KØS  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Forside
spacer
Konkurrencer
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Kunstguide
LIVE
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
Copenhagen Art Week 2014
Copenhagen Art Week 2014
For anden gang afholdes Copenhagen Art Week 29. august til 7. september. Et omfattende program, der sætter kunsten i fokus med messer, udstillinger, talks, guidede ture og fester. Her kan du blive opdateret og inspireret.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Vibeke Fonnesbech: Yellow (Foto: Dorte Krogh)
Vibeke Fonnesbech: Yellow (Foto: Dorte Krogh)
| Del

Et menneskeligt argument

[Interview] Planen for det kommende super-hospital i Århus rummer en markant plads til kunsten. Sally Tallant fra Serpentine Gallery i London blev kaldt ind for at mægle mellem kunstnere og arkitekter, for dermed at inkludere en vigtig menneskelig dimension, lød argumentet fra begge sider af bordet.

Af Matthias Hvass Borello

Hvordan kan man drage nytte af kunstens kvaliteter på et hospital? Hvornår slutter arkitekturen, og hvornår begynder kunsten? Hvad har egentlig betydning, når en kunstner skal indgå i et byggeri? Og kan kunsten egentlig fremme helbredelse?

Det er spørgsmål, som henholdsvis arkitekter og kunstnere vil svare vidt forskelligt på.

Ane Lykke: <i>Distorted</i> (Foto: Dorte Krogh)
Ane Lykke: Distorted (Foto: Dorte Krogh)
Byggekonsortiet, der står bag DNU – Det Ny Universitetshospital i Århus indbød derfor Statens Kunstfonds Udvalg for Kunst i det Offentlige Rum og udvalgene for Kunsthåndværk og Design til en helt særlig og på mange måder utraditionel snak.

Umenneskelig repetition
Det er der en god grund til:

"Fejlen ved 60erne og 70ernes byggerier var, at når man havde fundet den ideelle stue eller lejlighed, så troede man, at man bare kunne repetere det flere tusinde gange. Sådan opstod Gjellerup Planen, og sådan har man faktisk også tænkt i forbindelse med hospitaler og universiteter herhjemme. Man glemmer simpelthen den menneskelige dimension," forklarer arkitekt Lars Thiis fra Cubo Arkitekter og en del af byggekonsortiet.

Den dimension og opgøret med de umenneskelige gentagelser er i denne sammenhæng tæt knyttet til spørgsmålet om, hvordan kunst og design kan indgå i de kommende super-hospitaler.

Perspektiv fra parken (prospekt fra projektet, DNU)
Perspektiv fra parken (prospekt fra projektet, DNU)

En helt særlig indbudt er Sally Tallant fra Serpentine Gallery i London. Hun driver galleriets offentlige kunstprojekter og har en lang erfaring inden for sådanne komplicerede partnerskaber. Hun leder den brogede arbejdsgruppe, der udover konsortiet også tæller billedkunstneren Kathrin Böhm, designeren Marianne Frandsen, fotograf Dorte Krogh og billedkunstneren Bodil Nielsen.

Kunstens stimulans
Og Sally Tallants udgangspunkt er klart:

"Hvorfor i alverden skulle man ikke have kunst på et hospital? Det er der ingen god grund til i en civiliseret verden som vores. Især ikke når vi taler om et sted, hvor folk mærker og bliver konfronteret af tiden, smerte og svære beslutninger," siger hun og uddyber:

"Når vi taler om de menneskelige, følelsesmæssige dimensioner i et sådant byggeri, så er det klart at kunsten kan gå ind og være stemningsformidlende og stimulerende, hvis den bliver brugt rigtigt."

AVPD: <i>Reading Room</i> (Foto: Dorte Krogh)
AVPD: Reading Room (Foto: Dorte Krogh)

"Kunsten kan i det hele taget, mild eller gruopvækkende, være en måde at bringe en virkelighed ind på hospitalet. Den nærhed, som man kan finde i kunsten, tror jeg er meget vigtig i hospitalsmiljøer, så det ikke bare bliver en lukket verden."

Kunstens terapeutiske rolle
Når Sally Tallant skuer ud over kunstfeltet, ser hun en hel generation af kunstnere og kuratorer lige nu, som kigger tilbage på kunstneriske strømninger fra 60erne og 70erne (som fx. post-minimalismen), hvor der var fokus på performance, fortælling og humor, samtidig med at man undersøger kunstens pædagogigske, terapeutiske og sociale egenskaber.

Fugleperspektiv over DNU (prospekt fra projektet, DNU)
Fugleperspektiv over DNU (prospekt fra projektet, DNU)
"Folk bekymrer sig jo på et hospital. Der er altid bederum, men det er langt fra størstedelen af de besøgende og indlagte, som bruger disse rum i dag. Måske er kunsten rent faktisk til større nytte? Måske kan et kunstværk skabe netop det her grundlag for refleksion i kritiske stunder?" lyder det retoriske spørgsmål.

"Og hvorfor skal jeg i min hverdag, når jeg skal på hospitalet eller til tandlægen, se på nogle skrækkelig malerier og plakater. Det ville utvivlsomt gøre min dag bedre, hvis det var god kunst, jeg var omgivet af. Der er ingen tvivl om at et miljø, hvor man bliver stimuleret, gør, at man får det bedre hurtigere," forklarer hun, men pointerer hurtigt:

"Men det er selvfølgelig ikke kunstnerens ansvar, at skulle helbrede patienterne."

Kunst og nytteværdi
En af Sally Tallants største udfordringer er at skabe plads til, at kunsten kan engageres i en sammenhæng, hvor den kompleksitet, som kunstnere og designere behøver for at kunne arbejde, opretholdes. Det handler nemlig ikke om at formulere behov, som kunsten skal tilfredstille i et 1:1 forhold.

"Den største frygt kunstnere omgående har er, at deres arbejde bliver instrumentaliseret eller blot bliver et dekorativt supplement til arkitekternes arbejde."

Triemli Hospital i Zürich, Schweiz, af public works: Kunststation, 2010Triemli Hospital i Zürich, Schweiz, af public works: Kunststation, 2010

"Det kræver at man er modig, villig til at løbe den nødvendige risiko, der altid ligger i at inkludere kunstnere – og som de kun bibringer, hvis forholdene er rigtige. Kunstnere gør aldrig det, som der forventes af dem. Og den 'forvrængning' eller 'overraskelse' skal man være med på og vise interesse for. Også for den vidensproduktion og research, der udfordrer de gængse idéer," understreger Tallant og sætter pegefingeren i bordet:

"Vi skal ikke spørge, hvad kunsten vil kunne gøre hvor – heri ligger en stor misforståelse –, men hvor kunstnerne ser mulighederne."


Fakta:

Læs hele strategien her.

Læs nyheden Kunsten i DNU-projektet på DNU's hjemmeside.

Arkitekterne Lars Thiis, Cubo Arkitekter, Tom Danielsen, C.F. Møllers Tegnestue og landskabsarkitekt Torben Schønherr udgør byggekonsortiets kunstudvalg og har i 2009 henvendt sig til Statens Kunstfond med ønske om et samarbejde om udarbejdelse af en strategi for bedst muligt at integrere kunstarterne i det omfattende byggeri.

Arbejdsgruppen bestod af:

Formand for udvalget Sally Tallant, Head of Programmes, Serpentine Gallery, London
Billedkunstner Kathrin Böhm
Billedkunstner Bodil Nielsen
Fotograf Dorte Krogh
Designer Marianne Frandsen

Fra projektafdelingen ved det Nye Universitetshospital:
Arkitekt og projektleder Bettina Wolff

Fra Rådgivergruppen DNU:
Arkitekt Lars Juel Thiis, projektleder, assisterende arkitektfaglig leder
Arkitekt Tom Danielsen, arkitektfaglig leder
Landskabsarkitekt Torben Schønherr

Kunst- og kulturhistoriker Marie Bruun Yde har assisteret Sally Tallant i arbejdet som formand for arbejdsgruppen.

Arkitekt Stence Guldager har stået for layout.

DNU kunststragtegi (rapport fra 16. januar)

Kunststrategien er en langsigtet plan for integrationen af kunst og design i arkitektur, landskab og livet på hospitalet. Den sigter efter at:

FREMME HELBREDELSE
Strategien vil understrege kunst og designs helbredende potentiale ved at fokusere på fællesskab og få indflydelse på bygningens fysik og rum. Kunst på DNU vil herved støtte velvære og forkorte indlæggelsestid ved at forbedre kvaliteten af patientmiljøet.

SKABE IDENTITET
Kunststrategiens formål er at levere en strategisk handlingsplan for at opfylde DNU's vision om at skabe et attraktivt, visuelt sammenhængende, bæredygtigt og ressourceudnyttende miljø. Herigennem vil kunst og design fra start støtte hospitalets visuelle landemærker, skiltning og orienteringssystemer, forankre kultur i byggeriets hjerte og betone en egen signatur og identitet, forskellig fra andre hospitaler og offentlige bygninger.

SKABE RUM TIL ALLE
Ved at eksponere oplevelsen af kunstværker og design i det offentlige rum vil DNU's miljø engagere et bredt publikum. Kunst og design vil samtidig forudsætte involvering af det sundhedsfaglige personale og bruge personalets viden til at identificere behov forbundet med helbred og velvære. Kunst og design vil hjælpe personale, patienter og pårørende til at kommunikere mere effektivt og indbyde til social interaktion og involvering.

IMPLEMENTERE BÆREDYGTIGE, NYSKABENDE OG TVÆRFAGLIGE STRATEGIER OG METODER
Danske og internationale kunstnere og designere vil blive inviteret til at udvikle en tilknytning til hospitalet og Århus by. Med ambitiøse tværfaglige bestillinger kan DNU's kunstprogram skabe nye kulturelle funktioner, genbruge eksisterende materialer, gøre brug af fælles faciliteter og udvikle platforme for offentlig diskussion og forskning.



Annonce:
Bruun Rasmussen Kunstauktioner

Kommentarer (2)

#1
07/04/2011 by Nina Udby Granlie
Spændende artikel - Hospitalet som kunstrum - så vil jeg gerne indlægges!

#2
09/08/2012 by Karsten Andersen
Faldt lige over denne spændende artikel. Jeg håber man vælger at inkludere noget af den viden, der foreligger omkring hvilke typer kunst, der rent faktisk virker afstressende på syge mennesker.
Vi har for tiden et projekt kørende på Odense Universitetshospital, hvor vi prøvet at forske i emnet: http://www.sonovision.dk/nyt-forskningsprojekt-patientens-kunstbibliotek.asp

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Nordatlantens Brygge
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Projekt

Titel: DNU Kunstplan

Medvirkende:
Lars Juel Thiis
Tom Danielsen
Torben Schønherr
Sally Tallant
Kathrin Böhm
Bodil Nielsen
Dorte Krogh
Marianne Frandsen
Bettina Wolff
Marie Bruun Yde

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

RELATEREDE LINKS
spacer
Statens Kunstfond
FOKUS: Statens Kunstfond
Statens Kunstfond
KUNSTEN.NU har fulgt projekter støttet og præmieret af Statens Kunstfonds billedkunstneriske udvalg for at danne et overblik og et grundlag for en debat om fondens praksis.

Klik her

LÆS OGSÅ
Herlev Hospital, Poul Gernes’s udsmykning fra 1968-1976 inddrager hele hospitalet og tager højde for dets praktiske funktioner. (Foto: KØS)
Statisk offentlig kunst i levende iscenesættelse
[Anmeldelse] KØS lader de lokale komme til orde i debatten om den offentlige kunst, og det ender med at tegne et billede af en kunst, der ikke er fulgt med tiden. Læs mere
LÆS OGSÅ
Direktør for KØS Christine Buhl Andersen. (Foto: Marie Norman Nyeng)
Kunsten – når folket taler ud!
[Interview] I ny udstilling går KØS tæt på den kunst, vi møder i vores hverdag, og som måske glæder dig eller irriterer dig: Kunsten i det offentlige rum støttet af Statens Kunstfond. Læs mere
LÆS OGSÅ
Peter Schultz Jørgensen er en af debatdeltagerne i debatten om gentrificering på årets alternative kunstmesse Alt_Cph (Foto: Philip Tonda)
'Kunstnerne er en lille del af en større sammenhæng'
[Baggrund] I byfornyelsesprojekter kan kunsten træde ind som talerør for de lokale. Men det kræver stort ansvar og vilje til at se projekterne i et bredere perspektiv, mener Peter Schultz Jørgensen. Læs mere
LÆS OGSÅ
Ét af Illutrons ni værker på indre plads. Her kan man putte el-apparater i vand. (Foto: Mette Villum Jensen)
Det man ikke må derhjemme
[Interview] KUNSTEN.NU snakkede med to aktører, hvis kunstprojekter begge spiller på Roskilde Festivalens særlige menneskelige adfærd. Læs mere
LÆS OGSÅ
Guerilla Jungle Strings af Karoline H. Larsen. Foto:  Karoline H. Larsen
Urbane udfordringer
[Baggrund] Kan arkitekter lære noget af kunstneres måde at arbejde på i det offentlige rum? KUNSTEN.NU har snakket med redaktørerne bag ny bog. Læs mere
LÆS OGSÅ
Et kig indenfor i Brønshøjs reorganiserede bibliotek. Foto: Marie Bruun Yde
Et bibliotek til lokal forhandling
[Interview] Kunsten kanaliseres ud i hverdagen i Brønshøj, hvor Kerstin Bergendal har reorganiseret biblioteket. Læs mere
LÆS OGSÅ
Skrappe farver, der liver op. Foto: Anja Møller Pedersen
Frække farver på hospitalet
[Anmeldelse] Michael Mørk har skabt en stærk og udfordrende udsmykning på Regionshospitalet i Randers. Læs mere

BILLEDSERIER
Anni Leppälä: Winter landscape (udsnit), 2014. Pigmentprint monteret på aluminium,
 19,5 x 26,4cm (m. ramme)
. Foto: Anni Leppälä

Indre og ydre landskaber

Tingenes orden

Murmalerier i Aalborg

Copenhagen Art Week takker af!

En kunstnersammenslutnings forsvar

Kollektiv kunstnerisk smitte

Udstilling med havudsigt

CAW 2014: Gallery Night

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

17. sep: Open call på Den Frie

16. sep: Ny direktør på Museet for Samtidskunst

16. sep: Skandinaviens største kunstmesse i Forum

12. sep: Hit på hit på hit

12. sep: SMKs nye museumshave står klar

9. sep: Møde mellem kunstner og arkitekt sætter huse i bevægelse

6. sep: Dada-cabaret på ARKEN

28. aug: Ny kunstmesse for kamera-kunst

28. aug: Kunstmuseum drevet af børn

28. aug: Tre udstillingssteder. Én udstilling.

25. aug: Kunst sendes ud i stratosfæren

25. aug: To nye bøger om Elmgreen & Dragset

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Eske Kath: Blackboard Kraken.

Eske Kath - Ugens kunstner

Anonyme mænd på afveje

Fra børnetegning til moden kunstner

SMKs nye museumshave står klar

Skulpturlandsbyen Selde

Copenhagen Art Week takker af!

Ugens Kunstner - Ruth Campau

Ñewpressionism

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Christan Vind: Dr. Topic's Mailslot, fotografi 2013. Pressefoto.

På inspirationstur i Dr. Topics rarietetskabinet

Anonyme mænd på afveje

Stregens højspændte slyng

CHART – det er klart!

Sten på sten

Den komplicerede og naive maler

Hvor kommer vi fra? Hvad er vi? Hvor går vi hen?

Billedet bag billedet

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Open Call præsentationerne blev studeret med interesse. Foto:  Peter Conor Seeba

Den lange vej til udsmykningsopgaven

Jorden under Sønderholm

Tilstandsrapport fra Skovsnogen

Kunstkritikkens pris i Kulturministeriet

Stemmens rørende udsving

Et Kafkask´ livshjul

På indre rejse i Aarhus havn

Kunsten og modtagerne

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
Pia Rönicke: Notes on MB, 2014. (videostill)

Den kritiske nomade

"Performance er den nye offentlige kunst"

Mennesker der opfører sig som løver i parken

Darren Almond og nulpunktet

"Det bedste værk fødes af kaos"

Samtidighedens kunstner

Hist hvor vejen slår en bugt

Ny Landart-biennale ved Løgstør

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
VAK
Galleri Flintholm
Kunstcentret Silkeborg Bad
Rønnebæksholm
Kunsthøjskolen på Ærø
Aarhus Kunstskole
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret