Louisiana  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Forside
spacer
Konkurrencer
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Kunstguide
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Art Weekend Aarhus 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Art Weekend Aarhus giver et dybere indblik i, hvad der sker bag linjerne på den aarhusianske kunstscene. I år er overskriften The making.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Linda Cieniawska, The Lovers (2011), Censored Exhibition.
Linda Cieniawska, The Lovers (2011), Censored Exhibition.
| Del

Fotofest med uskarpe motiver

[Anmeldelse] Hovedudstillingen ved Copenhagen Photo Festival 2012 byder på pæne fotoværker, men man skal kigge temmelig godt efter og helt andre steder for at finde skarp og udfordrende fotokunst.

Af Matthias Hvass Borello

Fotokunsten har ikke en lang tradition ligesom de traditionelle kunstmedier som skulptur og maleri. Som selvstændigt kunstbegreb har fotokunsten først fået ligeværdig status i løbet af 60'erne og 70'erne. Herhjemme er det faktisk først i løbet 90'erne og især 00'erne at fotografiet får en markant position i samtidskunsten. I dag en meget markant position, der gør fotografiet til et af de mest udbredte medier på den danske kunstscene.

Så en festival tilegnet fotografiet, og her altså nutidsfotografiet, giver rigtig god mening. Profiler er heller ikke en mangelvare på dansk jord og unge kunstnere stormer frem – ikke mindst fra de forskellige nordiske fotoskoler.

Tredje år i træk
Copenhagen Photo Festival tæller på sit tredje år over 30 udstillinger ved gallerier som Peter Lav, B15 og Bo Bjerggaard, til institutioner som Det Nationale Fotomuseum, Gl. Strand og Fotografisk Center, en række indslag i det offentlige rum samt en god mængde talks, foredrag, debatter og andre livearrangementer. Efter tre år er der måske flere internationale indslag, men et mærkbart højere niveau og en skærpet profil i forhold til tidligere år er ikke synlig.

Forsøget er at skabe en festival uden en klar skelnen mellem 'funktions-fotografiet' (rettet mod fx presse, reklame) og kunst-fotografiet. Det gør til gengæld festivalen uklar og motiverne bag værkerne slørede.

Uklart niveau
Der er faktisk for mange og for meget. Det er følelsen man står med efter en tur gennem hovedudstillingerne i PHOTO CITY i Carlsberg-byen, hvor niveauet simpelthen er for svingende til at være en rigtig markant oplevelse af ny fotokunst.

Hanna Lenz, <i>Else</i>, Censored Exhibition.
Hanna Lenz, Else, Censored Exhibition.
The Censored Exhibition 2012 viser værker af 44 kuntsnere fra 14 lande, og det er her niveauet for festivalen formuleres. Men selvom udstillingen præsenterer godt håndværk, så er der virkelig få interessante indslag og temmelig mange fotografiske floskler.

Ar, portrætter, landskaber, fundne farve og form-kompositioner, våde hunde og samfundsskildringer fra samfundets socialt og økonomisk udsatte er genkommere, der altså kræver markant dybde eller interessante greb, før der reelt sker noget.

Fotografisk følsomhed
Nogen steder er den sociale dagsorden faktisk ved at kamme over i decideret misbrug, hvor grupper og personer udstilles med en utydelig argumentation og mangel på moralsk følsomhed for at få det rette shot.

Fotografisk følsomhed finder man til gengæld i Marc Buchys livs-gnistrende serie BOUM (2011) fra en ekstatisk børnefest og i Hanna Lenz' portrætserie Else, hvor et gammelt liv portræteres med mærkbar værdighed og indføling.

Thomas Willads, <i>PRORA</i>, Censored Exhibition.
Thomas Willads, PRORA, Censored Exhibition.

Interessant landskabsfotografi finder man også i Thomas Willads' sært udfoldede dokumentationer fra det monumentale Nazi-Hotel PRORA, der skulle huse det udvalgte tyske folk efter krigen. Fotografiske skildringer, der både er godt tænkt i udførelsen og rungende i deres utopiske tomhed.

I udstillingen møder man også den prisvindende naturfotograf Carsten Egevangs dramatiske værk Kød (2009) og Bodil Nygaard Jensens 'ensrettede' portrætter af blinde i serien Eye to Eye fra 2003, og så er vi vist langt over holdbarhedsdatoen for det sidste skrig.

Carsten Egevang, <i>KØD</i>, Censored Exhibition.
Carsten Egevang, KØD, Censored Exhibition.

Det ladede øjeblik
I både Politikens udstilling af deres egne fotografer og It Takes More (fra billedbasen Getty Images) ligger fokuset på det spektakulære øjeblik. En klassiker blandt pressefotografer: øjeblikket hvor man bare var der og skød det helt rigtige billede.

Det kan både være super vigtigt, ret overfladisk eller noget være effektsøgeri. Fx når Lærke Posselt udstiller et foto af en bjergvej under titlen Norge (2011) taget på tidspunktet for massakren på Utøya.

Leva högskolan!
Der hvor festivalen reelt løfter sig op over det forventlige er blandt skolernes udstillinger og her i særdeleshed Högskolan för Fotografi (Göteborg) og også Københavns Film- og Fotoskole, hvor de studerende tager handskerne af og udfordrer fotografiet produktivt med værker, der ikke gør som sidste gang og de sidste fem år.

Mette Hartung Kirkegaard Equally Infinite (2012).Heidi Stjerne Tingleff, Uden titel (2012), KBH's Film- og Fotoskole.

Her er motiver af åbenlys skønhed, menneskelig blottelse, politiske dagsordener og kulturelle undersøgelser – men formuleret i formater, som udfordrer grænseværdierne og åbner praksissen mod samtiden, filmen, nettet, installationen, aktionen og det mere abstrakte. Der sker fandeme noget, og det er godt!

Skræmmende komik
Opløftet af studenternes opgør, kan man roligt gå videre til en række mere politiske fotoudstillinger i fotobyen.

Her bør især nævnes Bag Facaden – billeder fra hverdagens Danmark på Fotografisk Center, hvor markante kunstnere inden for det samfundskritiske kunstfelt har kastet sig over fotografiet og ikke mindst Henrik Saxgrens helt fantastiske udstilling Brikby. Et fotografisk, temmelig lattervækkende og afslørende studium af den danske hærs krigs- og terrorøvelser i en lille jysk by med ruiner bygget fra grunden og en masse mennesker i mellemøstlig udklædning. Skræmmende, når man begynder at se og tænke efter...

Henrik Saxgren, fra serien <i>Brikby</i>. (Slottet)
Henrik Saxgren, fra serien Brikby. (Slottet)

Festival som kritisk filter
Vores sanseapparat møder fotografi hele tiden. Fotografi som salg, sandhed, fiktion, liv, sex, politik og kritk, og vi er alle fotografer i dag. Men jo mere man står overfor god fotokunst, jo dybere og stærkere bliver det.

Det kan bare være svært at finde i PHOTO CITY, og det burde immervæk ikke være tilfældet med en international fotofestival, som netop burde træne os i at kunne se forskel.


Fakta:

Værkerne til den censurerede udstilling er udvalgt af Marie Nipper, Chefkurator ved ARoS Aarhus Kunstmuseum og Stine Høholt, Chefkurator ved ARKEN Museum of Modern Art og Copenhagen Photo Festival.

SE ALLE UDSTILLINGERNE HER

Nordic Now – Seminar om det nordiske samtidsfotografi bliver afholdt 14.-15. juni kl. 10.00 – 17.30 i Photo City - The Photo Stage, Pasteursvej 52, 5th floor, 1799 København V.
Programmet byder på en række markante teoretikere og aktører.

Photography between documentary and visual art Omfotografiets placering imellem dokumentation og fiktion. 16. juni kl. 16-18 i Fotografisk Center, Pateursvej 14, 1. sal.
Deltagere: Sigrid Nygaard (pressefotograf og -redaktør, Information), Louise Wolthers (forsker ved Hasselblad Center) og billedkunstneren Elsebeth Jørgensen.
Seminaret er modereret af Kristine Kern, Fotografisk Center.

SE HELE PROGRAMMET HER



Annonce:
Refleksioner

Kommentarer (2)

#1
18/06/2012 by Marie Wengler
Det er nu lidt snæversynet kun at sætte fokus på PHOTOCITY - Copenhagen Photo Festival 2012 indehold jo mange flere forskellige udstillinger i gallerier, kunstorganisationer- og institutioner, hele Kødbyen, mv. Det var altså ikke kun begrænset til PHOTOCITY som her omtales...
Og at udstillingerne hovedsageligt var dokumentarisk prægede kan jeg ligeledes heller ikke nikke helt genkendende til (selvom jeg vil medgive at dele af udstillingerne havde en mere dokumentarisk vinkel) - udstillinger som Finding Myself At Home, Generation Y?, Out Of Order, Mæt, etc. var på ingen måde sammenlignelige med dokumentarisk samtidsfotografi - tværtimod var de netop med til at skabe en ny vinkel på fotografiet som kunstnerisk udtryksform og havde et tydeligt KUNSTfotografisk islæt.
Jeg synes derfor ikke krtitikken i artikelen ovenfor er helt berettiget - det lyder jo nærmest som om skribenten kun af bevæget sig rundt i PHOTOCITY, men Copenhagen Photo Festival 2012 var meget mere end blot dette byområde ...
Og mht. foredragene, så var jeg mægtig imporneret over udvalget og kvaliteten i år - fx Ashely Cameron eller Nordic Now.


#2
19/06/2012 by matthias
@Marie Wengler
Ja, jeg har kun taget turen rundt til udstillingerne i Photo City. Det er det der står, og det er det jeg har gjort, og det er det jeg anmelder. Det ville være temmelig useriøst at forsøge at anmelde samtlige udstillinger under festivalen under ét. Vi kommer til at dække andre af udstillingerne på anden vis, som også løber over en længere periode.

Mvh. Matthias

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Festival

Titel: Copenhagen Photo Festival 2012

Medvirkende:
Johann Selles
Koichi Nishiyama
Rem van den Bosch
Martijn Peters
Anki Grøthe
Beathe Schieldrop
Johan Rindom
Emil Hartvig Andersen
Thomas Willads
Søren Rønholy
Bibi Berge
Helle Sandager
Bodil Nygaard Jensen
Carsten Egevang
Helle Bolther
Gregers Tycho
Jens Juul
Lasse Bech Martinussen
Lisbeth Johansen
Mads Juel
Marie Louise Omme
Nadim Carlsen
Nicky Bonne
Petra Kleis
Sidsel Jul Hvilshøj
Jeanne Fredac
Claire Dorn
Cyrille Panchot
Fabien Marques
Mark Buchy
Marie Guilland
Enamul Hoque
Clement Huylenbroeck
Franky Verdickt
Sarah van Marcke
Hanna Lenz
Maurice Kaufmann
Kristyna Erbenová
Algis Griskevicius
Linda Cieniawska
Roman Sakovich
Yana Feldman
Irina Yulieva
Jana Romanova
Alena Zhanarova
Oksana Yushko
Ilya Batrakov
Miguel Candela

Start: 07/06/2012

Slut: 17/06/2012

Sted:
Carlsberg Byen – Ny Tap
Pasteurvej 52
1778 København V

EKSTRA INFO
spacer
Se hele programmet for festivalen her:

Copenhagen Photo Festival

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

LÆS OGSÅ
Jørn Freddie: Kvinde. Sign. Jørn Freddie 80. Fotografi. 30 x 40. Hammerslag: 6.500 kr.
Fotokunst i frit fald
[Klumme] Dansk fotokunst lever et stille liv på auktionsmarkedet og sælges ofte til alt for lave priser. Læs mere
LÆS OGSÅ
Selvom Louisiana vil præsentere os for Gursky, er det svært at komme tæt på den køligt registrerende fotokunstner. (Pressefoto: Brøndum & Co/Poul Buchard)
En distanceret type
[Anmeldelse] Andreas Gurskys udstilling på Louisiana er en storslået blockbuster, man hurtig glemmer og aldrig kommer nærmere. Læs mere
LÆS OGSÅ
Mette Tronvoll Isortoq Unartoq nr. 3. Foto: Mette Tronvoll.
I øjenhøjde
[Billedserie] Den norske fotograf Mette Tronvoll udstiller på Museet for Fotokunst i Odense. Læs mere
LÆS OGSÅ
Mette Frandsen, fra serien Sin City. (Foto: Mette Frandsen
Der er gået favela i fotobyen
[Anmeldelse] Hvis man ikke har særdeles god tid, bør man være selektiv, når man besøger Photo City i Carlsbergbyen. Læs mere
LÆS OGSÅ
Eleverne fra Helsinkiskolen leger alsidigt med fotografiet og fotografens position. Kalle Kataila: Passed Time fra serien Landscapes and contemplations. (Pressefoto)
Ikke bare fotografi
[Anmeldelse] Touching Dreams – Helsinki School vol. 3 stiller dybdeborende spørgsmål om fotografiets natur, vilkår og billedskabelse. Læs mere
LÆS OGSÅ
Absalon Kirkeby finder velbalancerede kompositioner, hvor lyset spiller en ikke uvæsentlig rolle. (Lys 1 - 9, 2010)
Er ungt også nyt?
[Anmeldelse] Ung Dansk Fotografi viser et lille udpluk af lovende unge danske fotokunstnere, men kommer de med noget nyt? Læs mere
LÆS OGSÅ
Anne Hardy: Unity, 2009. (courtesy Maureen Paley, London)
Fantasiens arkitekt
[Interview] Den britiske fotokunstner Anne Hardy genforhandler og forstyrrer ideen om den afsluttede arkitektur. Læs mere
LÆS OGSÅ
Marcia Resnick: Re-Visions (1978). En del af udstillingen Empire State of Mind i Den Hvide Kødby. (beskåret)
Den personlige by
[Anmeldelse] Copenhagen Photo Festival har allerede understreget, hvorfor den skal være en årlig begivenhed på den danske kunstscene. Læs mere

BILLEDSERIER
Udstillingsview fra Jorn Lab, KunstCentret Silkeborg Bad. Foto: Laura Emilie Schatz-Jakobsen

Jorn set gennem samtidskunstneres øjne

Afrikansk samtidskunst

Vold, magt og tilgivelse

Poetiske studier i krop og objekt

Eken og Behncke i Det Milde Westen

Grafik ala Erik A Frandsen

Besiddelsens betydninger

Det første skud på Møn

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

23. jul: Jobopslag: Redaktionssekretær på KUNSTEN.NU

23. jul: Jobopslag: Salgs- og marketingsmedarbejder på kunsten.nu

21. jul: Open call til Höstsalong på Edsvik Konsthall

19. jul: HEART-udstillinger til udlandet

16. jul: Performancefestival i Aabenraa og Flensborg

11. jul: 12 millioner til museerne

8. jul: Kuratorer for Momentum biennale udvalgt

4. jul: Ny rektor for Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler

3. jul: Open call til SKULPTUR London 2015

3. jul: Kunstnere som kritisk taskforce

1. jul: Kunst på Roskilde Festival

27. jun: Performance i et håndværkertelt i Odense

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Camilla Berner: Composting Units, 2014. (Foto: Matthias Hvass Borello)

Havens (fortrængte) kræfter

Er kunstneren en vagthund?

Afrikansk samtidskunst

Open call til Höstsalong på Edsvik Konsthall

Vold, magt og tilgivelse

Jorn set gennem samtidskunstneres øjne

Poetiske studier i krop og objekt

HEART-udstillinger til udlandet

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Camilla Berner: Composting Units, 2014. (Foto: Matthias Hvass Borello)

Havens (fortrængte) kræfter

Glimt fra dybet

Multifacetteret maleri

Sproget på kanten af sproget

Ekspedition gennem universets historie

Med maskinen i hånden

Godt galt afmarcheret i Odense

Kys, kunst og knogler

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Holdet bag den prisvindende udstilling Café Dolly. Picabia. Schnabel. Willumsen, dog uden den éne prismodtager Christian Vind. (Foto: Rine Flyckt)

Kunstkritikkens pris i Kulturministeriet

Stemmens rørende udsving

Et Kafkask´ livshjul

På indre rejse i Aarhus havn

Kunsten og modtagerne

Køln Kunstmesse er tilbage!

Indspark fra udkanten

Institutionen i transit

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
René Schmidt: Calypso 'n' Grind, 2010, Jesmonite, l:50 cm. Foto: Anders Sune Berg

“Jeg vil gerne være generøs overfor beskueren”

Misforståelsens kunst

"Venskabet er en skabende kraft"

Hvad skaber en dynamisk, levende kunstscene?

Hvordan bliver kunsten til?

DIAS – en kunsthal for digital frihed

"De studerende har medindflydelse og ansvar"

Kunstneratelieret til debat

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Kunsthal Nord
Kunsthøjskolen på Ærø
Statens Værksteder for Kunst
Krabbesholm
Kunsthøjskolen i Holbæk
Frederikshavn Kunstmuseum
Rønnebæksholm
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret