ARoS  
KUNSTEN.NU
KUNSTEN.NU
INDHOLD
spacer
Artikler
Nyheder
Billedserier
Fokusserier
spacer
Konkurrencer
spacer
Kunstguide
DEBAT & KRITIK
spacer
Debatten
Anmeldelser
SERVICE
spacer
Kontakt
Annoncering
Om redaktionen
Om kunsten.nu
Tilmeld RSS
NYHEDSBREV
spacer
Prøv nyhedsbrevet

Tilmeld dig det gratis nyhedsbrev og bliv opdateret om den aktuelle kunst.

Plus meget mere!

Læs mere

FOKUS
spacer
LYDKUNST
LYDKUNST
Denne podcastserie handler om lydkunst, om lydkunstnere, om lyd som kunstnerisk materiale, om lydkunstudstillinger, og om hvorfor lydkunsten rykker lige nu.

Læs mere

spacer
Flere fokusserier
Art Herning 2015 / Videokunst
Copenhagen Art Week 2014
Art Weekend Aarhus 2014
Det fynske Kunstakademi
Art Herning 2014
Roskilde Festival 2013
[AWA] Art Weekend Aarhus
N.Y.
Arven efter Fluxus
Copenhagen Art Festival 2012
Roskilde Festival 2012
Ugens klumme
Kunst, kollektivitet og netværk
UDSYN
Vidvinkel
Ugens Kunstner
Art Copenhagen 2011
Roskilde Festival 2011
Bag om linjerne
Kunsten og det offentlige rum
En ny nordisk position?
ART Herning 2011
Mellem kunst og design
Performativ kunst
PORT 2010
Art Fair Special 2010
Roskilde Festival 2010
Kunstens værdi?
Art Herning
Kan kunsten kommunikere?
Klima i kunsten
KURS
Art Fair Special
Roskilde Festival 09
KUNSTEN.NU guider til sommerens kunstoplevelser
Kunstner i virkeligheden
I værkstedet
Statens Kunstfond
U-TURN
Alt_Cph 2008
Udstillingsrum for eksperimenter
Politisk kunst
Østeuropæisk kunst
Machine-RAUM
Street Art / Graffiti
Ét af Illutrons ni værker på indre plads. Her kan man putte el-apparater i vand. (Foto: Mette Villum Jensen)
Ét af Illutrons ni værker på indre plads. Her kan man putte el-apparater i vand. (Foto: Mette Villum Jensen)
| Del

Det man ikke må derhjemme

[Interview] Få her en forsmag på, hvad Roskilde Festivals gæster kan glæde sig til af kunstprojekter inde på selve festivalpladsen fra torsdag kl 17.00. KUNSTEN.NU snakkede med to aktører, hvis kunstprojekter begge spiller på festivalens særlige menneskelige adfærd.

Af Mette Villum Jensen

Roskilde Festival formår på blot en uges tid at være Danmarks fjerde største by. Her er både forstæder, en indre bydel, hospitaler, butikker, restauranter osv.

Men det, der særligt skiller sig ud fra samfundet 'udenfor', er måden som gæsterne agerer på både i forhold til sig selv og andre – et tema som kunstnergrupperne Illutron og AVPD begge undersøger i deres kunstbidrag til festivalens nye område Roskilde Retro.

Glem alt om fornuften
Kunstnergruppen Illutron er fuld i gang med opbygningen af værket Sound9, der består af ni interaktive elementer. Her kan du røre ved lavthængende el-ledninger, putte elektriske apparater i vand, svinge dig i en jernstang og meget andet, alt i mens din handling producerer enten en lyd eller lys.

”Her kan man gøre noget, man ellers ikke må. Der er et humoristisk lag i det, som læner sig op ad Roskilde Festivalens stil eller stemning. For os er det vigtigt at give folk følelsen af, at de lige har gjort noget, de ikke må, så vi skubber deres grænser lidt,” forklarer en af Illutrons aktører Christian Liljedahl.

En del af Illutrons værk Sound9. Her kan man stikke sine fingre ind i tomme pærefatninger. (Foto: Mette Villum Jensen)Mellem Illutrons el-master, bliver der spændt nogle strenge op, som man kan spille på. (Foto: Mette Villum Jensen)

Gruppen har skabt disse ni interaktive værker for at festivalgæsterne kan få sig en overraskende oplevelse med hjem. Man kan her lege med noget, man ellers instinktivt holder sig på afstand fra af sikkerhedsmæssige årsager.

Bevidst usikkerhed
Liljedahl er selv ikke helt sikker på, hvad de forskellige ting kan, men dette gør blot projektet spændende.

”Der skal helst være en tvivl tilbage i dem, der har skabt det, for så giver det også noget tvivl til dem, der beskuer det. Det vigtigste er, at der er noget uforklarligt. Det er meget bedre end noget, der er skåret ud i pap,” siger Liljedahl og fortsætter:

”Men derfor skal det i en festivalsammenhæng stadig være simpelt og let at gå til. Udfordringen er, at lave noget, som folk forstår, for det er jo en meget kaotisk og susende stemning, der er i folks hoveder her.”

Illutron vil her lade her folk putte el-apparater i vand. (Foto: Mette Villum Jensen)
Illutron vil her lade her folk putte el-apparater i vand. (Foto: Mette Villum Jensen)


Roskilde er en scene på alle mulige måder
AVPD's pavillon Pose/Expose er endnu et sted, hvor grænser undersøges. Pavillonen er sekstenkantet og bygget af tovejs dobbeltglas, der ændrer karakter efter lyset udenfor. Om dagen er pavillonen et spejl udenpå og transparent indefra, hvilket vendes rundt, når mørket falder på. Så er det muligt at se ind udefra, men ikke ud indefra.

”Vi er meget optaget af, hvordan folk socialt agerer i forhold til hinanden. En ting er, at man kommer for at høre musik, men Roskilde handler også om sociale møder mellem mennesker. Nogle er klædt ud og eksponerer sig selv, andre ser blot på. Vi ville gerne lave et projekt, der netop beskæftiger sig med dette,” fortæller Peter Døssing fra AVPD.

Festivalen er en samfundsventil
”Dem der går ind i pavillonen om aftenen, de er i en spejlverden, mens dem der er udenfor kan se på. Man er måske godt klar over dette, når man går ind, men jeg tror, man hurtigt glemmer det igen. Det er således en form for omvendt selveksponering, vi tilbyder gæsterne,” understreger Døssing.

Hver aften i de fire festivaldage gæster adskillige DJ's pavillonen. Musikken afspilles i høretelefoner, så de andre musikscener ikke forstyrres. Så hvis du normalt er lidt træt af din sløje dansestil, kan du her glemme andres observerende øjne. Og hvis du bare elsker at blive set, kan pavillonen også opfylde dét ønske for dig.

AVPD\'s pavillon <i>Pose/Expose</i> under konstruktion. (Foto: Mette Villum Jensen)
AVPD's pavillon Pose/Expose under konstruktion. (Foto: Mette Villum Jensen)

”Festivalen minder på mange måder om samfundet, men den er også en form for social samfundventil, hvor folk kan give los. Folk er ovenikøbet fulde, skæve eller på stoffer, så de opfører sig på en helt anderledes måde end i f.x. en museal sammenhæng. Vi vil give folk en platform, hvor de kan optræde for sig selv og for hinanden,” siger Døssing.

Så pak nysgerrighed, vildskab og måske en smule ekshibitionisme med i tasken, når festivalpladsen åbner og gå på opdagelse i disse to kunstværker. Hvis grænser skal overskrides og nye ting skal prøves, så er Roskilde trods alt 'the place to be'.


Fakta:

Illutron var på Roskilde Festival 2008 hovedkræfterne bag installationen Explosion Village.

AVPD har to år tidligere bidraget med værker på Roskilde Festivalen. Sidste år lavede de pavillonen Displacement Pavilion, og i 2005 stod AVPD sammen med Krabbesholm Højskole bag en bar ved Odeon-scenen.



Annonce:
Kunsthal Charlottenborg

Kommentarer (0)

Der er endnu ingen kommentarer.

Skriv en kommentar

Dit navn

Din email (bliver ikke vist offentligt)

Din kommentar

Husk mig

For at undgå spam bedes du indtaste talrækken på billedet i tekstfeltet

Annonce:
Stockholms Landsting
Modtag vores gratis nyhedsbrev
FAKTABOKS
spacer
Type: Festival

Titel: Roskilde Festival 2010

Sted:
Roskilde Festival
Havsteensvej 11
4000 Roskilde
4636 6613

www.roskilde-festival.dk

BILLEDER
spacer
Klik på artiklens billeder for stor visning

+ VIS ALLE BILLEDER

FOKUS: Roskilde Festival 2010
Roskilde Festival 2010
Kunsten spiller en væsentlig rolle i inddragelsen af publikummet på Roskilde Festivalen. KUNSTEN.NU rapporterer i den næste uges tid fra årets kunstneriske indslag og tiltag.

Klik her

LÆS OGSÅ
Kunstgruppen AVPD er en af de stærkt profilerede grupper, som nu deltager på festivalen for tredje gang. Her et aftenview fra gruppens installation i 2009. (Foto: Pernille Rom Bruun)
Roskilde Festival – nu med kunstambitioner
[Interview] Roskilde Festivalen har som noget nyt forsøgt at gøre op med den godtroende amatørisme og engageret sig i professionelle partnerskaber. Læs mere
LÆS OGSÅ
Backstage Beer Musical (Foto: Pressefoto)
Ølperformance blandt øldrikkere
[Anmeldelse] Backstage Beer Musical forsøgte at nå igennem til fulde folk på Roskilde Festivalen, men det kan være svært med budskabet: Det kan være dumt at drikke øl! Læs mere
LÆS OGSÅ
Små yndige huse, man kan tage sig et hvil i ved badesøen på camping East.
Roskilde Festival – ét stort kunstværk
[Billedserie] Roskilde Festivalens campingområde er et stort, usnobbet, ligefrem og livsbekræftende kunstværk. Læs mere
LÆS OGSÅ
Et øjebliksbillede fra ét af sidste års publikumsinddragende kunstprojekter (her projektet Hullet og Bjerget af Uwe Max Jensen). Foto: Morten Perregaard
Kunsten holder festival med dig
[Reportage] Roskilde Festivalen byder traditionen tro på en masse kunst, der vil have os til at deltage aktivt. Læs mere
LÆS OGSÅ
Kunsten på sidste års Roskilde Festival deltog blandt andet i klimadebatten. Her fra Penguin Armys hovedkvarter, hvor bæredygtighed var på dagsordenen. Foto: Lise Bøgh Sørensen
KUNSTEN.NU på Roskilde Festival 2010
[Nyhed] KUNSTEN.NU drager afsted mod Dyrskuepladsen for at rapportere om festivalens mange kunstprojekter. Læs mere
LÆS OGSÅ
Nikolaj Reckes svedbånd  I Miss Sol Lewitt udleveres til 1000 svedige festvalgæster. Pressefoto
Roskilde Festival - nu med Statens Museum for Kunst
[Nyhed] Statens Museum for Kunst er med på Roskilde Festival for første gang i år, hvor man kan opleve fire værker i arrangementet PingOut with SMK.
Læs mere
LÆS OGSÅ
Festivalgæsterne har fundet ind i rytmen, foto: Kristian Handberg
Ild og trommespil
[Reportage] Halfmachine har bygget en ildspyende landsby, der samler gæsterne på Roskilde Festival omkring trommerne. Læs mere

BILLEDSERIER
En fuld funktionel slangebøsse er blandt værkerne i udstillingen To Define and Punish på Galleri Jacob Bjørn i Aarhus. Udstillingen kan ses indtil 9/5 2015.

Fra kunstakademiet i Wien til Aarhus

Signe Jais og Mette Vangsgaard i Xbunker

Sculptura post mortem

Preview Market Art fair 2015

Lys, mørke, morfede dæksler og abstraktioner

Kasper Eistrup som billedkunstner

Fotograf lagrer vin på Galleri Image

Kunstnerisk samlermani

+ FLERE BILLEDSERIER

NYHEDER
spacer

24. apr: Performance vil gøre ældre synlige

24. apr: Vil du sætte et præg på det aarhusianske billedkunstmiljø?

21. apr: Salon: Performance - den nye offentlig kunst?

20. apr: Stadig flere besøger de danske museer

20. apr: Festival med kunst i traileren

16. apr: Hesselholdt & Mejlvang præmieret

16. apr: Astrid la Cour ny direktør for Frederiksbergmuseerne

14. apr: KØS - nu med udstillinger udenfor museet

14. apr: Hvorfor samarbejde?

14. apr: Nyt udstillingssted for migrationspolitisk kunst

10. apr: Til Stockholm kunsten går

8. apr: Debat om hvidhed

+ FLERE NYHEDER

MEST LÆSTE
Martin Bigum i kunstens klassiske positurer på coveret til sin bog Martin Bigum: Min personlige kunsthistorie, Gyldendal, 2014.

Bigums opskrift på succes?

Det nye fællesskab

Afsporet fortælling om form, farve og flade på Aros

Ugens kunstner - Ulrik Heltoft

Astrid la Cour ny direktør for Frederiksbergmuseerne

Sculptura post mortem

Korrektioner

Hesselholdt & Mejlvang præmieret

+ FLERE ARTIKLER

ANMELDELSER
Peter Doig: 100 years Ago (Carrera), 2001. (Centre Pompidou, Paris Musée national d'art moderne/Centre de création industrielle Photo, ©Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais/ Philippe Migeat)

Verden genfortryllet via maleriets flydende ekko

Det nye fællesskab

Korrektioner

Afsporet fortælling om form, farve og flade på Aros

Nuet som kunstoplevelse

Gudrun Hasle light

Jeg kommunikerer – altså er jeg!

Den personliggjorte kuratorposition

+ FLERE ANMELDELSER

REPORTAGER
Michael Sailstorfer: Folkestone Digs, et projekt organiseret af Situations under Folkstone Triennial i 2014. (Foto: Stevetanner.co.uk)

Kunstens offentlighed

En tværæstetisk trekant

Kunst for social retfærdighed

”Vi er hele tiden det, vi er nu”

Dokumentarfilm som kunstform på CPH:DOX

Kunstindgreb i Næstved

Med kunst mod udviklingen

Den lange vej til udsmykningsopgaven

+ FLERE REPORTAGER

INTERVIEWS
Kolbeinn Hugi Höskuldsson: Plato's Parable of Light Astral Pavilion 3D, 2015. (Foto: Matthias Hvass Borello)

En pligt til at eksperimentere

​LYDKUNST #2: Janet Cardiff og George Bures Miller

Tårnhøje spændinger

I kunstens slagtehaller

Kamufleret kamp

“At snyde sit sprog”

Fortiede fortællinger

"Kunsten eksponerer magten"

+ FLERE INTERVIEWS

Annonce:
Camp
Møstings Hus
Teater Bæst
Boesner
Kunsthøjskolen på Ærø
Tiger
Krabbesholm
Rønnebæksholm
Aarhus Kunstskole
Land-shape
VERA skole for kunst & design
UKK
Bornholms Højskole
Statens Værksteder for Kunst
Kunsthøjskolen i Holbæk
Engelsholm Højskole
Søgning | Om annoncering | Om nyhedsbrevet | Om kunsten.nu | Kontakt
Copyright © 2008 kunsten.nu. Mere om ophavsret