Boesner  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Konkurrencer
spacer
Kunstguide
spacer
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Art Herning 2016: Fotografi
Art Herning 2016: Fotografi
Kunsten.nus sceneprogram på Art Herning 2016 inviterer tre fotokunstnere til samtaler om netop deres måde at arbejde med fotografiet.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Børn & Kunst
Cph Art Week 2015
Art Weekend Aarhus 2015
LYDKUNST
Art Herning 2015 / Videokunst
Copenhagen Art Week 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Udsnit af José Guadalupe Posada: La Catrina, 1918. Foto: Holstebro Kunstmuseum.
Udsnit af José Guadalupe Posada: La Catrina, 1918. Foto: Holstebro Kunstmuseum.
| Del

Mexicanske dæmoner i det vestjyske

[Baggrund] Holstebro Kunstmuseum vrimler i øjeblikket med dansende skeletter, yppige damer og forbudte forlystelser. To mexicanske kunstnere er på spil. En nulevende - Dr. Lakra – og en ældre afdød kollega – Posada.

Af Kirstine Autzen

Holstebro Kunstmuseum er for nylig blevet udvidet, og man kan roligt sætte en hel eftermiddag af til et besøg, for der er meget at se. Med den mexicanske udstilling viser museet sin placering som et sted for både samtidskunst og kulturhistorie.

Paradevæggen med spray af Dr. lakra. Foto: Ole Mortensen
Paradevæggen med spray af Dr. lakra. Foto: Ole Mortensen

Udstillingens titel Mexicanske dæmoner og dansende skeletter peger netop i retning af et ståsted mellem kulturformidling og samtidskunst. Der er tale om både en præsentation af to kunstnere, men også af mexicansk kultur.

Damer og dæmoner
Dialogen mellem de to kunstnere, Posada og Dr. Lakra, er en dans med døden og en svælgen i det forbudte. Hvor dansk dødelighed betragtes som tabu, er der i den sydamerikanske kultur en åbenhed og dyrkelse af døden, som begge kunstnere dykker ind i.

Sidelæns ind i den hvide kube
Posada (1852-1913) var håndværker: en grafiker og illustrator, som ikke i sin egen tid havde kontakt med kunstscenen, men som i høj grad arbejdede for dem, som ville betale for hans litografier, træsnit og reliefætsninger.

Posada: Calavera af Don Francisco I. Masero, 1912. Foto: Holstebro KunstmuseumDr. Lakra: Uden titel. (Små chokolader 2), 2004. Brask collection. Foto: Anders Sune Berg
 Dr. Lakra (1972-) kommer godt nok ud af en kunstnerfamilie, men startede sin egen billedpraksis som tatovør. Fælles for de to er altså en praksis, der ikke startede i det hvide kunstrum.

I Posadas værker, som primært består af illustrationer til flyveblade og bøger, finder vi dæmoner og skeletter – men også nogle overraskende illustrationer af såkaldte ”skrækkelige hændelser”, så som en tegning af siamesiske tvillinger og en dame med et ansigt på bagdelen.

Dr. Lakra arbejder ofte på eksisterende billeder; vintage bogomslag og erotica, ligesom et enkelt tysk kunsthistorisk værk er kommet under behandling. I disse værker har blandt andet 60’er pinup-piger fået nye venner i skeletter, slanger og dæmoner, ligesom de har også fået nye vaner - de ryger, er tatoverede (og prutter). Derudover har han siden 2009 arbejdet med murmalerier, som også er en del af udstillingen i Holstebro.

Mangler på den kvindelige krop
I et af udstillingens hovedrum kan ses direkte visuelle paralleller i de to kunstneres motivverdener, og her kan man med fordel holde øjnene åbne. Læg særligt mærke til de tyske tekster på billeder, Dr. Lakra har approprieret, hvor et enkelt citat lyder: ”Blandt de mindre mangler på denne kvindelige krop er fedtophobning i halsområdet mest slående”. I lyset af Dr. Lakras egne modifikationer og de omgivende Posada-værker, virker kommentarerne som absurde udvidelser af billedelementerne.

Dr. Lakra: Uden titel. (Fräulein), 2012. Foto: Holstebro KunstmuseumPosada: Dandyernes calavera, 1918. Foto: Holstebro Kunstmuseum

I de år, der ligger imellem Posada og Dr. Lakra, ligger massemediernes udbredelse og den seksuelle frigørelse, og det trækker spor i værkerne. Begge kunstnere visualiserer seksuelle, tabuiserde tanker – men med udgangspunkt i hver sin mediekultur. Posada ved at illustrere flyveblade og Dr. Lakra ved at indoptage popkultur i sin praksis.

Posadas indflydelse på mexicansk billedhistorie er en historie om oprør og kulturel selvbevidsthed, og mange vil fra årene imellem kende kunstnere som Diego Rivera, Gabriel Orozco og Damián Ortega - kunstnere, som også har ydet indflydelse på Dr. Lakra.

Posada: Calavera fra der XX. Århundrede, U.å. Foto: Holstebro KunstmuseumDr. Lakra: Uden titel. (In the Mirror), 2012. Foto: Holstebro Kunstmuseum

En udstilling til de bredt favnende
Holstebro Kunstmuseum er kendetegnet ved at have en meget stor samling verdenskunst, som man forvalter ud fra en grundsats om at betragte kunst og kunsthåndværk som udtryk for et universelt behov, hvori samtidskunsten også har sin plads blandt både afrikanske masker og dansk kunsthåndværk.

Omkring udstillingen af Dr. Lakra og Posada er der da også udvalgt værker af blandt andre Sonja Ferlov Mancoba og enkelte masker og skulpturer, som skal sætte et bredere kulturelt perspektiv på værkerne.

Udstillingen omgives derudover også af både en fotoudstilling om den mexicanske dødshelgeninde La Santa Muerte, værker af Martin Erik Andersen og i kælderen af Pipaluk Lakes arbejder i glas og John Olsens nyrestaurerede Undrekammer.

Om end turen kan blive lidt ujævn igennem både etnografiske effekter, kunsthåndværk, mexicansk dødekultur og dansk samtidskunst, så er det alligevel anbefalelsesværdigt at gå hele turen og skabe egne forbindelser.

Det er ikke en let øvelse, kunsthistoriker Mette Haakonsen og Holstebro Kunstmuseum har kastet sig ud i med Mexicanske dæmoner og dansende skeletter, for hvor slutter kunstrummet og hvor begynder kulturformidlingen?

Svaret kan man selv søge efter blandt skeletterne, undrekamrene, fotografierne og de etnografiske genstande indtil 6. januar 2013.

<i>Dødens triumf over skønheden</i> heddder dette værk ar Dr. Lakra, som han har lavet specielt til udstillingen. Foto: Ole Mortensen
Dødens triumf over skønheden heddder dette værk ar Dr. Lakra, som han har lavet specielt til udstillingen. Foto: Ole Mortensen


SE FLERE BILLEDER HER



Annonce:
Holstebro Kunstmuseum

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Corner
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer

Titel: Mexicanske dæmoner og dansende skeletter. Dr. Lakra i dialog med Posada

Medvirkende:
José Guadalupe Posada
Dr. Lakra

Start: 22/09/2012

Slut: 06/01/2013

Sted:
Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A
7500 Holstebro
9742 4518

Tirs-fre 12-16
Ons aften 19-21
Lør-søn 11-17

1. juli-31.aug
tirs-søn 11-17

www.holstebrokunstmuseum.dk

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

LÆS OGSÅ
Isaac Julien: Mazu Turning, (Ten Thousand Waves), 2010 © Isaac Julien
Globale lækkerier
[Anmeldelse] På Gl. Strand serveres fællesskabet og globaliseringens tidsalder i en lækker visuel indpakning uden de store gnidninger. Læs mere
LÆS OGSÅ
Maria Torp: Afloat, (udsnit), 2011. Foto: Tina Brandt Jespersen.
Stop nu op og fokusér!
[Anmeldelse] Udstillingen Ude af fokus understreger maleriets overlegenhed, når det gælder fordybelse i en tid med billeder overalt. Læs mere
LÆS OGSÅ
Jonas Phil: Uden titel (udsnit), 2011. ©Jonas Phil. Pressefoto.
Nuanceret psykedelisk
[Anmeldelse] Holstebro Kunstmuseum viser samtidskunst inspireret af 1960ernes psykedeliske kunst i en fornem udstilling fri af naiv nostalgi. Læs mere
LÆS OGSÅ
Pipaluk Lake. Frame Work II. Foto Anders Sune Berg.
En dråbe i glasset
[Billedserie] Pipaluk Lake demonstrerer glassets flydende karakter på udstilling i Glasmuseet i Ebeltoft Læs mere
LÆS OGSÅ
Per Bak Jensen: Skov. Fra serien  Rügen 2008. Foto: Per Bak Jensen, Galleri Bo Bjerggaard.
Jeg bliver lille i Holstebro
[Anmeldelse] Udstillingen Sjælens Spejl på Holstebro Kunstmuseum efterlod en følelse af ubetydelighed og lidenhed - og det føltes rart. Læs mere
LÆS OGSÅ
Interiør fra den nye Færchfløj med værker af Asger Jorn og Thorvald Bindesbøll, der indgår i udstillingen Sjælens Spejl. Foto: Holstebro Kunstmuseum
Ny udstillingsfløj på Holstebro Kunstmuseum
[Nyhed] Tirsdag 1. marts genåbner Holstebro Kunstmuseum efter længere tids ombygning. Læs mere
LÆS OGSÅ
Udstillingsview. Foto: Julie Lykke Jensen
Træd ind i Tal R's verden
[Anmeldelse] Holstebro Kunstmuseum er med Tal Rs udstilling Prints by Tal R blevet forvandlet til en skraldespand for forbrugskulturens floskler. Læs mere
LÆS OGSÅ
Udsnit. Warning to the Hindus, Martin Erik Andersen, 2008, Foto: Martin Erik Andersen, Courtesy Galleri Susanne Ottesen
Stoflige meditationer
[Anmeldelse] Galleri Susanne Ottesen byder på en næsten meditativ udstilling med Martin Erik Andersen. Læs mere
LÆS OGSÅ
Er det himmel eller helvede? Foto: Martin Erik Andersen
Himmel og helvede i Holstebro
[Anmeldelse] Stairway to Heaven/Highway to Hell udfordrer publikum og falder aldrig tilbage i klicheerne. Læs mere

BILLEDSERIER
På Kunstpakhuset i Ikast kan man opleve massive skulpturer og abstrakte billeder af Esben Klemann og Lisbeth Eugenie Christensen. Foto: Ole Jørgensen

At have eller miste kontrollen

Kvinder og øl

Om det enorme og utallige

Kunst på afstand

Rød og blå som Albert Mertz

Gensyn med Per Bak Jensen

Skrammelavantgarde på Sorø Kunstmuseum

Slentretur i det nye Pangæa

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

9. feb: Videokunstfestival i Nikolaj Kunsthal

5. feb: Sisters Hope og Den Frie vinder udstillingspris på 3 millioner

2. feb: Esbjerg Kunstmuseum trodser afmagringskur

1. feb: Art Herning veloverstået

30. jan: Kunstnerforedrag i Den Gule Villa

29. jan: Boglancering på LYNfabrikken

27. jan: Ai Weiwei trækker værker tilbage i protest mod danske asylstramninger

27. jan: Venedig Biennalen udpeger kurator for 2017

26. jan: Neon-installation på Åby Bibliotek

25. jan: Judith Schwarzbart ny rektor for Det Jyske Kunstakademi

20. jan: ARKEN åbner Kunstens Ø

19. jan: Udenlandsk kunstnerduo fører valgkamp i Holstebro

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Gerda og Einar Wegener foran Gerdas “Sur la route d’Anacapri” under udstillingen i Ole Haslunds Hus,1924. Foto: Det Kongelige Bibliotek

Dristig og frigjort

Kuratorkunst

Drømmenes legeplads

Hengivelsen som kritik

Art Herning veloverstået

Ugens kunstner - Veo Friis Jespersen

Erindringen om afgrunden

Om det enorme og utallige

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Æstetiske udtryk blandes på kryds og tværs i Nina Sten-Knudsens udstilling Love, Fear and Evil. Billedet her er et udsnit af et værk sammensat af 13 fiktive tegninger samt dette abstrakte. Titlen på værket er gengivet nederst.

Drømmenes legeplads

Dristig og frigjort

Erindringen om afgrunden

Bogen, kroppen og rummet

Dødsblomster og dommedag

Samværets mørketid

Ind i maleriet med Trine Boesen

Edderkopper og andre fugle

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Installationsfoto fra udstillingen The Lake: Works For Radio i Nikolaj Kunsthal. Foto: Karen Mette Fog Pedersen

LYDKUNST #12 : Works for radio

Mod ekstrem inklusion

Talende Gallerier

Friske øjne på byens rum

På tværs af arter

Ai Weiwei i Aarhus

I skæret fra det indre lys - James Turrell i Aarhus

Lilibeth i samarbejde med gymnasium

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
Performance Sense Laboratory, kurateret af Gry Worre Hallberg, Roskilde festival 2014. Foto: Diana Lindhardt

Hengivelsen som kritik

Kroppens æstetik i det virtuelle rum

Trine Søndergaards fotografier viser noget, som ikke vil ses

"Kunst er en nødvendighed"

Morten Barkers opdaterede og kritiske guldalderlandskaber

“Mine billeder bliver til som en slags performative fotografier”

LYDKUNST #11: Goodiepal – et udvidet værk

Frirum for kontorkunstnere og provinsavantgardister

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
NTNU
Kunstnernes Påskeudstilling
Kunsthøjskolen i Holbæk
Kunstskolen Spektrum
Kunsthøjskolen på Ærø
Silkeborg Udstillingen 2017
Bornholms Højskole
Engelsholm Højskole
Rønnebæksholm
Galleri Image
Culturebites
Krabbesholm Højskole
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret