ARoS  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Konkurrencer
spacer
Kunstguide
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
LYDKUNST
LYDKUNST
Denne podcastserie handler om lydkunst, om lydkunstnere, om lyd som kunstnerisk materiale, om lydkunstudstillinger, og om hvorfor lydkunsten rykker lige nu.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Herning 2015 / Videokunst
Copenhagen Art Week 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Det Digitale Statens Museum for Kunsts dynamiske profil skal skabe personlig relation til kunsten, forklarer projektgruppen. Fra venstre: Merete Sanderhoff, Anne Tessing Skovbo Nielsen og Annette Rosenvold Hvidt til konference i Montreal. Privatfoto
Det Digitale Statens Museum for Kunsts dynamiske profil skal skabe personlig relation til kunsten, forklarer projektgruppen. Fra venstre: Merete Sanderhoff, Anne Tessing Skovbo Nielsen og Annette Rosenvold Hvidt til konference i Montreal. Privatfoto
| Del

Der skal være mange stemmer

[Interview] Den postmoderne virkelighed rammer nu også Statens Museum for Kunst. Med Det Digitale Statens Museum for Kunst bliver der tale om et museum 2.0, hvor brugeren er det reelle omdrejningspunkt for kunstoplevelsen. Det forklarer holdet, der skal føre Statens Museum for Kunst ind i den digitale tidsalder som frontløber.

Af Matthias Hvass Borello

22 millioner og en kæmpe vision
En lille projektgruppe, som skulle arbejde med formidling af museets samling på nettet, sad pludselig til bords med Nordea Danmark-fonden. Fonden kunne se perspektiverne i projektet og ville støtte et projekt, som ikke bare formidlede museet, men placerede Statens Museum for Kunst i den absolutte front inden for museer, der satser på netformidlingen. 22 mio. koster sådan en placering, og nu er der lagt i ovnen til kunstformidling i et helt nyt format, fortæller projektforsker Merete Sanderhoff, kunstformidler Annette Rosenvold Hvidt og webredaktør Anne Tessing Skovbo Nielsen. Det kommer til at hedde Det Digitale SMK – Et dynamisk museum for kunst.

Unges Laboratorier for Kunst (u.l.k.) har været en frontløber i museets forsøg på at skabe et tæt forhold imellem bruger og kunsten. Her ser vi en profil fra u.l.k., hvor kunst og person er tæt forbundet.Screenshot
Unges Laboratorier for Kunst (u.l.k.) har været en frontløber i museets forsøg på at skabe et tæt forhold imellem bruger og kunsten. Her ser vi en profil fra u.l.k., hvor kunst og person er tæt forbundet.Screenshot
Et dynamisk museum for kunst
"Det dynamiske ligger i, at vi gør værkerne interaktive på en måde, som de ikke kan være på det fysiske museum, hvor der er sikkerhedsafstand og ingen mulighed for at berøre værkerne. På nettet har man muligheden for at interagere med kunsten. Værkerne er statiske, når de hænger på museet. På nettet kan man som bruger selv bevæge sig ned i dybden, hvis man har lyst til det," siger Merete Sanderhoff, og Anne T. S. Nielsen supplerer:
"Man kan sidestille informationer i en grad, som ellers ikke er muligt i formidlingen på det fysiske museum."

De nye medier
Det at tage nye medier i brug er i princippet det samme som at udvide museet, og det er en stor belastning. Men det er vigtigt, at kommunikere via de medier, som folk bruger, forklarer projektgruppen.
"Ellers fremstår vi bare som forældede," siger webredaktør Anne T. S. Nielsen og fortæller at web-tv også er en del af profilen og inddragelsen af de nye brugere.

"Vi skal selvfølgelig lytte til brugerne, men vi skal også stole på, at vi kan skabe noget, som de ikke vidste, at de ville synes var vildt fedt," understreger Merete Sanderhoff. Det handler ifølge projektgruppen om at skabe personlig relation og udnytte digitaliseringens muligheder, når man vil ramme målgrupper, som traditionelt er svære at nå. Og her er de meget inspirerede af net-begæret, som driver folk til sider som Facebook og Myspace.

\
"På nettet kan de tage kontrol over materialet og danne sig sin egen mening," forklarer projektgruppen og understreger, at mantraet: Det er dit museum – brug det! bliver fulgt til dørs. Foto: Matthias Hvass Borello
Dit museum for kunst
Generelt kan man vel sige, at det her er en proces imod at gøre museet mere og mere til brugernes?
"I dynamikken ligger der også en invitation til brugerne, hvor vi vil være mere åbne for at tage imod det, brugerne giver og så bruge det internt i museet. Vores opgave er at skabe rammerne for, at den udveksling kan foregå," forklarer Anne T. S. Nielsen. Det kræver, at man giver kontrollen til brugeren, som ofte står afmægtig overfor kunsten.
"På nettet kan de tage kontrol over materialet og danne sig sin egen mening," forklarer Annette Rosenvold Hvidt og understreger, at mantraet: 'Det er dit museum – brug det!' bliver fulgt til dørs.

Det folkelige og det elitære
Annette Rosenvold Hvidt kigger på de andre i gruppen:
"Den ene dag vil jeg have museet som det her store tempel, og den næste vil jeg have et organisk museum, hvor alting sker, strukturen er flad og alle bliver hørt," foklarer Annette Rosenvold Hvidt, der her beskriver den brydning, som er i gang.

Man fornemmer tydeligt, at ideen om museet som en institution med én autoritativ stemme er passé i dette postmoderne brugerorienterede projekt.
"Der skal være mange stemmer, og de skal afspejle, at der er mange meninger om det, der foregår her," svarer Merete Sanderhoff. Annette Rosenvold Hvidt uddyber:
"Det handler om at kombinere det folkelige og det elitære. Vi skal ikke se det som modsætninger, der frastøder hinanden". De to andre nikker bekræftende.



Annonce:
Kunsthal Charlottenborg

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Stockholms Landsting
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer

Sted:
Statens Museum for Kunst
Sølvgade 48-50
1307 København K
3374 8494

Tirs-søn 10-17
Ons 10-20
Man lukket

www.smk.dk

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

LÆS OGSÅ
L.A. Ring, I havedøren. Kunstnerens hustru, 1897 (detalje).  I Kunsthistorier - online kan man bl.a. dykke under huden på maleriet via røntgenoptagelser. (SMK Pressefoto)
SMK Digital – En dør til kunsten
[Nyhed] Den 20. januar lancerer Statens Museum for Kunst SMK Digital – museets ambitiøse og omfangsrige skridt ind i den digitale tidsalder. Læs mere
LÆS OGSÅ
Peter Nørgaard Larsen, Samlings- og Forskningschef på Statens Museum for Kunst. Foto Sofie Pil Eriksen.
Kunstsamlingens nødvendighed
[Interview] KUNSTEN.NU har spurgt Samlings- og Forskningschefen på Statens Museum for Kunst, hvorfor man skal bevare store kunstsamlinger, og hvorfor den digitale kopi ikke kan erstatte originalen. Læs mere

BILLEDSERIER
En fuld funktionel slangebøsse er blandt værkerne i udstillingen To Define and Punish på Galleri Jacob Bjørn i Aarhus. Udstillingen kan ses indtil 9/5 2015.

Fra kunstakademiet i Wien til Aarhus

Signe Jais og Mette Vangsgaard i Xbunker

Sculptura post mortem

Preview Market Art fair 2015

Lys, mørke, morfede dæksler og abstraktioner

Kasper Eistrup som billedkunstner

Fotograf lagrer vin på Galleri Image

Kunstnerisk samlermani

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

24. apr: Performance vil gøre ældre synlige

24. apr: Vil du sætte et præg på det aarhusianske billedkunstmiljø?

21. apr: Salon: Performance - den nye offentlig kunst?

20. apr: Stadig flere besøger de danske museer

20. apr: Festival med kunst i traileren

16. apr: Hesselholdt & Mejlvang præmieret

16. apr: Astrid la Cour ny direktør for Frederiksbergmuseerne

14. apr: KØS - nu med udstillinger udenfor museet

14. apr: Hvorfor samarbejde?

14. apr: Nyt udstillingssted for migrationspolitisk kunst

10. apr: Til Stockholm kunsten går

8. apr: Debat om hvidhed

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Martin Bigum i kunstens klassiske positurer på coveret til sin bog Martin Bigum: Min personlige kunsthistorie, Gyldendal, 2014.

Bigums opskrift på succes?

Det nye fællesskab

Afsporet fortælling om form, farve og flade på Aros

Ugens kunstner - Ulrik Heltoft

Astrid la Cour ny direktør for Frederiksbergmuseerne

Sculptura post mortem

Korrektioner

Hesselholdt & Mejlvang præmieret

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Peter Doig: 100 years Ago (Carrera), 2001. (Centre Pompidou, Paris Musée national d'art moderne/Centre de création industrielle Photo, ©Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais/ Philippe Migeat)

Verden genfortryllet via maleriets flydende ekko

Det nye fællesskab

Korrektioner

Afsporet fortælling om form, farve og flade på Aros

Nuet som kunstoplevelse

Gudrun Hasle light

Jeg kommunikerer – altså er jeg!

Den personliggjorte kuratorposition

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Michael Sailstorfer: Folkestone Digs, et projekt organiseret af Situations under Folkstone Triennial i 2014. (Foto: Stevetanner.co.uk)

Kunstens offentlighed

En tværæstetisk trekant

Kunst for social retfærdighed

”Vi er hele tiden det, vi er nu”

Dokumentarfilm som kunstform på CPH:DOX

Kunstindgreb i Næstved

Med kunst mod udviklingen

Den lange vej til udsmykningsopgaven

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
Kolbeinn Hugi Höskuldsson: Plato's Parable of Light Astral Pavilion 3D, 2015. (Foto: Matthias Hvass Borello)

En pligt til at eksperimentere

​LYDKUNST #2: Janet Cardiff og George Bures Miller

Tårnhøje spændinger

I kunstens slagtehaller

Kamufleret kamp

“At snyde sit sprog”

Fortiede fortællinger

"Kunsten eksponerer magten"

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Boesner
Møstings Hus
Kunsthøjskolen på Ærø
Krabbesholm
Statens Værksteder for Kunst
Engelsholm Højskole
Tiger
Aarhus Kunstskole
Rønnebæksholm
VERA skole for kunst & design
Land-shape
Teater Bæst
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret