Østre Gasværk  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Konkurrencer
spacer
Kunstguide
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
LYDKUNST
LYDKUNST
Denne podcastserie handler om lydkunst, om lydkunstnere, om lyd som kunstnerisk materiale, om lydkunstudstillinger, og om hvorfor lydkunsten rykker lige nu.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Herning 2015 / Videokunst
Copenhagen Art Week 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Tang Zhigang Børn i møde 2002 fra Jensen's Collection
Tang Zhigang Børn i møde 2002 fra Jensen's Collection
| Del

Bedre end Bøf

[Anmeldelse] På Fyns Kunstmuseum går offentlig og privat kunstsamling i clinch med hinanden og resultatet er som lovet øjenåbnende! Museets historiske værker fremstår med fornyet saft og kraft i mødet med samtidskunsten udlånt fra Palle Skov Jensens imponerende samling.

Af Anne Mette Thomsen

Jensen's Collection
De virker bekendt, de mørkegrønne bannere med den pink prisboble på kun 49 kroner, der vejrer foran Fyns Kunstmuseums historiske facade. Langsomt dæmrer det. Det er en kopi af Jensens Bøfhuses logo og reklameopsætning.

Museet, finkulturens højborg, er nemlig pt. invaderet af ejeren af Jensens Bøfhus' private samling af samtidskunst, i et forsøg på at revitalisere en lettere støvet samling og åbne Hr. og Fru. Danmarks øjne op for kunsten – ny som gammel.

Gudskelov stopper ligheden med bøfhuset ved de mørkegrønne bannere! Udstillingen Øjenåbner byder nemlig på kvalitet og oplevelser for alle 49 kr. og mere til.

Poul Gernes Piratos 1978. Museets samlingOlaf Breuning Chocolate, Snowman and Icecream in Afrika 2004 fra Jensen's Collection


Sort/hvid
Ideen er sådan set ret simpel, og det samme er ophængningen. Et værk fra museets samling - markeret ved et sort skilt med titel, kunstner, årstal – sammenstilles med et værk fra Jensen's Collection - markeret af et hvidt skilt med ditto informationer.

Sort-hvid, kører det derud af igennem museets særudstillingssale. Ingen informationstavler indikerer præcis hvilke værker i de tætpakkede rum, der hører sammen, eller hvad deres slægtskab består i. Galt eller genialt? Efter min mening det sidste.

Takashi Murakami <i>Miss Ko2 - Devil</i> 2004, Jensen\'s Collection og Bertel Thorvaldsen <i>Jason</i> 1802-03 museets samling
Takashi Murakami Miss Ko2 - Devil 2004, Jensen's Collection og Bertel Thorvaldsen Jason 1802-03 museets samling
Tænk selv!
For netop denne uvished pirrede min nysgerrighed og mit detektiv-gen, og fik mig til at vandre udstillingen tynd på kryds og tværs, for at lede efter sammenhænge, forskelle, koncepter og historier.

Hvor mine kunsthistoriker øjne normalt ville have set ismer og mine gallerist øjne ville have set potentiale (og kroner og ører) fik jeg faktisk åbnet og renset øjnene.

Gode samspil
Af de mange parringer skal her blot nævnes nogle få, som særligt fik mine tanker på gled, og hvor værkerne i særlig grad bidrog til hinanden på tværs af tid og medier.

Ensom. Titlen tilhører et mørkt billede af Kurt Trampedach fra museets samling. Ud af mørket kigger en person på dig, men du er nok på afstand til ikke at være en del af tomheden og ensomheden - heldigvis, fanger man sig selv i at tænke.

Med den tanke i baghovedet vender man sig nu mod fotografiet ved siden af: Untitled (Sleep Walker) af Gregory Crewdson. En kvinde kun iført undertøj står i nattens mulm og mørke på en græsplæne.

Igen er man som beskuer på sikker afstand. Fotografiet er taget som ud igennem et vindue. Du kigger på, mens kvinden vandrer omkring i fare for overfald og lungebetændelse. Lyset i vinduerne er tændt, så folk må være vågne, men ingen griber ind. Endnu et billede på ensomhed?

Johannes Hoffmann Psyke 1878. Museets samlingCindy Sherman Untitled 1994 fra Jensen's Collection
Det skønne vs. det grimme. En oldgammel modsætning som ikke destro mindre får nyt liv i sammenstillingen mellem Johannes Hoffmanns skulptur Psyke fra 1878 og Cindy Shermans fotografi fra 1994.

Her er kvinden i sin overdrevne skønhed og uskyld, med nedslået blik og blide former. En utroværdig utopi i de fleste modernes menneskers øjne.

Ved siden af ligger hun nu med spredte ben, en nøgen mannequin eller grotesk barbie dukke med hugtænder og falske bryster. Øjene er rettet mod dig, men tildækkede og man ønsker heller ikke at se dem.
To uudholdelige modpoler af “kvinden” mødes og giver stof til eftertanke.

Fin frivillig formidling
Ønsker man ikke den komplet frie associationsleg er der i de 49 kr. inkluderet et katalog, som på fin vis kan guide en igennem de mange parringer.

Kataloget skal nævnes, fordi det på absolut fornem vis balancerer faglig viden og bred formidling - en svær kunst. Selvom ophængningen er simpel, viser kataloget (og facebook siden), at udstillingen er gennemtænkt.

Med øjne så store som Manga piger
På falderebet skal der dog tilføjes et MEN. Det særlige ved Jensen´s Collection er dens overvægt af ikke-vestlig kunst. Især de assiatiske værker er de absolut mest seværdige på udstillingen, men præsentationen af dem er til tider faretruende tæt på at tage livet af museets faste samling.

Tang Zhigang Børn i møde 2002 fra Jensen's CollectionWu Tianzheng Together forever 2011 fra Jensen's Collection


I museets store sal vælter indtrykkene fra samlingen ind over en. Særligt den assiatiske “andethed” i værker som Wu Tianzhengs foto, Yue Minjuns maleri og Yoshitomo Nara + grafs installation er overvældende.

At man netop her har valgt kun at parre to af værkerne med museets samling virker underligt. I et hjørne af den store sal afgår et lille Lundstrøm og et lille Hammershøi billede effektivt ved døden kvalt af de mange højtråbende og farvestrålende værker fra Jensen’s Collection.

Ikke træt af Fyn
Når det er sagt, så var jeg for engangs skyld ikke træt af turen over Fyn og kan varmt anbefale et pitstop i Odense. Om du så vælger at slutte besøget af med en frokostbøf til 49 kr. må være op til dig selv. Jeg gjorde ikke.



Annonce:
Lilith Performance Studio

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Muse®um
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: Øjenåbner

Medvirkende:
Jens Juel
Chen Wenling
Vilhelm Hammershøi
Alicja Kwade
Sven Dalsgaard
Zeng Fanzhi
Gerhard Henning
Jörg Immendorf
Bertel Thorvaldsen
Takashi Murakami
H.A. Brendekilde
Kirstine Roepstorff
vilhelm lundstrøm
Yang Shaobin
Einer Jensen
Yoshitomo + graf
William Soya
Sofi Zezmer
Asger Jorn
Chiho Aoshima
Edward Weie
Georg Baselitz
Poul Gernes
Olaf Breuning
Kurt Trampedach
Gregory Crewdson
Harald Giersing
Jeanette Ehlers
Janus La Cour
Olafur Eliasson
Gunnar Aagaard Andersen
Markus Oehlen
Poul Kiærskou
Andrew Sendor
Johannes Hoffmann
Cindy Sherman
Else Alfelt
Erik Steffensen
Viera Collaro
Tal R
Harry Carlsson
Wainer Vaccari
Olaf Rude
Conelius Völker
Robert Jacobsen
Simon Keenleyside
Wilhelm Freddie
Tony Oursler
Yoshitomo Nara
Yue Minjun
Fang Lijun
Robert Rauschenberg
Haris Purnomo
Zhang Xiaogang
Wu Tianzheng
He Sen
Bjørn Nørgaard
Michael Kvium
Tang Zhigang

Start: 15/03/2011

Slut: 30/05/2011

Sted:
Fyns Kunstmuseum
Jernbanegade 13
5000 Odense C
+45 6551 4601

www.museum.odense.dk

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

LÆS OGSÅ
Test af lyskunsten på Fyns Kunstmusem. Pressefoto.
Udendørskunst i Odense
[Reportage] På Odense Havn gror græsset både ude og inde, og den hollandske lyskunstner Tamar Frank har omdannet Fyns Kunstmuseums facade til en lysskulptur. Læs mere
LÆS OGSÅ
Richard Mortensen: Sagone, 1960.
Nyt liv til tandlægekunsten
[Anmeldelse] Fyns kunstmuseum genopliver konkret kunsten fra det dansk-franske kunstnersamarbejde i efterkrigstiden. Læs mere
LÆS OGSÅ
Peter Nørgaard Larsen, Samlings- og Forskningschef på Statens Museum for Kunst. Foto Sofie Pil Eriksen.
Kunstsamlingens nødvendighed
[Interview] KUNSTEN.NU har spurgt Samlings- og Forskningschefen på Statens Museum for Kunst, hvorfor man skal bevare store kunstsamlinger, og hvorfor den digitale kopi ikke kan erstatte originalen. Læs mere
LÆS OGSÅ
Kunstsamler Klaus Juul Jensen i hjemmet i Århus. Foto: Anne Mette Thomsen
Jeg køber med hjertet
[Interview] Som optakt til Art Herning mødte KUNSTEN.NU kunstsamler Klaus Juul Jensen til en snak om jagten på det gode værk og passionen for at købe kunst. Læs mere
LÆS OGSÅ
Wang Guangyi: Kollektivisme og kunst, fra serien Den store kritik, 2007.
Se mor, en kineser!
[Anmeldelse] Udstillingen Kinamani på ARKEN er den rene og skære orientalisme. Men det bliver den bestemt ikke dårlig af. Læs mere
LÆS OGSÅ
Installationsfoto fra udstillingen Made in China på Louisiana. Foto: Louisiana.
Kinesere i Humlebæk
[Reportage] Made in China er diskret påtrykt en bunke af de elektroniske produkter, vi omgiver os med i vor hverdag. Læs mere

BILLEDSERIER
På Galleri Susanne Ottesen har Per Kirkeby og den amerikanske kunstner Lawrence Weiner skabt et fælles værk. Foto: Stine Heger

Et møde mellem gamle venner

Folkemordet under de smukke landskaber

Komposition

Demo mod vinter

Bjørn Nørgaard på YEARS

Til rette vedkommende

Grafiske forbindelser i Vendsyssel

Den norsk-danske skilsmisse

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

27. feb: Ny professor ansat på Det Fynske Kunstakademi

24. feb: Open Call hos Møstings Hus

23. feb: Samtidskunst på læsesalen

21. feb: Nye samarbejder mellem folke- og billedskoler på vej

20. feb: Samarbejde mellem kunsttidskrift og Museum Jorn i Silkeborg

19. feb: Open Call Projekt Art Writing 2015

17. feb: Ny kurator på Vestjyllands Kunstpavillon

17. feb: Nyt tidsskrift om krop og bevidsthed i kunsten

16. feb: Syvende Sekvens

10. feb: Og vinderne er.....

10. feb: Kunst fra 3-D printeren

10. feb: Jobopslag: Redaktionsmedarbejder på KUNSTEN.NU

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Pilar Mata Dupont, The Embrace, 2013. Et af de værker på Forårsudstillingen, der har touret internationale festivaler og udstillinger gennem det sidste år. Pressefoto

Nostalgi og søgen på Charlottenborg

Retromedier – genbrug #3

Komposition

Ugens kunstner - Sofie Bird Møller

Open Call Projekt Art Writing 2015

Et møde mellem gamle venner

Mørket findes

​LYDKUNST #2: Janet Cardiff og George Bures Miller

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Aneta Grzeszykowska: Selfie #06, 2014. 27 x 36 cm. Courtesy of Raster Gallery, Warsaw

Med selvet som udgangspunkt

Mørket findes

Nostalgi og søgen på Charlottenborg

Bivoks, keramik, ostelærred og ursymboler

Rumtransport

Sansernes vandring i måneskin

Fotokopier med rystelser

Digitalt, sjovt, lidt ligegyldigt og lidt gammeldags

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Michael Sailstorfer: Folkestone Digs, et projekt organiseret af Situations under Folkstone Triennial i 2014. (Foto: Stevetanner.co.uk)

Kunstens offentlighed

En tværæstetisk trekant

Kunst for social retfærdighed

”Vi er hele tiden det, vi er nu”

Dokumentarfilm som kunstform på CPH:DOX

Kunstindgreb i Næstved

Med kunst mod udviklingen

Den lange vej til udsmykningsopgaven

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
Janet Cardiff & George Bures Miller: The Forty Part Motet, 2001. (Foto: Anders Sune Berg)

​LYDKUNST #2: Janet Cardiff og George Bures Miller

Tårnhøje spændinger

I kunstens slagtehaller

Kamufleret kamp

“At snyde sit sprog”

Fortiede fortællinger

"Kunsten eksponerer magten"

LYDKUNST #1: Jacob Kirkegaard

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Tilmeldng til Kunstnernes Påskeudstilling
Bornholms Højskole
Open Call JCE Biennale
Aarhus Kunstskole
Krabbesholm
Kunsthøjskolen på Ærø
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret