Randers Kunstmuseum  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Forside
spacer
Konkurrencer
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Kunstguide
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Art Weekend Aarhus 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Art Weekend Aarhus giver et dybere indblik i, hvad der sker bag linjerne på den aarhusianske kunstscene. I år er overskriften The making.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Free Art and Technology Labs seneste projekt: en Obama-maske med Google Glasses. (fra www.fffff.at)
Free Art and Technology Labs seneste projekt: en Obama-maske med Google Glasses. (fra www.fffff.at)
| Del

Teknologien og magten

[Interview] Teknologi er i dag mere end nogensinde et spørgsmål om magt, der driver udvikiklinger og kampe, der præger vores liv og den fremtid, vi skal have med hinanden. Kampe, der nu for alvor også udspilles i kunstfeltet.

Af Matthias Hvass Borello

NSA-skandalen i USA berører os alle og er et godt eksempel på, hvad der foregår i cyberspace, som det hed engang. De teknologiske materialer og platforme vi anvender i vores hverdag er fyldt med magt, og iøvrigt sjældent vores egen.

Men kreative hjerner i kunstfeltet har lige siden halvfemserne udviklet kunstpraksisser, der dykker lukt ned i de mekanismer, koder og materialer det hele handler om. Der er blevet udviklet utallige godartede computer-vira, hacking-manualer, open source-programmer og interaktive platforme og værker, hvor temaer som overvågning, sociale medier, borgerrettigheder, virtuelle identiteter, monopoler udfordres, og hvor det globale ophæves. Man skal blot trykke ENTER.

Den moderne teknologi
Og der er en vis naturlighed i at teknologien har fået en ny hovedrolle i nutidens kunstfelt:

"Kunstnere har altid interesseret sig i forandringer i samfundet. Derfor har de helt naturligt også interesseret sig for den moderne teknologi siden det forrige århundredeskifte," understreger Jacob Lillemose, der er kurator og har lavet en Ph.D-afhandling ved Københavns Universitet om 'softwarekunst' under titlen Art as information tool - critical engagements in contemporary software culture med fokus på kunstpraksisser, der har anvendt software som værktøj siden midten af 1990erne.

Googles magtfulde position, gør søgemaskinen til et yndet emne blandt tekno-kunstens aktører. (fra F.A.T. Labs hjemmeside)
Googles magtfulde position, gør søgemaskinen til et yndet emne blandt tekno-kunstens aktører. (fra F.A.T. Labs hjemmeside)
Se Jacob Lillemoses projekter her

Kunstneren Geraldine Juárez er en inkarneret kunstner i dette felt og er en del af F.A.T. Lab (Free Art and Technology Lab), der fungerer som et globalt netværk af aktører, der forsøger at skabe kunstneriske alternativer til computerverdenens monopoler og begrænsede bevægelsesrum.

"The Free Art and Technology (F.A.T.) Lab is an organization dedicated to enriching the public domain through the research and development of creative technologies and media," står der på F.A.T. Labs hjemmeside (www.fffff.at). Selv skriver Juárez:

"I work with technologies and piracies to interact with and reflect on spaces that emerge from the endless tensions between information, property and power."

Besøg F.A.T. Lab her

Samfund og teknologi
Også herhjemme er feltet i fart. En af de særligt aktive grupper er nørrebrobaserede Science Friction, der beskriver deres aktiviteter således:

"We believe that our artist-practitioner-run initiative has the demonstrated potential to engage with sites dedicated to contemporary art and design culture, as well as those representing Do-It-Yourself (DIY) and hacker cultures. Science Friction seeks out authentic and raw ways of curating and working with new materials: technological, digital, critical or otherwise, and fuses these with our focus on making a societal impact in Nørrebro and abroad." Se mere her

Science Frictions aktuelle udstilling viser Stelarcs leg med teknologiens forhold til kroppen. (fra Science Frictions hjemmeside)
Science Frictions aktuelle udstilling viser Stelarcs leg med teknologiens forhold til kroppen. (fra Science Frictions hjemmeside)

Og i følge Jacob Lillemose kan man se denne kunstform, som en helt naturlig del af kunsthistorien:

"Den har forsat avantgardens forsøg på at gøre kunsten tilgængelig og nærværende hinsides de klassiske kunstinstitutionelle rammer. At den har haft den personlige computer og internettet som medier, har i den sammenhæng givet den en ny fordel."

Og spørger man Lillemose, om de nye kritiske dagsordener teknologien har indført i samtidskunsten, lyder svaret:

"Jeg vil snarere sige, at den har videreført eller ligefrem videreudviklet en række kritiske dagsordener i forhold til specifikt teknologisk forhold, fx overvågning, ophavsret og social kontrol generelt."

Oplevelsesøkonomiens dilemma
Men teknologiens indtog som kunstnerisk materiale har været tosidigt.

"Der er vel sagtens to tendenser helt overordnet: Én som yder en form for teknologikritik, og én som dyrker og hylder teknologien. Begge tendenser kan være innovative, men også paranoide og naive," påpeger Lillemose.

ERVAX 2 for 2, Simon Nielsen og Anders Monrad, 2012. Installation under festivalen re-new 2012 (Foto: Jeppe Gade Hvirvelkær)Blast Theory: Rider Spoke, 2010. (pressefoto)

Og træder man ind i på gulvet hos samtidskunstens institutioner, ved biennaler og diverse festivaler optræder teknologien også ofte som et materiale, der fokuserer på et teknologisk forbrug og mere oplevelsesbetonet brugerinddragelse. Man kunne komme med den påstand, at teknologien har været en væsentlig faktor i en oplevelsesøkonomisk udvikling i kunsten. Altså, at teknologien også har bevirket en tivolisering af kunsten.

Den erkendelse er logik for software-kuratoren:
"Selvfølgelig har den det, og det har den gjort fra day one. På nogen måder er det godt, fordi det har givet folk oplevelser med teknologi, som de ellers ikke ville have fået. Omvendt har det også bedøvet folks evne til at spørge kritisk til den teknologiske udvikling. Jeg tror, det er et dilemma som altid vil være en del af vores forhold til teknologi."


Fakta:

Deltag i debatten på Alt_Cph 2013:

DEN TEKNOLOGISKE REVOLUTION/THE TECHNOLOGICAL REVOLUTION
I vor samtid har teknologien indtaget en vigtig rolle som forbindelse til verden, redskab i dagliglivet, platform for selvrealisering og basal administration af livet. Det har gjort teknologien til et udvidet felt i kunsten, hvor flere og flere kunstnere undersøger teknologiens natur, muligheder og begrænsninger. I kunsten bliver dette hverdagsfænomen strukket til det yderste. Men hvad er det, kunsten i realiteten kan med teknologien som afsæt og værktøj, og kan den pege på nye måder at forstå og administrere vores teknologiske liv på?


Lør/Sat 31. aug.: 14.00 - 15.00

PANEL:
Jacob Lillemose (kurator, Ph.D)
Geraldine Juárez (F.A.T. Lab)
Jacob Sikker Remin (Science Friction)
(moderator: Matthias Hvass Borello)

Se dokumentationer af F.A.T. LABs projekter på Alt_Cph 2013:
The Data Klubb
Tele F.A.T
Simple Mechanisms



Annonce:
Refleksioner

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Debat

Titel: Walk & Talk Sessions: Den teknologiske revolution

Medvirkende:
Science Friction
F.A.T. Lab
Jacob Lillemose

Start: 31/08/2013

Sted:
Alt_Cph

Fabrikken For Kunst og Design
Sundholmsvej 46
2300 København S
3254 9424

www.ffkd.dk

EKSTRA INFO
spacer
Debatprogrammet under Alt_Cph 2013 Concoction er arrangeret af KUNSTEN.NU
BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

RELATEREDE LINKS
spacer
www.altcph.dk
LÆS OGSÅ
Kontoret for Kunst i Byens aktuelle udstilling med kunstneren Jesper Åbille i Ballerup Bymidte. (Foto: Gitte Juul)
Kunst – værdifuld viden
[Interview] Modkulturernes bidrag til samfundets udvikling er vigtige fingerpeg om, hvor vi er på vej hen. Men hvordan etableres forbindelsen, der kan føre samtidskunstens vidensproduktion i spil? Læs mere
LÆS OGSÅ
Den alternative kunstscene står som alternativ til hvad? Her er det projektleder, Maria Gry Bregnbak under Alt_Cph 2012.
Et alternativ til ensretningen
[Interview] Idéen om kunsten som et sted udenfor det etablerede er super vigtig for vores samfund, mener Johanne Løgstrup, der til daglig driver det non-kommercielle udstillingssted bureau publik på Vesterbro. Læs mere
LÆS OGSÅ
Marcelina Wellmer Error 404 502 410, 2012. Lydinstallation, der omsætter serverfejl til lyd. (Foto: Marcelina Wellmer)
Mod en kybernetisk sensibilitet
[Anmeldelse] Festivalen for digital kunst, re-new 2012 blev båret igennem af et vedkommende fokus på vores interaktion med teknologien.
Læs mere
LÆS OGSÅ
Den digitale verdens pulserende udtryk. Fra bogens forside.
Drømmer computere om kunst og kritik?
[Anmeldelse] Antologi vil afdække æstetikken bag tasterne i den digitale verdens interfaces. Det foregår dog med spredehagl, der hverken får nedlagt teorien, teknologien eller kunsten. Læs mere
LÆS OGSÅ
Pressefoto: Re-new digital arts festival i Huset i Magstræde, København.
Nørdernes eksperimentarium er åbent for alle!
[Nyhed] Fra d. 18. - 22. maj løber årets Re-new digital arts festival af stablen i Huset Magstræde i København. Læs mere
LÆS OGSÅ
Bidrag til udstillingen af Henrik Svensson. Foto, Virusart.com
Computervirus som kunst
[Nyhed] Symantec arbejder normalt med antivirus. Alligevel står de nu bag Danmarks første kunstudstilling med temaet og titlen VirusArt. Læs mere
LÆS OGSÅ
Netfilmmakers på sidste års alt_cph. Pressefoto/Alt_Cph.
Dem, der er ligeglade på vej til banken
[Baggrund] Alt_Cph præsenterer aktører som eksisterer på ikke-kommercielle præmisser Læs mere

BILLEDSERIER
Udstillingsview fra Jorn Lab, KunstCentret Silkeborg Bad. Foto: Laura Emilie Schatz-Jakobsen

Jorn set gennem samtidskunstneres øjne

Afrikansk samtidskunst

Vold, magt og tilgivelse

Poetiske studier i krop og objekt

Eken og Behncke i Det Milde Westen

Grafik ala Erik A Frandsen

Besiddelsens betydninger

Det første skud på Møn

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

23. jul: Jobopslag: Redaktionssekretær på KUNSTEN.NU

23. jul: Jobopslag: Salgs- og marketingsmedarbejder på kunsten.nu

21. jul: Open call til Höstsalong på Edsvik Konsthall

19. jul: HEART-udstillinger til udlandet

16. jul: Performancefestival i Aabenraa og Flensborg

11. jul: 12 millioner til museerne

8. jul: Kuratorer for Momentum biennale udvalgt

4. jul: Ny rektor for Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler

3. jul: Open call til SKULPTUR London 2015

3. jul: Kunstnere som kritisk taskforce

1. jul: Kunst på Roskilde Festival

27. jun: Performance i et håndværkertelt i Odense

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Fra pressemøde og dialog med Kronprins Frederik under Thierry Geoffroys udstilling Emergency Room Hanoi, 2011. (Pressefoto)

Er kunstneren en vagthund?

Jobopslag: Salgs- og marketingsmedarbejder på kunsten.nu

Jorn set gennem samtidskunstneres øjne

Afrikansk samtidskunst

Open call til Höstsalong på Edsvik Konsthall

Havens (fortrængte) kræfter

HEART-udstillinger til udlandet

Performancefestival i Aabenraa og Flensborg

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Camilla Berner: Composting Units, 2014. (Foto: Matthias Hvass Borello)

Havens (fortrængte) kræfter

Glimt fra dybet

Multifacetteret maleri

Sproget på kanten af sproget

Ekspedition gennem universets historie

Med maskinen i hånden

Godt galt afmarcheret i Odense

Kys, kunst og knogler

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Holdet bag den prisvindende udstilling Café Dolly. Picabia. Schnabel. Willumsen, dog uden den éne prismodtager Christian Vind. (Foto: Rine Flyckt)

Kunstkritikkens pris i Kulturministeriet

Stemmens rørende udsving

Et Kafkask´ livshjul

På indre rejse i Aarhus havn

Kunsten og modtagerne

Køln Kunstmesse er tilbage!

Indspark fra udkanten

Institutionen i transit

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
René Schmidt: Calypso 'n' Grind, 2010, Jesmonite, l:50 cm. Foto: Anders Sune Berg

“Jeg vil gerne være generøs overfor beskueren”

Misforståelsens kunst

"Venskabet er en skabende kraft"

Hvad skaber en dynamisk, levende kunstscene?

Hvordan bliver kunsten til?

DIAS – en kunsthal for digital frihed

"De studerende har medindflydelse og ansvar"

Kunstneratelieret til debat

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Kunsthøjskolen på Ærø
Engelsholm Højskole
Statens Værksteder for Kunst
Kunsthal Nord
Krabbesholm
Kunsthøjskolen i Holbæk
Rønnebæksholm
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret