HEART  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Konkurrencer
spacer
Kunstguide
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Cph Art Week 2015
Cph Art Week 2015
For tredje år i træk folder den københavnske kunstscene sig ud, når Copenhagen Art Week sætter billedkunsten på dagsordenen med et program fyldt med udstillinger, omvisninger, paneldebatter, performances og fester. Her tager vi dig bag og med ind i kunsten.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Weekend Aarhus 2015
LYDKUNST
Art Herning 2015 / Videokunst
Copenhagen Art Week 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Anne Sofie Madsen - Spring / Summer 2014 - RUNWAY (Pressefoto)
Anne Sofie Madsen - Spring / Summer 2014 - RUNWAY (Pressefoto)
| Del

Hvad kan en aktivist lære af modeugen?

[Reportage] Som en anden aktivist er designeren Anne Sofie Madsen tydeligt bevidst om de politiske udfordringer, hendes arbejde eksisterer igennem, imens hun tager kampen op på alle niveauer i hendes kollektion.

Af Peter Voss-Knude

Anne Sofie Madsen opererer gennem hendes arbejde med beklædning inden for et udvidet felt, som i grove træk kan defineres som magtundersøgelser. Hendes udsagn skiftes ikke ud, som vanligt i de sæsonprægede shows, men udvides og varieres gennem hver kollektion. Hendes for nyligt overståede show i den gamle magtcentral, Københavns Rådhus, cirkulerede omkring en krop, der var i konflikt mellem det at være et våben og et menneske. Våbenet er det, der er konstrueret til at gøre skade, mens mennesket er kroppen der kun eksisterer i fællesskab med andre mennesker.

Anne Sofie Madsen - Spring / Summer 2014 - RUNWAY (Pressefoto)
Anne Sofie Madsen - Spring / Summer 2014 - RUNWAY (Pressefoto)
Konflikten var tydelig i materialevalget, der igen og igen hyldede den gennemsigtige beklædningsgenstand, som danner grundlag for de rustning-inspirerede plader, Anne Sofie Madsen betænksomt placerer på de mest sårbare steder på kroppen.

Hvordan påvirkes omverdenen, når den ser en krop, der gennem gotiske fabuleringer omformes til en figur, til en ide?

Udfordring
Et bud kunne være, at beskueren af dette tøj på gaden tvinges ud af definerede tankemønstre omkring køn, seksualitet og skam. Der bliver skabt en øjeblikkets fiktion, hvis fortælling er pålagt beskueren selv.

Som ornamenterede kanoner, der igennem deres udsmykning præsenterer et objekt som smiler til menneskets destruktive tendenser, flirtede Anne Sofie Madsens værker med en kompleks virkelighed, hvor destruktive strømninger var lige så smukke som grumme.

Associationen til superhelte, der som deres lod i livet er dømt til konstant at kæmpe mod ondskab, blev gentaget gennem hver model, der vredt trampede ned ad rampen i armeringer, ammunition og med androgyne ansigter.

Anne Sofie Madsen - Spring / Summer 2014 - RUNWAY (Pressefoto)Anne Sofie Madsen - Spring / Summer 2014 - RUNWAY (Pressefoto)

Som i de fleste mørke fiktioner kan kampene aldrig vindes, da modstanderen ikke kan identificeres som en størrelse udenfor bekæmperens egen krop og sind. Anne Sofie Madsens armé er splittet.

Det land vi tror på
Magtkampene, der blev præsenteret på Rådhuset, var en afspejling af den fragmenterede verden, de er skabt i:

Et land, der fører krig, men nægter at indrømme det over for sig selv og skabe bevidsthed omkring det.

Et land, der i normaliseringens navn tillader udryddelse af fostre med Downs syndrom med det argument, at kun 12-tals-borgere fortjener at leve.

Et land, hvor den amerikansk importerede politiske gøglerskole ”Spin” umuliggør vores politisk bevidste sjæle til at tage et standpunkt.

Et land, der kun synes forenet om én ting, nemlig viljen til at udslette de fælles skabte socialistiske værdier, der gjorde, at tidligere generationer skabte det smukke land, vi tror, vi lever i.

Anne Sofie Madsen - Spring / Summer 2014 - RUNWAY (Pressefoto)
Anne Sofie Madsen - Spring / Summer 2014 - RUNWAY (Pressefoto)
Sårbar og stærk
Konflikten hos de af- og beklædte modeller gemmer på et ønske om at være sårbar og stærk på en og samme tid.

Sårbar fordi Anne Sofie Madsen er bevidst om de politiske udfordringer, hendes arbejde eksisterer igennem, stærk fordi der er kampe på alle niveauer af hendes kollektion.

Den fundamentale kamp omkring kønnet som det, der definerer, hvem vi er, er i centrum.

De stærke, tynde piger synes gennem showets rustninger parate til at gå i krig.

I alle fald bliver de det, hvis de går en tur ned af Strøget i dette tøj.

Den æstetiske kamp om at turde stå ved sin ekspressivitet gælder for både designeren og for aktivisten.

Aktivistens værktøj kræver i øjeblikke at overskride janteloven, forlade naturskoven og blive grov i hendes og hans kampe for social retfærdighed. Ligesom Anne Sofie Madsens marathon-forberedelser hvis mulige effekt på øjeblikke er overstået, bliver aktivistens arbejde båret af fart og styrke.

Anne Sofie Madsen - Spring / Summer 2014 - RUNWAY (Pressefoto)Anne Sofie Madsen - Spring / Summer 2014 - RUNWAY (Pressefoto)

Uvisheden om sammenhængen mellem handlingens funktion og den ønskede intention præger begge genrer. Vreden, tvivlen og håbet driver de diametralt ens maskiner. Med ønsket om fri eksistens uden fordomme, kategorier og tvangsindlæggelser kæmpes der, i små fraktioner, de usynlige kampe, der skaber en politisk bevidsthed, der senere kan manifestere sig som samfundsmæssig forandring.

Anne Sofie Madsen - Spring / Summer 2014 - RUNWAY (Pressefoto)
Anne Sofie Madsen - Spring / Summer 2014 - RUNWAY (Pressefoto)
Vi – de politisk skyldige
På forunderlig vis stod Anne Sofie Madsens show som en aktivistisk handling. Men spørgsmålene om at indgå i en kommerciel branche må selvfølgelig trænge sig på, hvis en aktivist mener, hvad jeg gør. Min ambition er, som Anne Sofie Madsen, at udvide tankeapparatet, når der bliver diskuteret, hvor og hvordan der kan ændres.

Tøj og kunst er afhængig af produktion og formidling. Disse kan være af mere eller mindre fair karakter, men vigtigheden af dem må aldrig afskrives med det argument, at der er økonomiske interesser i spil. Vi alle er dybt indviklede i økonomiske sfærer, men besidder dog endnu en mulighed for at ændre dem. Vi er alle del af en krigsførende nation, men kan kræve ansvar og tydelighed. Vi kan være frie og bevidste, men ikke politisk uskyldige.


Fakta:

Peter Voss-Knude er billedkunstner og en del af aktivistgruppen VOINA

Se mere om Copenhagen Fashion Week og se video fra Anne Sofie Madsens show her.



Annonce:
Alt_cph 2015

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Lilith Performance Studio
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Festival

Titel: Copenhagen Fashion Week

Medvirkende:
Anne Sofie Madsen

Start: 07/08/2013

Slut: 09/08/2013

Sted:
Københavns rådhus
Rådhuspladsen 1
1550 København V

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

RELATEREDE LINKS
spacer
www.annesofiemadsen.com
LÆS OGSÅ
Bird Kite Necks, 2012-2013. Foto: Torben Strøyer
Ugens Kunstner - Henrik Vibskov
[Ugens Kunstner] Henrik Vibskov er uddannet på Men’s Wear linjen på Central Saint Martins, men arbejder i dag indenfor en bred vifte af æstetiske kategorier og har altid haft musikken tæt inde på livet i sine kollektioner og shows. Læs mere
LÆS OGSÅ
OCCF#1, Maiken Bent, 2012. Pressefoto Gl. Holtegaard.
Usikker catwalk med fine kreationer
[Anmeldelse] Glimrende værker af international klasse giver ikke per automatik gode udstillinger. Dét er Out of Fashion på Gl. Holtegaard desværre et eksempel på. Læs mere
LÆS OGSÅ
Still fra kortfilmen The Interview, der udfolder The Knife's manifest bag duoens senste album Shaking the Habitual.
En skærpet kniv
[Anmeldelse] The Knife er ikke et almindeligt musikalsk projekt, men et pink snit gennem hjernebarken, et højlydt og kritisk kunstprojekt. Shaking the Habitual, understreger dette til fulde. Læs mere
LÆS OGSÅ
Lifestraw, et prisvindende design fra 2005 af Vestergard Frandsen. (Foto fra Vestergaard-frandsen.com)
Designløsninger
[Klumme] Vi må forstå, at vores tid kræver løsninger på problemer, ikke skønhed, og at produkter ikke længere formes med hænderne, men af information. Læs mere
LÆS OGSÅ
Good Bones. Fra Udstillingsplakaten.
Good Bones: de unges censurerede vinterudstilling
[Nyhed] Studerende fra landets kreative uddannelser står bag ny censureret udstilling for unge. Åbning onsdag 13. februar i Rådhushallen i København. Læs mere
LÆS OGSÅ
Foto fra messens åbning d. 29. august, hvor kunstneren Sophie Dupont fremførte Abstract Performance, Cutting Paper 2012. (Foto: Maria Holm-Jacobsen)
Alt_Cph 2012
[Billedserie] Den alternative kunstmesse Alt_Cph, som i år havde titlen Enter Construction, bød på samtidskunst i Fabrikken for Kunst og Designs lokaler på Amager. Læs mere

BILLEDSERIER
København var mange steder klædt i Cph Art Weeks røde farve. Her er vi i Nyhavn ved anløbspladsen, hvorfra de populære kunstneriske bådture sejlede. Foto: Carsten Nordholt

Cph Art Week '15 takker af

Relationen mellem kroppen og landskabet

Med samtidskunsten i fængsel

Så sejler Cph Art Week!

Ind og ud af fokus med Astrid Kruse Jensen

Kvinder i kunstnerisk kvartet

Winckelmann trækker tråde

Billedkunstnere på vej... på Kunsthal NORD

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

1. sep: Performancefestival for de små

1. sep: Workshop: Hvordan kan vi forsat bo på en beskadiget planet?

31. aug: Skulpturlandsby i Selde

27. aug: Fotogallerierne slår dørene op

21. aug: Metropolis-værk fjernes pga. forbud

19. aug: Bar' for de høje

19. aug: Kinesiske kontraster kommer til Ørestaden

18. aug: Kunsten kører med bus

14. aug: Samtidskunst på toilettet

9. aug: Kunstakademiet rykker i fængsel

7. aug: Drengen der aldrig flytter hjemmefra

3. aug: Michael Thouber bliver ny direktør på Kunsthal Charlottenborg

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Emmanuelle Lainé: Le plaisir dans la confusion des frontières sur Trust, 2015 fra Gl Strand. (Foto: Martin Kurt Haglund)

TRUST – svær gang på fem ben

Kunst i den Antropocæne tidsalder

Opmærksomhedsfrekvenser

En bajer med chefen

Cph Art Week '15 takker af

De små frie rum i København

Ugens kunstnere - AVPD

Alt_Cph og det komplekse fællesskab

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Robert Kjær Clausen, Steffen Jørgensen og Allan Nicolaisen: Sirens, 2015 (Still fra videoværket)

Nye muskler under lædervesten

TRUST – svær gang på fem ben

Tingene tager stille magten i magikerens hule

Der er ikke en rød tråd, det er et fletværk

CHART er blevet voksen

Tag de urbane vandresko på

”Som jeg kan”

Fra kompost til komposition

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
København gemmer på flere kreative åndehuller, hvor kunsten får lov at spire uden indgreb og kommercielle hensyn. Projektrumsdagen under Cph Art Week introducerede til en god håndfuld af dem; her til brunch i Astrid Noacks Atelier.Foto: M.K. Hagelund

De små frie rum i København

App-kunst og digital performance

Sprog, samtidighed og socialitet – talks på CHART

Ny kunst udsmykker Aarhus

Skrald-performance i Aabenraas gader

LYDKUNST #7: LJUDSKOLAN – Kommuner lyder

LYDKUNST #6: It is what it is...

Land Art-festival i Nordjyllands vilde natur

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
Installationsview, Tove Storch: Untitled (blå, blå), Galleri Nils Stærk, 2011. (Foto: Anders Sune Berg)

Opmærksomhedsfrekvenser

Samarbejdets kunstneriske merværdi

Martin Bigum i og uden for samtiden

Det københavnske momentum

Lækre mursten, vægge, et hegn og en lukket dør

At skabe og forbinde kunsthåndværk og design

Klangen af et fotografi

Pillede rejer på tisselagen

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Boesner
Bornholms Højskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Grafik Galleriet
Galleri Image
Kunsthøjskolen i Holbæk
Krabbesholm Højskole
Aarhus Kunstskole
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret