Copenhagen Art Week  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Forside
spacer
Konkurrencer
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Kunstguide
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Copenhagen Art Week 2014
Copenhagen Art Week 2014
For anden gang afholdes Copenhagen Art Week 29. august til 7. september. Et omfattende program, der sætter kunsten i fokus med messer, udstillinger, talks, guidede ture og fester. Her kan du blive opdateret og inspireret.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Tara Donovan, Uden titel (kube-skulpturer: tandstikker, nåle og glas), 2004, installation shot. (Foto: Ty Stange / Louisiana)
Tara Donovan, Uden titel (kube-skulpturer: tandstikker, nåle og glas), 2004, installation shot. (Foto: Ty Stange / Louisiana)
| Del

Sublime banaliteter

[Anmeldelse] Tara Donovans udstilling på Louisiana er en æstetisk oplevelse, der sætter sig. Eftertrykkeligt endda. Hendes store, sanselige skulpturer tryllebinder os med en fascinerende blanding af afdæmpet intensitet og unik følelse for materialet.

Af Rasmus Vestergaard

Tara Donovan er en kunstner med en højtudviklet sensibilitet for materialet. Og, når denne egenskab kombineres med en suveræn forståelse af rumlighed, skala og sted, så er betingelserne for at skabe unikke skulpturer – eller rettere installationer – til stede.

For som de otte værker på Louisianas udstilling viser, så arbejder Donovan installatorisk dvs. at værkerne er tilpasset udstillingsrummene, så de nærmest bliver en forsættelse af dette.

Det skønne i det trivielle
Fælles for Donovans værker er, at hun med afsæt i ganske jordnære materialer – tandstikker, knapper, sugerør, folie etc. – udvikler et princip, som hun gentager igen og igen, indtil værket har den ønskede dimension.

Det lyder inderligt banalt, men resultatet er værker, der stråler af strukturel dybde og store æstetiske kvaliteter. Som fx i Untitled (Mylar). Her er hundrede-tusindvis af mylar-stykker sat sammen til et fascinerende storskala værk.

Untitled (Mylar), Tara Donovan, 2011, Installation shot. Foto: Ty Stange. © Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk
Untitled (Mylar), Tara Donovan, 2011, Installation shot. Foto: Ty Stange. © Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk

Det blanke og foldede polyester skaber en fundamental smuk og dragende struktur. Fra man nærmer sig installationen, er man fanget ind. Og, det vel at mærke gennem en behagelige splittelse. På den ene side vil vi tæt på værket, for at se dets konstruktion og fornemme overfladen. På den anden side trænger vi til at opdage værkets omfang og logik, hvorfor en gå-rundt-om-lyst hurtigt melder sig.

Vækst
Trangen til at få fat i både overflade og struktur er nært forbundet med Tara Donovans stedsrelaterede opbygning af værkerne og værkernes organiske former.

Untitled 2012 vækker hos mig mindelser om iskrystaller, koraller eller svampeagtige gevækster, som de kan ses gennem et mikroskop. Og, ikke nok med at de konkrete former trækker i den retning. Man har en klar fornemmelse af, at værket kunne brede sig – så at sig gro videre, hvis det fik lov.

Untitled, Tara Donovan, 2012. Akryl og lim. Foto: Kerry Ryan McFate / Courtesy Pace GalleryUntitled, Tara Donovan, 2012. Akryl og lim. Installation shot. Foto: Ty Stange. © Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk

Skønhed revisited
Om end ”det smukke” er på vej tilbage til den førende del af samtidskunstscenen, så er prioriteringen af materialet og værket som umiddelbart æstetisk objekt ikke hverdagskost. Det er befriende at se en kunstner, der har modet og evnerne til at nå noget smukt på en uvillet måde. Hos Tara Donovan er det som om, at de simple materialer tilsammen udfolder en form, der blot er smuk. På mig virker det til, at værkerne ”tilfældigvis” bliver smukke. Det skønne ikke er et mål, men snarere et biprodukt.

Men netop værkernes umiddelbare fascinationspotentiale, som følge af særligt deres store skala, taktile præcision og smukke natur, gør, at man let kan forfalde til at beundre værkerne frem for at involvere sig i dem.

Bluffs, Tara Donovan, 2006. Knapper og lim. Foto: Kerry Ryan McFate / Courtesy Pace Gallery
Bluffs, Tara Donovan, 2006. Knapper og lim. Foto: Kerry Ryan McFate / Courtesy Pace Gallery
Vi forbløffes over, at knapper kan skabe noget så smukt, men glemmer i farten de underliggende lag i værkerne. En forglemmelse som værker lidt firkantet sagt er medskyldig i.

Donovans formgivning kan ”klandres” for at bliver for fuldendt, så det bliver vanskelig at nå værkernes indlejrede indsigter.

Mesterlige kuber
Derfor er udstillingens hovedinstallation for mig at se de tre kuber fra 2004 – skabt i hhv. tandstikker, glasplader og knappenåle. Kuberne holdes udelukkende sammen af tyngdekraften, hvilket i sig selv er en fængslende tanke.

Men vigtigere er det, at værkerne konkretiserer, at Donovans fokus ikke kun er materiale og form. Fælles for de tre værker er deres skrøbelighed. De vil syvende og sidst dratte sammen – og endda ganske pludseligt hvis en gæst skulle støde ind i dem. Et forfald der allerede kan ses på udstillingen, hvor fx tandstikker allerede ligger rundt om den kube. Kubernes tematisering af degeneration, ødelæggelse og forfald kan, når den sammenholdes med Donovans forkærlighed for det organiske, ses som en kommentar til debatter om fx sustainability, miljø og forurening. Men det glimrende er, at kuberne stadig – også uden at de ses som bærer af konkret betydning – er effektfulde installatoriske værker.

Minimalistiske referencer
Selv føler Tara Donovan sig beslægtet med minimalistiske ikoner som James Turrell, Sol LeWitt og Rober Irwin. En listen der kunne udvides med en kunstner som Eva Hesse. For forståelsen af Tara Donovans kunst giver det mening at se hende i relation til en minimalistisk tradition.

Det er ved at udnytte potentialet i gentagelsen og de identiske genstande at hendes kunst næres. Og, i relation til oplevelsen af værkerne er det serielle princip vigtig. Fornemmelsen af at værker kunne fortsætte uendeligt giver en afdæmpet intensitet. Man føler sig ikke kun lille pga. værkernes store skala, men også fordi de er de blotte udtryk for meget stærkere og større principper.

Når form og stoflighed sejrer
Tara Donovans udstilling er et meget fin eksempel på en samtidskunst udstilling, der i sit konceptuelle afsæt formår at møde sit publikum. Vi bliver inviteret til at gå i dialog med værkerne.

På et mere overordnet plan understreger udstillingen endvidere, hvor heldigt og vigtigt det er, at Louisiana har sin Contemporary linje. Heldigt fordi der her udfoldes initiativer, der tillades at have en mere eksperimenterende karakter. Vigtigt fordi det på mange måder er her, publikum kan møde kunsten uden en så stærk (kulturhistorisk) iscenesættelse som museets større udstilling kan "lide under". Opfordringen er i hvert klar herfra. Se og oplev Tara Donovans fascinerende univers, og husk at medtænke det bag værkerne som en del af oplevelsen.


Fakta:

Tara Donovan (1969) er bosat i New York og har allerede markeret sig på kunstscenen, senest med en separat udstilling på Milwaukee Art Museum. Centre Pompidou har et værk af hende i deres samling, som blev vist på deres udstilling ”Elles” med værker af museets kvindelige kunstnere.

Tara Donovan-udstillingen på Louisiana er skabt i samarbejde med Arp Museet, Bahnhof Rolandseck og kurateret af Jutta Mattern (Arp Museum) og Mette Marcus (Louisiana).

I forbindelse med udstillingen er udgivet et særkatalog og i Lousiana Magasin nr. 37 er bragt et interview med Tara Donovan.

17. april 2013 kl. 20: Foredrag: Materialets indre skønhed

Kasper Guldager Jørgensen, partner og direktør i GXN, 3XN's innovationsenhed, fortæller om materialers miljømæssige og æstetiske potentiale. Gratis entré for museets gæster. Pladsreservation pa www.louisiana.dk. Gebyr 10 kr.



Annonce:
Bruun Rasmussen Kunstauktioner

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Lilith Performance Studio
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: LOUISIANA CONTEMPORARY: Tara Donovan

Medvirkende:
Tara Donovan

Start: 08/02/2013

Slut: 20/05/2013

Sted:
Louisiana Museum of Modern Art
Gl. Strandvej 13
DK-3050 Humlebæk
+45 4919 0719

Tirs-fre 11-22
Lør-søn 11-18

www.louisiana.dk

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

LÆS OGSÅ
Jesper Dyrehauge: Medium Large, 2013 Installationsview. (Foto: Anders Sune Berg)
Til punkt og prikke
[Anmeldelse] Jesper Dyrehauge leverer et gennemført konceptuelt maleri, der har potentiale til meget mere. Denne anmelder ville gerne have set en video-dokumentation af værkernes tålmodige tilblivelse. Læs mere
LÆS OGSÅ
No Title (Female Head), c. 1957 (Courtesy of Daniel Blau Munich/London © Andy Warhol Foundation for the Visual Art Inc.)
På sporet af Andy Warhol
[Anmeldelse] Uden koblingen til Andy Warhol havde de tidlige tegninger fra kunstnerens prøvende hånd ikke vakt den store interesse. Læs mere
LÆS OGSÅ
Anri Sala / Šejla Kamerić: 1395 Days without Red, 2011. (Courtesy: Marian Goodman Gallery, New York; Hauser Wirth, London, Zurich)
Med lydbilleder på nethinden
[Anmeldelse] Anri Salas udstilling på Louisiana udfolder sig i et fængslende flow – og er ganske enkel smuk, stærk og vedkommende. Læs mere
LÆS OGSÅ
Helen Chadwick: Vanitas II, 1986 Cibachrome print National Portrait Gallery, London. (Pressefoto, beskåret)
Hvilket kunstværk kan jeg blive?
[Anmeldelse] Selvportræt lokker med et glimt af kunstnerens autentiske selv, men det autentiske ligger i den kunstneriske fortolkning og ikke i kunstnerens ansigtstræk. Læs mere
LÆS OGSÅ
Mike Nelson: 408 tons of imperfect geometry, 2012. (Foto: Helene Toresdotter)
408 tons minimalistisk magi
[Anmeldelse] Udstillingen 408 tons of Imperfect Geometry på Malmö Konsthall danner nok et ufuldendt mønster, men hvor geometrien er ‘imperfekt’, er værket i sin helhed poetisk, ydmygt og smukt, som kun de få. Læs mere
LÆS OGSÅ
Indespærret. Det er svært at undgå at lægge følelser ind i Vanessa Billys værker. Her er det Kept in time and in circles (2009).
Sympati for en liter vand
[Anmeldelse] Du skal have selvironi, hvis du vil have mening og et godt grin ud af Vanessa Billys værker. Læs mere

BILLEDSERIER
Engagementet fra både det københavnske og udenlandske publikum, satte sit positive præg på CHART ART FAIR. (Foto: Carsten Nordholt)

Så ruller kunstugen!

Fotografiets grænseområder

Drømme på havnen

Tre gange ung kunst

Kitsch & populærsentimentalitet

En kunstnerisk ophobning

Verdens skønhed og gru

At røre lyset

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

28. aug: Ny kunstmesse for kamera-kunst

28. aug: Kunstmuseum drevet af børn

28. aug: Tre udstillingssteder. Én udstilling.

25. aug: Kunst sendes ud i stratosfæren

25. aug: To nye bøger om Elmgreen & Dragset

22. aug: Performere søges!

20. aug: Fatamorgana fester på Hven

20. aug: Bybusintervention

19. aug: Copenhagen Art Weeks program er klar

19. aug: Art Copenhagen går egne veje

19. aug: Forespørgsler i jord og kunst

18. aug: Copenhagen Art Week: flere udstillinger tyvstarter nu

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Olafur Eliasson: Your Rainbow Panorama, 2011, ARoS Aarhus Kunstmuseum. (Foto: Ole Hein Pedersen)

Eliasson og spin

Samtidskunstens paradoks

Vandalisme og totalteater

Sten på sten

In the heart of the community, there is a fire burning

Konsekvensrealisterne!

Ugens kunstner - Eric Andersen

Frivillige søges til performanceværk

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Olafur Eliasson: Riverbed, Installationshot, 2014 (Foto: Anders Sune Berg) Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk.

Sten på sten

Den komplicerede og naive maler

Hvor kommer vi fra? Hvad er vi? Hvor går vi hen?

Billedet bag billedet

Groteske budskaber i skønne gevandter

Europa for hendes fødder

Fusionsmaleri med syret palet

Frodig samfundskritik

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Laden på Sønderholm, der lægger vægget til udstillingen. Foto: Rasmus Graff.

Jorden under Sønderholm

Tilstandsrapport fra Skovsnogen

Kunstkritikkens pris i Kulturministeriet

Stemmens rørende udsving

Et Kafkask´ livshjul

På indre rejse i Aarhus havn

Kunsten og modtagerne

Køln Kunstmesse er tilbage!

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
Billede fra et forberedende fotoshoot i Aarhus i juni. Foto: Aarhus Festuge

Mennesker der opfører sig som løver i parken

Darren Almond og nulpunktet

"Det bedste værk fødes af kaos"

Samtidighedens kunstner

Hist hvor vejen slår en bugt

Ny Landart-biennale ved Løgstør

“Jeg vil gerne være generøs overfor beskueren”

Misforståelsens kunst

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Aarhus Kunstskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Danske Grafikere
Galleri Flintholm
Rønnebæksholm
Kunsthøjskolen i Holbæk
Bornholms Højskole
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret