Overgaden  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Forside
spacer
Konkurrencer
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Kunstguide
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Copenhagen Art Week 2014
Copenhagen Art Week 2014
For anden gang afholdes Copenhagen Art Week 29. august til 7. september. Et omfattende program, der sætter kunsten i fokus med messer, udstillinger, talks, guidede ture og fester. Her kan du blive opdateret og inspireret.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Nanna Debois Buhl og Brendan Fernandes: To Flee / To Fly, 2011. (Foto: Karen Johanne Bruhn)
Nanna Debois Buhl og Brendan Fernandes: To Flee / To Fly, 2011. (Foto: Karen Johanne Bruhn)
| Del

Trækfugle

[Anmeldelse] På Karen Blixen Museet forenes billedkunstnerne Nanna Debois Buhl og Brendan Fernandes med en tredje trækfugl: Karen Blixen. Det er der kommet en fin poetisk udstilling ud af, hvor 'hjemme' er mange og ingen steder.

Af Karen Johanne Bruhn

Rungstedlunds stuer står stadig, som Karen Blixen efterlod dem ved sin død i 1962. Men hen over sommeren har canadiske Brendan Fernandes og danske Nanna Debois Buhl indrettet den lille og poetiske udstilling In Your Words med nye, stedsspecifikke værker i Boganissalen på museets førstesal. 

Udstillingen består af seks nye videoværker og installationer, der tager udgangspunkt i fortællinger om, af, til og med Karen Blixen, og som berører temaer som identitet, sprog, om frihed, om længsel og om at have hjemme mange steder i verden.

Nanna Debois Buhl og Brendan Fernandes: <i>In Your Words</i>, 2011. (Foto: Karen Johanne Bruhn)
Nanna Debois Buhl og Brendan Fernandes: In Your Words, 2011. (Foto: Karen Johanne Bruhn)

Den rejsende
Brendan Fernandes er opvokset i Canada, men født af indiske forældre ved Ngong-bjerget i Kenya, hvor Karen Blixen i 17 år drev sin kaffeplantage. Nanna Debois Buhl er født i Aarhus og har blandt andet boet i Amsterdam og Paris. De mødte hinanden i New York, mens de begge studerede på det internationalt anerkendte Whitney Museum Independent Study Program.

Begge har rejst meget og kender betydningen af at have mange kulturer i samme krop. Præcis som Karen Blixen. Og undervejs i udstillingen bliver det også tydeligt, at deres kunstneriske fortolkning af Blixens værk også bliver til en refleksion over deres situation, når de eksempelvis væver deres egen baggrund og erfaring ind blandt Blixens ditto.

Nanna Debois Buhl og Brendan Fernandes: <i>Farah\'s Letter</i>, 2011. (Foto: Karen Johanne Bruhn)
Nanna Debois Buhl og Brendan Fernandes: Farah's Letter, 2011. (Foto: Karen Johanne Bruhn)
Modersmål og nye mål
For enden af trappen, der fører fra det kulturhistoriske museum og op i særudstillingen, hænger Farah’s Letter. Installationen består af en papegøje bøjet i farverige neonrør og akkompagneres af en kort lydbid af en mand, der læser op af et brev fra Blixens husassistent og nære ven, Farah Aden.

I brevet fortæller han om en papegøje, han har købt til hende efter hendes afsked med Kenya. Papegøjen er fra Fransk Congo og dens modersmål fransk, men Farah skriver, at den må tilpasse sig sit nye hjem og sin nye identitet i Kenya og lære sig engelsk og swahili, så fuglen og Blixen kan forstå hinanden.

Farah’s Letter sammenføjer flere af udstillingens røde tråde, dels sproget som en identitetsskabende faktor, dels fuglen, der går igen i samtlige værker.

Frie fugle
I videoværket At Sea kan vi på en roligt bølgende projektion af Øresund, ud for Rungstedlund, læse brudstykker af en fortælling fra Den afrikanske farm om, hvordan Blixen har set 150 flamingoer blive transporteret fra Afrika til en zoologisk have i Frankrig under forfærdelige forhold. Ikke alle fugle er lige frie.

Nanna Debois Buhl og Brendan Fernandes: <i>At Sea</i>, 2011. (Foto: Karen Johanne Bruhn)
Nanna Debois Buhl og Brendan Fernandes: At Sea, 2011. (Foto: Karen Johanne Bruhn)

Og i videoværket To flee / To fly reflekteres der over den dobbelte betydning af ordet ”fly”, der jo både kan stå i betydningen af et fly og at fly og lader det være op til publikum at reflektere over både mental og geografisk frigørelse. På skift ser vi historiske optagelser fra 1908 af et fly, der har svært ved at lette, en animeret fugleflok, der flyver rundt foran en monokron baggrund og ordbogsopslag af ordene flee og fly.

Med Jeres ord
Den ti minutter lange video, der har lagt navn til udstillingen, er et visuelt landskab beboet af animerede fugle, der flyver hen over ord, billeder og landkort.

Nanna Debois Buhl og Brendan Fernandes: In Your Words, 2011. (Foto: Karen Johanne Bruhn)Nanna Debois Buhl og Brendan Fernandes: In Your Words, 2011. (Foto: Karen Johanne Bruhn)

Tekstfragmenter fra Blixens forfatterskab, et arkiv på dansk, swahili og engelsk over de fuglearter, der hvert år trækker fra Danmark til Kenya for at overvintre, tanker om sproglig og fysisk migration og Brendan Fernandes’ og Nanna Debois Buhls egne refleksioner over og udvekslinger om ikke helt at føle sig hjemme noget sted, svæver over skærmen og toner ud af højtalerne.

Nanna Debois Buhl og Brendan Fernandes: In Your Words, 2011. (Foto: Karen Johanne Bruhn)Nanna Debois Buhl og Brendan Fernandes: In Your Words, 2011. (Foto: Karen Johanne Bruhn)

At høre hjemme
Trækfuglene bliver et billede på vores egne rejser på tværs af grænser. Trækfuglene, der inkarnerer den danske sommer, men som udspiller nøjagtig ligeså central en del af det kenyanske landskab, hvor de overvintrer.

Karen Blixens grav i Rungstedlund. (Foto: Karen Johanne Bruhn)
Karen Blixens grav i Rungstedlund. (Foto: Karen Johanne Bruhn)
Blixen tilbragte 17 år i Kenya, før hun vendte tilbage til Rungstedlund. Fernandes og Buhl kommer fra meget forskellige steder, men er fælles om at have hjemlandet på afstand og om at høre hjemme flere steder.

Det handler om at rejse ud og vende hjem igen. Men uden at føle sig hjemme nogen af stederne, eller måske føle sig så meget hjemme hvert sted, at man har 'hjemme' i flere sprog, lande og kulturer.

Det er oplagt at se eller gense Karen Blixen Museet mens In Your Words stadig kører. Udstillingen hiver de store Blixen-temaer op i en nutidig ramme og viser, at de stadig gør sig gældende, og udgør desuden en skøn afstikker fra Blixens mindesmærkehjem, der stagnerede med hendes død i 1962.


Fakta:

I forbindelse med In Your Words har museet udgivet et lille fint hæfte med tekster af Mette Moestrup, Lasse Horne Kjældgaard og Catherine Lefebvre.



Annonce:
Galleri Oxholm

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Viborg Kunsthal
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: In Your Words

Medvirkende:
Nanna Debois Buhl
Brendan Fernandes

Start: 29/04/2011

Slut: 04/09/2011

Sted:
Karen Blixen Museet
Rungsted Strandvej 111
2960 Rungsted Kyst
45 57 10 57

www.karen-blixen.dk

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

RELATEREDE LINKS
spacer
www.nannadeboisbuhl.net
www.brendanfernandes.ca

LÆS OGSÅ
Jette Ellgaards video om Inge Leh­man (still), 2011 (Pressefoto).
Alt hvad øjet ikke kan se
[Baggrund] Selvom hendes forskning var banebrydende, er Inge Lehmann i dag nærmest glemt. Det forsøger Kontoret for Undergrundsanliggender at ændre på. Læs mere
LÆS OGSÅ
Walton Ford: Falling Bough, 2002. (Pressefoto, privateje)
Smukt, grusomt, overvældende
[Anmeldelse] Man kommer igennem hele følelsesregistret over for Walton Fords kæmpeakvareller på Louisiana. Læs mere
LÆS OGSÅ
Olaf Breuning: Home 2, 2007. (still fra værket)
Føl dig nu hjemme!
[Anmeldelse] At have et hjem, betyder ikke nødvendigvis at man føler sig hjemme. Make Yourself at home er en opløftende undersøgelse af gæstfrihed i en globaliseret verden. Læs mere
LÆS OGSÅ
Fuglen flagrer, før den styrter. Fotografi fra Trine Søndergaard og Nicolai Howalts Dying Birds-billedserie. Pressefoto.
De mest fuglede er de bedste
[Anmeldelse] Udstillingen Jagten-på noget andet handler om fugle i al sin enkelhed. Det er, når det er allermest fuglet, at det er bedst. Læs mere
LÆS OGSÅ
Astrid Kruse Jensen: Hotel Room fra serien Imaginary landscapes. Foto: Astrid Kruse Jensen (beskåret)
Nordlys over Normandiet
[Baggrund] Litteratur- og kunstfestivalen Les Boréales kaster lys over samtidskunst fra henholdsvis Danmark, Grønland og Færøerne. Læs mere
LÆS OGSÅ
Katja Bjørn, Hartmut Stockter, Philip Simmons, The Haven, 2009 (Foto: Anders Sune Berg)
Med KURS gennem landskabet
[Anmeldelse] KURS tegner som samlet udstilling et stærkt og alsidigt landskabsmaleri anno 2009. Læs mere
LÆS OGSÅ
Nanna Debois Buhl, Kære Du. Jeg kommer paa Søndag. Udsnit
Kunsten bringes til torvs
[Anmeldelse] Torvet historiseres og forsøges redefineret på Museet for Samtidskunst i Roskildes KURS udstilling. Læs mere

BILLEDSERIER
Nina Maria Kleivans videoværk tager udgangspunkt i reglerne for brug af den norske nationaldragt, bunaden. Regler for bruk af Bunad på udstillingen Skilsmissen frem til 21. dec. 2014. Foto: Erling Lykke Jeppesen

Den norsk-danske skilsmisse

Merete Vyff Slyngborg på GREEN IS GOLD

Frie hænder til kunstnerne på Galleri Marie Kirkegaard

En fotografisk og performativ undersøgelse af Mary Willumsen

Arktisk hot

Hvass&Hannibal på Kunstpakhuset

Unge kunstnere genopdager Koldinghus

En oppustet bil og skulpturer af pølser

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

19. dec: Nytårskur i Kunsthal Aarhus

19. dec: På tur med JENSEN & jensen

19. dec: Hanne Nielsen og Birgit Johnsen-udstilling præmieret

17. dec: Dansk kunstnerduo vinder international kunstpris

16. dec: Afskedsreception for Elisabeth Delin Hansen

11. dec: Piccadilly præsenterer kunstnerisk julekalender

10. dec: Fotografisk Center flytter

10. dec: Copenhagen Ceramics takker af

5. dec: KUNSTEN og DR søger deltagere til nyt tv-program

3. dec: Open Call for FOKUS 2015

2. dec: 68 Square Metres Art Space bliver til SixtyEight

2. dec: Talenter får international pris og udstilling på GL STRAND

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Bob and Roberta Smith. I PROMISE NEVER TO MAKE ART AGAIN (2011). Opfordring til kunst-amnesti.  Courtesy kunstneren og Pierogi Gallery.

Hold op med at lave kunst

Ugens kunstner - Esben Klemann

SUPEREXHIBITION

"Han er Hitler" – om grænseoverskridende børnekunst

På inspirationstur i Dr. Topics rarietetskabinet

Løb kunstkritikken i gang

Fotofestival i Kina

Afskedsreception for Elisabeth Delin Hansen

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Janet Cardiff og George Burres Miller: Opera for a small room.  Foto: Anders Sune Berg

Forførende, sensorisk, teatralsk

Provokatøren Schlingensief som tænketank

Livlig hyldest til Franciskas legende maskiner

Skildpaddespor på Faaborg Museum

Bag de hvide vægge

Vinderne af Danmarks største kunstpris skaber endnu mere af Den Frie

Som at finde regnbuen i en brækpøl

Svend Wiig Hansen - hudløs gigant

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Morten Sørensen læser op fra Mons og bogtyven, som han har illustreret, under finissagen af Læsehjørner. (Foto: Signe Vad)

En tværæstetisk trekant

Kunst for social retfærdighed

”Vi er hele tiden det, vi er nu”

Dokumentarfilm som kunstform på CPH:DOX

Kunstindgreb i Næstved

Med kunst mod udviklingen

Den lange vej til udsmykningsopgaven

Jorden under Sønderholm

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
På Det Fynske Kunstakademis jubilæumsudstilling History History kunne man blandt andet se 5. års studerende Jona Borruts små fiktive grafer af papir. De skulle demonstrere det fiktive og konstruerede ved historien. Foto: Kasper Tuxen

Historien om at skrive historie

Et andet Afghanistan

En bibliotekshistorie fortalt af Lasse Krog Møller

“Vi udfylder et hul i kunstformidlingen”

Lyden af Cardiff & Miller

Et kærligt skub på tre millioner

Havnefest i kunstmetropolen

Signa inviterer publikum ind i fiktionen

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Krabbesholm
Kunsthøjskolen på Ærø
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret