TRUST  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Konkurrencer
spacer
Kunstguide
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Cph Art Week 2015
Cph Art Week 2015
For tredje år i træk folder den københavnske kunstscene sig ud, når Copenhagen Art Week sætter billedkunsten på dagsordenen med et program fyldt med udstillinger, omvisninger, paneldebatter, performances og fester. Her tager vi dig bag og med ind i kunsten.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Weekend Aarhus 2015
LYDKUNST
Art Herning 2015 / Videokunst
Copenhagen Art Week 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Ann Lislegaard sanselige og flertydige tilgang til verden er nu statsstøttet for livstid. (portræt)
Ann Lislegaard sanselige og flertydige tilgang til verden er nu statsstøttet for livstid. (portræt)
| Del

Ann Lislegaard og den komplekse verden

[Portræt] Kunstneren Ann Lislegaard arbejder i sine værker med, hvordan vi oplever og sanser verden og dens konstruktioner. Statens Kunstfond kalder hende dansk kunsts væsentligste udøver indenfor nye medier. I år blev hun tildelt den livsvarige ydelse – den fornemmeste kunstnerpension herhjemme.

Af Marie Norman Nyeng

Og det er netop en kombinationen af ret abstrakt kunst med nye medier, som er kendetegnende for Ann Lislegaards installationer.

Ann Lislegaard lefler ikke for sit publikum med let tilgængelighed. Hendes installationer er selvstændige små universer, hvor antydningens kunst er i højsædet.

Hun spiller på referencer og har især gjort brug af sin store fascination af science fiction-genren.

Science fiction bukket i neon
Lislegaard bruger ikke blot science fiction som rekvisit, men lader også hele mystikken fra genren og dens symbolsprog blive en del af hendes installationer.

I 2009 tog hun den fulde konsekvens af sin flirten med science fiction- genren og kaldte simpelthen et værk Science Fiction og bukkede ordene i neon.

Ann Lislegaard: <i>Science Fiction_3114</i>, 2009. (Lyd- og lysinstallation). (Foto: Anders Sune Berg)
Ann Lislegaard: Science Fiction_3114, 2009. (Lyd- og lysinstallation). (Foto: Anders Sune Berg)

Neonskiltet ledsagede en lydkollage, hvor Lislegaard satte de helt tunge drenge fra det tyvende århundredes fremtid i stævne. Hun havde manipuleret soundtracks fra klassiske film af Jean Luc Godard, François Truffaut, Andrei Tarkovsky og Luc Bessson.

Andre verdner og ideen om fremtiden
Selv siger Lislegaard: "To ting er i hvert fald centrale for min interesse for science fiction. Det ene er, at man kan generere verdener, som er grundlagt på helt andre præmisser end det, vi er vant til. Det gælder for eksempel Left hand of Darkness (af Ursula K. Le Guin, 1969, red.), hvor kønnet er til forhandling og udskifteligt; mænd er kvinder og kvinder er mænd på skift."

"Hvor ellers kunne noget sådant udspille sig end indenfor science fiction-genren? En anden ting, der interesserer mig, er ideen om fremtiden; forestillingen om noget, der kan komme til at ske, det vi kalder det ukendte."

Ann Lislegaard: Left Hand of Darkness (after Ursula K. Le Guin) 2008, 3D animation, med 3 lyd-loops (det samlede loop er på 45 dage).Ann Lislegaard: Left Hand of Darkness, 2008.

Hammershøi som dansk reference
Og når Lislegaard netop er så optaget af en genre, hvor fremtiden virkelig findes, kan det virke påfaldende, at Statens Kunstfond i deres æresord i forbindelse med Lislegaards indstilling til De Livsvarige Ydelser sammenligner hende med Hammershøi.

Det logiske i sammenligningen skal findes i, at Lislegaards installationer kan ses som interiør, hvor et givent univers bliver skildret, så det opleves som et lukket rum. Selv siger hun:

Ann Lislegaard: <i>Left Hand of Darkness (after Ursula K. Le Guin)</i>, 2008.
Ann Lislegaard: Left Hand of Darkness (after Ursula K. Le Guin), 2008.
"Jeg kan godt forstå, at Hammershøi bliver brugt som en dansk reference, men man kunne også have valgt Chantal Akerman (belgisk videokunstner, red.), som har haft stor betydning for mig."

"Man kunne også sammenligne mine værker med de science fiction-forfattere, som jeg har beskæftiget mig indgående med – eller sprog og feminisme. Så ja, man kan helt sikkert godt sammenligne nogle af mine værker med Hammershøi. Det er bestemt relevant og smigrende – men man kan også læse værkerne ud fra helt andre præmisser."

Nyt værk som bro mellem tidligere og senere værker
For tiden arbejder Ann Lislegaard på animationer, der skal blive til 16 mm film og et lydprojekt. Det kommer til at trække på både hendes tidligere værker og de senere, hvor hun gør brug af video, animationer og lyd.

Hun siger: "Jeg arbejder blandt andet med en operasanger og en tekst fra science fiction-romanen The Female Man (af Joanna Russ, 1975 red.). Det skal blive til et lydprojekt, som måske vil danne bro mellem mine tidligere tekstbaserede værker og de senere mere abstrakte lydkollager."

De fleste kunstneriske praksisser ligner hinanden
Ann Lislegaard ser netop allerede i sine tidligere værker spor af science fiction.

"De fleste kunstneriske praksiser ligner hinanden: en ting følger den næste i en kæde af associationer og ideer. Men måske var det allerede indlejret i mine hypnosetegninger fra 1993. Når jeg kigger tilbage er det påfaldende, hvor meget mange af de scenarier, jeg tegnede i trance, ligner det, jeg har lavet i 3D-animationer ti år senere," forklarer hun.

Ann Lislegaard: <i>Science Fiction_3114</i>, 2009. (Lyd- og lysinstallation).
Ann Lislegaard: Science Fiction_3114, 2009. (Lyd- og lysinstallation).

Udnævnelse til travl professor
I 2004 blev Ann Lislegaard professor på Det Kgl. Danske kunstakademi og hvad har det så betydet for hendes kunstneriske praksis?

"Det har i hvert fald betydet, at jeg har helt vildt travlt hele tiden. Men jeg har nydt at møde de kommende kunstnere. Jeg synes, at jeg har været heldig med de studerende, jeg har haft. De er alle virkelig talentfulde og eksperimenterende."

Stolt over at være del af dansk kunstverden
Ann Lislegaard er i det hele taget stolt over at være en del af den danske kunstverden og meget glad for, at Statens Kunstfond har tildelt hende den livsvarige ydelse. Hun uddyber:

"Der er sket så meget i løbet af de sidste 15 år, hvor mange kunstnere både fra min generation og den yngre har markeret sig stærkt internationalt."

"Det gælder også ældre kunstnere, nogle der måske har været oversete, for eksempel Palle Nielsen, der har en fremtrædende plads på årets Sao Paulo Biennale og Poul Gernes på sidste års Documenta. Og ja, den livsvarige ydelse betyder virkelig meget for mig og forhåbentlig for flere og kommende kunstnere."

Fremtidig ambition om at lave fantastiske værker
Lislegaard fortsætter: "Jeg ved ikke om nogen kan huske det, men regeringen ville nedlægge den livsvarige ydelse. Det fik Bjørn Nørgaard til at skrive, at det var helt fint, hvis Folketingsmedlemmerne samtidig gav afkald på deres pension. Diskussionen stoppede der."

Nu hvor Ann Lislegaard har fået tildelt den meget hædrende "pension" siger hun:

"Min ambition er at lave nogle fantastiske værker og udstillinger i fremtiden. Og så at prøve at holde mig fra Italiensk is. Det er vigtigt. Og løbe hver dag!" 


Fakta:

Ann Lislegaard er født 1962 i Norge.
Hun er uddannet på det Kgl. Danske Kunstakademi 1988-93 og på P.S.1. i New York 1995-96.



Annonce:
Alt_cph 2015

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Lilith Performance Studio
Modtag vores gratis nyhedsbrev
BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

RELATEREDE LINKS
spacer
Ann Lislegaards hjemmeside

Ann Lislegaard på kunstdk.dk

Kortfilm af Chantal Akarman

FOKUS: Statens Kunstfond
Statens Kunstfond
KUNSTEN.NU har fulgt projekter støttet og præmieret af Statens Kunstfonds billedkunstneriske udvalg for at danne et overblik og et grundlag for en debat om fondens praksis.

Klik her

LÆS OGSÅ
Katrine Wiedemann og Bent Sørensen har sammen skabt Hærvejsinstallationen Den hvide skov. Pressefoto
Den hvide skov - en forgængelig forestilling
[Interview] Komponisten Bent Sørensen har sammen med instruktøren og scenografen Katrine Wiedemann skabt fælles installationen Den hvide skov. KUNSTEN.NU har talt med Bent Sørensen. Læs mere
LÆS OGSÅ
Ib Spang Olsen (Foto: Marie Norman Nyeng)
Alt det folk kan være, kan jeg være som tegner
[Interview] Ib Spang Olsen, som har arbejdet et helt liv med sin fortællende blyant, modtager i år som 89-årig statens fineste kunsthæder. Læs mere
LÆS OGSÅ
Udstillingsview fra Scene, 1994, på Esbjerg Kunstmuseum , hvor manipulerede og rådnende svinekroppe og blod udgjorde materialerne. (Foto: Esbjerg Kommunes fotografordning).
Kunst skal være utrolig radikalt!
[Interview] Christian Lemmerz er ofte blevet beskrevet som en provokerende kunstner. I år modtager han, hvad han selv kalder, et sødt skulderklap fra Statens Kunstfond. Læs mere
LÆS OGSÅ
Jørgen Carlo Larsen (Foto: Marie Norman Nyeng)
Ombygninger på finansloven
[Portræt] Billedkunstner Jørgen Carlo Larsen modtog i år Statens fornemmeste hæder. KUNSTEN.NU bringer her et portræt af kunstneren, der søger kontakten med virkeligheden. Læs mere
LÆS OGSÅ
Still fra makro-film Cutter, Foto: Pressefoto (beskåret)
Noget for øjne og ører
[Anmeldelse] Jérôme Fino viser, hvordan billede og lyd harmonisk og kontrastfyldt kan fungere sammen. Læs mere
LÆS OGSÅ
Frode Gundorf Nielsen: Rumklang. Foto: William de Feuth Michaelsen
Lydens visualitet
[Anmeldelse] Lydens natur, stilhed og tværæstetikkens muligheder er vigtige emner på Sound Made Visible. Læs mere
LÆS OGSÅ
Jacob Kirkegaard i Omans ørken Foto: Jacob Kirkegaard
I en verden af hemmelige lyde
[Interview] Hvordan udvikler Jacob Kirkegaard sine lydværker? Hvor søger han inspiration? KUNSTEN.NU har besøgt lydkunstneren i Berlin. Læs mere
LÆS OGSÅ
Zoe Leonard: Red & White Restaurant, udsnit. Foto: SMK Foto
Når virkeligheden gøres usikker
[Anmeldelse] Den syrede kæmpeudstilling Reality Check imponerer på Statens Museum for Kunst. Læs mere

BILLEDSERIER
Secret Hotel's Summer Lab 2015. Foto: Pressefoto

Relationen mellem kroppen og landskabet

Med samtidskunsten i fængsel

Så sejler Cph Art Week!

Ind og ud af fokus med Astrid Kruse Jensen

Kvinder i kunstnerisk kvartet

Winckelmann trækker tråde

Billedkunstnere på vej... på Kunsthal NORD

Satan i gatan

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

31. aug: Skulpturlandsby i Selde

27. aug: Fotogallerierne slår dørene op

21. aug: Metropolis-værk fjernes pga. forbud

19. aug: Bar' for de høje

19. aug: Kinesiske kontraster kommer til Ørestaden

18. aug: Kunsten kører med bus

14. aug: Samtidskunst på toilettet

9. aug: Kunstakademiet rykker i fængsel

7. aug: Drengen der aldrig flytter hjemmefra

3. aug: Michael Thouber bliver ny direktør på Kunsthal Charlottenborg

1. aug: Ung samtidskunst på Samsø

24. jul: Social kunst til Kærene i Rødovre

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Anish Kapoor: Dirty Corner, 2015 i Versailles. (Foto fra anishkapoor.com)

Balladen om dronningens vagina

CHART er blevet voksen

Martin Bigum i og uden for samtiden

Ny kunst udsmykker Aarhus

Så sejler Cph Art Week!

Ugens kunstner - Sophie Dupont

Der er ikke en rød tråd, det er et fletværk

TRUST – svær gang på fem ben

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Emmanuelle Lainé: Le plaisir dans la confusion des frontières sur Trust, 2015 fra Gl Strand. (Foto: Martin Kurt Haglund)

TRUST – svær gang på fem ben

Tingene tager stille magten i magikerens hule

Der er ikke en rød tråd, det er et fletværk

CHART er blevet voksen

Tag de urbane vandresko på

”Som jeg kan”

Fra kompost til komposition

SELVFED og til salg i konkurrencesamfundet

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
København gemmer på flere kreative åndehuller, hvor kunsten får lov at spire uden indgreb og kommercielle hensyn. Projektrumsdagen under Cph Art Week introducerede til en god håndfuld af dem; her til brunch i Astrid Noacks Atelier.Foto: M.K. Hagelund

De små frie rum i København

App-kunst og digital performance

Sprog, samtidighed og socialitet – talks på CHART

Ny kunst udsmykker Aarhus

Skrald-performance i Aabenraas gader

LYDKUNST #7: LJUDSKOLAN – Kommuner lyder

LYDKUNST #6: It is what it is...

Land Art-festival i Nordjyllands vilde natur

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
We Are The Painters, still fra videoværket: Paint for Hochwechsel, 2010

Samarbejdets kunstneriske merværdi

Martin Bigum i og uden for samtiden

Det københavnske momentum

Lækre mursten, vægge, et hegn og en lukket dør

At skabe og forbinde kunsthåndværk og design

Klangen af et fotografi

Pillede rejer på tisselagen

Blottede banaliteter

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Kunsthøjskolen i Holbæk
Boesner
Kunsthøjskolen på Ærø
Krabbesholm Højskole
Bornholms Højskole
Grafik Galleriet
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret