Louisiana  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Forside
spacer
Konkurrencer
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Kunstguide
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Art Weekend Aarhus 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Art Weekend Aarhus giver et dybere indblik i, hvad der sker bag linjerne på den aarhusianske kunstscene. I år er overskriften The making.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
The Yes Men i scenografien, der danner baggrund for et stort antal aktioner i disse dage. (HQ/Pressefoto)
The Yes Men i scenografien, der danner baggrund for et stort antal aktioner i disse dage. (HQ/Pressefoto)
| Del

Aktivismens strategier for en bedre verden

[Interview] Nogle kunstnere vil ikke blot udfordre vores måder at sanse og reflektere på. En del af de kunstnere, der lige nu er aktive i den klimapolitiske debat, søger en reel effekt af deres aktioner. KUNSTEN.NU mødte nogle af dem.

Af Matthias Hvass Borello

Aktivisme og kunst kan nogen gange være svært adskillelige størrelser. Og selvom Gallery Poulsen normalt er et kommercielt galleri, er der ikke noget til salg i galleriet i disse dage. Tværtimod. The Yes Men udstiller politisk hykleri og Colonel har inviteret internationale kunstnere og aktivister fra hele verden til at deltage. Gallery Poulsen er med en anden term et kunstaktivistisk Head Quarter (HQ som udstillingen hedder).

Man sporer en vis ironisk distance til kunsten blandt den aktivistiske gren af kunsten. (HQ/Pressefoto)
Man sporer en vis ironisk distance til kunsten blandt den aktivistiske gren af kunsten. (HQ/Pressefoto)
Fokus uden for kunsten
Alle arbejder de uden for kunstens rum og vil helst ikke associeres til kunsten. Og det er der selvfølgelig også en form for hykleri i. For kunsten er deres platform, talerstol, det priviligerede sted hvor de taler fra.

Men affejelsen af kunstbegrebet illustrerer på fin vis, hvor fokus ligger for disse kunstnere: Nemlig ikke i kunsten, men i den politiske virkelighed.

Colonel (med det franske borgerlige navn Thierry Geoffroy) forklarer:

"Det typiske ved disse kunstnere er, at de ikke proklamerer sig selv som kunstnere. Det gælder for eksempel The Yes Men (Igor Vamos og Jacque Servin).

I dag kan kunstnere lave suppe, være dj's og så videre, men de her kunstnere laver strategier for at ændre tingenes tilstand. Og det er sådanne kunstnere vi fokuserer på i HQ. Vores mål er jo at starte en revolution," lyder det. Intet mindre.

Colonel på talerstolen i Gallery Poulsen. (HQ/Pressefoto)En af Colonels utallige Critical Runs, hvor aktuelle problematikker bliver diskuteret løbende. (HQ/Pressefoto)

I konfrontation med Goliat
Og der er The Yes Men oplagte gæster. De har mange gange før hacket sig vej til de store medieflader, hvor de har talt på vegne af både mastodonter som DOW Chemicals, som var skyld i utallige forgiftninger og dødsfald i Indien i 1984, WTO (World Trade Organisation) og senest den canadiske delegation ved COP15.

Parade af The Yes Mens <i>Survivaballls</i>, der ifølge dem selv kan rede planetens befolkning fra enhver katastrofe. (HQ/Pressefoto)
Parade af The Yes Mens Survivaballls, der ifølge dem selv kan rede planetens befolkning fra enhver katastrofe. (HQ/Pressefoto)
"Vi konfronterer firmaer og organisationer, som vi ikke nødvendigvis holder af eller er enige med. Vi kalder det 'identitetskorrektion'. Vi antager disse firmaer eller politikeres identitet og optræder i medierne, men portræterer dem altså, som man kunne ønske at de var, hvor de tager de kloge valg. Eller også portrætterer vi dem som endnu mere ekstreme, endnu mere skandaløse.

Så håber vi, at folk kan genkende det og erkende ondskaben, når de ser den. Vi udstiller deres mørke sider, og tvinger dem til at afsløre deres hensigter og sande identitet," forklarer Laurel Whitney, der er assistent for The Yes Men.

Aldrig mere Coca-Cola
På Rådhuspladsen under Hopenhagen havde The Yes Men allieret sig med den indiske ungdomsdelegation (Indian Youth Delegation) og afholdt fredag en pressekonference i samarbejde med kunstfestivalen New Life Copenhagen, hvor folk kunne komme og aflægge en ed på, aldrig at drikke Coca-Cola igen.

Igor Vamos, en af de to Yes Men, forklarer:

"Coca-Cola (der er en af sponsorerne bag Hopenhagen, red.) er jo ikke ligefrem 'a bottle of hope' (en håbets flaske) som de selv påstår... Der er tale om grønvaskning af kapitalisme, og det er virkelig bull-shit, og værd at notere sig. Det har været en af aktionerne. Senere vil vi benytte os af den strategi, som vi ofte benytter os af, og som vi kalder 'identitets-korrektion', hvor vi går ind og optræder i en andens sted og typisk mere positivt end vanligt."

Pressekonference før edsaflæggelsen på aldrig mere at drikke Coca-Cola. (Foto: Matthias Hvass Borello)Edsaflæggelse. (Foto: Matthias Hvass Borello)

Så ruller snebolden...
Og mandag den 14. december rullede nyheden så ind, at Canada, der sammen med Rusland indtil videre har ført en tilbageholdende og bredt kritiseret klimapolitik med beskedne løfter, havde ændret strategi over natten og nu ville reducere CO2-udslippet betydeligt (40 procent i 2020 og hele 80 procent i 2050).

Nyheden fik især internationale medier til at springe på (Environment Canada og Wall Street Journal fx).

Canadisk blotlægning i fire akter
1. akt: The Yes Men laver yderst gennemført og manipuleret pressemøde med klip fra Bella Centret, hvor 'Canadas delegerede' lover nye og yderst markante CO2-mål.

2. akt: 'Ugandas delegerede' udtaler sig i yderst rosende vendinger efter Canadas progressive udmelding.

3. akt: Canadas delegerede (denne gang de RIGTIGE) går ud officielt og tilbageviser deres nye og progressive mål, og forsøger samtidig – ret håbløst – at positionere sig positivt trods tilbagevisningen af 'den gode nyhed'.

4. akt: The Yes Men og en aktionsgruppe under Mellemfolkeligt Samvirke tager ansvaret med argumenter for manglende vilje til handling og med ordene: "Det var, hvad politikerne burde gøre i vores øjne."

Bag kameraet under produktionen af det iscenesatte pressemøde. (HQ/Pressefoto)
Bag kameraet under produktionen af det iscenesatte pressemøde. (HQ/Pressefoto)

Reelt ansvar
Colonel forsøger at forklare det ansvar, de føler som kunstnere, når aktionerne antager disse realpolitiske dimensioner:

"Når folk bliver en del af vores projekter, så har vi selvfølgelig også et ansvar for, at virkningen har reel effekt og behandler det rigtige problem," erkender han og forklarer videre:

"Der er brug for kunstnere, der er nyttige for samfundet. Der er for eksempel et stort behov for at undervise kunstnere i statistik, så de kan gennemskue de 'sandheder' som politikerne kommer med. The Yes Men formår som få at gennemskue disse konflikter og fungerer som en pegefinger, der får dig til at indse det dysfunktionelle i samfundet."


Fakta:

Se flere kunstneriske bud på et positivt topmøde her.

The Pledge:
"I pledge, in respect of crimes and people on the planet, from this day forward, and the rest of my living days, I will never drink Coca-Cola again. Untill the Coca-Cola Company ceases steeling the water supplies of the communities around the world."

Coca-Colas rolle under Hopenhagen.

The Yes Men's egen tv-kanal.



Annonce:

Kommentarer (1)

#1
17/12/2009 by Amalie Frederiksen
Det er ofte svært at skelne imellem hvornår kunsten blot påvirker modtagerens erkendelse eller ligefrem får modtageren til at ændre adfærd på baggrund af en større indsigt. Når The Yes Men får folk til at aflægge ed synes det at være et skridt i retning af revolution. Spørgsmålet er om de kun når ud til de folk, der i forvejen har en negativ holdning til cocacola. Ved nærmere eftertanke tror jeg egentlig det også rammer det cocacoladrikkende folk, der har dårlig samvittighed over deres indirekte støtte til kapitalismen. Jeg tror faktisk ikke jeg vil drikke cocacola mere....

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: HQ – Artistes de Garde

Medvirkende:
Colonel
TheYes Men
Og mange flere..

Start: 04/12/2009

Slut: 20/12/2009

Sted:
Gallery Poulsen
Flæsketorvet 24
1711 København V
3333 9396

Ons-fre 12-17.30, lør 12-16
andre dage efter aftale

www.gallerypoulsen.com

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

RELATEREDE LINKS
spacer
www.gallerypoulsen.dk

www.theyesmen.org

FOKUS: Klima i kunsten
Klima i kunsten
Klimaet er på dagsordenen. Realiteterne og symptomerne på den moderne tids udnyttelse af naturens resurser forsøger man nu fra politisk hånd at håndtere. Men hvilken rolle kan kunsten spille i klimadebatten? Vi har samlet en række artikler, hvor klima og kunst går hånd i hånd.

Klik her

LÆS OGSÅ
Lotte Hansen mener, at kunsten har mistet sin stemme i offentligheden. pressefoto
'Kunsten er totalt fraværende'
[Debatindlæg] Kunsten har mistet sin stemme i den offentlige debat, og den må selv tilbageerobre sin platform. Læs mere
LÆS OGSÅ
Tea Mäkipää (FIN): Link, 2009. Del af “RETHINK Kakotopia” på Kunsthallen Nikolaj. (Pressefoto)
Klimakunstens forbandelse
[Debatindlæg] Kunsten får ufrivillig funktion, når den indrulleres i noget så konkret-politisk som et klimatopmøde. Læs mere
LÆS OGSÅ
Das Beckwerk under deres mission i demokratiets navn i Iran, 2006. (foto: Das Beckwerk)
Hvor går grænsen?
[Debatindlæg] Spørgsmålet om kunstens etiske grænser tages nu alvorligt på Konstfack i Stockholm ovenpå den heftige debat, der har fulgt NUG og Anna Odells værker. Men er der grænser for kunsten? Læs mere
LÆS OGSÅ
Et af de samfundsforstyrrende klistermærker fra OS, DEM, DEMOS af Jakob Jakobsen.
Forstyrrelse af samfundsordenen
[Debatindlæg] Kunstorganisationen publik vil have os til at tage stilling til terrorpakkernes indskrænkning af handlefriheden og bevægelserne i det offentlige rum. Læs mere
LÆS OGSÅ
Superflex's projekter er ikke nået ud over kunstverdenens grænser, mener Kristian Handberg (Superflex/pressefoto)
Er det virkelig virkeligheden?
[Debatindlæg] Virkeligheden bliver ikke mere virkelig af Olafur Eliasson, kunstgruppen Superflex's projekter eller et besøg på retro-yuppie-paladset Karriere Bar. Læs mere
LÆS OGSÅ
Colonel i aktion under Venedig Biennalen 2007. Foto: Jan Falk Borup
Hvad kan mediebranchen lære af en konceptkunstner?
[Nyhed] Thierry Geoffrey alias Colonel deltager som huskunstner på Fagfestival for journalister. Læs mere
LÆS OGSÅ
Man kan som kunstner vælge at stå udenfor og råbe 'kapitalisme', eller gå i reel dialog med beslutningstagerne. Balfelt har valgt det sidste.
'Grundlæggende tror jeg ikke på kritik som model for udvikling'
[Debatindlæg] Ved at blande sig kan kunsten skabe reel merværdi, mener Kenneth A. Balfelt Læs mere

BILLEDSERIER
Kehnet Nielsen: The Darkland Sketches XIX (udsnit), 2014. Olie på lærred, 150 x 150 cm. På The Darkland Sketches, Galleri Susanne Ottesen. Foto: Hans Ole Madsen

Painting noir

Et materielt interview

Jorn set gennem samtidskunstneres øjne

Afrikansk samtidskunst

Vold, magt og tilgivelse

Poetiske studier i krop og objekt

Eken og Behncke i Det Milde Westen

Grafik ala Erik A Frandsen

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

28. jul: Overgangsritualer i skoven

23. jul: Jobopslag: Redaktionssekretær på KUNSTEN.NU

23. jul: Jobopslag: Salgs- og marketingsmedarbejder på kunsten.nu

21. jul: Open call til Höstsalong på Edsvik Konsthall

19. jul: HEART-udstillinger til udlandet

16. jul: Performancefestival i Aabenraa og Flensborg

11. jul: 12 millioner til museerne

8. jul: Kuratorer for Momentum biennale udvalgt

4. jul: Ny rektor for Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler

3. jul: Open call til SKULPTUR London 2015

3. jul: Kunstnere som kritisk taskforce

1. jul: Kunst på Roskilde Festival

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Udstillingsview fra Jorn Lab, KunstCentret Silkeborg Bad. Foto: Laura Emilie Schatz-Jakobsen

Jorn set gennem samtidskunstneres øjne

Jobopslag: Salgs- og marketingsmedarbejder på kunsten.nu

Jobopslag: Redaktionssekretær på KUNSTEN.NU

Er kunstneren en vagthund?

Et materielt interview

Painting noir

Kunstens sytten sanser

Open call til Höstsalong på Edsvik Konsthall

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Camilla Berner: Composting Units, 2014. (Foto: Matthias Hvass Borello)

Havens (fortrængte) kræfter

Glimt fra dybet

Multifacetteret maleri

Sproget på kanten af sproget

Ekspedition gennem universets historie

Med maskinen i hånden

Godt galt afmarcheret i Odense

Kys, kunst og knogler

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Holdet bag den prisvindende udstilling Café Dolly. Picabia. Schnabel. Willumsen, dog uden den éne prismodtager Christian Vind. (Foto: Rine Flyckt)

Kunstkritikkens pris i Kulturministeriet

Stemmens rørende udsving

Et Kafkask´ livshjul

På indre rejse i Aarhus havn

Kunsten og modtagerne

Køln Kunstmesse er tilbage!

Indspark fra udkanten

Institutionen i transit

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
René Schmidt: Calypso 'n' Grind, 2010, Jesmonite, l:50 cm. Foto: Anders Sune Berg

“Jeg vil gerne være generøs overfor beskueren”

Misforståelsens kunst

"Venskabet er en skabende kraft"

Hvad skaber en dynamisk, levende kunstscene?

Hvordan bliver kunsten til?

DIAS – en kunsthal for digital frihed

"De studerende har medindflydelse og ansvar"

Kunstneratelieret til debat

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Rønnebæksholm
Kunsthal Nord
Krabbesholm
Statens Værksteder for Kunst
Bornholms Højskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret