

På inspirationstur i Dr. Topics rarietetskabinet

Løb kunstkritikken i gang

Fotofestival i Kina

Afskedsreception for Elisabeth Delin Hansen

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Janet Cardiff og George Burres Miller: Opera for a small room.  Foto: Anders Sune Berg

Forførende, sensorisk, teatralsk

Provokatøren Schlingensief som tænketank

Livlig hyldest til Franciskas legende maskiner

Skildpaddespor på Faaborg Museum

Bag de hvide vægge

Vinderne af Danmarks største kunstpris skaber endnu mere af Den Frie

Som at finde regnbuen i en brækpøl

Svend Wiig Hansen - hudløs gigant

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Morten Sørensen læser op fra Mons og bogtyven, som han har illustreret, under finissagen af Læsehjørner. (Foto: Signe Vad)

En tværæstetisk trekant

Kunst for social retfærdighed

”Vi er hele tiden det, vi er nu”

Dokumentarfilm som kunstform på CPH:DOX

Kunstindgreb i Næstved

Med kunst mod udviklingen

Den lange vej til udsmykningsopgaven

Jorden under Sønderholm

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
Fardin Waezi: Untitled (Balloons), 2010.

Et andet Afghanistan

En bibliotekshistorie fortalt af Lasse Krog Møller

“Vi udfylder et hul i kunstformidlingen”

Lyden af Cardiff & Miller

Et kærligt skub på tre millioner

Havnefest i kunstmetropolen

Signa inviterer publikum ind i fiktionen

Søren Martinsens landskaber på plejehjem

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Kunsthøjskolen på Ærø
Krabbesholm
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret