DIAS  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Konkurrencer
spacer
Kunstguide
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
LYDKUNST
LYDKUNST
Denne podcastserie handler om lydkunst, om lydkunstnere, om lyd som kunstnerisk materiale, om lydkunstudstillinger, og om hvorfor lydkunsten rykker lige nu.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Herning 2015 / Videokunst
Copenhagen Art Week 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Mie Olise: Den Tavse Station. (Pressefoto)
Mie Olise: Den Tavse Station. (Pressefoto)
| Del

Olises forunderlige rejse

[Anmeldelse] Udstillingen Den tavse station af den danske kunstner Mie Olise inviterer indenfor i et sjældent poetisk parallelunivers. Mellem fantasi og virkelighed, ren konstruktion og livets tilfældigheder, hvirvles man som betragter ind i et virvar af historier, for her næsten at miste overblikket over de utallige krydsende spor.

Af Marie Christine Skammelsen

At træde indenfor i det store kirkerum i Nikolaj Kunsthal er som at vende ryggen til virkeligheden; til det københavnske mylder, foråret og overblikket.

Indenfor under kirkehvælvet hersker en sitrende ro. Belysningen i rummet er dunkel, som var man trådt indenfor i et stille arkiv, hvor rummet lukker sig om betragteren, men imens summer lyden af lavmælte stemmer og knitrende auditive brudstykker i ørerne. I samme øjeblik som man opsnapper én stemme, én fortælling, da forstyrres og stjæles ens fokus af en anden.

Mie Olise: <i>Den Tavse Station</i>. Bogen om Espen Arnakke. (Pressefoto)
Mie Olise: Den Tavse Station. Bogen om Espen Arnakke. (Pressefoto)
Et virvar af stemmer
I det hele taget er oplevelsen af, at mange historier flakser mellem hinanden, et centralt aspekt af udstillingen. For ikke blot én historie fortælles, men flere.

Hvilken historie, som er udstillingens centrale træder ikke tydeligt frem, dog lader historien om den unge mand Espen Arnakke samt om skibet af samme navn, til at være de to spor, udstillingens andre historier løber ud fra.

Hvor historien om Espen Arnakke er hentet fra Aksel Sansemoses roman En flygning krydser sine spor om en ung mands rejse væk fra Mors og byen Jante med skib mod Newfoundland, da udspringer fortællingen om skibet af samme navn af virkeligheden og Mie Olises egen fortid, idet skibet Espen Arnakke engang tilhørte Olises far.

Mie Olise: <i>Den Tavse Station</i>. Espen Arnakke ship, 2011, lånt fotografi fra 1978.(Pressefoto)
Mie Olise: Den Tavse Station. Espen Arnakke ship, 2011, lånt fotografi fra 1978.(Pressefoto)
Fantasi og virkelighed
Således balancerer udstillingen konstant på grænsen mellem virkelighed og fiktion, mellem det som engang var og det som er.

Denne konstante balancegang mellem det, som er, og det, som forestilles, skaber på magisk vis følelsen af at befinde sig i et metaforisk og forvirrende spejlkabinet, hvor udstillingens mange værker ender som dekonstruerede brudstykker i en historie, der både virker velkendt og fremmed:

Hvor noget vækker minder, spejler erfaringer og trækker tråde tilbage, da vender andre værker virkeligheden rundt og realiteterne på vrangen.

Som stationen, der nok vækker mindet om toge, spor og venten på perronen, men hvor i stedet et skib ligger for anker, der hvor toget burde havde holdt.

Mie Olise: <i>Den Tavse Station</i>. (Pressefoto)
Mie Olise: Den Tavse Station. (Pressefoto)

Arkivet for krydsende spor
At træde indenfor i udstillingen, at træde ud på ‘Den tavse station’, er som at træde ind i en anden verden, hvor andre regler råder. Men hvad er det da for et univers, man som betragter træder indenfor i?

Er det et univers, der vil ændre og påvirke, vil lade os se tingene på afstand for herved at fortælle os den store historie om verdens endeligt eller udvikling? Nej.

Mie Olise: <i>Den Tavse Station</i>. (Pressefoto)
Mie Olise: Den Tavse Station. (Pressefoto)
Den tavse station fremstår i stedet som en mangesidet og myldrende fortælling om det at rejse: at rejse bort, at vende tilbage, at have en hjemstavn og at tage ud og opleve nyt.

En fortælling, hvor dét at føle sig hjemme, er som et land langt borte, og hvor fantasien og udlængslen ender som værende det magiske arkiv de som fortæller, dem som fortælles om og os som betragter, ender med at fare vild i blandt minder, fakta, fiktion, og referencer.

Således ender Mie Olises udstilling som en poetisk totaloplevelse, hvor overblikket forsvinder i mylderet af krydsende spor. Heldigvis.



Annonce:
HEART

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Louisiana
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: Mie Olise: Den tavse station

Medvirkende:
Mie Olise

Start: 10/03/2012

Slut: 13/05/2012

Sted:
Nikolaj Kunsthal
Nikolaj Plads 10
1067 København K
3318 1780

Tirsdag - søndag 12 - 17
Torsdag 12 - 21
Mandag lukket

www.nikolajkunsthal.dk

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

LÆS OGSÅ
Mie Olise: Keeping An Eye On The Depths (udsnit), 200 x 252 cm, akryl på lærred, 2009. Pressefoto.
Ugens Kunstner - Mie Olise
[Ugens Kunstner] Kunstneren Mie Olise udstiller usynlige sten, en død sneugle i en kagedåse samt en togstation i naturlig størrelse. Læs mere
LÆS OGSÅ
Birgitte /Charlotte på vandretur på Indlandsisen. Still fra totalinstallationen Charlottes rejse til Grønland. Pressefoto.
Den umulige rejse
[Anmeldelse] Udstillingen Charlottes rejse til Grønland bygger på en rejse til Grønland, som kunstneren Birgitte Kristensen gennemførte i sin afdøde veninde Charlottes sted. Læs mere
LÆS OGSÅ
Dalgaards modeller er som skabt af interplanetariske skovhuggere
Den lille prins Dalgaard
[Anmeldelse] Ambitiøs og meget vellykket sci-fi-udstilling på Kunsthal Nord af Jesper Dalgaard Læs mere
LÆS OGSÅ
Simon Starling: Project for a Masquerade, 2010-2011. (Foto: Anders Sune Berg)
Metamorfoser
[Anmeldelse] I Charlottenborg udstiller den britiske Simon Starling to sværttilgængelige hovedværker, der med rejsemetaforer udforsker tid, rum, processer og identiteter. Læs mere
LÆS OGSÅ
Nanna Debois Buhl og Brendan Fernandes: To Flee / To Fly, 2011. (Foto: Karen Johanne Bruhn)
Trækfugle
[Anmeldelse] In Your Words er et fint poetisk møde mellem Nanna Debois Buhl, Brendan Fernandes og Karen Blixen, hvor 'hjemme' er mange og ingen steder. Læs mere
LÆS OGSÅ
Julius von Bismarck: The Space Beyond Me, 2010, efterlader 'efterbillder' på den selvlysende væg i Kunsthallen Nikolaj. (pressefoto, beskåret)
Erindrings-arkæologi
[Anmeldelse] Det ubetydelige øjeblik får ny relevans, og den moderne billed-kultur får både krop og konsekvens i Kunsthallen Nikolaj. Læs mere
LÆS OGSÅ
De indfødte 004-005. Natives of Lolland. Foto: Charlotte Haslund-Christensen
Danskeren - den ædle vilde?
[Reportage] Charlotte Haslund-Christensen har bevist registreret et stereotypt og unuanceret billede af 'danskeren'. Læs mere

BILLEDSERIER
Camilla Nørgård: Sundholmssamlingen - områdeløft. Foto: Camilla Nørgård

Kunstnerisk samlermani

Små forskydninger

Bagsiden af en blomme

Penselstrøg og forkærlighed for arkitektur

Ind i skoven med Schelde

Træsnit af træer

Et møde mellem gamle venner

Folkemordet under de smukke landskaber

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

28. mar: Open Call på Nikolaj Kunsthal

26. mar: Årets akademimedaljer går til...

25. mar: 10 anbefalinger til det kunstfaglige miljø

24. mar: Billedgåder for kunstelskere

24. mar: Talk om recidency i Beijing

20. mar: Offentlige bronzeskulpturer tygget af folket selv

18. mar: En aften i selskab med aktuelle samtidskunstnere

17. mar: Nyt udstillingssted i Odense

17. mar: Danske kunstnere indtager Casablanca

14. mar: Debat om samfundsengageret kunst på Silkeborg Bad

13. mar: KUNSTEN præmieres for nytænkende kunstformidling

12. mar: Yoko Ono udgiver fotobog i samarbejde med Tiger

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Akademiets lokaler på Charlottenborg Slot i København. Foto: Tim Høgsberg

Årets akademimedaljer går til...

Ugens kunstner - Brian Ravnholt Jepsen

Hesselholdt & Mejlvang farver byen hudfarvet

10 anbefalinger til det kunstfaglige miljø

Den moderne kunst blev født racistisk – ligesom jeg

LYDKUNST #3: Om lydkunst

Kunsten der vendte sig mod verden

Affald i kunsten – genbrug #4

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Bjørn Nørgaard og Lene Adler Petersen: Foto fra aktionen Uddrivelsen fra templet / Den kvindelige Kristus på Børsen i København den 29. maj 1969. (Foto: John Davidsen)

Kunsten der vendte sig mod verden

Historier fra den såkaldte virkelighed

Hesselholdt & Mejlvang farver byen hudfarvet

Krise i drømmeland

Kunsten går i sort

Et andet, tavst sprog

Næstekærlighed - en kunstnerisk strategi

Surreel status quo

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Michael Sailstorfer: Folkestone Digs, et projekt organiseret af Situations under Folkstone Triennial i 2014. (Foto: Stevetanner.co.uk)

Kunstens offentlighed

En tværæstetisk trekant

Kunst for social retfærdighed

”Vi er hele tiden det, vi er nu”

Dokumentarfilm som kunstform på CPH:DOX

Kunstindgreb i Næstved

Med kunst mod udviklingen

Den lange vej til udsmykningsopgaven

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
Janet Cardiff & George Bures Miller: The Forty Part Motet, 2001. (Foto: Anders Sune Berg)

​LYDKUNST #2: Janet Cardiff og George Bures Miller

Tårnhøje spændinger

I kunstens slagtehaller

Kamufleret kamp

“At snyde sit sprog”

Fortiede fortællinger

"Kunsten eksponerer magten"

LYDKUNST #1: Jacob Kirkegaard

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Kunsthøjskolen på Ærø
Tiger
Krabbesholm
Aarhus Kunstskole
Museum Kunst der Westküste
Det Jyske Kunstakademi
Kunstnernes Påskeudstilling
Galleri Fjaltring
Kunstskolen Spektrum
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret