Louisiana  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Forside
spacer
Konkurrencer
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Kunstguide
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Art Weekend Aarhus 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Art Weekend Aarhus giver et dybere indblik i, hvad der sker bag linjerne på den aarhusianske kunstscene. I år er overskriften The making.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Det er svært at være turistmagnet og kritisk kunst på samme tid, påpeger Colonel under dOCUMENTA (13). (Foto: Colonel)
Det er svært at være turistmagnet og kritisk kunst på samme tid, påpeger Colonel under dOCUMENTA (13). (Foto: Colonel)
| Del

Al magt til dOCUMENTA!

[Debatindlæg] dOCUMENTA (13) har mødt utrolig lidt kritik. Urovækkende lidt. Én af forklaringerne er, at udstillingen indfrier de kunstneriske ambitioner. En anden kan være, at dOCUMENTA har formået at lukke munden på de kritiske indslag.

Af Matthias Hvass Borello

dOCUMENTA (13) er den største udstilling i min tid som kunstfaglig, der hænger bedst sammen. En udstilling fyldt med fremragende værker, der poetisk og kraftfuldt eksemplificerer kunstens handlekraft (eller 'agens' som Lars Bang Larsen beskriver det) og evne til at undersøge fænomener omkring os.

dOCUMENTA er også: “a non-commercial place to intensely aggregate,” skriver chefkurator Carolyn Christov-Bakargiev temmelig ublu i hendes publicerede noter op til festivalen.

Det er netop festivalens kommercialitet og verdensomspændende turistmaskine, der har gjort at Occupy-bevægelsen har camperet foran hovedudstillingen i kunsthallen Fridericianum midt i Kassel for at sætte fokus på både finanssystemets og den stærkt funderede våbenindustri i Kassel (bl.a. Krauss-Maffei Wegmann). Men de samfundskritiske og anti-kapitale indslag er gradvist blevet afmonteret trods deres hårdnakkede tilstedeværelse.

Occupy-lejren foran Fridericianum i Kassel. (Foto: Matthias Hvass Borello)
Occupy-lejren foran Fridericianum i Kassel. (Foto: Matthias Hvass Borello)
Hyldest fra kontoret
Grebet fra dOCUMENTAs presseafdeling var i dette tilfælde at hylde opråbet og udsende en pressemeddelse med overskriften:

"dOCUMENTA (13) Artistic Director welcomes the »occupy« movement" og et billede med banneret "Fight Capitalism" i fokus.

Sådan overtager man ukompliceret en kritisk dagsorden.

Klemmen i den her sag er desuden, at dOCUMENTA har indledt en indbyrdes forhandling med de lokale Occupy-folk, hvor et sandsynligt resultat af deres 100 dage lange demonstration vil være, at de får lov til at overtage Huguenoter-huset i det centrale Kassel.

Et hus, der ville kunne være en oplagt (også historisk set) base for en demokratisøgende og progressiv subkultur i Kassel.

Interessen for dette hus er så stor, at bevægelsen indtil videre makker ret, imens dOCUMENTA bryster sig af at være antikapital uden de store protester fra de forreste rækker.

Kommercielle bånd
Mange af værkerne på dOCUMENTA (13) er skam kritisk samtidskunst, der ser med dybdeborende øjne på især kulturelle fænomener – primært formuleret i meget poetisk form, men der er faktisk meget få værker, der i mere åbenlys og praktisk form går i klinch med netop kapitale, våbenindustrielle, og social- og geo-politikske dagsordener.

Heinrich Haasis, præsident for DSGV, og Carolyn Christov-Bakargiev, kunsterisk leder af dOCUMENTA (13). (Foto: dgsv.de)
Heinrich Haasis, præsident for DSGV, og Carolyn Christov-Bakargiev, kunsterisk leder af dOCUMENTA (13). (Foto: dgsv.de)

Det kan selvfølgelig også være fyldt med gnidninger, når nu Finanzgruppe (det danske Sparbank med det røde S-logo) er hovedsponsor sammen med Volkswagen, Deutsche Bahn samt en lang række lokale støtter for at nævne nogle med økonomiske interesser i dOCUMENTA og hvad festivalen kan generere på bundlinjen. Helt non-kommerciel kan Carolyn Christov-Bakargiev ikke føle sig.

OG OG OG HVA' SÅ?
Ét af de antikapitale projekter, der rent faktisk fik plads i programmet var det store kollektive og multinationale AND AND AND (med blandt andre Jakob Jakobsen, Ayreen Anastas (PAL) og Rene Gabri (IRA)), som bl.a. har gjort en del af fodarbejdet i forbindelse med tilgange til en række nedlagte-huse i Kassel, der har huset udenlandske kunstnere, aktivister og løbende aktiviteter.

AND AND AND, commoning in kassel and other proposals towards cultures of common(s), revocation, and non-capitalist life, 2010–12. (Foto: Nils Klinger)
AND AND AND, commoning in kassel and other proposals towards cultures of common(s), revocation, and non-capitalist life, 2010–12. (Foto: Nils Klinger)
AND AND AND har i deres omfattende arbejde ihærdigt forsøgt – i tæt dialog med lokale landmænd og leverandører – at skabe en alternativ, lokal og bæredygtig fødevare-forsyning til dOCUMENTAs gæster og en mulig ny struktur til fremtidens Kassel. I den lille skala er det lykkedes. Kontakten og dialogen er skabt lokalt og mange gæster vælger at købe lidt mad og frugt i projektets fremragende kiosk i Karlsauer Park, men Radeberger (en tysk pendant til Carlsberg), havde fået lavet sig en fordelagtig monopol-aftale på drikkevarer med dOCUMENTA, og gjorde dermed livet svært for det anti-kommercielle kollektiv.

Samtidig kan man diskutere hele profileringen af AND AND AND, når nu man valgte at placere det ene tydelige kritiske projekt langt ude bag den gamle hovedbanegård i Kassel. Det er formentlig kun in-crowd og virkelig stædige publikummer, der fik hevet sig ud til deres 'unworkshops' og øvrige program. Derfor giver det også mening, at kollektivet ofte har rykket deres aktiviteter ind i centrum af Kassel og dOCUMENTA, så de ikke kunne overses.

Occupy-lejren foran Fridericianum i Kassel. (Foto: Matthias Hvass Borello)
Occupy-lejren foran Fridericianum i Kassel. (Foto: Matthias Hvass Borello)

En effektiv strategi?
Men det er nu en kendsgerning, at de samfundskritiske og antikapitale stemmer har fået begrænset råderum, og langt hen ad vejen er blevet lukket ned af dOCUMENTAs effektive strategi, hvor de siger ét, men gør det modsatte; udbasunerer festivalens sympati og antikapitale holdninger i fuld offentlighed, men placerer aktørerne uden for synsfeltet eller forhandler sig til tavshed og medgørlighed bag kulisserne.

Colonel har med sine interventioner under dOCUMENTA spillet rollen som en integreret part i bl.a. turismeindustrien. (Foto: Colonel)
Colonel har med sine interventioner under dOCUMENTA spillet rollen som en integreret part i bl.a. turismeindustrien. (Foto: Colonel)
Dette er måske en historie, der ikke har det store med den kunstneriske kvalitet at gøre, vil nogen måske mene. Men ikke desto mindre er det vigtigt at pege på det institutionelle dobbeltspil, der ofte præger kunstscenen, når det gælder den samfundskritiske kunst, der altså ikke er et overseeligt felt i samtidskunsten.

I Kassel er der fra denne stol måske ikke tale om decideret hykleri, men den kuratoriske ledelse og mange andre lignende institutioner bør tænke over, hvordan man i fremtiden kan inkorporere den kritiske kunst uden at afmontere og udnytte dens dagsordener.


Fakta:

Læs mere om bl.a. den fransk-danske kunstner Colonel's forsøg på at italesætte den kritiske kunsts marginalisering her.

Læs mere om den manglende debat af Tysklands våbeneksport og leverance af tanks til mellemøsten her.



Annonce:

Kommentarer (3)

#1
17/09/2012 by Michael Juul Holm
Men Occuoy-bevægelsens skilteskov foran Fridericianum er jo ikke just usynlig ... og vel knap nok et kunstværk heller!

KH, Mich

#2
18/09/2012 by matthias
@Michael
Nej usynlig er bevægelsen langtfra, men pointen ligger i hvordan de er blevet passificeret af dOCUMENTAs ledelse, bl.a. ved på overfladen at have overtaget bevægelsens kritiske dagsorden. Og nej, det er ikke som kunst, men som kritisk stemme Occupy er inkluderet her.

Mvh. Matthias

#3
20/09/2012 by Thierry Geoffroy/ Colonel
The next documenta should be curated by a tank

http://globalartmuseum.de/site/site/guest_author

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: dOCUMENTA (13)

Start: 06/06/2012

Slut: 16/09/2012

Sted:
dOCUMENTA
Kassel, Tyskland

www.d13.documenta.de

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

RELATEREDE LINKS
spacer
www.d13.documenta.de
LÆS OGSÅ
Udstillingsview med værker af Iben Lilleriis og Clara Starck, 2012. Foto: Rasmus Myrup.
Studerende fra kunstakademi udstiller i Kassel
[Nyhed] dOCUMENTA (13) er i fuld gang i Kassel, og sideløbende udstiller seks kunstnere fra Det Fynske Kunstakademi i byen. Læs mere
LÆS OGSÅ
Clifford Owens, Anthology (Dave McKenzie) (detail). Performance still. Courtesy On Stellar Rays.
Stå stille! – noter om museernes disciplinering af kroppen
[Klumme] Kald endelig til revolution, men vé den, der rører museets hvide væg. Månedens Vidvinkel-klumme handler om museernes trang til at detaljeregulere vores adfærd. Læs mere
LÆS OGSÅ
Videostill fra William Kentridge, Phillip Miller, Catherine Meyburgh: The Refusal of Time, 2012. Foto: Henrik Stromberg.
Værker jeg husker aldrig at glemme
[Klumme] Årets dOCUMENTA udstillingen byder på mange indtryk og rummer kunstværker, som bliver hos en længe efter man har forladt Kassel. Læs mere
LÆS OGSÅ
William Kentridge The Refusal of Time, 2012. Foto: Henrik Stromberg.
En storm af ud- og indtryk
[Anmeldelse] dOCUMENTA (13) er stadig den største – og bedste – kunstudstilling, der tager temperaturen på verden og stiller en klog diagnose. Læs mere

BILLEDSERIER
Kehnet Nielsen: The Darkland Sketches XIX (udsnit), 2014. Olie på lærred, 150 x 150 cm. På The Darkland Sketches, Galleri Susanne Ottesen. Foto: Hans Ole Madsen

Painting noir

Et materielt interview

Jorn set gennem samtidskunstneres øjne

Afrikansk samtidskunst

Vold, magt og tilgivelse

Poetiske studier i krop og objekt

Eken og Behncke i Det Milde Westen

Grafik ala Erik A Frandsen

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

23. jul: Jobopslag: Redaktionssekretær på KUNSTEN.NU

23. jul: Jobopslag: Salgs- og marketingsmedarbejder på kunsten.nu

21. jul: Open call til Höstsalong på Edsvik Konsthall

19. jul: HEART-udstillinger til udlandet

16. jul: Performancefestival i Aabenraa og Flensborg

11. jul: 12 millioner til museerne

8. jul: Kuratorer for Momentum biennale udvalgt

4. jul: Ny rektor for Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler

3. jul: Open call til SKULPTUR London 2015

3. jul: Kunstnere som kritisk taskforce

1. jul: Kunst på Roskilde Festival

27. jun: Performance i et håndværkertelt i Odense

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Fra pressemøde og dialog med Kronprins Frederik under Thierry Geoffroys udstilling Emergency Room Hanoi, 2011. (Pressefoto)

Er kunstneren en vagthund?

Jorn set gennem samtidskunstneres øjne

Jobopslag: Salgs- og marketingsmedarbejder på kunsten.nu

Jobopslag: Redaktionssekretær på KUNSTEN.NU

Afrikansk samtidskunst

Open call til Höstsalong på Edsvik Konsthall

Kunstens sytten sanser

Havens (fortrængte) kræfter

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Camilla Berner: Composting Units, 2014. (Foto: Matthias Hvass Borello)

Havens (fortrængte) kræfter

Glimt fra dybet

Multifacetteret maleri

Sproget på kanten af sproget

Ekspedition gennem universets historie

Med maskinen i hånden

Godt galt afmarcheret i Odense

Kys, kunst og knogler

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Holdet bag den prisvindende udstilling Café Dolly. Picabia. Schnabel. Willumsen, dog uden den éne prismodtager Christian Vind. (Foto: Rine Flyckt)

Kunstkritikkens pris i Kulturministeriet

Stemmens rørende udsving

Et Kafkask´ livshjul

På indre rejse i Aarhus havn

Kunsten og modtagerne

Køln Kunstmesse er tilbage!

Indspark fra udkanten

Institutionen i transit

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
René Schmidt: Calypso 'n' Grind, 2010, Jesmonite, l:50 cm. Foto: Anders Sune Berg

“Jeg vil gerne være generøs overfor beskueren”

Misforståelsens kunst

"Venskabet er en skabende kraft"

Hvad skaber en dynamisk, levende kunstscene?

Hvordan bliver kunsten til?

DIAS – en kunsthal for digital frihed

"De studerende har medindflydelse og ansvar"

Kunstneratelieret til debat

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Kunsthal Nord
Kunsthøjskolen på Ærø
Krabbesholm
Rønnebæksholm
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret