Open Call for Billboard Painting Workshop  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Forside
spacer
Konkurrencer
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Kunstguide
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Copenhagen Art Week 2014
Copenhagen Art Week 2014
For anden gang afholdes Copenhagen Art Week 29. august til 7. september. Et omfattende program, der sætter kunsten i fokus med messer, udstillinger, talks, guidede ture og fester. Her kan du blive opdateret og inspireret.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Installationsview fra Gæoudjiparls aktuelle udstilling hos Andersen's Contemporary. (Foto: Erling Lykke Jeppesen)
Installationsview fra Gæoudjiparls aktuelle udstilling hos Andersen's Contemporary. (Foto: Erling Lykke Jeppesen)
| Del

Frihedens tekno

[Anmeldelse] Gæoudjiparl – den nordiske version af Goodiepal – udstiller sit selvskabte tekno-mikrokosmos hos Andersen's Contemporary, og dybt i konfrontationerne og de snørklede ideologier er der en smukt formuleret pointe til mennesket: bekæmp konventionerne!

Af Matthias Hvass Borello

Parl Kristian Bjørn Vester har mange navne og er i konstant forvandling alt efter kontekst. Han er også 'too much for contemporary Europe', som han selv siger.

Han er en form for 'skifting' – et menneske på et andet uviklingsniveau, der falder åbenlyst ved siden af (i folkesagnene et forbyttet trolde- eller bjergbarn).

Han søger konsekvent udenfor, konfrontere sine egne, udfordre gængse normer og driver omkring. 'The Århus Warrior' blev hans konfrontatoriske pseudonym i kampen med Det Jyske Musikkonservatorium, der resulterede i at han stjal (eller befriede alt efter synsvinkel) lydmaskinen Eventide H8000 fra en i hans øjne reaktionær kunstinstitution.

Kunstværk med krop
Musikeren og iøvrigt færøsk-danske Gæoudjiparl (som musiker ofte Gæougi Sygnok) har vundet store priser og undervist i hele verden. Men i billedkunsten er det primært kommet til at handle om livsprojektet 'Gæoudjiparl' i alle dets intense og til tider ligefrem livsfarlige facetter.

Installationsview fra <i>El Camino del Hardcore – Rejsen til Nordens Indre</i>. (Foto: Erling Lykke Jeppesen)
Installationsview fra El Camino del Hardcore – Rejsen til Nordens Indre. (Foto: Erling Lykke Jeppesen)
At man i disse dage kan opleve Gæoudjiparl i et kommercielt galleri som Andersen's Contemporary under titlen El Camino del Hardcore – Rejsen til Nordens Indre er temmelig absurd.

Kunstneren, musikeren, underviseren der mistrives i foruddefinerede rammer propper hele sit livsværk på indkøbshylderne. Men galleriet på Amager er måske et tilpas åbent rum at indtage for Gøoudjiparl? I Deres anmelders øjne et sjældent kompromitterende valg fra en kompromisløs kunstner.

Klonernes kamp
Nuvel. Når man træder indenfor, mødes man af en hord af cykler – 'The Gothic Battlefleet', der strækker sig fra galleriets lager og tværs gennem udstillingsrummet. En frosset fremmarch af Gæoudjiparls jernheste, som et symbol på ultimativ bevægelsesfrihed, omgivet af objekter, der har været involveret i de mange kilometer, som kunstneren har tilbagelagt i de sidste par år.

SE VIDEO FRA GÆOUDJIPARLS REJSE

I lokalet toner Soundtracket Music to Playback Lecture by på en båndoptager drevet af et batteri, der er opladet via charter-cyklen Kommunal Komputer Klon 2.

Installationsview med båndoptageren, der er drevet af et batteri, som skal oplades via cyklen Kommunal Komputer Klon 2. (Foto: Erling Lykke Jeppesen)Music to Playback Lecture by.

Væggene er fyldt med opklisterede plancher med fortællinger, notater, noder og levn fra hele hans kunstnerliv og ved et bord sidder 'ham shjæl', snakker engageret med gæsterne, forklarer de snørklede sammenhænge, tegner og gestikulerer og grifler lidt i bøgerne, der ligger foran ham.

Udstillingen er en komprimeret rejsebeskrivelse fra kunstnerens cykeltur i Norden, Europa, USA og Sibirien med løbende fortællinger fra Gøoudjiparls mange ideologiske kampe og missioner gennem årene som lyd, links, interaktive opfordringer og historiefortælling.

En intens skildring for de indviede, et kryptisk system for udefrakommende.

Vimeo

Transhumanisme
Selvom gallerirummet synes temmelig kaotisk, er der en ekstrem anarkistisk orden i denne iscenesættelse, ja hele kunstnerens univers. Gæoudjiparl er nemlig ekstremt optaget af 'tingenes orden' eller den komplekse sammenhæng mellem mennesket og dets forvaltning af livet, musikken og især elektronikken. Som billedkunstner lader han disse undersøgelser udfolde sig i alle medier.

Dét spørgsmål, hans skrifter, musik, forelæsninger, performances og aktioner cirkler om, er:

Hvordan kan man skabe sin egen orden, egen forvaltning og om muligt skabe en harmonisk eksistens uden at være afhængig af samfundets foreskrifter og elektronikkens manualer? En transhumanisme, der forbinder mennesket og dets skaberkraft med elektronikken. Et undersøgende, ekstremt kreativt forhold mellem mennesket og 'teknos' i alle former.

Opslag fra bogen <i>El Camino del Hardcore</i>.
Opslag fra bogen El Camino del Hardcore.

Ned i det mindre format handler det om at undgå at bevæge sig fra A til B, at være sikker på hvad man gør, eller at følge den slagne vej.

Tekno-utopi til salg
Første gang jeg oplevede Goodiepal var i Den 11. time, Danmarks hidtil eneste interessante kunst-tv-program i nyere tid. 

Installationsview fra <i>El Camino del Hardcore – Rejsen til Nordens Indre</i>. (Foto: Erling Lykke Jeppesen)
Installationsview fra El Camino del Hardcore – Rejsen til Nordens Indre. (Foto: Erling Lykke Jeppesen)
Her udspillede han sin egen version af 'the big bang' og universets skabelse med små figurer, klokker, sagte nynnen og diverse tematiske lydindslag.

Jeg var mundlam. Det tror jeg, der var flere, der var.

Gæoudjiparl personificerer med næsten uvirkelig konsekvens konfrontationen med konventionerne, og det har bragt ham i utallige slagsmål, imens han fremstår som noget nær den eneste konsekvente kunstner i dansk samtidskunst.

Selvom det ikke er den erkendelse man går fra Andersen's med, så giver udstillingen (hvor alt iøvrigt er til salg!!!) om ikke andet plads til en af landets mest originale kunstnere og hans selvdrevne tekno-utopia.

Se den, inden den er solgt ud!


Fakta:

Udgivelser fra Gæoudjiparl (et meget lille udvalg):

El Camino del Hardcore (Pork Sald Press)

Radikal Computer Music & Fantastisk Mediemanipulation (Pork Salad Press)

Mort Aux VAches Ekstra Extra (Pork Salad Press)
Hør manualen til udgivelsen her

Se og køb flere udgivelser her.

Hør bl.a.:
Goodiepal – My Robotic Skills have Failed

Goodiepal – Gamer's in Exile's Egenskab'er Ud I Det Robotiske ~ Fæjl!



Annonce:
Viborg Kunsthal

Kommentarer (4)

#1
23/01/2013 by Peter Bach Nicolaisen
Med al respekt for Goodiepal er det måske lige lovlig flotte ord at bruge: "noget nær den eneste konsekvente kunstner i dansk samtidskunst.". Hvorfor er han så meget mere konsekvent end stort set alle andre kunstnere i Danmark? Fordi han cykler eller fordi han har en fascinerende og eksotisk fremtræden. Det er ærlig talt en plat og useriøs kommentar!

#2
23/01/2013 by matthias
@PBN:
Konsekvens er her forholdet mellem kunstner-subjekt og projekt. Og jeg kunne godt have skrevet noget middelmådigt, om at han går imod strømmen, og investere sit hele liv i et kompromisløst projekt, der ikke ligner nogen andres. Jeg mener det dog stadig.

#3
23/01/2013 by Peter Bach Nicolaisen
Jeg har stadig svært ved at se at det gør ham til en ekstraordinær konsekvent kunstner at han muligvis ikke skelner mellem sin kunst og sit liv. Det er bare én ud af en uendelig række af konsekvenser at drage af sin kunst...Og stadig ingen grund til at over en kam at kalde alle andre for "inkonsekvente" hvilket jo må være konsekvensen (no pun intended)

#4
25/01/2013 by matthias
Ja, som eksempel på en kunstner hvor utopien og det levede liv er sammenføjet med en udtalt konsekvens er han stadig helt markant. 'Nielsen' (fra Das Beckwerk) er en anden 'ekstrem-konsekvent' kunstner. Jeg sætter det ikke op som et mål for al kunst, da det i mange tilfælde vil være irrelevant for praksissen, men en lidt polemisk registrering af hvad konsekvens egentlig vil sige eller kan være, hvis 'det kunstneriske projekt' efterleves. Så ja, der er her tale om en konsekvens, der ikke manifesteres på samme vis i særlig mange kunstneriske projekter herhjemme. Nærmere kan jeg vist ikke komme en konkretisering... Mvh. Matthias

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Format Artspace
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: Gæoudjiparl: El Camino Del Hardcore – Rejsen til Nordens Indre

Medvirkende:
Gæoudjiparl
Goodiepal
Sygnok

Start: 11/01/2013

Slut: 02/02/2013

Sted:
Andersen's
Amager Strandvej 50
2300 København S
32959235

Tir-fre: 11-17, lø: 12-15

www.andersen-s.dk

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

LÆS OGSÅ
Marcelina Wellmer Error 404 502 410, 2012. Lydinstallation, der omsætter serverfejl til lyd. (Foto: Marcelina Wellmer)
Mod en kybernetisk sensibilitet
[Anmeldelse] Festivalen for digital kunst, re-new 2012 blev båret igennem af et vedkommende fokus på vores interaktion med teknologien.
Læs mere
LÆS OGSÅ
Soichiro Mihara, Hiroko Mugibaysahi, Kazuki Saita: Moids 2.1.3 Acoustic Emergence Structure Foto: Museet for Samtidkunst, 2011
Lydens mange ansigter
[Anmeldelse] Det handler om lydens fysiske korpus og forholdet til det omgivende rum, når Museet for Samtidskunst byder på fascinerende, japansk lydkunst. Læs mere
LÆS OGSÅ
Kristoffer Akselbo: Pisa, 2008, (Foto: IMO-projects)
'Rigtig' dårlig kunst
[Anmeldelse] Der er noget rivende galt hos IMO-projects for tiden. WORNG er en virkelig dårlig udstilling. Men det er altså meningen. Læs mere
LÆS OGSÅ
Et laboratorium med sammensmeltninger af kunst og teknologi. Logo for Apparat LAB.
Elektronisk kunst er da med Dobbelt A!
[Reportage] Mød Aalborgs livlige elektroniske kunstscene ved festivalen Apparat LAB . Læs mere
LÆS OGSÅ
Der skal strøm til Påvirket som kun et mennekse kan være. Foto: Lasse J. Nielsen
Kunstnerisk krydsfelt i bogform
[Anmeldelse] Påvirket som kun et menneske kan være er titlen på et nyt bogværk af lydkunstneren Konrad Korabiewski og billedkunstneren Litten. Læs mere
LÆS OGSÅ
Parl Kristian Bjørn Vester, også kendt som Goodiepal. Foto: Pressefoto
Lydkunstner stjæler fra konservatoriet
[Nyhed] Lydkunstneren Goodiepal har stjålet en lydmaskine fra Det Jyske Musikkonservatorium i protest mod sin adskedigelse fra institutionen, og nu har konservatoriet anmeldt tyveriet. Læs mere
LÆS OGSÅ
Banksy, Drayton Park, London, 2006 (udsnit).
Er det starten på enden?
[Essay] 00erne var et årti præget af opgør med eliten. Vi kigger tilbage på årtiet i kunsten og måske lidt frem. Læs mere
LÆS OGSÅ
Still fra makro-film Cutter, Foto: Pressefoto (beskåret)
Noget for øjne og ører
[Anmeldelse] Jérôme Fino viser, hvordan billede og lyd harmonisk og kontrastfyldt kan fungere sammen. Læs mere

BILLEDSERIER
Nina Maria Kleivans videoværk tager udgangspunkt i reglerne for brug af den norske nationaldragt, bunaden. Regler for bruk af Bunad på udstillingen Skilsmissen frem til 21. dec. 2014. Foto: Erling Lykke Jeppesen

Den norsk-danske skilsmisse

Merete Vyff Slyngborg på GREEN IS GOLD

Frie hænder til kunstnerne på Galleri Marie Kirkegaard

En fotografisk og performativ undersøgelse af Mary Willumsen

Arktisk hot

Hvass&Hannibal på Kunstpakhuset

Unge kunstnere genopdager Koldinghus

En oppustet bil og skulpturer af pølser

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

17. dec: Dansk kunstnerduo vinder international kunstpris

16. dec: Afskedsreception for Elisabeth Delin Hansen

11. dec: Piccadilly præsenterer kunstnerisk julekalender

10. dec: Copenhagen Ceramics takker af

10. dec: Fotografisk Center flytter

5. dec: KUNSTEN og DR søger deltagere til nyt tv-program

3. dec: Open Call for FOKUS 2015

2. dec: 68 Square Metres Art Space bliver til SixtyEight

2. dec: Talenter får international pris og udstilling på GL STRAND

29. nov: Museumsgæster skal selv lave udstillinger

27. nov: Livlige læsehjørner med kunstnere og forfattere

27. nov: Se kunstværk blive skabt i byrummet

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Bob and Roberta Smith. I PROMISE NEVER TO MAKE ART AGAIN (2011). Opfordring til kunst-amnesti.  Courtesy kunstneren og Pierogi Gallery.

Hold op med at lave kunst

SUPEREXHIBITION

Ugens kunstner - Esben Klemann

"Han er Hitler" – om grænseoverskridende børnekunst

På inspirationstur i Dr. Topics rarietetskabinet

Løb kunstkritikken i gang

Fotofestival i Kina

Afskedsreception for Elisabeth Delin Hansen

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Janet Cardiff og George Burres Miller: Opera for a small room.  Foto: Anders Sune Berg

Forførende, sensorisk, teatralsk

Provokatøren Schlingensief som tænketank

Livlig hyldest til Franciskas legende maskiner

Skildpaddespor på Faaborg Museum

Bag de hvide vægge

Vinderne af Danmarks største kunstpris skaber endnu mere af Den Frie

Som at finde regnbuen i en brækpøl

Svend Wiig Hansen - hudløs gigant

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Morten Sørensen læser op fra Mons og bogtyven, som han har illustreret, under finissagen af Læsehjørner. (Foto: Signe Vad)

En tværæstetisk trekant

Kunst for social retfærdighed

”Vi er hele tiden det, vi er nu”

Dokumentarfilm som kunstform på CPH:DOX

Kunstindgreb i Næstved

Med kunst mod udviklingen

Den lange vej til udsmykningsopgaven

Jorden under Sønderholm

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
Fardin Waezi: Untitled (Balloons), 2010.

Et andet Afghanistan

En bibliotekshistorie fortalt af Lasse Krog Møller

“Vi udfylder et hul i kunstformidlingen”

Lyden af Cardiff & Miller

Et kærligt skub på tre millioner

Havnefest i kunstmetropolen

Signa inviterer publikum ind i fiktionen

Søren Martinsens landskaber på plejehjem

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Engelsholm Højskole
Aarhus Kunstskole
Krabbesholm
Kunsthøjskolen på Ærø
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret