Kunsthal Charlottenborg  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Konkurrencer
spacer
Kunstguide
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
LYDKUNST
LYDKUNST
Denne podcastserie handler om lydkunst, om lydkunstnere, om lyd som kunstnerisk materiale, om lydkunstudstillinger, og om hvorfor lydkunsten rykker lige nu.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Herning 2015 / Videokunst
Copenhagen Art Week 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Art City. (Foto: Solveig Lindeskov Andersen)
Art City. (Foto: Solveig Lindeskov Andersen)
| Del

Hva såååå Art Cityyyyyy!

[Reportage] Et område på Roskilde Festivals campingplads er særligt dedikeret til kunsten. I Art City kan man med adgang til kyndig og dedikeret vejledning slippe sin indre kunstner løs i et væld af plastik, lyd og spraymaling.

Af Solveig Lindeskov Andersen

”Kunst skal bare elskes og nydes! Der er jo ikke noget bedre i verden.” Sådan lyder det i Art City på Roskilde Festivals campingområde søndag formiddag. Det næsten euforiske udsagn kommer fra Martine, en af de unge kunstpiloter fra Unges Laboratorier for Kunst, og det er umiddelbart meget rammende for den stemning, der er omkring U.L.K.s base.

U.L.K. er en ungdomsgruppe på Statens Museum for Kunst, der udvikler kunstformidling til sin egen aldersgruppe. På Roskilde står de for projektet WrapLab, en udforskning af plastikkens kunstneriske muligheder.

Frem med spraydåsen
En af de store attraktioner er en labyrintisk plastikvæg, som bare venter på at blive fyldt med tags og malerier. Dvs. den venter ikke ret længe.

Et af de fascinerende aspekter ved Roskilde er, at man knap har slået en pløk i jorden, før hele pladsen ser ud til, at alle har boet der i ugevis. Helt i samme ånd bliver plastikken hurtigt fyldt med farver stykke for stykke.

Der er gang i spraydåsen. (Foto: Solveig Lindeskov Andersen)Så tagger vi! (Foto: Solveig Lindeskov Andersen)

Festivalgæsterne repræsenterer en god blanding af dem, der har strålen fra en spraydåse som en naturlig forlængelse af pegefingeren og dem, der med mindre rutinerede bevægelser svinger en posca-pen hen over plastikken. Forskelligheden er en del af U.L.K.s pointe: Alle har et udtryk at dele, og uanset forudsætninger kan alle være en del af kunsten.

Mere kropslige greb bliver det også til. (Foto: Solveig Lindeskov Andersen)
Mere kropslige greb bliver det også til. (Foto: Solveig Lindeskov Andersen)
Wrappin' that ass
Flere festivalgæster eksperimenterer med at bygge, klippe og folde alverdens ting i plastik.

Der bliver lavet et par ekstra arme og en god blød booty i alternative plastikoperationer, og Art City er også stedet at gå hen for at lave et nyt sæt tøj, hvis man skulle være kommet til at forlade lejren uden en trevl på kroppen.

Den slags kan jo ske.

Der er masser af kunstfaglig substans i U.L.K. Lilibeth Cuenca Rasmussen former lemmer ad libitum med de unge, og plastiklegen bliver tilmed tilføjet en snert af kemiundervisning, da en decideret plastikekspert fra nationalmuseets bevaringsafdeling deler ud af sin viden om materialets egenskaber og finurligheder.

En ny booty i blød plast. (Foto: Solveig Lindeskov Andersen)
En ny booty i blød plast. (Foto: Solveig Lindeskov Andersen)

Cello a'la peperoni
Fra plastik-kemien i den ene ende af Art City kan man passende bevæge sig til elektromagnetisk videnskab i den anden. Her står en lydinstallation skabt af Mikkel Bech-Hansen og Valdemar Schultz Andreasen, og hvis man nogensinde har spekuleret over, hvordan det lyder, når man sender en cellosuite gennem et stykke peperoni, er det stedet at gå hen for at få det opklaret.

Værket hedder Recycling Waves, og med loddekolber, farvede ledninger stikkende i alle retninger  og diverse strømledende tingester opfordrer det publikum til at sende lyd gennem alt fra øldåser til fingerspidser og direkte ud i højttalerne.

Og det gør de så, for festivalgæster er jo som oftest både lydige og vilde med ting, der larmer. Modstanden i den genstand, man sender de elektromagnetiske bølger – altså lyden – igennem, afgør i hvilken grad, lyden bliver manipuleret, og der bliver scratchet og mixet i stor stil.

De fleste ting kan lede bølger og dermed skøn lyd. (Foto: Solveig Lindeskov Andersen)
De fleste ting kan lede bølger og dermed skøn lyd. (Foto: Solveig Lindeskov Andersen)

Refleksionsrum i en container
Lige ved siden af lydinstallationen finder man Art Citys mest traditionelt udformede kunstneriske indslag. Her hænger Maj Hasagers værkserie Memories of Imagined Places.

Maj Hasagers installation i Art City. (Foto: Maj Hasager)
Maj Hasagers installation i Art City. (Foto: Maj Hasager)
Maj Hasager har interviewet unge palæstinensere på Vestbredden om de landsbyer, deres familier flygtede fra for mere end 60 år siden.

Derefter har hun opsøgt og fotograferet de steder, hvor landsbyerne lå. På denne måde undersøger værket, hvordan forestillinger og virkelighed kolliderer i erindringer, der er nedarvet gennem tre generationer.

Værket er mindre actionpacked, end man kender det fra den gængse festivalkunst. I stedet tilbyder det et stille og roligt og for nogle garanteret tiltrængt refleksionsrum midt i galskaben.

Tusinde plastikposer – en ballon.
Ved SMKs 'dome' bliver den kæmpemæssige plastikposeballon Museo Aero Solar fyldt med luft søndag eftermiddag, og den rejser sig som et stort dovent dyr på den åbne plads. På hver side af den bliver en søndagsbranderts ølspil sat i stå et øjeblik, mens festivalgæsterne vantro stirrer på ballonen, der bliver større og større.

Et plasthav – genbrug i kreativ form. (Foto: Solveig Lindeskov Andersen)Museo Aero Solar rising. (Foto: Solveig Lindeskov Andersen)

Når den bliver blæst op igen efter warm-up dagene, er den forhåbentlig blevet endnu større, for så har alle festivalgæster haft mulighed for at bidrage til en udvidelse af det flyvende museum med overskydende plastikposer og klippe-klistre-gejst.



Annonce:
Louisiana

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Øregaard Museum
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Festival

Titel: Roskilde Festival: More Than Music: Art City

Start: 26/06/2011

Slut: 03/07/2011

Sted:
Roskilde Festival
Havsteensvej 11
4000 Roskilde
4636 6613

www.roskilde-festival.dk

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

FOKUS: Roskilde Festival 2011
Roskilde Festival 2011
Kunsten skaber alternative og indholdsrige møder med publikummet på årets Roskilde Festival. KUNSTEN.NU rapporterer i den næste uges tid fra festivalens mange kunstneriske indslag.

Klik her

LÆS OGSÅ
Jens Galschiøts Hjemløse skulpturer italesætter randeksistenserne i POOR CITY. (Foto: Mette Garfield)
Kunst for de svages sag
[Reportage] I Poor City kan festivalgæster via kunst, spil og arkitektur på egen krop opleve, hvordan det er at leve på kanten af samfundet. Læs mere
LÆS OGSÅ
Maj Hasagers værk Memories of Imagined Places udstilles i Art City på Roskilde Festival.
Drømme fra Vestbredden
[Interview] Midt i Roskildes vildskab fortæller kunsten om konflikter, tabte steder og brudte forestillinger. Læs mere
LÆS OGSÅ
Your Space ved Camping-scenen er indrettet af studerende fra Aarhus Arkitektskole. (Foto: Matthias Hvass Borello)
Kunst og camping
[Billedserie] Camping er normalt ikke udgangspunkt for kunstneriske udfoldelser, men på Roskilde Festivalen er camping lig med kunst. Læs mere
LÆS OGSÅ
Thomas Saracenos projekt Museo Aero Solar er dybt afhængigit af kollektivet. (Pressefoto SMK)
Fra Sølvgade til Smatten
[Interview] Når Statens Museum for Kunst i den kommende uge tager på Roskilde Festival, er det med udfordringer til tanken, sanserne og ikke mindst kollektivet. Læs mere
LÆS OGSÅ
Publikummet på Roskilde Festivalen er langtfra passivt. Her Illutrons interaktive installation fra 2010. (Foto: Line Møller Lauritsen)
En katalysator for holdning og engagement
[Interview] Kunsten på Roskilde Festivalen er en del af en omfattende strategi, der skal involvere og påvirke festivalens publikum. Læs mere

BILLEDSERIER
David Stjernholm: Seedless Grapes, Galleri Image til 26/4 2015. installationsfoto: David Stjernholm

Fotograf lagrer vin på Galleri Image

Kunstnerisk samlermani

Små forskydninger

Bagsiden af en blomme

Penselstrøg og forkærlighed for arkitektur

Ind i skoven med Schelde

Træsnit af træer

Et møde mellem gamle venner

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

28. mar: Open Call på Nikolaj Kunsthal

26. mar: Årets akademimedaljer går til...

25. mar: 10 anbefalinger til det kunstfaglige miljø

24. mar: Billedgåder for kunstelskere

24. mar: Talk om recidency i Beijing

20. mar: Offentlige bronzeskulpturer tygget af folket selv

18. mar: En aften i selskab med aktuelle samtidskunstnere

17. mar: Nyt udstillingssted i Odense

17. mar: Danske kunstnere indtager Casablanca

14. mar: Debat om samfundsengageret kunst på Silkeborg Bad

13. mar: KUNSTEN præmieres for nytænkende kunstformidling

12. mar: Yoko Ono udgiver fotobog i samarbejde med Tiger

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Anja Raithel. Pressefoto

Mindeord: Anja Raithel

Årets akademimedaljer går til...

Den moderne kunst blev født racistisk – ligesom jeg

Ugens kunstner - Brian Ravnholt Jepsen

10 anbefalinger til det kunstfaglige miljø

Kunsten der vendte sig mod verden

Hesselholdt & Mejlvang farver byen hudfarvet

LYDKUNST #3: Om lydkunst

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
FOS: The Language moves into shapes, installationsview. (foto: Anders Sune Berg, beskåret)

Tabt på fragmenternes hav

Overbevisende fotografier af Thomas Bangsted

Kunsten der vendte sig mod verden

Historier fra den såkaldte virkelighed

Hesselholdt & Mejlvang farver byen hudfarvet

Krise i drømmeland

Kunsten går i sort

Et andet, tavst sprog

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Michael Sailstorfer: Folkestone Digs, et projekt organiseret af Situations under Folkstone Triennial i 2014. (Foto: Stevetanner.co.uk)

Kunstens offentlighed

En tværæstetisk trekant

Kunst for social retfærdighed

”Vi er hele tiden det, vi er nu”

Dokumentarfilm som kunstform på CPH:DOX

Kunstindgreb i Næstved

Med kunst mod udviklingen

Den lange vej til udsmykningsopgaven

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
Janet Cardiff & George Bures Miller: The Forty Part Motet, 2001. (Foto: Anders Sune Berg)

​LYDKUNST #2: Janet Cardiff og George Bures Miller

Tårnhøje spændinger

I kunstens slagtehaller

Kamufleret kamp

“At snyde sit sprog”

Fortiede fortællinger

"Kunsten eksponerer magten"

LYDKUNST #1: Jacob Kirkegaard

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Boesner
Kunsthal Nord
Kunsthøjskolen på Ærø
Statens Værksteder for Kunst
Kunsthøjskolen i Holbæk
Tiger
Bornholms Højskole
Krabbesholm
Grafik Galleriet
Kunstnernes Påskeudstilling
M Galleri
Aarhus Kunstskole
Det Jyske Kunstakademi
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret