Statens Museum for Kunst  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Konkurrencer
spacer
Kunstguide
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
LYDKUNST
LYDKUNST
Denne podcastserie handler om lydkunst, om lydkunstnere, om lyd som kunstnerisk materiale, om lydkunstudstillinger, og om hvorfor lydkunsten rykker lige nu.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Herning 2015 / Videokunst
Copenhagen Art Week 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Lisbeth Eugenie Christensen: Spin, 2009. Akryl og blyant på lærred, 105 x 205 cm. Foto: Vendsyssel Kunstmuseum
Lisbeth Eugenie Christensen: Spin, 2009. Akryl og blyant på lærred, 105 x 205 cm. Foto: Vendsyssel Kunstmuseum
| Del

Skadesbegrænsning på Vendsyssel Kunstmuseum

[Interview] Lisbeth Eugenie Christensens har kaldt sin udstilling Damage Control. Først og fremmest får det en til at tænke skadesbegrænsning. Men titlen kan læses på flere måder. Museumsinspektør Sine Kildeberg har spurgt kunstneren, hvad hun mener med begrebet.

Af Sine Kildeberg

Lisbeth Eugenie Christensen og Sine Kildeberg. Foto: Vendsyssel Kunstmuseum
Lisbeth Eugenie Christensen og Sine Kildeberg. Foto: Vendsyssel Kunstmuseum
Styr på ødelæggelserne
I flere af dine værker får man indtryk af en spontan arbejdsproces, der alligevel samler sig i et komponeret system på billedfladen. Hvordan vil du karakterisere din arbejdsproces?

"På den ene side har jeg en stor hang til orden. Deraf opstår de formbare elementer som arabesken, ornamentikken, gentagelsen og systemet.

På den anden side så benytter jeg også improviserende greb. Jeg kaster selv et eller andet ind i maleriet, lad os kalde det en bombe, som er ødelæggende.

Efterfølgende forsøger jeg manisk 'at slukke den ildebrand,' som bomben har forårsaget.

Eksempelvis kan bomben være et malerisk fejlgreb, som jeg ikke kan overskue følgerne af. Eller en nødvendig destruktiv overmaling på et område af lærredet, som ikke fungerer!

Det kan være en grænseoverskridende beslutning at tage og udføre, som ofte ender med at få afgørende betydning for værket.

Derfor har jeg valgt at kalde udstillingen Damage Control/ skadesbegrænsning, fordi jeg vil sætte fokus på nogle gentagne mekanismer i min arbejdsproce - en vekselvirkningen mellem det uhæmmede og det kontrolerede."

Lisbeth Eugenie Christensen: Province II, 2008. Blandingsteknik på papir, 51 x 38 cm incl. indramning. Foto: Vendsyssel KunstmuseumUdstillingsview. Foto: Vendsyssel Kunstmuseum

Nødvendige bomber
'Damage Control' dækker også over et ønske om at fravælge eller undvige kontrollen; hvor det ubevidste træder i stedet for det bevidste og det ukomponerede i stedet for det komponerede. Hvordan forholder du dig til de poler?

"Jeg ved, at modpolerne er en fast bestanddel i min arbejdsproces, men alligevel kan jeg forsøge at omgå eksempelvis det uhæmmede.

Det kan være en psykisk belastning at beslutte at overmale en stor del af et lærred, som jeg måske har brugt lang tid på at udføre, men som ganske enkelt ikke er godt nok!

Men jeg ved bare, at på et eller andet tidspunkt i arbejdsprocessen med et maleri, så kommer det øjeblik, hvor jeg er nødt til at blive modig. Kaste bomben. Ødelægge det som ikke virker og udvikle noget nyt!

Det er en konstant dialog mellem mig og lærredet, hvor jeg bliver en form for 'sparringspartner', nogle dage styrende, og andre dage hænger jeg bare på og ser, hvad der sker!"

Lisbeth Eugenie Christensen: The Gift, 2008. Akryl på lærred, 130 x 120 cm. Foto: Vendsyssel KunstmuseumLisbeth Eugenie Christensen: The move, 2009. Akryl på lærred, 100 x 70 cm. Foto: Vendsyssel Kunstmuseum

Og pludselig var der rum
I flere af værkerne, eksempelvis The Gift, skabe du en illusion af et tyndt klæde, der smyger sig som en fin og gennemsigtig hinde over fladen og under den anes flere lag. Hvilke tanker gør du dig om det?

"Jeg kontrollerer en baggrund, hvor jeg har placeret forskellige bevidst udvalgte betydningsladede delelementer. Her beslutter jeg mig for at skabe illusionen af eksempelvis et fint stykke gennemsigtigt stof, som hænger ned og deler værket op i baggrund og forgrund.

En forgrund, som jeg efterfølgende igen kontrollerer 100% ved at lave illusionen af broderi på stoffet, som eksempelvis på The Gift.

Men selve det rum der opstår, hvor nogle delelementer fra baggrunden træder frem og blander sig med forgrunden og andre ikke, det er netop det rum, som er super fedt!

Det er ikke under kontrol, her kan den ubekendte faktor få plads."

Lisbeth Eugenie Christensen: Damage Control, 2009. Akryl og blyant på lærred, 190 x 230 cm. Foto: Vendsyssel KunstmuseumLisbeth Eugenie Christensen: Echo, 2009. Akryl på lærred, 130 x 100 cm. Foto: Vendsyssel Kunstmuseum


Fakta:


Lisbeth Eugenie Christensen
(f. 1969) er uddannet på Institut for Visuel Kommunikation, Designskolen Kolding 1995-90.
Siden da har hun deltaget på udstillinger på blandt andet Kunsthal Charlottenborg, Traneudstillingen og Den Frie Udstillingsbygning, samt på flere gallerier og senest med en separatudstilling hos Galleri Bie & Vadstrup i København.

Hun har modtaget flere legater, heriblandt Statens Kunstfonds 2-årige igangsætningsstipendium.



Annonce:
Louisiana

Kommentarer (1)

#1
13/09/2009 by Karl A.Andersen
Jeg er stoldt af at være morbror til Lisbeth, jeg har ingen kunstforstand,men min søsterdatter må være en dygtig kunster! morbror Karl

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Viborg Kunsthal
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Udstilling

Titel: DAMAGE CONTROL

Medvirkende:
Lisbeth Eugenie Christensen

Start: 04/06/2009

Slut: 23/08/2009

Sted:
Vendsyssel Kunstmuseum
P. Nørkjærs Plads 15
9800 Hjørring
9892 4133

Tir. - søn. 11 -16.
Man. lukket.

www.vkm.dk

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

LÆS OGSÅ
Ferdinand Ahm Krag: Tidsfibre. Forstukkede. Umålelige. 2008-2009. Foto: Misfeldt Reklamefotografi
Opdateret skønvirke
[Billedserie] Genfind skønvirkens sans for dekoration og mønstre på Skovgaard Museet i Viborg. Læs mere
LÆS OGSÅ
Nils Erik Gjerdevik. Pressefoto (udsnit)
First-takes og free-flow
[Interview] Nils Erik Gjerdevik er blevet sluppet løs på tredjesalen af GL STRAND. Det er der kommet en både legende og stram udstilling ud af. Læs mere
LÆS OGSÅ
Udsnit af Christina Malbek: Melancholy. Pressefoto
Det ser sort ud for landskabsmaleriet - på den gode måde
[Anmeldelse] Christina Malbek har lavet en række mørke og nærgående kæmpelandskaber til Charlotte Fogh Contemporary. Læs mere
LÆS OGSÅ
Peter Max-Jakobsen: In the Belly of the Beast (udsnit). Pressefoto
Peter Max-Jakobsen indtager Vendsyssel
[Nyhed] Peter Max-Jakobsen flytter for en tid atelier til Vendsyssel Kunstmuseum. Læs mere
LÆS OGSÅ
Et fjæs som det, der vil præge facaderne på de to udstillingssteder sommeren over.
Smileys på museum
[Nyhed] Vendsyssel Kunstmuseum og Kunstbygningen i Vrå, har kvalitetsstemplet sig selv med hver en glad smiley. Læs mere
LÆS OGSÅ
Fang Lijun Uden titel (244x366 cm). Pressefoto
Gigantiske skaldede isser
[Nyhed] Kinesiske Fang Lijun præsenterer sine kæmpe træsnit på Vendsyssel Kunstmuseum. Læs mere

BILLEDSERIER
David Stjernholm: Seedless Grapes, Galleri Image til 26/4 2015. installationsfoto: David Stjernholm

Fotograf lagrer vin på Galleri Image

Kunstnerisk samlermani

Små forskydninger

Bagsiden af en blomme

Penselstrøg og forkærlighed for arkitektur

Ind i skoven med Schelde

Træsnit af træer

Et møde mellem gamle venner

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

28. mar: Open Call på Nikolaj Kunsthal

26. mar: Årets akademimedaljer går til...

25. mar: 10 anbefalinger til det kunstfaglige miljø

24. mar: Billedgåder for kunstelskere

24. mar: Talk om recidency i Beijing

20. mar: Offentlige bronzeskulpturer tygget af folket selv

18. mar: En aften i selskab med aktuelle samtidskunstnere

17. mar: Nyt udstillingssted i Odense

17. mar: Danske kunstnere indtager Casablanca

14. mar: Debat om samfundsengageret kunst på Silkeborg Bad

13. mar: KUNSTEN præmieres for nytænkende kunstformidling

12. mar: Yoko Ono udgiver fotobog i samarbejde med Tiger

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Anja Raithel. Pressefoto

Mindeord: Anja Raithel

Årets akademimedaljer går til...

Den moderne kunst blev født racistisk – ligesom jeg

Ugens kunstner - Brian Ravnholt Jepsen

10 anbefalinger til det kunstfaglige miljø

Kunsten der vendte sig mod verden

Hesselholdt & Mejlvang farver byen hudfarvet

LYDKUNST #3: Om lydkunst

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
FOS: The Language moves into shapes, installationsview. (foto: Anders Sune Berg, beskåret)

Tabt på fragmenternes hav

Overbevisende fotografier af Thomas Bangsted

Kunsten der vendte sig mod verden

Historier fra den såkaldte virkelighed

Hesselholdt & Mejlvang farver byen hudfarvet

Krise i drømmeland

Kunsten går i sort

Et andet, tavst sprog

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Michael Sailstorfer: Folkestone Digs, et projekt organiseret af Situations under Folkstone Triennial i 2014. (Foto: Stevetanner.co.uk)

Kunstens offentlighed

En tværæstetisk trekant

Kunst for social retfærdighed

”Vi er hele tiden det, vi er nu”

Dokumentarfilm som kunstform på CPH:DOX

Kunstindgreb i Næstved

Med kunst mod udviklingen

Den lange vej til udsmykningsopgaven

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
Janet Cardiff & George Bures Miller: The Forty Part Motet, 2001. (Foto: Anders Sune Berg)

​LYDKUNST #2: Janet Cardiff og George Bures Miller

Tårnhøje spændinger

I kunstens slagtehaller

Kamufleret kamp

“At snyde sit sprog”

Fortiede fortællinger

"Kunsten eksponerer magten"

LYDKUNST #1: Jacob Kirkegaard

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Broncestøberiet
Kunstskolen Spektrum
Galleri Image
Aarhus Kunstskole
Det Jyske Kunstakademi
Boesner
Kunstnernes Påskeudstilling
Tiger
Krabbesholm
Bornholms Højskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret