Østre Gasværk  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Konkurrencer
spacer
Kunstguide
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
LYDKUNST
LYDKUNST
Denne podcastserie handler om lydkunst, om lydkunstnere, om lyd som kunstnerisk materiale, om lydkunstudstillinger, og om hvorfor lydkunsten rykker lige nu.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Herning 2015 / Videokunst
Copenhagen Art Week 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
I materialets vold. Værk uden titel fra 1968. Foto: Kristian Handberg.
I materialets vold. Værk uden titel fra 1968. Foto: Kristian Handberg.
| Del

Stærk åbning – er det Jyllands bedste?

[Anmeldelse] Der gås til stålet (og kullet) i HEARTs åbningsudstilling med legenden Jannis Kounellis. Velkommen til et flot museum, der tør satse på kunsten!

Af Kristian Handberg

Skjorten blev for lille
Fabrikant Aage Damgaard havde en plan tilbage i 1960´erne: Avantgardekunst skulle der til i den nye midtjyske industriby. Han inviterede Piero Manzoni og de andre til byen og gjorde sin skjortefabrik (passende formet som en skjorteflip!) til kunstmuseum med Manzonis Socle du Monde som selvbevidst vartegn.

Nu er skjorten blevet for lille og stjernearkitekten Steven Holl har kreeret nye klæder: HE(rning)ART er barnets fikse navn, der skal vise, at Herning og kunst fortsat hører sammen.

Angligården. Foto: Herning Kunstmuseum. Den nye model. Pressefoto/HEART.

Velkommen satsning på kunsten
Det slår HEART et stort slag for med en herligt kompromisløs åbningsudstilling, en fokuseret fast samling og overbevisende arkitektoniske rammer.

Den fine oplevelse er, at nybygningen er forenet med kunstnerisk indhold af format: Her satses på kunst og ikke af den buldrende og letkøbte skuffe. Her er Joseph Beys og Piero Manzoni stjerner, take it or leave it! Her åbner vi med græsk avantgarde med forkærlighed for kul og stål.

Tak for det!

Det er de store linier, der tegner Kounellis udstilling. Foto: Kristian Handberg.
Det er de store linier, der tegner Kounellis udstilling. Foto: Kristian Handberg.

En triumf i kul og stål
Jannis Kounellis er et hovednavn i tressernes Arte povera-bevægelse. Denne erklæret 'fattige kunst' tog udgangspunkt i materialet, der skulle være så meget til stede som muligt i sin rå og blotte tingslighed.

Materialerne er også voldsomt tilstede i udstillingen med jern, stålplader og kulbjerge - som i Lindøværftets velmagtsdage - og spektakulære indslag som en levende papegøje og tusindvis af glas med grappa!

De rå materialer gemmer poetisk betydning og symbolik. Værk uden titel fra 2002. Foto: Kristian Handberg
De rå materialer gemmer poetisk betydning og symbolik. Værk uden titel fra 2002. Foto: Kristian Handberg

Poetisk og råt som et møde mellem Magritte og minimalisme
Det utrolige er, at disse tunge sager ikke bare stopper som banale readymades eller kedeligt skrot. De fremstår faktisk ganske smukke og meningsfyldte og slet ikke lukkede. Det er både poetisk og råt, lidt a la Magritte møder minimalismen.

Blandt kæmpemæssige stålplader og jernbaneskinner taler sækkenes påtrykte stempler om eksotiske steder, og en rå kolos af kul og stål viser sig at rumme en fin eksistentiel symbolik i sit indre.

Kounellis har en enestående evne til både at få materialet til at være til stede og samtidig lette som noget helt nyt.

Godt arkitekturmatch (denne gang i hvert fald)
Arkitekturen passer Kounellis rigtig godt.

Den er også både rå og stor, men samtidig med lette og lyse indslag. Tiden vil vise, om den også står til andre udstillinger. Denne start giver i hvert fald lyst til at se mere!

Rammer for en skarp samling. Foto: Kristian Handberg.
Rammer for en skarp samling. Foto: Kristian Handberg.

Avantgardeboost
HEART er ikke voldsomt stort, hvilket dog ikke er noget minus, når indholdet er koncentreret og godt som nu.

Den faste samling har fået fire koncentrerede rum. Et med Manzoni og den tresseravantgarde, der startede det hele i Herning. Næste rum indeholder en spektakulær samling udlånt af en tysk samler med en ordentlig dosis Joseph Beys og sågar et værk af Marcel Duchamp. En enestående samling af den eksperimenterende kunsts hovedværker, der gør sig godt i dette eksklusive udvalg.

Mere diskutabel er de to sidste rums fokus på nyt maleri. Efter de første to rums avantgardeboost er det noget antiklimatisk, at skulle se på Thaddeus Strodes ligegyldige og klichefulde samplingspop eller John Kørners opportunistiske billeder af Afghanistan-faldne danske soldater.

Det spolerer dog ikke en virkelig fin oplevelse på et museum, der måske er Jyllands bedste, og som skal hilses heartligt velkommen!


Fakta:

Jannis Kounellis er født i 1936 i Piræus. Har dog mest boet og arbejdet i Italien og kendes som en af de vigtigste kunstnere i tressernes arte povera-bevægelse. Vakte blandt andet opsigt med at inkludere en række levende heste (der dog ikke blev slagtet og kom på glas..) i en udstilling i 1969.

Arkitekten bag HEART er amerikaneren Steven Holl (f. 1947). Han har blandt andet tegnet kunstmuseet Kiasma i Helsinki (1998), der indbragte ham den prestigefyldte Alvar Aalto-medalje. Står ikke mindst bag mange museums- og universitetsbygninger verden over.



Annonce:
Muse®um

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Grønningen
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: FRIHED ELLER DØDEN - LA LIBERTÁ O MORTE

Medvirkende:
Jannis Kounellis

Start: 09/09/2009

Slut: 10/01/2010

Sted:
HEART Herning Museum of Contemporary Art
Birk Centerpark 8
7400 Herning
9712 1033

Tirs-søn 10-17
Man lukket

www.heartmus.dk

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

LÆS OGSÅ
Jannis Kounellis. Foto Bente Jensen
Kounellis åbner HEART
[Interview] Jannis Kounellis fortæller om sin udstilling La Liberta o Morte på det splinternye HEART i Herning. Læs mere
LÆS OGSÅ
Heart. Pressefoto
Konceptkunstens skatkamre
[Baggrund] Den 09.09.09. indvies Steven Holls arkitektoniske rammer for Heart. Læs mere
LÆS OGSÅ
Banksy: Girl With Gasmask, udsnit. Pressefoto.
Call it what you like!
[Nyhed] Silkeborg Bad viser, hvad der aktuelt sker på den internationale kunstscene. Læs mere

BILLEDSERIER
Snoede vinstokke er blandt motiverne, når Anne Skole Overgaard går til træsnittet. Her fire træsnit fra udstillingen Træer, 2015 på Gallery Hjorth til 21/3 2015. Foto: Anne Skole Overgaard

Træsnit af træer

Et møde mellem gamle venner

Folkemordet under de smukke landskaber

Komposition

Demo mod vinter

Bjørn Nørgaard på YEARS

Til rette vedkommende

Grafiske forbindelser i Vendsyssel

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

27. feb: Ny professor ansat på Det Fynske Kunstakademi

24. feb: Open Call hos Møstings Hus

23. feb: Samtidskunst på læsesalen

21. feb: Nye samarbejder mellem folke- og billedskoler på vej

20. feb: Samarbejde mellem kunsttidskrift og Museum Jorn i Silkeborg

19. feb: Open Call Projekt Art Writing 2015

17. feb: Ny kurator på Vestjyllands Kunstpavillon

17. feb: Nyt tidsskrift om krop og bevidsthed i kunsten

16. feb: Syvende Sekvens

10. feb: Og vinderne er.....

10. feb: Kunst fra 3-D printeren

10. feb: Jobopslag: Redaktionsmedarbejder på KUNSTEN.NU

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Pilar Mata Dupont, The Embrace, 2013. Et af de værker på Forårsudstillingen, der har touret internationale festivaler og udstillinger gennem det sidste år. Pressefoto

Nostalgi og søgen på Charlottenborg

Retromedier – genbrug #3

Ugens kunstner - Sofie Bird Møller

Komposition

Et møde mellem gamle venner

​LYDKUNST #2: Janet Cardiff og George Bures Miller

Mørket findes

Træsnit af træer

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Aneta Grzeszykowska: Selfie #06, 2014. 27 x 36 cm. Courtesy of Raster Gallery, Warsaw

Med selvet som udgangspunkt

Mørket findes

Nostalgi og søgen på Charlottenborg

Bivoks, keramik, ostelærred og ursymboler

Rumtransport

Sansernes vandring i måneskin

Fotokopier med rystelser

Digitalt, sjovt, lidt ligegyldigt og lidt gammeldags

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Michael Sailstorfer: Folkestone Digs, et projekt organiseret af Situations under Folkstone Triennial i 2014. (Foto: Stevetanner.co.uk)

Kunstens offentlighed

En tværæstetisk trekant

Kunst for social retfærdighed

”Vi er hele tiden det, vi er nu”

Dokumentarfilm som kunstform på CPH:DOX

Kunstindgreb i Næstved

Med kunst mod udviklingen

Den lange vej til udsmykningsopgaven

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
Janet Cardiff & George Bures Miller: The Forty Part Motet, 2001. (Foto: Anders Sune Berg)

​LYDKUNST #2: Janet Cardiff og George Bures Miller

Tårnhøje spændinger

I kunstens slagtehaller

Kamufleret kamp

“At snyde sit sprog”

Fortiede fortællinger

"Kunsten eksponerer magten"

LYDKUNST #1: Jacob Kirkegaard

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Krabbesholm
Kunsthøjskolen på Ærø
Aarhus Kunstskole
Bornholms Højskole
Open Call JCE Biennale
Kunstskolen Spektrum
Kunsthøjskolen i Holbæk
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret