J.F. Willumsens Museum  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Konkurrencer
spacer
Kunstguide
spacer
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Art Herning 2016: Fotografi
Art Herning 2016: Fotografi
Kunsten.nus sceneprogram på Art Herning 2016 inviterer tre fotokunstnere til samtaler om netop deres måde at arbejde med fotografiet.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Børn & Kunst
Cph Art Week 2015
Art Weekend Aarhus 2015
LYDKUNST
Art Herning 2015 / Videokunst
Copenhagen Art Week 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
OCCF#1, Maiken Bent, 2012. Pressefoto Gl. Holtegaard.
OCCF#1, Maiken Bent, 2012. Pressefoto Gl. Holtegaard.
| Del

Usikker catwalk med fine kreationer

[Anmeldelse] Glimrende værker af international klasse er altid fascinerende at opleve. Men selv sådanne værker giver ikke per automatik gode udstillinger. Dét er Out of Fashion på Gl. Holtegaard desværre et eksempel på.

Af Rasmus Vestergaard

Det første værk, der møder os, er videoen af Elmgreen & Dragsets Prada butik in-the-middle-of-nowhere. Få skridt længere inde i udstillingen møder vi bl.a. Institute for Figurings skulpturelle værker af affaldsmaterialer, et stort billedtæppe af Grayson Perry og Maiken Bents installatoriske skulpturer i læder, reb, stof og kæder.

Disse fire værktyper er på sæt og vis eksemplariske for udstillingen. Out of Fashion synes nemlig at slå en række spor an, der peger i retning af tekstilet. Klædedragt, mode, tekstilets iboende udtryk og betydningsskabelse er blot nogle stikord i så henseende.

Spor uden destination
Men den fine prioritering af alsidigheden i anvendelsen af materialet bliver imidlertid til en ”nå-agtig” fornemmelse, som man bevæger sig gennem udstillingen. For sporene er ikke tilstrækkeligt artikulerede eller formidlede i udstillingen. Ofte står man tilbage med spørgsmålet: Hvorfor vise netop dette værk i denne sammenhæng – og kunne det ikke ligeså godt være skiftet ud med et andet? Jeg savner i den grad kuratorisk skarphed, finesse og overblik.

Ikke mindst når pladsen er så begrænset som på gl. Holtegaard, ville et fokus have skabt en samlet oplevelse, der faktisk gav os et bud på det særegne ved tekstilet i samtidskunsten. I stedet står vi tilbage med en sammenstilling af værker, der ikke rigtigt pejler noget.

<i>Markader på mit tøj</i>, Gudrun Hasle, 2005-2008. Pressefoto Gl. Holtegaard.
Markader på mit tøj, Gudrun Hasle, 2005-2008. Pressefoto Gl. Holtegaard.
Den personlige historie
Når dette er sagt, så må det understreges, at udstillingen rummer glimrende og stærke værker. Særligt de værker, hvor det personlige står tydeligt frem, ramte mig.

Her skal nævnes Gudrun Hasle (der i øjeblikket indgår i mange forskellige købanhavnske udstillingssammenhænge), der med sine subtile, stille værker indbyder til et intens møde, hvor et traditionelt broderi bliver til et refleksions- og fordybelsesmedie.

Hos Kaarina Kaikkonen – der på Out of Fashion viser installationerne Queen of the Night og Forget Me Not – er værkerne ligeledes dybt forankret i hendes personlige historie. Værkerne kan forstås som en bearbejdelse som tabet af eller mindet om hhv. hendes mor (de omformede sko) og hendes far (fra lillepigekjolen til faderens skjorter). Eller, man kan blot nyde den store skulpturelle og rumlig begavelse, der ligger bag værkerne og deres evne til at pirre vores visuelle interesse. 

<i>Queen of the Night</i> – detalje, Kaarina Kaikonen, 2006. Foto: Rasmus Vestergaard
Queen of the Night – detalje, Kaarina Kaikonen, 2006. Foto: Rasmus Vestergaard

At skabe med den kollektive forventning
Modens og i bredere forstand klædedragtens identitetsskabende funktioner berøres i flere værker. Fra Elmgreen & Dragsets paradoksale Prada butik til Yinka Shonibare Mbe dragende Un Ballo in Maschera. I det smukke videoværk får Verdis opera om mordet på den svenske Kong Gustav III en ny referenceramme, idet rokokokjolerne er skabt af traditionelle afrikanske tekstiler og på den måde har skiftet ”identitet”. Resultatet er et virkningsfuldt clash mellem Europa og Afrika samt en interessant tematisering af den kollektive forventning til klædedragtens signalkraft.

En kommentar til modeuniverset og kroppen er også Erwin Wurms drive. I en række småskulpturer berører han således tøjets og kroppens funktion som symbolsk identitetsbærer. Samme grundtema genfindes i fotoserien Untitled (Claudi Schiffer). Dette projekt fra 2009, der oprindeligt var udført for Vogue, kan ses som en konkretisering af den identitets-tomhed, som moden også rummer. At vi alle kan formes til noget andet, hvis vi blot gør, som moden foreskriver.

Forget Me Not, Kaarina Kaikonen, 2008 (dog stedsspecifik installation). Foto: Rasmus Vestergaard.Untitled (Claudia Schiffer), Erwin Wurm, 2009, C-print. 144 cm x 114 cm, ed. 3/5. Courtesy Galleri Bo Bjerggaard. Pressefoto Gl. Holtegaard.

I værkerne artikuleres dette ved, at model-ikonet par excellence Claudua Schiffer følger modens (fotografens) ordre og indtager paradoksale, ligegyldig og udstillende positurer. Skønt begge projekter rummer Wurms karakteristisk humor og rammesættelse af kulturel spørgsmål, havde jeg dog gerne set tungere værker af kunstneren.

Det levende materiale
Et lille rum er på Out of Fashion dedikeret til den performative del af samtidskunsten. Det er rigtigt godt, at denne del af samtidskunsten inddrages. På trods af en lidt stedmoderlig præsentation – det er vanskeligt at udstille denne type af værker – så får vi gennem dokumentationer af forskellige forestillinger og performance et lille indtryk af værkernes potentiale.

Her vil jeg særligt nævne Hotel Pro Forma, også som en opfordring til at se efter denne gruppe live.

Materiale eller værk
I stedet for at fremhæve flere værker – og værk-niveauet er ganske højt, så flere kunne snildt være nævnt – skal et mere generelt forhold berøres afslutningsvist. For mig at se, er udstillingens bedste værker alle karakteriseret ved kunstnerisk konsekvens og integritet. Men de er også kendetegnet ved, at materialet og dets indlejrede potentiale bruges som, ja et materiale.

<i>Artist\'s Song</i>, Lilibeth Cuenca Rasmussen, 2007, Still fra performance video. Et lidt paradoksalt kuratorisk valg af det ellers glimrende værk, da tekstilet ikke fylder meget her. Foto: Lasse Bak Mejlvang.
Artist's Song, Lilibeth Cuenca Rasmussen, 2007, Still fra performance video. Et lidt paradoksalt kuratorisk valg af det ellers glimrende værk, da tekstilet ikke fylder meget her. Foto: Lasse Bak Mejlvang.

Det er måske så simpelt, at det ikke giver mening at tale om materialet som drivkraft. Lidt firkantet sagt ser kunstnerne sig sikkert ikke som ”tekstil-kunstner” (eller mode-kommentatorer). Valget af materiale, medie og udtryk vælges i relation til dét, som det givne projekt fordrer. Set i det lys kunne der argumenteres for, at tiden kan være løbet fra samtidskunstudstillinger, som forsøger at stille skarpt på ét materiale.

Out of Fashion er som udstillingen en broget forestilling. Vi bliver ikke meget klogere på tekstilets position i samtidskunsten (måske fordi det ikke har én position), men snarere oplever vi, hvorledes tekstilet som et almindeligt kunstnerisk materiale finder anvendelse. Og, så er udstillingens egentlige gevinst, at vi møder enkelt værker af høj kvalitet.


Fakta:

Out of Fashion er arrangeret i samarbejde med KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg og vises der 14. sept. 2013 - 5. jan. 2014

Udstillingen ledsages af et katalog med tekster af Professor ved Goldsmiths, London, Janis Jefferies, Seniorforsker ved SMK, Birgitte Anderberg og direktør Mads Damsbo.



Annonce:
Holstebro Kunstmuseum

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Corner
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer

Titel: Out of Fashion – tekstiler i international samtidskunst

Medvirkende:
Alice Creischer
Brian Getnick
Cosima von Bonin
Elmgreen & Dragset
Erwin Wurm
Grayson Perry
Gudrun Hasle
Hotel Pro Forma
Institute For Figuring
Kaarina Kaikkonen
Lilibeth Cuenca Rasmussen
Maiken Bent
Moran Sanderovich
Nicholas Hlobo
Yinka Shonibare MBE
Zac Monday

Start: 05/04/2013

Slut: 30/06/2013

Sted:
Gl Holtegaard
Attemosevej 170
2840 Holte
45 80 08 78

Tir-fre 11-16
Lør-søn 11-17
Man lukket

www.glholtegaard.dk

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

FOKUS: Mellem kunst og design
Mellem kunst og design
KUNSTEN.NU undersøger mellemrummet mellem det funktionelle designobjekt og det dysfunktionelle kunstobjekt.

Klik her

LÆS OGSÅ
Lilibeth Cuenca Rasmussen: The Present doesn't exist in my Mind.. and the Future is already far behind, 2009. (Pressefoto)
Tankemænd og kropskvinder
[Anmeldelse] Hvad er samtidskunst? #2 er en fint doseret pædagogisk øvelse på Museet for Samtidskunst, der dog lader egen dagsorden blokere for udsynet. Læs mere
LÆS OGSÅ
Dreamcatchers #1-8, 2011. Udsnit. Foto: Anders Sune Berg
Ugens Kunstner - Maiken Bent
[Ugens Kunstner] Med materialer som reb, læder og kæder skaber Maiken Bent associationer til både møbelklassikere og seksuelle fetisher. Læs mere
LÆS OGSÅ
Gudrun Hasle: I have to be perfect, 2012. (Foto: Maria Laub)
Hudflettet af Hasle
[Anmeldelse] Gudrun Hasles udstilling på Museet for Samtidskunst er en sjælden demonstration af hvordan kunsten kan være dybt personlig og en skarp kulturel diagnose. Læs mere
LÆS OGSÅ
Markante kønspolitiske værker fra bl.a. Kirsten Justesen over for Hein Heinsens minimalistiske sinuskurver. (Foto: Kristian Handberg)
Vindere og tabere i kampen om kunsthistorien
[Anmeldelse] Dansk og International Kunst efter 1900 får kastet friskt lys over lettere nedprioriterede kunstretninger, mens de forventede favoritter halter. Læs mere
LÆS OGSÅ
Pataphysical Man, 2005 af Shaun Gladwell Production still. (Courtesy, Anna Schwartz Gallery)
Den udfordre(n)de krop
[Anmeldelse] Show Time er en smuk udstilling om, hvordan vore bevægelser styres, men også om hvordan bevægelsen er et sprog i sig selv. Læs mere
LÆS OGSÅ
Elmgreen & Dragset: Ganymede (Jockstrap), 2009. Foto: Galleri Nicolai Wallner.
Kæk kunst
[Anmeldelse] Elmgreen & Dragsets kækt kærlige behandling af Thorvaldsens klassikere kunne være et billigt trick men er godt gjort. Læs mere
LÆS OGSÅ
Linda Sormins skulpturer fremstår som forvitrede sammenblandinger af forskellige keramiske materialer (Foto: Linda Sormin)
Samfundsrefleksioner i ler
[Interview] Med ler og keramiske materialer udtrykker Linda Sormin sig om komplekse samfundsmæssige tilstande og forhold. Læs mere
LÆS OGSÅ
Maurizio Cattelan (I): Now, 2004. (Foto: Matthias Hvass Borello)
Fraværende nærvær
[Anmeldelse] WAX – Sensation in Contemporary Sculpture på Gl. Strand drukner voksskulpturens nærvær i floskler og overdreven iscenesættelse. Læs mere
LÆS OGSÅ
Fra Hotel Pro Formas forestilling I morgen om et år, 2009 på Det Kongelige Teaters Gamle Scene. (Foto: Claudi Thyrrestrup)
Imellem to verdener
[Interview] Kirsten Dehlholm er en centrifugalkraft på den danske kunstscene og står idag – 25 år efter Hotel Pro Forma trådte frem – som den mest markante fornyer af scenekunsten. Læs mere
LÆS OGSÅ
ICON – beauty that lasts forever på DASK Gallery er mere skøn end evig. (Michael Nygaard og Dennis Lynge: Jesper Lund, Nina Lund, Sebastian Lund)
It’s fashion baby!
[Anmeldelse] Som kunst har ICON – beauty that lasts forever en overskuelig holdbarhedsdato. Læs mere

BILLEDSERIER
På Kunstpakhuset i Ikast kan man opleve massive skulpturer og abstrakte billeder af Esben Klemann og Lisbeth Eugenie Christensen. Foto: Ole Jørgensen

At have eller miste kontrollen

Kvinder og øl

Om det enorme og utallige

Kunst på afstand

Rød og blå som Albert Mertz

Gensyn med Per Bak Jensen

Skrammelavantgarde på Sorø Kunstmuseum

Slentretur i det nye Pangæa

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

10. feb: Intime videoer i natten

9. feb: Sejlende kunstfestival i otte danske havnebyer

9. feb: Videokunstfestival i Nikolaj Kunsthal

5. feb: Sisters Hope og Den Frie vinder udstillingspris på 3 millioner

2. feb: Esbjerg Kunstmuseum trodser afmagringskur

1. feb: Art Herning veloverstået

30. jan: Kunstnerforedrag i Den Gule Villa

29. jan: Boglancering på LYNfabrikken

27. jan: Ai Weiwei trækker værker tilbage i protest mod danske asylstramninger

27. jan: Venedig Biennalen udpeger kurator for 2017

26. jan: Neon-installation på Åby Bibliotek

25. jan: Judith Schwarzbart ny rektor for Det Jyske Kunstakademi

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Udstillingsview, Monet – Lost in Translation, ARoS. Foto: Anders Sune Berg

Kuratorkunst

Dristig og frigjort

Drømmenes legeplads

'Nodak momenter'

Hengivelsen som kritik

Kvinder og øl

Om det enorme og utallige

Sisters Hope og Den Frie vinder udstillingspris på 3 millioner

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Æstetiske udtryk blandes på kryds og tværs i Nina Sten-Knudsens udstilling Love, Fear and Evil. Billedet her er et udsnit af et værk sammensat af 13 fiktive tegninger samt dette abstrakte. Titlen på værket er gengivet nederst.

Drømmenes legeplads

Dristig og frigjort

Erindringen om afgrunden

Bogen, kroppen og rummet

Dødsblomster og dommedag

Samværets mørketid

Ind i maleriet med Trine Boesen

Edderkopper og andre fugle

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Installationsfoto fra udstillingen The Lake: Works For Radio i Nikolaj Kunsthal. Foto: Karen Mette Fog Pedersen

LYDKUNST #12 : Works for radio

Mod ekstrem inklusion

Talende Gallerier

Friske øjne på byens rum

På tværs af arter

Ai Weiwei i Aarhus

I skæret fra det indre lys - James Turrell i Aarhus

Lilibeth i samarbejde med gymnasium

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
Balder Olrik: Gas station, 2015. Pigment print on Hahnemühle paper, 90 x 123, ed. of 3. (beskåret) Foto: Martin Asbæk Gallery

'Nodak momenter'

Hengivelsen som kritik

Kroppens æstetik i det virtuelle rum

Trine Søndergaards fotografier viser noget, som ikke vil ses

"Kunst er en nødvendighed"

Morten Barkers opdaterede og kritiske guldalderlandskaber

“Mine billeder bliver til som en slags performative fotografier”

LYDKUNST #11: Goodiepal – et udvidet værk

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Galleri Image
Krabbesholm Højskole
NTNU
Kunsthøjskolen i Holbæk
Culturebites
Bornholms Højskole
Statens Værksteder for Kunst
Kunstnernes Påskeudstilling
Københavns Kunstskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret