Kunsthal Charlottenborg  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Forside
spacer
Konkurrencer
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Kunstguide
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Copenhagen Art Week 2014
Copenhagen Art Week 2014
For anden gang afholdes Copenhagen Art Week 29. august til 7. september. Et omfattende program, der sætter kunsten i fokus med messer, udstillinger, talks, guidede ture og fester. Her kan du blive opdateret og inspireret.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Et ornament? Nej, en aftegning af radium-atomets bevægelsesbaner. Illustration fra Hvad er et Ornament? af Asger Jorn (1948).
Et ornament? Nej, en aftegning af radium-atomets bevægelsesbaner. Illustration fra Hvad er et Ornament? af Asger Jorn (1948).
| Del

Vindens og blodets ornamentik

[Klumme] Asger Jorns tænkning kan udgøre et vægtigt bidrag til de mest aktuelle kunstneriske og filosofiske diskussioner. Men det kan kun ske hvis forståelsen af Jorn bryder ud af sin én-dimensionalitet og endelig åbner sig op for hele værkets spændvidde og kompleksitet.

Af Ferdinand Ahm Krag

I år ville Asger Jorn være fyldt 100 år. Fejringen er allerede igang med udstillinger og arrangementer her og dér og allevegne. Fra stort anlagte museumsudstillinger på Louisiana, Museum Jorn og på Statens Museum for Kunst til mindre arrangementer på eksempelvis Bureau Publik. Og måske er tiden endelig moden til en helt igennem åben og helhedsorienteret reception af Asger Jorns på alle måder monstrøse værk?

Jorns produktion af malerier, grafik, artikler, bøger og keramiske arbejder samler sig aldrig til en afsluttet helhed. Der er snarere tale om et vildt forgrenet netværk; en kunstnerisk og intellektuel superstruktur, der åbner et kolossalt territorium, men som også er fuld af åbne ender og hvide pletter alle vegne på landkortet.

Jorn i to dimensioner
Receptionen af Jorn har ofte stillet sig tilfreds med blot at fremvise en stikling af dette vildtvoksende værk. Cobra-maleren og levemanden Asger Jorn er således blevet fejret som en ekspressiv romantisk helt, hvorved man har fortrængt den frådende situationist Asger Jorn. Og omvendt selvfølgelig.

Når receptionen udelukkende fremhæver den kritiske, vandaliserende og samfundsengagerede Asger Jorn, der raser mod kapitalisme og imperialisme, så skaber det ligeledes et forenklet og ubalanceret billede. Man har således skåret en række forskellige Jorn'er ud af det samlede værk. Og derved har man bidraget til at reproducere nogle i grunden trivielle modsætninger, som kunstneren selv givetvis ville opfatte som overflødige og kontra-produktive.

En ny dimension?
Jorn så ingen problemer i at arbejde analytisk og videnskabeligt om morgenen og intuitivt og ekspressivt om aftnen, frådende kritisk det ene øjeblik og æstetisk drømmende det næste.

Det er nok fejlagtigt at opfatte Asger Jorn som holist, men han var mere end almindeligt optaget af helheder, sammenhænge og systemer. Fra det mindste til det største, fra atomfysik til politisk organisering, fra planternes vækst til arkitekturens grundlagsproblemer; der må være noget, der binder det hele sammen. Men hvad?

I en tekst fra 1948 med titlen 'Hvad er et ornament?' peger Jorn på ornamentet som den 'figur', der binder, oversætter og medierer imellem forskellige felter og tilstandsformer. Og det er her Jorn har en række interessante ting at sige samtidskunsten og dens aktuelle omfavnelse af diverse 'materialitets-diskurser ('new materialism', 'object oriented ontology', 'speculative realism', Actor-Network theory m.m.).

En abstrakt tegning? Nej, en grafisk fremstilling af pendulsvingninger. Illustration fra <i>Hvad er et Ornament?</i> af Asger Jorn (1948)
En abstrakt tegning? Nej, en grafisk fremstilling af pendulsvingninger. Illustration fra Hvad er et Ornament? af Asger Jorn (1948)
Hvad er et ornament?
I teksten fra 1948 indgår en række illustrationer, der må ses som en vigtig del af selve tekstens ræsonnement og argumentation.

Illustrationerne er hentet fra botanik, lægevidenskab, atomfysik, kunst, antropologi, metereologi m.m. Vi ser et tværsnit af en muskel sat op overfor en plantegning af en middelalderby.

Vi ser en padderokke overfor en minaret og en tidsel overfor et stykke gotisk ornamentik, vi ser atommodellen og pendulmønstre. Og vi forstår ligheden i stoffets organisation fra det ene til det andet. Under billederne har Jorn forfattet nogle korte kommentarer. Eksempelvis:

VINDENS ORNAMENTIK aftegnet på et meteorologisk kort.

BLODETS ORNAMENTIK aftegnet på et skema over blodets kredsløb.

Geometri og nydelse
Disse meget forskellige illustrationer står for Jorn som et argument for, at "i materiens allermindste grundelementer eksisterer ornamentet som en objektiv realitet og danner grundlaget for menneskets subjektive glæde ved ornamentikken, der ikke er andet end stoffets grammatik, materiens geometri."

Jorn skriver videre om ornamentet:

"Alt, hvad der lever, bevæger sig, og alt, hvad der bevæger sig former sine arabesker i tid og rum. Disse arabesker lever og hviler i sig selv, og griber samtidig ind i andre arabesker, der igen er dele af endnu større bevægelser, der igen indgaar i alt det vi kalder stoffet eller materien, og hvorom vi kun ved, at det er et utal af bevægelser af arabesker lige fra atomets og molekylernes sindrige systemer til klodernes bevægelser i rummet omkring solsystemernes usynlige kærner."

Den naturlige kunst
For Jorn er et ornament altså på ingen måde blot et stykke pynt. Det er derimod en objektiv realitet, der findes i materien selv, og som finder et subjektivt udtryk i og med den naturlige kunst.

Jorns begreb om 'det naturlige' er nok en af de mest problematiske ting i hans tænkning. Den naturlige kunst er for Jorn simpelthen den kunst, der er i overensstemmelse med materialets egen natur. Man kan vælge at problematisere denne tanke på en produktiv og nutidig måde i et forsøg på at fortsætte og udvide Jorns tænkning.

Jorn skriver at "mennesket vil altid vedblive at være et stykke natur. Derfor maa hans udtryk også være i overensstemmelse med naturens og materiens udtryk."

Menneske eller instrument?
Men hvad sker der når materialet og materialiteten helt igennem ændrer natur? Det u-naturlige identificerer Jorn som dét, der afskærer vores forbindelse til materiens eksistens og bevægelser. Som eksempler herpå nævner Jorn den moderne infrastruktur, funktionalismens fejlslagne projekt og den kapitalistiske produktionsform. Ironisk nok afsætter sidstnævnte – den kapitalistiske produktionsform – et så stort materielt aftryk på planeten, at det samlet set har produceret en ny geologisk epoke.

Den kapitalistiske produktionsform har antaget dimensioner, hvor den er blevet en geologisk kraft og den menneskelige civilisation er dermed smeltet helt og aldeles sammen med geo- og naturhistorien, men på en komplet uforudset og kaotisk måde. Dette kalder på fortsat at udvikle og synliggøre en 'planetarisk' tænkning og endda en art 'planetarisk' politik, der er baseret på en materialistisk tænkning.

Hvis vi ønsker at denne tænkning ikke blot skal have et administrativt, instrumentelt og techno-fascistisk ansigt, men derimod et menneskeligt ansigt, ja, så er Asger Jorns kunst og tænkning fortsat et eminent sted at udvikle fra.


Fakta:

Klummen er udtryk for skribentens personlige holdninger og dagsordener

Høre mere om klummens emne når Statens museum for Kunst inviterer til Artist Talk den 22. marts kl 11-12.30 mellem kurator Hilde de Bruijn (NL) og skribenten, kunstner Ferdinand Ahm Krag. Læs mere

Læs mere om Statens Museum for Kunsts kommende udstilling: Asger Jorn – Rastløs Rebel


Artiklens illustrationer er fra teksten Hvad er et Ornament? fra 1948, udgivet i tidsskriftet 'Dansk Kunsthåndværk' - et udgivelse, der ikke længere eksisterer.

Sidste år blev teksten oversat til engelsk og genudgivet i antologien Fraternité Avant Tout: Asger Jorn's Writings on Art and Architecture, 1938-1957

Læs mere om Asger Jorns kapitalkritik her.



Annonce:
Brandts

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Lilith Performance Studio
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: Asger Jorn – Rastløs Rebel

Medvirkende:
Asger Jorn

Start: 28/02/2014

Slut: 15/06/2014

Sted:
Statens Museum for Kunst
Sølvgade 48-50
1307 København K
3374 8494

Tirs-søn 10-17
Ons 10-20
Man lukket

www.smk.dk

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

RELATEREDE LINKS
spacer
Læs mere om Statens Museum for Kunsts kommende udstilling: Asger Jorn – Rastløs Rebel
FOKUS: Ugens klumme
Ugens klumme
Hver uge bringer vores klummeskribenter skarpe skud til kunstverdenen. Læs klummer af blandt andre Ferdinand Ahm Krag, Line Rosenvinge, Jesper Rasmussen og Torben Sangild.

Klik her

LÆS OGSÅ
Tacita Dean: The Russian Ending. Beautiful Sheffield, 2001. (Courtesy the artist, Niels Borch Jensen Editions, Frith Street Gallery, London & Marian Goodman Gallery, New York/Paris.
En postmoderne Antigone
[Anmeldelse] De store fortællinger er opløst på Statens Museum for Kunst, men det bliver de ikke mindre betydningsfulde af. Slet ikke, når man bliver ledt af Tacita Deans hånd. Læs mere
LÆS OGSÅ
Installation shot Jorn & Pollock Revolutionære veje Louisiana Museum of Modern Art. (Foto: Brøndum & Co/Poul Buchard).
Spontant maleri og det der ligner
[Anmeldelse] Udstillingen Jorn & Pollock – Revolutionære veje er kunsthistorisk grundig og præcis i sin undersøgelse af Jorn og Pollocks eksperimenter, men den egentlige revolution gemmer sig i kataloget. Læs mere
LÆS OGSÅ
James Ensor: Masques regardant une tortue [Masker ser på en skildpadde], 1894, olie på lærred, 22 x 37 cm, The Franck Deceuninck Collection. Pressefoto.
Sarkasmens maler
[Baggrund] James Ensor fremstillede den moderne verden som en maskerade eller et absurd teater, hvor idioterne havde indtaget scenen. Læs mere
LÆS OGSÅ
Asger Jorn: Besærkerne er iblandt os (Udsnit).© Donation Jorn, Silkeborg
Jorn og skovsøen
[Baggrund] Udstillingen Hvad skovsøen gemte viser Asger Jorns såkaldte modifikationer i parløb med Per Kirkebys overmalinger. Læs mere
LÆS OGSÅ
Asger Jorn: Im Anfang war das Bild, (udsnit) 1965, 200 x 300 cm. Foto SMK
Efter Cobra, før Stalingrad
[Anmeldelse] Jorn International på Aros viser, at der stadig er ualmindeligt meget saft og kraft og ikke mindst farve i den gamle malermesters malerier. Læs mere
LÆS OGSÅ
Museumsdirektør Jacob Thage. Foto: Ole Bak Jakobsen
Asger Jorn forever - tak for kaffe!
[Interview] KUNSTEN.NU har talt med museumsdirektør Jacob Thage om Asger Jorns stadige aktualitet. Læs mere
LÆS OGSÅ
Vue over jernaflejringens abstraktion og glasmontre med leporello-bøger. Foto: Pernille Bøttcher.
Christian Vinds Asger Jorn
[Anmeldelse] Christian Vind går i dialog med Asger Jorn i en samtidsaktuel udstilling Læs mere

BILLEDSERIER
Cooper and Gorfer: The Herder, 2014. Pressefoto.

Arktisk hot

Hvass&Hannibal på Kunstpakhuset

Unge kunstnere genopdager Koldinghus

En oppustet bil og skulpturer af pølser

Lars Morell og Rune Elgaards epiloger på KANT

Heine Kjærgaard Klausens collager på SPECTA

Popstjerner som moderne feminister på LARMgalleri

Keramisk kunst af international kaliber på Copenhagen Ceramics

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

27. nov: Livlige læsehjørner med kunstnere og forfattere

27. nov: Se kunstværk blive skabt i byrummet

25. nov: Mette Winkelmann modtager Søndergaards mindelegat

25. nov: 9 mio. kr. til nye aktiviteter på danske museer

24. nov: Politisk flertal for graffitivægge i København

21. nov: Nedlagt operationsgang forvandles til udstillingsrum

21. nov: Horsens Kunstmuseum fylder 30

18. nov: Open Call på Kunsthal Aarhus

17. nov: Kunstakademiet inviterer til årboglancering

16. nov: Det Jyske Kunstakademi fejrer 50 års jubilæum

15. nov: Nyt galleri åbner i Kødbyen

11. nov: Hornsleth på film og bog

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Installationsview, Branding as Branding – the Making of SUPERFLEX, en af de otte udstillinger af og om danske SUPERFLEX. (Foto: Anders Sune Berg)

SUPEREXHIBITION

"Han er Hitler" – om grænseoverskridende børnekunst

Ugens kunstner - Emil Salto

På inspirationstur i Dr. Topics rarietetskabinet

Løb kunstkritikken i gang

Fotofestival i Kina

Et kærligt skub på tre millioner

Nedlagt operationsgang forvandles til udstillingsrum

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Nein! Eleven (detalje), Jake and Dinos Chapman, 2012/2013. Foto: Pressefoto.

Som at finde regnbuen i en brækpøl

Svend Wiig Hansen - hudløs gigant

Vellykket præsentation af engelsk performance-legende til hest

Store bogstaver i et tomt rum

Havets mange udtryk

Kunstnerduo med særlig stil

Græsset er grønt i vellykket portugisisk-østrigsk-dansk møde

Lukkede malerier

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Publikum ved Creative Time Summit 2014 i Stockholm. Foto: Amy Helene Johansson.

Kunst for social retfærdighed

”Vi er hele tiden det, vi er nu”

Dokumentarfilm som kunstform på CPH:DOX

Kunstindgreb i Næstved

Med kunst mod udviklingen

Den lange vej til udsmykningsopgaven

Jorden under Sønderholm

Tilstandsrapport fra Skovsnogen

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
Mette Marcus. Foto: Kristian Handberg.

Et kærligt skub på tre millioner

Havnefest i kunstmetropolen

Signa inviterer publikum ind i fiktionen

Søren Martinsens landskaber på plejehjem

Set med hudfarvede øjne

Lea Porsagers tankeformer

“Jeg har aldrig gjort det….”

Kropsspor

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Aarhus Kunstskole
Krabbesholm Højskole
SMK / Tiger
Kunsthøjskolen på Ærø
Danske Malermestre
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret