Nordatlantens Brygge  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Forside
spacer
Konkurrencer
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Kunstguide
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Art Herning 2014
Art Herning 2014
I forbindelse med kunstmessen Art Herning publicerer vi en række artikler om samtidskunsten og Art Herning.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Jørgen Carlo Larsen (Foto: Marie Norman Nyeng)
Jørgen Carlo Larsen (Foto: Marie Norman Nyeng)
| Del

Ombygninger på finansloven

[Portræt] Billedkunstner Jørgen Carlo Larsen modtager i år Statens Kunstfond Livsvarige ydelse. Det gør han som en hæder for en praksis, hvor genbrug er et vigtigt element og hvor kunsten skal prøves af på virkeligheden.

Af Marie Norman Nyeng

Jørgen Carlo Larsen går ikke bare ind for genbrug, han har altid betragtet det som lidt af et mål i sig selv, at optimere gammelt skrammel. Han arbejder med virkeligheden i installationer og bearbejdninger af velkendte objekter, eksempelvis spisebord ombygget til sofa eller lysekroner af overskårne konservesglas.

Og hvorfor finder man så disse lysekroner på udstillinger som kunstværker og ikke som interiør i smarte designbutikker?

Ja, Jørgen Carlo Larsen har også lige selv gået og tænkt over, om de lamper kunne sælges.

Lysekrone af konservesglas. Foto: Marie Norman Nyeng
Lysekrone af konservesglas. Foto: Marie Norman Nyeng
Kunst og design
“Jeg tror ikke kunsten har godt af at stille vægge op mellem eksempelvis kunst, design og arkitektur.”

“I dag er kunst jo sociologi, historie, dokumentarisme, det er jo alt – alt bliver jo hentet ind i kunstbegrebet i dag. Jeg er glad for, at det er blevet åbnet sådan op. Da jeg startede på akademiet, var man jo enten maler eller billedhugger. Det var ikke særligt givende rammer, at man skulle være så fokuseret.”

“Jeg ser det som om, kunst og design er lidt på vej til at smelte sammen efter at have været adskilt siden 1930’erne. Kunst og design arbejder i hvert fald i to parallelle spor, som går i samme retning, og henter sine udgangspunkter i den samme substans. Det synes jeg er super positivt,” siger Jørgen Carlo.

Den store skala
Nu er Jørgen Carlo Larsen kommet på finansloven med modtagelse af de livsvarige ydelser.

Han har opnået statens fineste anerkendelse som kunstner og er rigtig glad for at kunne cykle på arbejde til sit værksted, uden at skulle cykle andre steder hen for at få smør på brødet.

Samtidig har han fået muligheden for at rykke sin kunstneriske praksis op i stor skala med en udsmykningsopgave på sit ynglingssted i København. På hjørnet af Øster Farimagsgade og Gothersgade vil der fra efteråret ligge et orangeri med glasmosaikker og interiør af Jørgen Carlo Larsen.

På væggen vil der være indmuret en mosaik med teksten “Lån et tæppe”. Det kan man så gøre med stregkode og det hele på Det Samfundsvidenskabelige Fakultetsbibliotek i Gothersgade, som orangeriet er en udsmykning til. Tæppet kan man tage med ud på chaiselongen med en bog eller hvad man nu har lyst til.

Selvfølgelig skal det ikke være beton
“Alle mente, at den skulle støbes i beton – ellers ville den blive smadret,” siger Jørgen Carlo, mens han viser møblet frem i sit værksted. Men selvfølgelig skulle den ikke være i beton.

“Når jeg så på alle de rum, som studerende havde indrettet på universitet, så lignede de jo gamle damers kaffestuer – det har jeg forsøgt at bygge ind i møblet her.”

I chaiselongen er også indbygget små gummipakninger; “Man gled simpelthen ned, når man sad på den før – og det skulle jo være et rart møbel,” er forklaringen.

Jørgen Carlo Larsen viser den chaiselong frem, der er en del af det projekt, han arbejder på. Foto: Marie Norman NyengNærbillede af modellen til udsmykningen på hjørnet af Øster Farimagsgade og Gothersgade. Foto: Marie Norman Nyeng

Optimerede ombygninger
Den betragtning og de lune tæpper er meget sigende for Jørgen Carlo Larsens kunstneriske praksis. Han arbejder med virkeligheden; hiver den ind i sit værksted. Så prøver han sine møbler, skulpturer og installationer af på virkeligheden igen, når de kommer ud som optimerede og/eller ombyggede kunstneriske produkter.

“For mig består hele den kunstneriske proces af, at gå ud og prøve tingene af.”

“Jeg har stor respekt for de ting folk selv gør, når de gør noget, siger Jørgen Carlo” – og måske netop derfor afspejler hans nye udsmykning de studerendes egen indretning og er tiltænkt hyggestudier.

Fra venstre mod højre: Ombygget møbel, en af Jørgen Carlo Larsen lysekroner og en abstrakt stol til udsmykningen på hjørnet af Øster Farimagsgade og Gothersgade. Foto: Marie Norman Nyeng
Fra venstre mod højre: Ombygget møbel, en af Jørgen Carlo Larsen lysekroner og en abstrakt stol til udsmykningen på hjørnet af Øster Farimagsgade og Gothersgade. Foto: Marie Norman Nyeng
Et godt kunstværk
“Et godt kunstværk er et værk, der åbner op for flere fortolkninger og muligheder – det er for mig det optimale. Jeg har det godt med, hvis der er et konceptuelt udgangspunkt, men jeg er jo ikke konceptkunstner, som de hårde konceptkunstnere, hvor udførelsen ikke betyder noget. Jeg lægger jo meget i udførelsen,” siger Jørgen Carlo om sin måde at arbejde hen imod det optimale kunstværk.

“Da jeg var barn var en ny cykel en ombygget og opmalet cykel. Der er jo ikke så mange i Danmark, der står og skifter et ben på stolen, når den er knækket, men det gør de stadig steder som Istanbul – og det holder jeg meget af at se på. Når man arbejder med den slags ting i kunst, skal det flyttes fra det konceptuelle felt, ellers bliver det jo lidt tomt."

Folk skal bydes velkommen
“Jeg vil have det svært med ikke at gøre mig umage med at byde folk velkommen.” Det er Jørgen Carlos tilgang til kunst.

Når han betragter sine egne ting, så mener han selv, at de stærkeste er de rent formelle værker, hvor han prøver noget af, bare fordi han har lyst til at prøve det af.

“Der var engang, hvor man altid talte om tidløs kunst. Det er et lidt forslidt ord, da det er meget svært at bestræbe sig på at gøre noget tidløst. Men man kan jo godt kigge på de ting, som er det og vurdere de kvaliteter, der gør dem tidløse. Det er det felt, jeg forsøger at arbejde hen imod,” konkluderer Jørgen Carlo Larsen.

Jørgen Carlo Larsen med model af orangeri i sit værksted på Fabrikken for Kunst og Design. Foto: Marie Norman NyengSpisebord ombygget til sofa. Foto: Marie Norman Nyeng

Forsøg på at nå virkeligheden
På den måde er han helt bevidst ikke samtidskunstner. Han forsøger ikke at reflektere samtiden i sin kunst, men prøver med sin måde at arbejde kunstnerisk på at gå ind i virkeligheden.

Han er vant til at lave udstillinger, hvor der kommer to besøgende om dagen. Pludselig ti år senere finder nogen ud af, at den udstilling var meget interessant – man ved aldrig hvor tingene går hen, som han siger.

“Jeg gider ikke tænke kommercielt mere – det er muligt at mine lamper vil kunne sælges, men jeg vil kede mig i produktionen – men jeg vil da ikke være afvisende overfor en eller anden producent, der eventuelt ville komme med et godt forslag...”


Fakta:

Født 1954 bor og arbejder i København.
Uddannet på Glyptoteket (undervisning i klassisk tegning) og privat hos Egon Bjerg Nielsen, Det Kgl. Danske Kunstakademi 1985 -91 hos Richard Winther og Bjørn Nørgaard.

Jørgen Carlo Larsen havde sin første soloudstilling i galleriet baghuset i København i 1987 og første gang han deltog i en stor gruppeudstilling var det på Gallopperiet på Christiania i 1984. Han har siden primært udstillet i Danmark.

Udstillede i 1998 som gæst på Decembristernes årlige udstilling og fra 1999 medlem af kunstnersammenslutningen.

Medstifter af TAPKO – opkaldt efter Tappekompagniets forladte bygning i Københavns Nordhavn og et afsæt for arbejde med stedsspecifikke skulpturer. Billedkunstnerne Cai Ulrich von Platen og Kerstin Bergendal er også medlemmer af TAPKO.

Af officielle hverv har Jørgen Carlo Larsen haft en post som kunstfaglig medarbejder på Overgaden (1997-2002), været medlem af Det Jyske Kunstakademis bestyrelse fra 2002 – 2007 og siddet i Statens Kunstfonds udvalg for kunst i det offentlige rum fra 2005 til 2008.

Modtog Eckersberg medaljen i 2006.

Jørgen Carlo Larsen har udgivet publikationen Space Poetry i 2004



Annonce:
Fuglsang Kunstmuseum

Kommentarer (3)

#1
06/07/2010 by mrolsen
jeg ønsker dig rigtig mange gode år til at lave endnu mere dejlig kunst!!!
Altid har dine ting inspireret mig, ikke noget udenoms snak, lige det der skal være, for at jeg går beriget og forundret videre.
tak for det!

#2
08/07/2010 by Bjørn Eriksen
Det er herligt med det skæve univers, og at lige tanker bliver krumme!

#3
14/07/2010 by Henrik Have
Hej Jørgen Carlo. Tillykke! Nu vil du for alvor blive jagter af DF og Venstre! Hold krudtet tørt! Ro på nu - Hasselhoff! Din Henrik

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Teksas
Modtag vores gratis nyhedsbrev
BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

RELATEREDE LINKS
spacer
Jørgen Carlo Larsens hjemmeside

Jørgen Carlo Larsen på kunstdk.dk

FOKUS: Statens Kunstfond
Statens Kunstfond
KUNSTEN.NU har fulgt projekter støttet og præmieret af Statens Kunstfonds billedkunstneriske udvalg for at danne et overblik og et grundlag for en debat om fondens praksis.

Klik her

LÆS OGSÅ
Jeanette Ehlers, Atlantic (Endless Row), 2009. Foto: Jeannette Ehlers
Statens Kunstfond uddeler arbejdsstipendier
[Nyhed] 28 kunstnere har modtaget arbejdsstipendier fra Statens Kunstfond Læs mere
LÆS OGSÅ
Christian Lemmerz er en af de syv kunstnere, som er indstillet til Statens Kunstfonds livsvarige ydelse. Foto: Anders Sune Berg
Livsvarige ydelser fra Statens Kunstfond på vej til kunstnere
[Nyhed] Livsvarige ydelser fra Statens Kunstfond på vej til billedkunstnerne Jørgen Carlo Larsen, Christian Lemmerz, Ann Lislegaard og Ib Spang Olsen. Læs mere
LÆS OGSÅ
Statens Kunstfonds billedkunstneriske udvalg stående ved en af deres erhvervelser. Fra venstre: Jesper Rasmussen, Hjördis Haack og formand Erik Steffensen. (foto: Jan Falk Borup)
'Nogle vil altid føle sig overset'
[Debatindlæg] KUNSTEN.NU mødte Statens Kunstfond for at gå billedkunstudvalgets gode intentioner efter i sømmene. Læs mere
LÆS OGSÅ
Axel Lieber. Foto: Rasmus Kjærboe
Hverdagen savet ned til kunst
[Interview] Dagliglivets genstande, møbler og spejle imploderer eller eksploderer i Axel Liebers kunst. Læs mere
LÆS OGSÅ
Udstillingsview fra Galerie MøllerWitt.
Bodil Nielsen og Jørgen Carlo Larsen på Galerie MøllerWitt
[Anmeldelse] Galerie MøllerWitt præsenterer værker af Bodil Nielsen og Jørgen Carlo Larsen. Læs mere

BILLEDSERIER
Tina Maria Nielsen: Naked (detalje), 2014. På Hver og én, Charlotte Fogh Gallery. Foto: Gert Skærlund Andersen

Hverdagsobjekter i bronze og voks

Campaus vertikale linjer

Værker fra Kunstakademiet

Almindelige mennesker

Fælles-forfest

Rum uden for rækkevidde

Science fiction fra 1964 som inspiration

Jens Galschiøt - Kunst til eftertanke

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

9. apr: Hjemløs flytter permanent ind i Europaparlamentet

8. apr: Gallerifusion i Borgergade

7. apr: Kongens Nytorv får nyt byrum

7. apr: Kunstnerbøger i Rema 1000

4. apr: Kunstnere bytter jord hen over den dansk-tyske grænse

3. apr: Salon: Kan kunsten forbedre samfundet?

2. apr: Nordisk synergi?

1. apr: Glas-penis og gennemsigtig bryllupskage

1. apr: Ny kunsthal for digital kunst

1. apr: Alkohol til ferniseringer forbydes

29. mar: Den Frie inviterer til seminar om kunst og arkitektur

28. mar: Online genvej til fynske kunstoplevelser

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Har inklusionen af amatøren ophævet de kvalitative kriterier for kunsten? (Foto: sxc.hu)

De kalder sig kunstnere

Dødens katedral

Indspark fra udkanten

Shamanens sære streger

Hverdagsobjekter i bronze og voks

Værker fra Kunstakademiet

Hackerkunst vil for lidt

Kunstnerbøger på Danmarks Kunstbibliotek

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Christian Lemmerz: Andante, 2014. (pressefoto)

Dødens katedral

Hackerkunst vil for lidt

Sort krop i den hvide kube

Market 2014: Et nordisk kompas

Bøger som kunstværker

Med næb og klør i Drømmeland

Shamanens sære streger

Teatralsk intimitet

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Art Cologne er tilbage på banen som en kunstmesse, dem, der er noget indenfor musikken, regner med. Pressefoto

Køln Kunstmesse er tilbage!

Indspark fra udkanten

Institutionen i transit

Art Dubai: Flot, dyrt og censureret

"Tjener, der er et dyr i min drink"

Billeder og de tusind ord

Fra vilde tornadoer til nye skud

Med kunstneren på militærøvelse

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
Installationsview, Drifting, Fotografisk Center [on the go]. (Foto: Kevin Broadbery)

Identitetsforvirring i Skagerrak

“Vores designs er et portræt af Brasilien”

Doug Ashfords sociale genoptræning

POWERSYSLER: Frirum med potentialer

HuskMitNavn: Det må gerne være sjovt

På Lynnerups massagebriks

”Jeg er overrasket over, at jeg maler blomster”

Lilibeth i dialog med traditionen og Moder Jord

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Kunsthøjskolen på Ærø
Kompetencecenter for Børn, Unge og Billedkunst
Kunsthøjskolen i Holbæk
Statens Værksteder for Kunst
Engelsholm Højskole
Danske Grafikere
Krabbesholm
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret