Gl. Strand  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Forside
spacer
Konkurrencer
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Kunstguide
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Copenhagen Art Week 2014
Copenhagen Art Week 2014
For anden gang afholdes Copenhagen Art Week 29. august til 7. september. Et omfattende program, der sætter kunsten i fokus med messer, udstillinger, talks, guidede ture og fester. Her kan du blive opdateret og inspireret.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
David Shrigleys installation Untitled (2009). 441 insektskulpturer i malet stål. Courtesy Galleri Nicolai Wallner (Foto: Anders Sune Berg).
David Shrigleys installation Untitled (2009). 441 insektskulpturer i malet stål. Courtesy Galleri Nicolai Wallner (Foto: Anders Sune Berg).
| Del

Skævheder og skavanker som betingelse

[Anmeldelse] David Shrigley og Jakob Kolding berører på hver deres indbydende måde sociale forandringer og samfundsmæssige sprækker i deres udstilling på Galleri Nicolai Wallner.

Af Henrik Pedersen Noe

 Galleri Nicolai Wallner danner i disse dage ramme om værker af den danske kunstner Jakob Kolding og den engelske kunstner David Shrigley. Selvom der ikke er tale om en fællesudstilling, er de to kunstnere et godt ’match’, da de begge med stort engagement reflekterer sociale og samfundsmæssige forhold i deres kunst.

Både David Shrigley og Jakob Kolding arbejder med forholdsvis simple udtryk, mens deres værker er både nærværende og dragende. Bruger man tid og energi på de enkelte værker, giver de meget mere tilbage end man umiddelbart kunne regne med.

David Shrigley: <i>Untitled (Fuck off I am a painter)</i>, 2011. Courtesy Galleri Nicolai Wallner (Foto: Anders Sune Berg)
David Shrigley: Untitled (Fuck off I am a painter), 2011. Courtesy Galleri Nicolai Wallner (Foto: Anders Sune Berg)

Med ryggen til fornuften
I såvel tegning som installation, er der hos David Shrigley en fornemmelse af fremmedgørelse på spil i værkerne, hvor mennesket bringes ud af kontrol og fjernes fra fællesskabets rammer. Intellektet fordrives, og kroppen står alene tilbage.

I hans tegninger drives mennesket frem i erkendelsesmæssig blindhed, og trues konstant af fornuftsmæssig forfald med ryggen til det moderne samfunds rationalisme. Den menneskelige skæbne balanceres på grænsen mellem bevidsthed og krop, enten som et billede på denne tilstand eller som parodi på denne tilstand.

Det skæve og absurde i Shrigleys værker er bearbejdet af hans enkle og kantede streg, og kontrasten mellem det simple udtryk og det komplekse undersøgelsesfelt, er med til at forstærke resultatet.

David Shrigley: Untitled (Trial medicines, patient), 2011. Courtesy Galleri Nicolai Wallner (Foto: Anders Sune Berg)David Shrigley: Untitled (Come and ride with us), 2011. Courtesy Galleri Nicolai Wallner (Foto: Anders Sune Berg)

Insekter i sortlakeret stål
Med sine i alt 441 små sortlakerede stålskulpturer, er Shrigleys insektinstallation nok hans mest komplekse til dato. Her videreføres interessen for det abnorme og det ukontrollerbare, gennem samme uprætentiøse og minimale stil, der kendetegner hans tegninger.

De mange stålinsekter er placeret på gulvet og interagerer med hinanden i voldelig kamp eller parring. Som beskuer kan man med forsigtighed bevæge sig rundt i installationen, og man gribes hurtigt af fornemmelsen af, at være vidne til den mest basale form for liv og overlevelse.

Stålmaterialet som udgør insekternes led, ligner noget der er fundet bagerst i en garage, og er på trods af sin afstand til det organiske med til at tilføre værket en form for autencitet.

Jakob Kolding: <i>Stakes Is High</i>, 2011 Courtesy Galleri Nicolai Wallner (Foto: Anders Sune Berg)
Jakob Kolding: Stakes Is High, 2011 Courtesy Galleri Nicolai Wallner (Foto: Anders Sune Berg)
Den moderne disharmoni
I Jakob Koldings collageværker er de samfundsmæssige skævvridninger ligeledes tilstede. Byen skildres gennem sin evindelige stræben efter struktur og stringens.

Midt i det hele opstår imidlertid sprækker i den funktionalistiske bebyggelse og samfundets skyggesider titter frem.

Med værktitler som Cities and Insurrections, ... ..dern World og Architecture 2000, på Koldings dystre collager, indfanges håbløsheden og mismodet i revnerne mellem de moderne bygninger. 

Titlen på Jakob Koldings del af udstillingen, A Plan for Escape, fortæller om behovet for at undslippe en fysisk struktur, der ikke medtænker menneskets behov for rummelighed og forskellighed.

De sirligt udførte collager, der består af fotografier, udklip og blyantsstreger, har en dybde og detaljerigdom der fanger og fastholder beskuerens opmærksomhed.

Jakob Kolding: Dramatic Structures, 2011. Courtesy Galleri Nicolai Wallner (Foto: Anders Sune Berg)Jakob Kolding: Worlds, 2011. Courtesy Galleri Nicolai Wallner (Foto: Anders Sune Berg)


I de to montrer med titlerne Dramatic Structures og Local Authorities, ses papirudklip limet på tynde træplader og sat i dynamiske formationer, så de todimensionelle objekter får et tredimensionelt og dynamisk udtryk. Iscenesættelsen i de to montrer er gjort dramatisk og de perspektiviske forhold er forvredne, hvilket fremprovokerer fornemmelsen af uro og disharmoni.

Engageret kunst

David Shrigleys og Jakob Koldings udstilling på galleri Nicolai Wallner er gode eksempler på unge kunstnere, der udtrykker et kunstnerisk engagement i samfundsforhold.

Her er tale om to kunstnere der med overskud og entusiasme arbejder med det moderne menneskes forhold til det sociale og samfundet. Og samtidig fremstår begge kunstneres udtryk veldefinerede og afklaret.

Installationview, <i>A Plan for Escape</i> af Jakob Kolding. Courtesy Galleri Nicolai Wallner (Foto: Anders Sune Berg)
Installationview, A Plan for Escape af Jakob Kolding. Courtesy Galleri Nicolai Wallner (Foto: Anders Sune Berg)



Annonce:
Galleri Oxholm

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Viborg Kunsthal
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: David Shrigley: Insects og Jakob Kolding: A Plan for Escape

Start: 08/04/2011

Slut: 21/05/2011

Sted:
Galleri Nicolai Wallner
Ny Carlsbergvej 68
1760 København V
+45 32570970

Tirs.-fre. 12-17
Søn. 12-15

www.nicolaiwallner.com

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

LÆS OGSÅ
Al Taylor: Pet Stains, 1989. Staatliche Graphische Sammlung München. (Pressefoto)
Pis-pyttens poesi
[Anmeldelse] Al Taylors værker er en koncentreret mundfuld, der illustrerer, hvor simpelt det kan gøres, og hvor kort der er fra papir til skulptur. Læs mere
LÆS OGSÅ
Den omfattende udstilling On Paper udstiller kun værker på papir. Foto: Sam Jedig
Papiret hyldes i Kirke Saaby
[Billedserie] I Kirke Saaby præsenterer Stalke Galleri 55 kunstneres værker i udstillingen On Paper. Alle værker har papiret som medie tilfælles. Læs mere
LÆS OGSÅ
Maria Lenskjolds værk Uden titel (Atelier). Foto: Peter Folkmar (beskåret)
Markering på Carlsberggrunden
[Anmeldelse] Med fire virkeligt gode udstillinger markeres Carlsberggrunden som et vigtigt sted at holde sig til. Læs mere
LÆS OGSÅ
Kirstine Roepstorff: South. Pressefoto (udsnit)
Collagens førstedame brillerer
[Anmeldelse] Kirstine Roepstorffs første store soloudstilling i Danmark viser collagekunstens unikke potentialer. Læs mere
LÆS OGSÅ
Jakob Kolding om gaden på Overgaden
[Interview] Jakob Kolding fortæller om sine collagers mange referencer. Læs mere

BILLEDSERIER
Nina Maria Kleivans videoværk tager udgangspunkt i reglerne for brug af den norske nationaldragt, bunaden. Regler for bruk af Bunad på udstillingen Skilsmissen frem til 21. dec. 2014. Foto: Erling Lykke Jeppesen

Den norsk-danske skilsmisse

Merete Vyff Slyngborg på GREEN IS GOLD

Frie hænder til kunstnerne på Galleri Marie Kirkegaard

En fotografisk og performativ undersøgelse af Mary Willumsen

Arktisk hot

Hvass&Hannibal på Kunstpakhuset

Unge kunstnere genopdager Koldinghus

En oppustet bil og skulpturer af pølser

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

19. dec: Nytårskur i Kunsthal Aarhus

19. dec: På tur med JENSEN & jensen

19. dec: Hanne Nielsen og Birgit Johnsen-udstilling præmieret

17. dec: Dansk kunstnerduo vinder international kunstpris

16. dec: Afskedsreception for Elisabeth Delin Hansen

11. dec: Piccadilly præsenterer kunstnerisk julekalender

10. dec: Fotografisk Center flytter

10. dec: Copenhagen Ceramics takker af

5. dec: KUNSTEN og DR søger deltagere til nyt tv-program

3. dec: Open Call for FOKUS 2015

2. dec: 68 Square Metres Art Space bliver til SixtyEight

2. dec: Talenter får international pris og udstilling på GL STRAND

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Bob and Roberta Smith. I PROMISE NEVER TO MAKE ART AGAIN (2011). Opfordring til kunst-amnesti.  Courtesy kunstneren og Pierogi Gallery.

Hold op med at lave kunst

Ugens kunstner - Esben Klemann

SUPEREXHIBITION

"Han er Hitler" – om grænseoverskridende børnekunst

På inspirationstur i Dr. Topics rarietetskabinet

Løb kunstkritikken i gang

Fotofestival i Kina

En tværæstetisk trekant

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Janet Cardiff og George Burres Miller: Opera for a small room.  Foto: Anders Sune Berg

Forførende, sensorisk, teatralsk

Provokatøren Schlingensief som tænketank

Livlig hyldest til Franciskas legende maskiner

Skildpaddespor på Faaborg Museum

Bag de hvide vægge

Vinderne af Danmarks største kunstpris skaber endnu mere af Den Frie

Som at finde regnbuen i en brækpøl

Svend Wiig Hansen - hudløs gigant

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Morten Sørensen læser op fra Mons og bogtyven, som han har illustreret, under finissagen af Læsehjørner. (Foto: Signe Vad)

En tværæstetisk trekant

Kunst for social retfærdighed

”Vi er hele tiden det, vi er nu”

Dokumentarfilm som kunstform på CPH:DOX

Kunstindgreb i Næstved

Med kunst mod udviklingen

Den lange vej til udsmykningsopgaven

Jorden under Sønderholm

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
På Det Fynske Kunstakademis jubilæumsudstilling History History kunne man blandt andet se 5. års studerende Jona Borruts små fiktive grafer af papir. De skulle demonstrere det fiktive og konstruerede ved historien. Foto: Kasper Tuxen

Historien om at skrive historie

Et andet Afghanistan

En bibliotekshistorie fortalt af Lasse Krog Møller

“Vi udfylder et hul i kunstformidlingen”

Lyden af Cardiff & Miller

Et kærligt skub på tre millioner

Havnefest i kunstmetropolen

Signa inviterer publikum ind i fiktionen

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Aarhus Kunstskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Krabbesholm
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret