Louisiana  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Forside
spacer
Konkurrencer
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Kunstguide
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Art Weekend Aarhus 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Art Weekend Aarhus giver et dybere indblik i, hvad der sker bag linjerne på den aarhusianske kunstscene. I år er overskriften The making.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Dorte Lausten foran hendes maleri Backroll, 2009, (100 x 100 cm) og Bjørn og Brøggers tegning Color me Bad (31 x 41 cm). Foto: Bente Jensen
Dorte Lausten foran hendes maleri Backroll, 2009, (100 x 100 cm) og Bjørn og Brøggers tegning Color me Bad (31 x 41 cm). Foto: Bente Jensen
| Del

Surf som kunstnerisk strategi

[Interview] Fænomenet surf er ensbetydende med leg, eksperiment og et vist vovemod. Det er også titlen på en udstilling på Det Hemmelige Galleri af Dorte Lausten og tomandsgruppen Bjørn og Brøgger alias Rasmus Bjørn og Søren Brøgger.

Af Bente Jensen

"Ved at hænge ud med ´surf-kite folket´ har jeg opdaget nye motiver", fortæller Dorte Lausten, da KUNSTEN.NU møder hende og Søren Brøgger til en snak om fænomenet surf som udstillingstema og kunstnerisk strategi.

"De samme motiver går igen og igen på deres kites, boards, shorts og t-shirts: bølger, horisonter, palmer, hawaiiblomster, smukke "babes" og etniske mønstre".

Dorte Lausten, The Tube, 2009, 100 x 100 cm. Foto: Bente JensenDorte Lausten, Rolling, 2009, 100 x 100 cm. Foto: Bente Jensen

Minimalisme og surf
Kendetegnende for Dorte Laustens abstrakte malerier er det stramt minimalistiske formsprog og de optiske virkninger, men de malerier, hun præsenterer på SURF, er præget af et nyt farve- og formsprog, der har afsæt i det inspirerende møde med surfere og surfmiljøet.

Det er fortsat gentagelsen og det serielle, der fascinerer hende, selv om der er sket et markant motivskift i hendes malerier. Motivskiftet begyndte med bølge-maleriet The Tube i 2009.

"Da jeg havde lavet det første, The Tube, måtte jeg videre. Jeg kastede mig så over stærke grafiske runde motiver (for eksempel malerierne Rolling og Backroll). Jeg fik også interesse i de ´mobile værker´ - altså de tatoveringer, som de veltrimmede surfmænd havde på kroppen. Jeg endte med at købe tatoveringsmagasiner."

<i>Orange Board</i> af Dorte Lausten og <i>Skull Ming</i>(krukke) af Bjørn og Brøgger. Foto: Bente Jensen
Orange Board af Dorte Lausten og Skull Ming(krukke) af Bjørn og Brøgger. Foto: Bente Jensen
Surfer jargon som inspiration
"Jeg har surfet rundt i surfernes motivverden - alligevel tør jeg ikke prøve at kitesurfe selv! Strategisk er alle mine malerier forsynet med titler, som er gangbar talemåde i surfverdenen. Udtryk som The Tube beskriver en bølgeform. Backmobe og Back to Blind er rene surfakrobatiske udtryk! For mig kan ord føre til maleri og vise versa.... ", fortæller Dorte Lausten.

Med på udstillingen har hun desuden fem små funktionelle malerier med titlen Board. De farvestrålende monokrome boards tjener i udstillingen det formål at være hylder for skulpturer af Bjørn og Brøgger - foruden at fungere som malerier i rummet.

Søren Brøgger ved Bjørn og Brøggers fællesmaleri <i>Eternal Sunshine in a Spotless Mind</i>, 120 x 120 cm. Foto: Bente Jensen
Søren Brøgger ved Bjørn og Brøggers fællesmaleri Eternal Sunshine in a Spotless Mind, 120 x 120 cm. Foto: Bente Jensen

Fællesværker med humor
Rasmus Bjørn og Søren Brøgger undersøger surf som livsstil og kunstnerisk strategi i en række nye ekspressive og humoristiske fællesmalerier og tegninger.

Normalt arbejder de begge gerne med bylivet og hverdagens kulturliv, hvor de henter inspiration fra TV, film og andre medier og blander motiverne sammen til deres eget visuelle popudtryk.

Deres fællesværker har direkte referencer til surfkulturen. Der er kliche-agtige og idylliske billeder af strandliv og solnedgange. Det er en livsstil, et tema og en strategi de to kunstnere har haft let ved at sætte sig ind i og skildre.

"Rasmus og jeg har begge før arbejdet med skateboardkulturen og dens motiver", fortæller Søren Brøgger. "Surftemaet var et let bytte for os. Vi har også brugt begrebet SURF som en metafor for at surfe ind over hinandens værker. Det er nok dét, som kendetegner vores fælles værker som for eksempel Eternal Sunshine in a Spotless Mind (maleri) eller Beardance (tegning) mest".

Fællestegning/collage af Bjørn og Brøgger, Beardance (34 x 29,5 cm). Foto: Bente JensenFællesmaleri af Bjørn og Brøgger, Into the Night(15 x 15 cm). Foto: Bente Jensen

Samarbejde uden regler
Surfstrategien er med til at bryde den måde, de som kunstnere normalt tænker på. Den skaber dialog og et nyt formsprog. De arbejder med en fælles respekt for hinandens udtryk, - og uden regler.

"Vi er gode til at aflæse vores forskellige udtryk og ideer, og derved skabes der et formsprog, som tager udgangspunkt i hver vores måde at tænke på. Hvis en af os laver noget minimalistisk, kan den anden finde på at lave noget figurativt henover, som for at bryde hinandens tankegang. Det kan også være at man ligesom i tennis lægger bolden op til hinanden, skyder og får noget andet tilbage", siger Søren Brøgger.

Bemalet objekt af Bjørn og Brøgger, <i>Bitch</i>. Foto: Bente Jensen
Bemalet objekt af Bjørn og Brøgger, Bitch. Foto: Bente Jensen
Ophængningen skal skabe dialog
Dialogen mellem det stramt minimalistiske og det fortællende har kunstnerne understreget gennem en humoristisk og ukonventionel ophængning af værkerne.

For eksempel skaber sammenstillingen af Dorte Laustens skydeskivelignende maleri Deadman og Bjørn og Brøggers tuschtegning af en pistol Happiness is a warm GUN og håndgranatmaleriet 4 Real ny spænding og dialog mellem værkerne.

"Dialogen blev skabt ved ophængningen, og nye fortolkninger kom frem - blandt andet den våbenglade væg. Formsproget synes at forstærke hinanden", fortæller Dorte Lausten om ophængningen.

Udstillingsview. Til højre ses Dorte Laustens maleri <i>Deadman</i>, 2008. Foto: Bente Jensen
Udstillingsview. Til højre ses Dorte Laustens maleri Deadman, 2008. Foto: Bente Jensen



Annonce:

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: SURF

Medvirkende:
Dorte Lautsen
Rasmus Bjørn
Søren Brøgger

Start: 23/01/2010

Slut: 27/02/2010

Sted:
Det Hemmelige Galleri
Bredgade 5A
7400 Herning
9712 4511

ons-fre 13-18
lør 10-13

www.dethemmeligegalleri.dk

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

LÆS OGSÅ
Christian Finne, Untitled, 2009. Tusch og posca på papir. Presefoto
Fra København til Haderslev
[Billedserie] Haderslev Kunstforening udstiller en række unge kunstnere fra Beaver Projects i København. Læs mere
LÆS OGSÅ
Rasmus Bjørn, City Life. Pressefoto
Brundlund Slot viser Storbyliv i miniature
[Billedserie] Rasmus Bjørn viser små historier fra den store by på City Life i Aabenraa.
Læs mere
LÆS OGSÅ
Christin Johansson: Claymobil - Kammerat kop projektet, 2009. (Event på ferniseringen.) Foto: Galleri Gl. Lejre
Venner for fjerde gang
[Billedserie] Se billeder fra Galleri Gl. Lejres udstilling Friends IV - Venner, kammerater, kolleger. Læs mere
LÆS OGSÅ
Uddrag af 800 kilo papirkunst. Claes Otto Jennow, Uden titel, 2009. Foto: Kasper Lie.
Debutanten vs. professoren
[Anmeldelse] Gruppeudstillingen On Paper på Filosofgangen i Odense gør udstillingsgæsten til kritiker. Læs mere
LÆS OGSÅ
Bill Bachs KA’POW . Foto: Bente Jensen
Tegneserier på det hemmelige sted
[Interview] Bill Bach og Anne Juul Christophersen har med hvert sit udgangspunkt kastet sig over tegneseriernes figurer. Læs mere
LÆS OGSÅ
Mathias Kryger: Ladies in Pain – Rehearsal Performances 1-2-3. Foto: Bente Jensen
Sophie Dupont - om blød performance
[Interview] Dupont og hendes medudstillere fortæller om den udvidede performative idé og praksis bag Soft Performance. Læs mere

BILLEDSERIER
Julie Boserup: Untitled (udsnit), 2013. Collage, 134 x 112 cm. På Touching Light, Peter Lav Gallery. Courtesy Peter Lav Gallery

At røre lyset

Painting noir

Et materielt interview

Jorn set gennem samtidskunstneres øjne

Afrikansk samtidskunst

Vold, magt og tilgivelse

Poetiske studier i krop og objekt

Eken og Behncke i Det Milde Westen

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

30. jul: Artist talk om fotokunst

30. jul: Kunst på Trailerpark Festival

28. jul: Overgangsritualer i skoven

23. jul: Jobopslag: Redaktionssekretær på KUNSTEN.NU

23. jul: Jobopslag: Salgs- og marketingsmedarbejder på kunsten.nu

21. jul: Open call til Höstsalong på Edsvik Konsthall

19. jul: HEART-udstillinger til udlandet

16. jul: Performancefestival i Aabenraa og Flensborg

11. jul: 12 millioner til museerne

8. jul: Kuratorer for Momentum biennale udvalgt

4. jul: Ny rektor for Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler

3. jul: Open call til SKULPTUR London 2015

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Udstillingsview fra Jorn Lab, KunstCentret Silkeborg Bad. Foto: Laura Emilie Schatz-Jakobsen

Jorn set gennem samtidskunstneres øjne

Jobopslag: Salgs- og marketingsmedarbejder på kunsten.nu

Jobopslag: Redaktionssekretær på KUNSTEN.NU

Painting noir

Et materielt interview

Kunstens sytten sanser

ASMR – petting for sanserne

Er kunstneren en vagthund?

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Cildo Meireles: Heksen/La Bruja, 1979-81. (Foto: Thomas Gunnar Bagge)

Frodig samfundskritik

Havens (fortrængte) kræfter

Glimt fra dybet

Multifacetteret maleri

Sproget på kanten af sproget

Ekspedition gennem universets historie

Med maskinen i hånden

Godt galt afmarcheret i Odense

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Holdet bag den prisvindende udstilling Café Dolly. Picabia. Schnabel. Willumsen, dog uden den éne prismodtager Christian Vind. (Foto: Rine Flyckt)

Kunstkritikkens pris i Kulturministeriet

Stemmens rørende udsving

Et Kafkask´ livshjul

På indre rejse i Aarhus havn

Kunsten og modtagerne

Køln Kunstmesse er tilbage!

Indspark fra udkanten

Institutionen i transit

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
René Schmidt: Calypso 'n' Grind, 2010, Jesmonite, l:50 cm. Foto: Anders Sune Berg

“Jeg vil gerne være generøs overfor beskueren”

Misforståelsens kunst

"Venskabet er en skabende kraft"

Hvad skaber en dynamisk, levende kunstscene?

Hvordan bliver kunsten til?

DIAS – en kunsthal for digital frihed

"De studerende har medindflydelse og ansvar"

Kunstneratelieret til debat

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Kunsthal Nord
Kunsthøjskolen i Holbæk
Rønnebæksholm
Kunsthøjskolen på Ærø
Krabbesholm
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret