Overgaden  
KUNSTEN.NU
Annonce:
Cph Art Week
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Konkurrencer
spacer
Kunstguide
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Cph Art Week 2015
Cph Art Week 2015
For tredje år i træk folder den københavnske kunstscene sig ud, når Copenhagen Art Week sætter billedkunsten på dagsordenen med et program fyldt med udstillinger, omvisninger, paneldebatter, performances og fester. Her tager vi dig bag og med ind i kunsten.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Weekend Aarhus 2015
LYDKUNST
Art Herning 2015 / Videokunst
Copenhagen Art Week 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Et udvalg af Jeanette Hilligs materialer under installeringen af udstilling For sidste gang til Brøndby Strand på Overgaden. Foto: Mette Villum Jensen
Et udvalg af Jeanette Hilligs materialer under installeringen af udstilling For sidste gang til Brøndby Strand på Overgaden. Foto: Mette Villum Jensen
| Del

Det er aldrig sjovt at afsløre en illusion

[Interview] Fokusserien I værkstedet fortsætter sin undersøgelse af kunstnernes arbejdsprocesser og materialebehandlinger. Denne gang besøger vi Jeanette Hillig under installeringen af den aktuelle udstilling For sidste gang til Brøndby Strand på Overgaden.

Af Mette Villum Jensen

Gardinet af både stof og plast, der skærmer af for Overgadens bagerste lokale på 1. sal, hvor Jeanette Hilligs værker er ved at blive installeret, virker som en sikkerhedsmaske for resten af stedets personale. Den giftige malinglugt er uundgåelige at bemærke, og man bliver hurtigt opmærksom på, at her arbejdes der stadigvæk.

Illusionen afsløres helst ikke
Det afskærmende gardin har også en anden ret så væsentlig funktion. Gardinet gør det umuligt at se, hvad der foregår på den anden side.

"Processen er sådan lidt hemmelig. Det er noget, som jeg selv går og nørkler med. De små snydetricks, dem vil jeg helst ikke vise for meget af. Selvom mine ting ser konkrete ud, så er der også illusioner. Og det er aldrig sjovt at afsløre en illusion," røber Hillig.

Undtagelsesvis bliver vi inviteret med indenfor.

Jeanette Hillig i gang med at installere værket Kaput Knæ. Foto: Mette Villum JensenVærket Kaput Knæ, der skal forstille at være spændt op med wire, der går gennem væggen. Kassen er dog fæstnet på væggen med skruer. Foto: Mette Villum Jensen

Den formelige skitse
Der er ikke en endelig skitse i fysisk form, som Hillig følger. Visualiseringen og ideerne opstår i tankerne, i det indre billede, hvilket gør hendes projekter formelige og modulérbare, men også mere skrøbelige under processen:

"Nu hvor jeg sætter alt op, er der ikke noget, der er færdigt. Der er ting, som jeg justerer, så de bedre hænger sammen. Nogle gange er det lidt forvirrende under en opstilling, for der er i virkeligheden en masse ting, der kan gå galt."

Præ-installationsview af den aktuelle udstilling <i>For sidste gang til Brøndby Strand</i>. Foto: Mette Villum Jensen
Præ-installationsview af den aktuelle udstilling For sidste gang til Brøndby Strand. Foto: Mette Villum Jensen
Tanken som opslagstavle
Jeanette Hilligs værker kendetegner sig ved at være en blanding af sammensatte statiske objekter og tilfældig kasten med maling. Men hvordan opstår disse idéer?

"Jeg tænker meget i materialer. Når jeg prøver at få en god ide, kan det opstå ved, at jeg ser en genstand, der er sjov, flot eller som kan noget, og så køber jeg den.

Eller også ligger jeg om aftenen og tænker og får ideer. Jeg tænker først, hvad skal det kunne, og dernæst hvordan kommer jeg frem til det mål," forklarer Jeanette Hillig.

Materialets behandling
Hillig benytter ofte objekter, som vi alle kender fra hverdagen; toiletbræt, plastikspande, køleskabe osv. Objekterne har en funktion ude i livet udenfor institutionen, ofte på livets meget basale plan. Ved første møde kan værkerne fremstå meget simple og tanken: "ja, og hvad så?" presser sig på.

Værket <i>For sidste gang til Brøndby Strand</i>, der også har lagt navn til udstillingens titlen. Foto: Mette Villum Jensen
Værket For sidste gang til Brøndby Strand, der også har lagt navn til udstillingens titlen. Foto: Mette Villum Jensen
Hillig fratager objekterne deres funktion og efterlader ofte et kunstnerisk aftryk ved at kaste maling på værkerne. Værkernes simple udtryk modificeres.

"Hvis jeg kun bruger helt rene ting, ville det blive endnu mere tørt, end det er i forvejen... Jeg ved ikke, om det er tørt, men blot det at kaste maling på genstandene giver værkerne en dynamik," understreger Jeanette Hillig med et strejf af selvironi i stemmen.

Prikken over i'et
Jeanette Hilligs titler er yderligere en ting, der synes vigtig i denne sammenhæng, da disse ofte er ret så absurte i forhold til værkernes enkle udtryk f.eks. Panum Institutet (et stykke krøllet jern spændt op af bælter) og Kaput Knæ (en jernkasse fæstnet på væg med wire). Hillig fortæller:

"Titlerne er en oplevelse jeg har haft, eller noget jeg har læst eller set. Jeg prøver at have en forbindelse mellem værkerne og de oplevelser, jeg har haft i den tid, jeg har arbejdet på dem."

<i>Panum Institutet</i>, Jeanette Hillig, 2010. Foto: Mette Villum Jensen
Panum Institutet, Jeanette Hillig, 2010. Foto: Mette Villum Jensen
Lidt poesi til hverdagen
Men hvorfor så denne skæve titelgivning? Er det for at tilføre de ellers lidt kølige værker et humoristisk strejf?

"Jeg gør det for at skabe kontrast til værkerne, som er meget konkrete. Jeg vil ikke pådutte skulpturerne en historie, men hvis et værk (som f.eks det med skiene og toiletbrættet) minder dem om deres tantes toilet, synes jeg bare, at det er fint. Sjove eller deprimerende titler kan åbne op for en mere poetisk side - en lettere side," forklarer Hillig.

Ideen om de skæve titler begyndte efter en tur i et tysk byggemarked, hvor kassedamen var fuld. Jeanette Hillig blev tiltrukket af den finurlige sammenhæng, og kaldte derfor værket, der blev skabt af pågældende nyindkøbte materialer, Die Verkäuferin ist betrunken.

Den statiske dynamik
Selvom Hillig ønsker at sætte et aftryk på værkerne gennem den påførte maling og skæve titler, ønsker hun stadig, at værkerne fungerer i udstillingsrummet uden hendes tilstedeværelse.

"Jeg blev en gang spurgt om, hvorfor jeg ikke bare laver performances, når nu jeg kaster med maling - om det ikke kunne være sjovt at vise. Men det har jeg overhovedet ikke lyst til. Det er det færdige resultat, den stivnede proces, der er vigtigst," understreger Hillig.

Værket <i>Spurgt!</i>. Den lilla jolle er på hjul, da den endnu ikke endeligt er blevet placeret i udstillingen. Foto: Mette Villum Jensen
Værket Spurgt!. Den lilla jolle er på hjul, da den endnu ikke endeligt er blevet placeret i udstillingen. Foto: Mette Villum Jensen


Fakta:

Jeanette Hillig er født i 1977. Hun tog sin afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2008.



Annonce:
Lilith Performance Studio

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Alt_cph 2015
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: For sidste gang til Brøndby Strand

Medvirkende:
Jeanette Hillig

Start: 13/02/2010

Slut: 11/04/2010

Sted:
Overgaden - Institut for samtidskunst
Overgaden Neden Vandet 17
1414 København K
3257 7273

Tirs-søn 13-17
Tors 13-20

www.overgaden.org

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

RELATEREDE LINKS
spacer
www.overgaden.org

FOKUS: I værkstedet
I værkstedet
I værkstedet er en serie reportager og interviews, der udforsker processen forud for det vi ser. Serien er et nøglehul til kunstnerens værksted, der fokuserer på, hvilke metoder og ideer forskellige kunstnere arbejder udfra, og hvilke redskaber de bruger.

Klik her

LÆS OGSÅ
Maria Lenskjolds værk Uden titel (Atelier). Foto: Peter Folkmar (beskåret)
Markering på Carlsberggrunden
[Anmeldelse] Med fire virkeligt gode udstillinger markeres Carlsberggrunden som et vigtigt sted at holde sig til. Læs mere
LÆS OGSÅ
Truls Melin: Druknede sømænd (2004)
På tærsklen til hinsidan
[Interview] Statens Kunstfond har tildelt Truls Melin det treårige arbejdsstipendiat. KUNSTEN.NU har mødt den mystiske Melin. Læs mere
LÆS OGSÅ
Manuel Gorkiewicz, & Antonia Low: Regarding Branches of Shops and Trees Pressefoto
Regarding Branches of Shops and Trees
[Billedserie] Skulpturi udstiller en række værker opbygget af hverdagsmaterialer og eksisterende ting. Læs mere
LÆS OGSÅ
Udsnit af John Kørners donation Iraqis In Brorsons Church. Pressefoto: Lene Rottensten
Kunstauktion for irakerne
[Nyhed] Flere end 100 danske kunstnere indsamler penge til de afviste irakiske flygtninge med en udstilling og efterfølgende auktion. Læs mere
LÆS OGSÅ
Jeanette Hillig, Caspers værelse, 2009, Foto: Bredgade Kunsthandel
Turen går til Bredgade
[Anmeldelse] Der er noget for alle i Bredgade, der nu ryster støvet af sig. Læs mere
LÆS OGSÅ
Søren Thilo Funder: Medium (Mathieu Delarue) , 2008. Still fra videoinstallation. Foto: Anders Sune BergMedium er et dobbelt videoværk, hvor, historien og det institutionelle konfronteres med stor styrke og gennemført visualitet.
Hvor er sofastykkerne?
[Anmeldelse] Afgangsudstillingen EXIT i København opfylder ikke forventningen om at vise det næste nye. Læs mere

BILLEDSERIER
Jens Huls Funder: Emotional Pain 2015. Foto: Julie Horne Møller

Med samtidskunsten i fængsel

Så sejler Cph Art Week!

Ind og ud af fokus med Astrid Kruse Jensen

Kvinder i kunstnerisk kvartet

Winckelmann trækker tråde

Billedkunstnere på vej... på Kunsthal NORD

Satan i gatan

Den Kolde Krigs underværker

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

27. aug: Fotogallerierne slår dørene op

21. aug: Metropolis-værk fjernes pga. forbud

19. aug: Bar' for de høje

19. aug: Kinesiske kontraster kommer til Ørestaden

18. aug: Kunsten kører med bus

14. aug: Samtidskunst på toilettet

9. aug: Kunstakademiet rykker i fængsel

7. aug: Drengen der aldrig flytter hjemmefra

3. aug: Michael Thouber bliver ny direktør på Kunsthal Charlottenborg

1. aug: Ung samtidskunst på Samsø

24. jul: Social kunst til Kærene i Rødovre

30. jun: Mød kunsten på Roskilde Festival

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
CHART præsenterer de nordiske galleri-profilers kunstnere denne weekend. Her er det Galleri Nicolai Wallner, der viser bl.a. E.B.Itso, Jeppe Hein og A Kassen frem. (Foto: Carsten Nordholt)

CHART er blevet voksen

Balladen om dronningens vagina

Ny kunst udsmykker Aarhus

Det københavnske momentum

Metropolis-værk fjernes pga. forbud

Så sejler Cph Art Week!

Martin Bigum i og uden for samtiden

Der er ikke en rød tråd, det er et fletværk

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Fra udstillingen Laura Lima – Den nøgne magiker, x-rummet, SMK 2015. (Foto: Ida Tietgen Høyrup)

Tingene tager stille magten i magikerens hule

Der er ikke en rød tråd, det er et fletværk

CHART er blevet voksen

Tag de urbane vandresko på

”Som jeg kan”

Fra kompost til komposition

SELVFED og til salg i konkurrencesamfundet

Pap-amok, galgenhumor, smil og chok!

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Thomas FOS Poulsen og Hajnalka Somogyi fra OFF-biennalen i samtale om kunstens sociale forpligtelser. (Foto: Daniel Heydorn)

Sprog, samtidighed og socialitet – talks på CHART

Ny kunst udsmykker Aarhus

Skrald-performance i Aabenraas gader

LYDKUNST #7: LJUDSKOLAN – Kommuner lyder

LYDKUNST #6: It is what it is...

Land Art-festival i Nordjyllands vilde natur

Nye globale stemmer?

Globale samtaler

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
We Are The Painters, still fra videoværket: Paint for Hochwechsel, 2010

Samarbejdets kunstneriske merværdi

Martin Bigum i og uden for samtiden

Det københavnske momentum

Lækre mursten, vægge, et hegn og en lukket dør

At skabe og forbinde kunsthåndværk og design

Klangen af et fotografi

Pillede rejer på tisselagen

Blottede banaliteter

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
The Bus Project III
Kunsthøjskolen på Ærø
Bornholms Højskole
Statens Værksteder for Kunst
Kunsthøjskolen i Holbæk
Krabbesholm Højskole
Boesner
Odsherred Kunstmuseum
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret